Putkiradiosta kitaracombo (telefunk)

Home Foorumit Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse Putkivahvistimet Putkiradiosta kitaracombo (telefunk)

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #69108
    Arppajuhani
    Jäsen

    Tervehdys, sain tuossa putkikärpäsen pureman, ja konvertoin vanhasta telefunkenin raadosta princeton-tyylisen pikkuvahvarin.

    Tasurina AZ1, etusena ECC83 ja päätteenä EL84. kaiuttimenakin putkiradion oma yllättävän hyväsoundinen 8″ elementti.

    Pienehköllä volyymilla soi todella nätisti ja täysillä menee ihan mukavasti päätesärölle. Ongelmana on puolivälin volyymit, laitteeseen tulee ihmeellinen etuastesärö, kitaran volumenappi ei sitä aiheuta vaan combon oma volume, Etusen kumpikin puoli pitäisi olla about toiminta-alueellaan (1,21/161V; 1,45/160V), mutta jotenkin tuntuu että joku siellä yliohjaa. Signaalitien johdotukset voisivat olla suoraviivaisempia, kuinka herkkiä nämä ovat. Myöskin piki-verkkomuuntajan käämitys kuumenee siten että puolen tunnin jälkeen ei kärsi kädellä koskea, onko normaalia?

    #88124
    vasu
    Jäsen

    Paljonko on jännitettä EL84 anodilla ja minkä kokoinen anodivastus?
    Onko päätemuuntajana putkiradion vanha muuntaja vai joku muu?

    Ei puolen tunnin jälkeen sais ihan niin paljon lämmitä ettei kättä kestä. Jos sulla on vanha verkkomuuntaja niin se lämpiää kyllä enemmän mitä nykyaikaisemmat paremmalla kuparilla käämityt muuntajat.

    #88125
    Arppajuhani
    Jäsen

    Anodille, (liitin7) tuli 286v, katodille 12v ja g2.lle 294v. Katodivastus on 220 ohm ja rinnalla 100mikron konkka.
    Verkkomuuntaja on tosiaan wanhasta purkiradiosta. Muuntajassa tosiaan voi olla häikkää, tasuriputkelle tulee maata vasten 250ja300V.
    Olisikohan alkavaa käämioikosulkua?

    Ja minuthan asiaan sai innostumaan aivan loistava mies, Kaido Kasak, the Romuman 😉

    #88126
    vasu
    Jäsen

    Laita vaikka 50 – 100 ohmiset vastukset muuntajan toision ja tasurin anodien väliin. Laskee vähän jännitettä ja mahdollisesti vähän tasaa epäbalansia toision jännitteissä.
    g2 kannattaisi jännitteet viedä vastuksen kautta kuten Princeton 5F2-A.

    #88127
    Arppajuhani
    Jäsen

    Soittelin tuossa pari tuntia, muuntaja tosiaan kuumenee ehkä kahdeksaankymmeneen asteeseen, on toki sulakkein suojattu. Tilasin varuiksi käämilankaa, uudelleen käämintä ei tuota ongelmia. Voipi kyllä olla kuten sanoitkin, heikompilaatuista kuparia ja kuumuminen ominaisuus. Kiitos vinkistä, kokeilen sitä jarruhilan etuvastusta.

    -Ari

    #88128
    Arppajuhani
    Jäsen

    Nonnih, kasailin juuri jämäosista hupi/oppimismielessä pikkuvahvarin, Suotokonkkana taajuusmuuttajasta purettu 470mF hirmu, etusena EF22- suurtaajuuspentodi ja pääteputkena EBL21pentodi-diodi.
    ja kaikki komponentit siis käytettyjä;-). pienen lisähaasteen toi ennen pääteastetta signaalitiessä oleva erotinkonkka joka sisälsi kapasitanssin ohessa ntc-resistanssia. eli rupesi vuotamaan tasajännitettä pääteputken hilalle.

    Vahvistuskertoimeenhan vaikuttaa myös anodin ja jarruhilan välinen jännitesuhde? Olisiko siihn mitään nyrkkisääntöä heittää?

    No nyt kuitenkin soi, teen vielä cabinetin vanhoista ladon seinälaudoista ja suojakankaan säkistä  😉

    #88129
    artosalo
    Jäsen

    Hieno pääteputkivalinta. Ostin kerran eBaystä EBL21-nelikon ja tarkoitus on jossakin vaiheessa tehdä niistä 2 x15W Hifi-vahvistin.
    Jarruhila on yleensä aina kytketty katodille, joten sen kytkentävaihtoehtoja ei paljon tarvitse miettiä.
    Ellei sitten varta vasten ala tutkimaan sen vaikutuksia.

    #88130
    Arppajuhani
    Jäsen

    ei hitto, sanoinkos mie että jarruhila, tietenkin suojahilaa tarkoitin, amatööri pahoittelee 😉

    #88131
    artosalo
    Jäsen

    Philipsin datalehden mukaan suojahila- ja anodijännite on suositeltavaa pitää yhtä suurena.
    Suositeltu maksimi on 300 V, mutta pieni ylitys ei yleensä ole vaarallista, kunhan pitää huolen, ettei maksimi häviötehoa ylitetä.
    http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/046/e/EBL21.pdf
    Olen havainnut, että pentodi- ja UL-kytketyssä pääteasteessa lineaarisuus paranee, kun suojahilalla on 470…820 ohmis sarjavastus.

    #88132
    Sissi A3
    Jäsen

    Hieno pääteputkivalinta. Ostin kerran eBaystä EBL21-nelikon ja tarkoitus on jossakin vaiheessa tehdä niistä 2 x15W Hifi-vahvistin.
    Jarruhila on yleensä aina kytketty katodille, joten sen kytkentävaihtoehtoja ei paljon tarvitse miettiä.
    Ellei sitten varta vasten ala tutkimaan sen vaikutuksia.

    Ajatukset kulkevat näköjään samoja latuja. Olen pohtinut rakentaa EBL21 putkilla 2×15 W vastavaiheisen. Alunperin EBL1 vahvistin oli tarkoitus rakentaa EBL21:llä. Jossakin vaiheessa tuli kuitenkin mieleen, että EBL1:llä saisi paremmannäköisen vahvistimen.

    #88133
    Ukko75
    Osallistuja

    Soittelin tuossa pari tuntia, muuntaja tosiaan kuumenee ehkä kahdeksaankymmeneen asteeseen, on toki sulakkein suojattu. Tilasin varuiksi käämilankaa, uudelleen käämintä ei tuota ongelmia. Voipi kyllä olla kuten sanoitkin, heikompilaatuista kuparia ja kuumuminen ominaisuus. Kiitos vinkistä, kokeilen sitä jarruhilan etuvastusta.

    -Ari

    Mistä olet hommannut käämilankaa?

    #88134
    Arppajuhani
    Jäsen

    Moi,

    Ostin Tilox- nimisestä firmasta. 1200m 0,25mm lankaa taisi maksaaa posti-ja lähetyskuluineen nelisen kymppiä. Tosin bebek myy pientä muuntajaa jossa toisiosta löytyy hehku-ja anodijännitteet, hintaan 10 eur. ei paljoa kannata käämiä, heh.
    Jos tarvetta niin voin myydä nuo langat eteenpäin omakustannushintaan.

Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.