Rahinaa potikoissa.
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › Rahinaa potikoissa.
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
27.7.2014, 09:26 #69277hilppaOsallistuja
Sain juuri valmiiksi vox ac 30 kloonin ja siinä olisi pari asiaa joihin tarvitsisin apua.
1.Kitaran volumea käännettäessä kuuluu rahinaa.
2.Vahvistimen volume potikkaa käännettäessä kuuluu rahinaa.
3.Pääteputkille tulee 325 V jännite,onko liikaa.
Putket biasoitu 9 W tehohäviölle.7.8.2014, 07:51 #89331artosaloJäsenPotikoitten voiteluun sopii hyvin Kontakt Spray.
Sitä on käytetty tähän tarkoitukseen jo vuosikymmeniä ja toimii.325 V ei ole liikaa EL84:lle. Oleellisempaa on, ettei max. anodihäviötehoa (n. 12 W) ylitetä, mikäli putkien halutaan kestävän.
7.8.2014, 09:12 #89332alsuOsallistujaJoiskus rahinat johtuu potikalle vuotavasta tai johdetusta DC komponentista. Hyvä esimerkki tästä on esim Laney Super Group Plexi johdannaisen presence säätö. Säästetty yksi konkka. No harvemmin tuo haittaa kun ei sitä kokok aikaa vatkata.
POtikat puhtaaksi kontaksi sprayllä, jos ei auta niin mahdollista on että poti on niin kertakaikkisen kulunut että se ei sprayllä kuntoudu. Vaihtoon. Tai sitten potikalle tulee DC.
16.8.2014, 13:18 #89333hilppaOsallistujaKiitos vastauksista.
Potikat on uusia,eli täytyy mennä sitä tasasähköä läpi.
Pitääkö laittaa inputtiin konkka sarjaan,vai miten menetellään.
Ei ole iso haitta olisi kiva saada kuntoon,jos laitan tuon myyntiin.
16.8.2014, 16:57 #89334RGOsallistujaHei,
Sisääntulojakin tasavirtatie kannattaa katkaista monestakin syystä ja toimenpide on tosiaan helppo, kuten itse toteat: sarjaan esim. 100nF/400V hyvälaatuinen kondensaattori, niin vältetään samalla useampi ongelma. Todennäköisesti tuo tasajännitevaraus, joka aiheuttaa rahinaa on reilusti alle voltin luokkaa, mutta samantien voi valita riittävän jännitekestoisen konkan, jos miljoonalaatikosta löytyy. Kapasitanssiarvo 100nF heitto lähtee siitä, että hilavastus on luokkaa 680k..2M, ettei diskantti kärsi.
Tsemppiä!
PS
Uutena tulokkaana tässä foorumissa, todettakoon, että status “newbie” sai tuntemaan itsensä nuoreksi. (Olen syntynyt 1960-luvun loppupuolella ja harrastanut elektroniikkaa ja musiikkia lapsesta pitäen, joten tarina on pitkä…)
17.8.2014, 11:00 #89335hilppaOsallistujaKiitos RG kokeilen tuota.
Itse olen vanhempi,mutta noita tähtiä tulee vain siitä kuinka ahkera on kirjoittelemaan tällä foorumilla.17.8.2014, 18:30 #89336alsuOsallistujaPutkikoneissahan (kitara tms. vahvistin) ei ekalla asteella ole sisäänmenokonkkaa yleensä ja ongelmaa ei rahinoiden suhteen ole. HIlahan on katodi-anodivastus hässäkällä biasoitu eli jokunen voltti DC-tä siinä on. Voisikohan tuo ongelma johtu aiistä että ensimmäisellä asteella ei kaikki ole kondikkeessa ?
18.8.2014, 04:27 #89337RGOsallistujaalsucral:
Putkikoneissahan (kitara tms. vahvistin) ei ekalla asteella ole sisäänmenokonkkaa yleensä ja ongelmaa ei rahinoiden suhteen ole.Pitää vielä tarkentaa kannanottoani:
Kuten alsucral toteaa, konkaa ei tosiaan “yleensä” ole ja tämä perustunee seuraaviin olettamuksiin:
signaalin lähde on sisäänmenoputken välittömässä läheisyydessä, eikä itse aiheuta tasajännitettä, eikä häiriydy, mikäli sellainen esiintyy. Toisin sanoen, jos humbuckeri kytketään suoraan lyhyellä piuhalla vahvistimeen, ongelmia ei esiinny.On myös totta, että potikan aiheuttama rahina ei aiheudu kondensaattorin puuttumisesta, vaan potentiometristä itsestään. Jos potikka on kuitenkin uusi ja sitä on voideltu esim. PRF-sarjan “ruskealla” kontaktisprayllä, ongelma on haettava muualta kuin itse potikasta.
Sisäänmenokonkan lisääminen tosiaan katkaisee tasajänniteyhteyden, mistä on muitakin hyötyjä:
a) kitarajohdon mikrofonisuus vähenee.
b) estää etuasteen vioittumisen, jos kitarasta tai efektilaitteesta sattuisi tulemaan tasajännitettä lähtöön.
c) sähköiskun vaara, jos jotakin menisi pahasti pieleen.Erityisesti kohta b) on sellainen, miksi 2000-luvulla pitäisi aina olla kytkentäkondensaattori tulojakin jälkeen.
Jos suoraan kytketylle hilalle tulee pienikin paristojännite (jostakin vuotavasta pedaalista tai vaikkapa aktiivisella esivahvistimella varustetusta kitarasta), niin toimintapiste siirtyy ja ääni säröytyy “väärästä” paikasta. Aste voi myös mennä täysin tukkoon. Jos jännite on negatiivinen, virtaa ei kulje ja jos on taas vahvasti positiivinen, niin anodivirta kasvaa ylisuureksi ja voi polttaa putken tai ainakin ylikuormittaa anodijännitettä niin, että se on muilta asteilta pois.Kantani on, että oikein valittu ja hyvälaatuinen kondensaattori on tänä päivänä hintansa arvoinen.
18.8.2014, 09:00 #89338panmanOsallistujaa) kitarajohdon mikrofonisuus vähenee.
Mielenkiintoinen yksityiskohta, johon varmaan olisi hyvä syventyä enemmänkin. Tuohon kysyisin, että miksi näin olisi? Mikrofonisuushan on vaihtovirtaa, eikö niin ja sehän menee kyllä konkasta läpi? Vai onko minulla jokin hukassa?
Olen myös sitä mieltä, että mikrofoninen johto on paras vaihtaa pois.
Esa18.8.2014, 10:33 #89339RGOsallistujapanman: Mikrofonisuushan on vaihtovirtaa, eikö niin ja sehän menee kyllä kon
kasta läpi? Vai onko minulla jokin hukassa?Olen myös sitä mieltä, että mikrofoninen johto on paras vaihtaa pois.
Mikrofonisuudella tarkoitan siis ilmiötä, missä jokin muu laite tai komponentti paitsi varsinainen mikrofoni/liikeanturi reagoi ääneen tai käsittelyyn. Olen törmännyt tilanteisiin, missä jopa korkealaatuinen koaksiaalikaapeli aiheuttaa ääntä vahvistimessa, kun sitä käsittelee, koska kaapelin sisäjohdon ja suojasukan välille muodostuva kondensaattori on varautunut vahvistimesta kotoisin olevalla tasajännitteellä. Kondensaattorimikrofonin toimintaperiaate lienee meille tuttu: Kondensaattori varataan tasajännitteellä ja kun sen kapasitanssi ääniaaltojen tahdissa muuttuu, syntyy vaihtojännite, joka vahvistetaan.
Ilman tasajännitettä, kondensaattorimikrofonin ei tulisi tuottaa ääntä ollenkaan. Sama asia pätee esimerkiksi kitaran johtoon, missä mikrofonisuus on ei-toivottu ilmiö: Ilman tasajännitettä, johto siirtää toivon mukaan kitaran signaalin (vaihtojännite) vahvistimeen. Jos tasajännitettä esiintyy, signaali siirtyy edelleen, mutta jossain määrin myös johdon käsittelyääniä.
Olen toki samaa mieltä, että mikrofoninen johto pitää vaihtaa parempaan, mutta myös hyvälaatuisesta johdosta saa mikrofonisuutta “houkuteltua” esiin, jos olosuhteet ovat sellaiset.
PS. Johdossa voi tuon kapasitanssin lisäksi esiintyä muitakin ilmiöitä, jotka ovat omiaan aiheuttamaan riesaa.
18.8.2014, 13:04 #89340alsuOsallistujaTäytyypä kokeilla pariin koneeseen jotka ovat aikas häiriöherkkiä josko tuolla sisäänmenon erotuskonkalla olisi vaikutusta parempaan suuntaan. Jännä homma sikäli että niitä ei noihin laitteisiin päässääntöisesti laitettu ja kitarapiuhat on yleensä pitkiä vertoja (4-6 m hyvinkin). Rahisevat letkut heittäny menemään jos niitä on kohdalle sattunut.
18.8.2014, 15:04 #89341panmanOsallistujaIlman tasajännitettä, kondensaattorimikrofonin ei tulisi tuottaa ääntä ollenkaan. Sama asia pätee esimerkiksi kitaran johtoon, missä mikrofonisuus on ei-toivottu ilmiö: Ilman tasajännitettä, johto siirtää toivon mukaan kitaran signaalin (vaihtojännite) vahvistimeen. Jos tasajännitettä esiintyy, signaali siirtyy edelleen, mutta jossain määrin myös johdon käsittelyääniä.
Kiitos! Harvinaisen selvä juttu. Konkka siis estää mikrofonisuuden syntyä johdossa. Itselleni ei näin kiireessä(sori taas) muistu montaa vahvaria joissa olis tuo “erotuskonkka”. No ainakin mun Dynacord Echo Kingissä on sellaset ja Eminentissä, mutta se nyt ei varsinaisesti oo Kitaravahvari. Ja Echolette M40:ssä on kans konkat, mutta alunperin se ei kai ihan kitaralle oo sekään tarkoitettu, vaikka siinä hyvin toimiikin, kunhan vähän modaa. Mikrofonijohdothan ovat perinteisesti pitempiä, joten siis häiriötkin sen mukaan todennäköisempiä.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.