Putkiradiosta kitaracombo (telefunk)
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › Putkiradiosta kitaracombo (telefunk)
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
23.3.2013, 21:11 #69108ArppajuhaniJäsen
Tervehdys, sain tuossa putkikärpäsen pureman, ja konvertoin vanhasta telefunkenin raadosta princeton-tyylisen pikkuvahvarin.
Tasurina AZ1, etusena ECC83 ja päätteenä EL84. kaiuttimenakin putkiradion oma yllättävän hyväsoundinen 8″ elementti.
Pienehköllä volyymilla soi todella nätisti ja täysillä menee ihan mukavasti päätesärölle. Ongelmana on puolivälin volyymit, laitteeseen tulee ihmeellinen etuastesärö, kitaran volumenappi ei sitä aiheuta vaan combon oma volume, Etusen kumpikin puoli pitäisi olla about toiminta-alueellaan (1,21/161V; 1,45/160V), mutta jotenkin tuntuu että joku siellä yliohjaa. Signaalitien johdotukset voisivat olla suoraviivaisempia, kuinka herkkiä nämä ovat. Myöskin piki-verkkomuuntajan käämitys kuumenee siten että puolen tunnin jälkeen ei kärsi kädellä koskea, onko normaalia?
23.3.2013, 22:28 #88124vasuJäsenPaljonko on jännitettä EL84 anodilla ja minkä kokoinen anodivastus?
Onko päätemuuntajana putkiradion vanha muuntaja vai joku muu?Ei puolen tunnin jälkeen sais ihan niin paljon lämmitä ettei kättä kestä. Jos sulla on vanha verkkomuuntaja niin se lämpiää kyllä enemmän mitä nykyaikaisemmat paremmalla kuparilla käämityt muuntajat.
24.3.2013, 09:36 #88125ArppajuhaniJäsenAnodille, (liitin7) tuli 286v, katodille 12v ja g2.lle 294v. Katodivastus on 220 ohm ja rinnalla 100mikron konkka.
Verkkomuuntaja on tosiaan wanhasta purkiradiosta. Muuntajassa tosiaan voi olla häikkää, tasuriputkelle tulee maata vasten 250ja300V.
Olisikohan alkavaa käämioikosulkua?Ja minuthan asiaan sai innostumaan aivan loistava mies, Kaido Kasak, the Romuman 😉
24.3.2013, 14:47 #88126vasuJäsenLaita vaikka 50 – 100 ohmiset vastukset muuntajan toision ja tasurin anodien väliin. Laskee vähän jännitettä ja mahdollisesti vähän tasaa epäbalansia toision jännitteissä.
g2 kannattaisi jännitteet viedä vastuksen kautta kuten Princeton 5F2-A.24.3.2013, 20:57 #88127ArppajuhaniJäsenSoittelin tuossa pari tuntia, muuntaja tosiaan kuumenee ehkä kahdeksaankymmeneen asteeseen, on toki sulakkein suojattu. Tilasin varuiksi käämilankaa, uudelleen käämintä ei tuota ongelmia. Voipi kyllä olla kuten sanoitkin, heikompilaatuista kuparia ja kuumuminen ominaisuus. Kiitos vinkistä, kokeilen sitä jarruhilan etuvastusta.
-Ari
18.4.2013, 20:01 #88128ArppajuhaniJäsenNonnih, kasailin juuri jämäosista hupi/oppimismielessä pikkuvahvarin, Suotokonkkana taajuusmuuttajasta purettu 470mF hirmu, etusena EF22- suurtaajuuspentodi ja pääteputkena EBL21pentodi-diodi.
ja kaikki komponentit siis käytettyjä;-). pienen lisähaasteen toi ennen pääteastetta signaalitiessä oleva erotinkonkka joka sisälsi kapasitanssin ohessa ntc-resistanssia. eli rupesi vuotamaan tasajännitettä pääteputken hilalle.Vahvistuskertoimeenhan vaikuttaa myös anodin ja jarruhilan välinen jännitesuhde? Olisiko siihn mitään nyrkkisääntöä heittää?
No nyt kuitenkin soi, teen vielä cabinetin vanhoista ladon seinälaudoista ja suojakankaan säkistä 😉
20.4.2013, 20:29 #88129artosaloJäsenHieno pääteputkivalinta. Ostin kerran eBaystä EBL21-nelikon ja tarkoitus on jossakin vaiheessa tehdä niistä 2 x15W Hifi-vahvistin.
Jarruhila on yleensä aina kytketty katodille, joten sen kytkentävaihtoehtoja ei paljon tarvitse miettiä.
Ellei sitten varta vasten ala tutkimaan sen vaikutuksia.21.4.2013, 14:10 #88130ArppajuhaniJäsenei hitto, sanoinkos mie että jarruhila, tietenkin suojahilaa tarkoitin, amatööri pahoittelee 😉
21.4.2013, 16:04 #88131artosaloJäsenPhilipsin datalehden mukaan suojahila- ja anodijännite on suositeltavaa pitää yhtä suurena.
Suositeltu maksimi on 300 V, mutta pieni ylitys ei yleensä ole vaarallista, kunhan pitää huolen, ettei maksimi häviötehoa ylitetä.
http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/046/e/EBL21.pdf
Olen havainnut, että pentodi- ja UL-kytketyssä pääteasteessa lineaarisuus paranee, kun suojahilalla on 470…820 ohmis sarjavastus.21.4.2013, 17:13 #88132Sissi A3JäsenHieno pääteputkivalinta. Ostin kerran eBaystä EBL21-nelikon ja tarkoitus on jossakin vaiheessa tehdä niistä 2 x15W Hifi-vahvistin.
Jarruhila on yleensä aina kytketty katodille, joten sen kytkentävaihtoehtoja ei paljon tarvitse miettiä.
Ellei sitten varta vasten ala tutkimaan sen vaikutuksia.Ajatukset kulkevat näköjään samoja latuja. Olen pohtinut rakentaa EBL21 putkilla 2×15 W vastavaiheisen. Alunperin EBL1 vahvistin oli tarkoitus rakentaa EBL21:llä. Jossakin vaiheessa tuli kuitenkin mieleen, että EBL1:llä saisi paremmannäköisen vahvistimen.
25.4.2013, 08:30 #88133Ukko75OsallistujaSoittelin tuossa pari tuntia, muuntaja tosiaan kuumenee ehkä kahdeksaankymmeneen asteeseen, on toki sulakkein suojattu. Tilasin varuiksi käämilankaa, uudelleen käämintä ei tuota ongelmia. Voipi kyllä olla kuten sanoitkin, heikompilaatuista kuparia ja kuumuminen ominaisuus. Kiitos vinkistä, kokeilen sitä jarruhilan etuvastusta.
-Ari
Mistä olet hommannut käämilankaa?
26.4.2013, 16:59 #88134ArppajuhaniJäsenMoi,
Ostin Tilox- nimisestä firmasta. 1200m 0,25mm lankaa taisi maksaaa posti-ja lähetyskuluineen nelisen kymppiä. Tosin bebek myy pientä muuntajaa jossa toisiosta löytyy hehku-ja anodijännitteet, hintaan 10 eur. ei paljoa kannata käämiä, heh.
Jos tarvetta niin voin myydä nuo langat eteenpäin omakustannushintaan. -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.