Putkiparametrien toleranssit

Home Foorumit Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse Putkivahvistimet Putkiparametrien toleranssit

Esillä 2 viestiä, 1 - 2 (kaikkiaan 2)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    teemumm
    Jäsen

Radiohistoriallisen foorumin puolella nousi mielenkiintoinen keskustelu putkien parametrien hajonnasta. Koska täälläkin on putkitietäjiä niin avataan sama keskustelu tännekin.

Eli kyse on siitä, että miten paljon uusien putkien parametrit käytännössä eroavat datasheeteistä kerrotuista nimellisarvoista (typical characteristics). Länsimaisissa datalehdissä ei näille parametreille ole annettu mitään toleranssiarvoja, venäläisille putkille on näitä annettu. Mitä itse olen jotain NOS-putkia mittaillut, niin näissä on triodeilla ollut hajonta yleensä jopa jotain +-30% luokkaa nimellisarvojen molemmin puolin anodivirran osalta, joskus jopa enemmänkin. Transkonduktanssissa sitten vähemmän.  

Joku enemmän putkia mittaillut osannee kertoa millaisissa toleransseissa yleensä liikuntaan ja ovatko arvot yleensä nimellisarvojen ylä- vai alapuolella? Miten paljon parametrien pitäisi olla pielessä nimellisarvoista että putken voisi tulkita olevan viallinen yksilö?

Mikko Kankaanpää
    Avainmestari

Ikävä kyllä nykyputkivalmistajien toleranssit ovat todella isot, 30% ei yleensä riitä…. Data lehden arvot ei paljoa kerro jos tuotantoerästä yksikään ei yllä niiden arvoihin. Kukaan nyky valmistaja ei kerro toleransseja, sillä tämän jälkeen heille läheteltäisiin läjäpäin putkia takaisin rikkinäisinä. Nyt he takaavat lähinnä, että “ääni tulee läpi”. Takuuasiat ja huonojen poistaminen joukosta jää jälleenmyyjien harteille. Siksi näitä SQ putkia ja TAD leimoja todellakin tarvitaan.

Suhtaudun itse asiaan niin, että esim. JJ ECC83S arvot ovat tietynlaisia ja taas tungsol 12ax7 arvot toisenlaisia. Molemmista kyllä toimivat vahvistimissa ja hyvät laitteet kuulostavat molemmilla erinomaisilta.

Tietysti tässä on myös eräkohtaista ja mallikohtaista vaihtelua. Esim. JJ pääteputket ovat olleet jo pitkään tosi hyviä, kun taas joissakin etuasteputkissa heillä on enemmän ongelmia valmistuksessa jne.

Esillä 2 viestiä, 1 - 2 (kaikkiaan 2)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.