putkiloesivahvari kiinasta vai itse tehtynä ?

Home Foorumit Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse Putkivahvistimet putkiloesivahvari kiinasta vai itse tehtynä ?

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 62)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    jaimis
    Jäsen

onko kenelläkään kokemuksia näistä kiinan esivahvareista vai onko somempi kasata jokin DIY satsi?
    kaikenlaisia ehdotuksia otetaan esivahvareihin liittyen.
    tarvitsisin esivahvarin kun toi nykyinen digitaalinen sössii niin tolkuttomasti putkipäätteen saundia ja tuohon tarvitsisi kylkeen saada PA pääte jonka kautta suppanen soi.  🙂
    suotoja ei siis tarvi. aktiiviset suotimet tulis esivahvarin jälkeen joten aivan yksinkertainen riittäis. line in-line out on jo riittävästi.

deville62
    Osallistuja

Tässä on hyvä ketju esivahvareista: http://www.hifiharrastajat.org/foorumi/showthread.php/108872-ohjeita-diy-putkiesivahvistin.
    Itse tein version, missä on sävynsäädöt. Postauksessa #3 on versio ilman säätöjä.

jaimis
    Jäsen

vaikuttaa todella näppärältä. laiskuuttani kysäsen vielä että paljonko tuli valmis setti suurinpiirtein maksamaan ?

artosalo
    Jäsen

Kyllä parilla sadalla pitäisi tavarat tuollaiseen saada.
    Koteloon voi tietysti upottaa paljonkin, mutta esimerkiksi Hammondin valikoimasta löytyy edullisia.
    Verkkomuuntaja on toinen kallis komponenttit. Putket maksavat n. 10 euroa /kpl ( 3kpl) ym.

jaimis
    Jäsen

harmi ettei ole uraltonella moisesta laitteesta hifipuolella rakennussarjaa. menisi kyllä varmasti hankintalistalle.
    mistä löytäisin valmiit suunnitelmat ja komponenttilistat mitä tuollainen vaatisi? olen melkoinen keltanokka vielä tällä saralla.

deville62
    Osallistuja

Osalistanhan saa helposti tuosta kytkentäkaaviosta, koska siihen on myös jännitteet merkitty, että osaa valita sopivat konkat.
    Itse käytin muuntajana tätä:http://www.uraltone.com/elektroniikan-komponentit/muuntajat-ja-kuristimet/verkkomuuntajat/inmadout-verkkomuuntajat/inmadout-verkkomuuntaja-ta84m18.html
    Komponentit ja putket asensin turretlevylle, johon naputtelin nastat sopiville kohdille. Täällä kuvia protosta: http://www.valveaudio.fi/66339629. Noin yksinkertaisen kytkennän voi mielestäni tehdä myös point-to-pointina. Siis jos ei tule tonesäätimiä. Kotelo on perus Hammond alumiini kotelo. Protossa konkkina käytin ICEL muovikonkkia. Lopullisessa versiossa on Russian PIO:t. Putkia saa edullisesti ebaystä.
    Täällä: http://www.hifiharrastajat.org/foorumi/showthread.php/108872-ohjeita-diy-putkiesivahvistin/page2 postauksessa #28 on yksi versio jännitelähteestä. Itse tein hieman yksinkertaisemman, joka toimii myös ihan hyvin: http://www.valveaudio.fi/66339629

jaimis
    Jäsen

saako devillen esivahvarin kopioida sellaisenaan? tilaahan koteloon kuitenkin jää paljon niin miksipä siihen ei sitten laittaisi sävysäätöjä. ajattelin myös diodisillan korvata putkella. paljonko tällä on suurinpiirtein syöntiä? riittääkö yks putki?
    kondensaattorikapasiteettia näyttäis äkkiseltään olevan kans paljon.

deville62
    Osallistuja

Mun puolesta saa kopioida, mutta kytkis on itseasiassa Salon suunnittelema. Putkitasuria en ole vielä käyttänyt missään vahvistimessani, mutta virrankulutus on sen verran pieni, että käsittääkseni yksi putki riittää. Laitoin noi konkat, kun sattui löytymään “hyllystä”.

Jouni

RG
    Osallistuja

jaimis: “ajattelin myös diodisillan korvata putkella. paljonko tällä on suurinpiirtein syöntiä? riittääkö yks putki?”

Kannattaa ehkä harkita, onko putkitasurin käyttö tällaisessa HiFi-etuasteessa vaivan arvoista. Yleensähän virtalähteen “oma soundi” ei ole samalla tavalla toivottu ilmiö kuten joissakin kitaravahvistimissa, eikä sen pitäisi teoriassa muutenkaan kyykätä, jos etuaste toimii normaalisti A-luokassa.

Esim. EZ-81 tarvitsee jo hehkupuolella kokonaisen Ampeerin hehkuvirran, eli lämmittää mukavasti talvikelillä.
    Toinen asia on verkkomuuntajan toisiokäämi, jonka pitää kaksoisdiodiputkella olla kaksiosainen ja symmetrinen eli 2×250 VAC tai 500 VAC käämi keskitapilla. Siitä saakin jo sitten paremmat tällit.
    Jos ei ole käsillä symmetristä toisiota, voi putkillakin toki rakentaa Graetz-tyyppisen sillan, mutta siihen tarvitaan jo pari putkea lisää (esim. EZ-81 ja lisäksi 2 kpl. EY-80).

t. /Robert

Ps. Jos laitteen kaverina on putkipääte, voi tietyin edellytyksin ottaa käyttöjännitteet sielä.

jaimis
    Jäsen

pp-el34 tuossa nyt on mutta laitteiden etäisyydet tulis olemaan parisen metriä.
    katselin tuota salon kytkistä niin tuo nyt taitaa olla se minun tie. komponenteille ei tosiaan tule juurikaan hintaa ja systeemi pysyy yksinkertaisena ja häiriöttömänä. kaikille rasioille teen omat virtalähteet kun tämä oma romuläjä elää ja muuttuu jatkuvasti.

tosiaan toi putkitasaus ja ylipäätään putkilaitteet ovat aivan uusi alue mulle joten tässä on paljon, todella paljon opittavaa mutta täytyy sanoa että noiden mosfettivehkeiden jälkeen pitkästä aikaa askel oikeaan suuntaan.

F-Jag
    Osallistuja

Komppaan RG:ä. En tekisi hifi-laitteeseen putkitasasuuntausta. Mitään etua se ei tuo. Sellaista ei kannata laittaa edes single-ended kitaravahvistimeen.

jaimis
    Jäsen

löysin tällasen vermeen intternetsin syövereistä. tämä on melko lähellä tuota salon laitetta ja on melkoisen houkutteleva yksinkertaisuutensa ja ulostulojensa vuoksi. hintaa tuolle dynavox tpr-1 tulee jotain reilu 300e. onhan se hintava kun ajattelee mitä sille jäis ite tehtynä mutta ompahan valmis kotelo.  ;D

http://bilder.hifi-forum.de/max/713269/tpr-1-umgebaut_200151.jpg

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQUD1C8QqVb8P1iPn43RiXUhEeCvDaMCd9Fpi7USpbuTLer7G5bBg

deville62
    Osallistuja

En osaa ottaa kantaa tuhon Dynavoxin kytkentäkaavioon tai sen hyvyyteen, mutta varmaan joku kokeneempi osaa. Halvimmillaan ebayssä noin 250€ sis. kuljetus Saksasta. Ei paha hinta. Spekeissä on säröksi ilmoitettu alle 0,5%, mutta ei ole kerrottu millä signaalitasolla. Tuossa mun tekemässä särö on luokkaa 0,05% mitattuna 300mV ja 1,23V signaalitasoilla. Mun tekemässä vahvistimessa katodiseuraaja on mitoitettu niin, että ulostuloja voi olla 2, eli toinen päätevahvistimelle ja toinen subbarille.

artosalo
    Jäsen

…löysin tällasen vermeen intternetsin syövereistä. tämä on melko lähellä tuota salon laitetta…

No sikäli kyllä, että putkien lukumäärä on sama, mutta muuten tuo Dynavox on hyvinkin erilainen.
    Näin vanhahkona suunnittelijana havaitsen siinä muutamia kummallisuuksia, tai jopa kömmähdyksiksi niitä voisi nimittää.
    Mutta pienin muutoksin osaava rakentelija  saisi tuosta ihan hyvän.

Ensimmäisen putken hilalta maihin pitää lisätä 1M vastus. Muuten voi käydä niin, että volumepotikkaa käännellessä syntyy voimakkaitakin rutinoita. Jos aivan oikeaoppinen haluaa olla, niin tulon ja putken väliin pitäisi lisätä sarjakonkkakin.

Toinen “kupru” on siinä, että nyt vastakytkentä otetaan 12k vastuksella (R4) keskimmäiseltä putkelta.
    Tämä kuormittaa ko. astetta aika paljon, ja aiheuttaa säröä. Vastkytkentä pitäisi ottaa katodiseuraajan lähdöstä, sillä tässä pisteessä on huomattavasti alhaisempi lähtöimpedanssi ja näin ollen tämä lähtö kestää tuon 12k kuorman ilman särön kasvua.  

Nuo molemmat lähdöt A ja F voisi ottaa samasta pisteestä, eli katodiseuraajan lähdöstä.

Myös katodiseuraajan anodivastus pitäisi mielestäni olla ohitettu elektrolyyttikonkalla.

Kysyisin Jaimikselta vielä, että koetko kotelon rakentamisen vaikeaksi vai tuon elektroniikkapuolen ?

jaimis
    Jäsen

eli muutosta tulis sen verran että tuon alkuperäisen piirin sais heittää mettään ja tehä kytkentä kokonaan uusiksi. täytyypäs kaivaa jostain kuvaa sisuksista miten se on kasattu.

ongelma on tosiaan toi kotelon rakentaminen. paikkaa saati työkaluja ei siihen touhuun ole. loota pitäisi siis saada suht valmiina jostain. elektroniikka nyt saattaa vielä näillä vapisevilla käsillä onnistua. onnistuipa tuo pp-el34 vielä niputtaa suht nätisti.

EDIT: järkevä layout on kans hakusessa varsinkin näissä laitteissa.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 62)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.