Putkien käyttöikä
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › Putkien käyttöikä
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
2.12.2007, 00:30 #67262toyopetJäsen
No joo,
alustetaanpa nyt vähän tilannetta. Keikkailua takana 14 vuotiaasta alkaen eli reilut 16 vuotta nyt touhuttu keikoilla ja jos ei lasketa piuharikkoja, niin keikalla ei ole hajonnut oikeastaan koskaan mitään, kahdesti 100W HH kiipparikombosta meni sulake (joka tietysti siellä sisällä). Viikko sitten olimme tuossa naapurikunnassa eräässä hotelliravintolassa (jossa olemme viimeiset 10 vuotta hoitaneet pikkujoulusoitannot) taasen keikalla. Siellä sitten hajosi AKG:n D112 bassarimikki ja tuo minun cambridge hukkasi tehonsa oikein kunnolla. Lisäksi huuko ja kettunen bassokombo antoi linjalähdöstään kunnon rätinät. Niin ja solisti-komppikitaristin multiefekti AX1500G tilttasi edellisen illan treeneissä. >:(Koskapa cambridgella on ihan turha nyt soitella otin mukaan AC15:sen. Paikka on todella ahdas, joten sen takia siellä olen käyttänyt tuota pienempää cambridgea, ac15 kun on siis nuppi ja siinä nykyisin v212bn kaappi. Bassokombo pelasi alkuun hienosti mutta linjarätinä ilmestyi taas kuvioon mutta se nyt jäljitettiin halpispiuhan normaalia pienempään xlr-liittimeen, pääsi heilumaan aikalailla. 😮
Mutta ac15 teki tänään (tai siis eilen) saman tempun kuin cambridge viime viikolla eli tehot hävisi ja meni särölle todella herkästi. Kevyellä tatsilla soi puhtaasti mutta kovemmalla runttauksella äänenvoimakkuus putosi ja veti aivan kunnolla ruttuun. Ilmeisesti se sag-ilmiö on jotain tuon tapaista. Ei vaan ole aiemmin mitään vastaavaa tullut eteen. No pitihän se keikka vetää loppuun.
Kokoonpano on sellainen, että fender stratocaster-boss re-20-kompura (ei dod)-vahvistin. Kompurassa tulee vastaava ilmiö silloin, jos käytetään pattereilla ja patteri on lopussa. Nyt tosin oli 1000mA muuntaja ruokkimassa ei siis siellä ongelmaa.Putkien loppuminen tässä nyt ensimmäisenä tuli mieleen. Etusena EF86 ja 12AX7 ja päätteessä EL84, tietysti ja tasuri EZ81.
Olikohan tässä nyt katodijännite tyhjäkäynnillä 354V.
Vox-tyyppisten vahvareiden sanotaan syövän pääteputkia aikalailla ja tässähän on ne JJ:n putket, mitkä Niskanen kasatessaan tähän laittoi reilu vuosi sitten. Vahvarilla on tehty ~20-30 keikkaa ja on päällä illassa ehken vähän toista tuntia eli ei sinällään tuntimäärät vissiin olisi tapissa.
Kuitenkin, onko tuo oire nyt viittaus pääteputkiin vai tasuriin?
Minkälaisia aikoja tasurit kestää?Nuppimalli siis ja kumitassuilla seisoo vanerikotelossa kaiutinkaapin päällä. Soittaessa tahtoo joskus etusputkien alumiinisuojat helistä, että kyllä sitä tärinää kulkeutuu nuppiinkin.
Vaihdanko pääteputket vai tasurin vai molemmat?
Vai käykö kitarani liian kuumana ::)
2.12.2007, 01:53 #74405NimetönVierasOlikohan tässä nyt katodijännite tyhjäkäynnillä 354V.
Ei taatusti ole. Anodijännitettä tarkoittanet…
Kuitenkin, onko tuo oire nyt viittaus pääteputkiin vai tasuriin?
Tasuri tuli itselläni mieleen ensimmäisenä kun tuota juttuasi luin. Eli ei enää antaisi mehua kunnolla lävitseen -> jännitteet kyykkää -> tehot häviää.
2.12.2007, 06:28 #74406NiskanenJäsenElwoodin linjoilla mennään, eli voisi olla tasurista kiinni, vannomatta toki paras. 🙂 . Itselläni ei ole mennyt kotikäytössä omavalmiste Voxista vielä yhtään tasuriputkea, käyttötunneista en mene sanomaan mitään kun ei ole tullut kirjaa pidettyä. Yksi pääteputki puolestaan on mennyt. Alkuperäiseen malliin biasoituna kytkentä on aika ankara pääteputkille. Halutessaanhan katodivastusta voi suurentaa, mikäli pääteputkien kuluminen huolestuttaa. Esim. 150-180 ohmia voisi olla hyvä arvo. Kokeilin kerran tuota, enkä kuullut kotivolumeilla puhtailla soittaessa mitään eroa alkuperäiseen.
2.12.2007, 07:40 #74407ceesamiJäsenKokoonpano on sellainen, että fender stratocaster-boss re-20-kompura (ei dod)-vahvistin. Kompurassa tulee vastaava ilmiö silloin, jos käytetään pattereilla ja patteri on lopussa. Nyt tosin oli 1000mA muuntaja ruokkimassa ei siis siellä ongelmaa.
Kokeilitko kuitenkin myös pelkällä piuhalla, ilman kompuraa? Minä haen tuollaisissa tapauksissa vikaa aina viimeisenä vahvistimesta. Tai siis hakisin, jos se vika ei olisi aina löytynyt jostain muualta ennen sitä 😉
Ja kun vielä kaksi vahvistinta on tehnyt saman, niin jotenkin haiskahtaa oudolta…Ihan vaan varmuuden välttämiseksi, ettei menis rahat hukkaan 🙂
2.12.2007, 07:44 #74408NiskanenJäsenIhan vaan varmuuden välttämiseksi, ettei menis rahat hukkaan 🙂
Totta puhut. Tosin jokaisella Voxin omistajalla tulisi mielestäni olla varalla ylimääräinen setti pääteputkia ja mieluusti myös tasuriputki. 😉
2.12.2007, 08:15 #74409TubemanJäsenVuosien mittaan on tullut seurattua Voxien omistajien tarinoita ,ja niitä korjanneiden myös.Suurin osa vioista on putkiongelmia kun pääteputket on vedetty liian lähelle sietokyvyn rajaa,samoin tasuri on ehkä alimittainen.Ettei olis suunnittelu mennyt vähän pieleen
jo silloin kun ekat Voxit on päivänvalon nähneet.Mikä on ollut suunnittelijan ajatus tälle konstruktiolle? Liekö EL84:set olleet paljon halvempia kuin EL34 vai englantilainen täydellisyyden tavoittelu lopullisen tuotteen osalta?
2.12.2007, 08:54 #74410NiskanenJäsenVuosien mittaan on tullut seurattua Voxien omistajien tarinoita ,ja niitä korjanneiden myös.Suurin osa vioista on putkiongelmia kun pääteputket on vedetty liian lähelle sietokyvyn rajaa,samoin tasuri on ehkä alimittainen.Ettei olis suunnittelu mennyt vähän pieleen
jo silloin kun ekat Voxit on päivänvalon nähneet.Mikä on ollut suunnittelijan ajatus tälle konstruktiolle? Liekö EL84:set olleet paljon halvempia kuin EL34 vai englantilainen täydellisyyden tavoittelu lopullisen tuotteen osalta?
Pitäisi melkeinpä hommata The Vox Story kirja, siitä voisi selvitä. Tyypillisestihän EL84 käy Voxeissa noin 15-18W häviöllä, ja suurin sallituhan on tosiaan 12W. Kevin O'Connor kritisoi kirjoissaan myös Voxien rakennustapaa. Väitttää olevan jokaisen huoltomiehen painajainen. Itse en ole aitoja 60-lukulaisia vielä sorkkimaan joten on paha ottaa kantaa siihen asiaan. Onneksi kasineloset tosiaan on aika halpoja, mutta missään tapaukssa en pitäisi koneita kauhean luotettavina pääteasteen suunnittelun osalta. Erääseen rakentamaani Voxiin laitoin vipukytkimenkin, jolla voi valita kahden eri katodivastuksen väliltä. Kumpikaan (minä ja omistaja) ei huomannut soundissa eroa, mutta putket kyllä varmasti tykkäävät kun käyvät nyt speksien rajoissa.
2.12.2007, 09:40 #74411toyopetJäsenOlikohan tässä nyt katodijännite tyhjäkäynnillä 354V.
Ei taatusti ole. Anodijännitettä tarkoittanet…
No sitten se jännite 😉
Kokoonpano on sellainen, että fender stratocaster-boss re-20-kompura (ei dod)-vahvistin. Kompurassa tulee vastaava ilmiö silloin, jos käytetään pattereilla ja patteri on lopussa. Nyt tosin oli 1000mA muuntaja ruokkimassa ei siis siellä ongelmaa.
Kokeilitko kuitenkin myös pelkällä piuhalla, ilman kompuraa? Minä haen tuollaisissa tapauksissa vikaa aina viimeisenä vahvistimesta. Tai siis hakisin, jos se vika ei olisi aina löytynyt jostain muualta ennen sitä 😉
Ja kun vielä kaksi vahvistinta on tehnyt saman, niin jotenkin haiskahtaa oudolta…Ihan vaan varmuuden välttämiseksi, ettei menis rahat hukkaan 🙂
Joo, viime viikolla piti vetää jo suoraan pöytään, että sai ääntä kuuluviin ja sitten kuului. Eli kitara-kaiku-kompura-mikseri. Siis kuului siellä. Nauhoitin sen keikan minidiskille ja nyt vielä kuuntelin pöytään vedetyt kappaleet ja kyllähän sieltä se särö muuten tulee noinkin läpi, tosin ei ihan niin pahasti mutta kuitenkin tulee. Sitä ei vaan keikalla erottanut, koska ääni tule monitorista solistille päin suunnattuna. Aina ei vaan raksuta, että voisi kokeilla jotenkin muuten. Kompura on danelectron surf&turf ja niitä on minulla kaksi kappaletta, erittäin selkeä käyttää. Toisessa on patterit ja toisessa ei ja tässä jokunen keikka sitten ei ollut muuntajaa ja patterillisesta loppui patteri vaikka laitoinkin uuden ennen keikkaa. Tai siis se alkoi säröttämään kuten patteri olisi ollut loppu mutta jospa se ei ollutkaan. Kun vaan muistaisi kumpi se niistä oli, nyt kun ei kummassakaan ole patteria.
:-[ Ensimmäisenä tuli tietysti mieleen vahvarin vikaantuminen, koska cambridgessa oikeasti on tuo tehonhävikki olemassa lämmittyään.No mutta täytyy testailla ja jatkon kannalta pääteputkia on kaksikin paria odottamassa ja yksi tasuri, eli rahat on jo hukassa. ::) Jos ilmiö ilmaantuu myöskin ilman kompuraa, niin putkia vaihtoon.
Loppujen lopuksi se kompura ei sinällään ole tarpeellinen tuossa ketjussa, lisää vain hiukan sustainia ja voisi siis olla ennen kaikua mutta kaiku kuitenkin pehmentää kompuran atakkia, koska eihän tuossa perusmuljuttimessa mitään säätöjä ole kuin äänenvoimakkuudelle ja kompressointisuhteelle.
EDIT: taisi se vikakin löytyä:
http://www.kolumbus.fi/~g620359/putkiradiot/surfjaturf.jpgMutta itse otsikkoon liittyen, keskimääräisesti, kummat kuluvat ensin loppuun pääteputket vai tasuri?
2.12.2007, 15:59 #74412NimetönVierasMutta itse otsikkoon liittyen, keskimääräisesti, kummat kuluvat ensin loppuun pääteputket vai tasuri?
Päättärit ovat ainakin mulla luopuneet aina ennen tasuria. Itse-asiassa, en ole vielä koskaan joutunut vaihtamaan tasasuuntaajaa käyttöiän loppumisen tai ennenaikaisen rikkoutumisen takia (lattialle pudottamiset poislukien). En edes niitä parjattuja sovtekin “5y3” lamppuja. Hyvin ovat toimineet, joskin niistä irtoaa vähän korkeampi jännite kun NOS versioista.
Mutta itsekään en tiedä kuinka pitkiä käyttöaikoja noille tasureille luvataan. Osaako Mikko sanoa?
2.12.2007, 16:51 #74413okabassOsallistujaMutta itse otsikkoon liittyen, keskimääräisesti, kummat kuluvat ensin loppuun pääteputket vai tasuri?
Päättärit ovat ainakin mulla luopuneet aina ennen tasuria. Itse-asiassa, en ole vielä koskaan joutunut vaihtamaan tasasuuntaajaa käyttöiän loppumisen tai ennenaikaisen rikkoutumisen takia
MOI
Sama juttu. Ja tasuriputkellisia vahvistimia on ollut huollettavina aina 60-luvun alun peleistä lähtien. Ainoa tasuriputkivika on ollut ohjaustapin katkeaminen.
2.12.2007, 17:44 #74414NiskanenJäsenNäköjään tulee tukea omillekin epäilyksilleni. Uudempaan kalustoon liittyen olen mielestäni lukenut joskus kiinalaisten AC30 Voxien tasurien rikkoutumisista.
3.12.2007, 06:42 #74415TubemanJäsenVoxien suunnittelija on saattanut 50-luvulla vetäistä tiukat säädöt Mullardin putkilla,ne on saattaneet kestää paremmin kuin muut.
Voxien suunnittelusta,eräässä mallissa (enpäs muista mikä..) on putkitremolossa suunnittelumoka myös,
tremolon osuutta hoitavan ECC82:n anodipiirissä on konkka joka vuotaessaan päästää pääteputkien hiloille
täyden höyryn.Täytyypä kaivaa se tyyppi/malli esille..Vanhemmissa Voxeissa käytettiin myös “British Made” konkkia,muista ympyröistä tuttuina ne on kirosana ,kaikki muovikuoriset elkot (TCC , STC ) painajaisia..
3.12.2007, 07:36 #74416villeristiJäsenEDIT: taisi se vikakin löytyä:
http://www.kolumbus.fi/~g620359/putkiradiot/surfjaturf.jpgDanelectron laatua… 🙂
3.12.2007, 13:57 #74417JakeJäsenVoxien suunnittelija on saattanut 50-luvulla vetäistä tiukat säädöt Mullardin putkilla,ne on saattaneet kestää paremmin kuin muut.
Voxien suunnittelusta,eräässä mallissa (enpäs muista mikä..) on putkitremolossa suunnittelumoka myös,
Taitaa olla 90-luvun Reissue mallin ominaisuus tuo tremolovika, se menee kuulemma liian nopeaksi lämmettyään tai jotain vastaavaa… kyllä ne vanhat voxit on luotettavuudeltaan suht pomminvarmoja… niin ja 70 luvun malleissa on tasuri diodeilla ei ole tasuriputkea ollenkaan ;D
8.12.2007, 16:12 #74418TubemanJäsenPakko laittaa kun putkien iästä on threadin aloitus..
Tänään oli pakko vaihtaa päivittäisessä käytössä ollut,hyvin palvellut putki Philips Miniwatt ECC85.Putken historia on tiedossa alusta alkaen
ja oli radion alkuperäinen ula-etuasteputki.Työrupeaman kestoksi tuli 51 vuotta.Viritysindikaattori alkoi herättää epäilyksiä emission heikentymisestä koska AM-puolella näyttämä oli melkein maksimissaan,ULAlla viuhkan avautuminen todella heikkoa,ja soundin laadussa selvä huononema aiempaan.Putki teki hommansa 2-3 tuntia päivittäin ja vuodesta toiseen.
Aion mittauttaa tutlla putkitesterin omistajalla tuon vanhuksen vielä.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.