Putkien ehostaminen
Home › Foorumit › Kaikki muut › Yleinen › Putkien ehostaminen
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
3.2.2008, 18:29 #67362Sissi A3Jäsen
Löytyykö tietoa miten saisi puhdistettua liasta vanhat punaisen, hopeisen ja kultaisen sarjan putket. Onko mahdollista saada paikattua näiden putkien metallointiväritystä edes kohtuullisen laadukkaasti. Putket ovat toiminnaltaan kohtuullisen hyvässä kunnossa.
3.2.2008, 19:17 #75492harrykJäsen;)Olen kuullut autotohtoreista ym. jotka meikkaavat vanhan koslan myyntikuntoon ja olen kuullut jopa vanhojen kitaroiden kunnostajista, mutta en ikinä vielä tällaisista heeboista jotka retusoisivat vanhoja radioputkia. Itsellä on se ongelma, että jostain vanhasta putkesta on kulunut kaikki merkinnät pois eikä tiedä mikä putki se on. Jos joku löytää siihen ratkaisun, olen kiinnostunut tietämään. t. Harry Bluetone
3.2.2008, 19:59 #75493TubemanJäsenLöytyykö tietoa miten saisi puhdistettua liasta vanhat punaisen, hopeisen ja kultaisen sarjan putket. Onko mahdollista saada paikattua näiden putkien metallointiväritystä edes kohtuullisen laadukkaasti. Putket ovat toiminnaltaan kohtuullisen hyvässä kunnossa.
Philipsin punaisissa “rote series” putkissa se punainen pinta on samalla häiriösuoja,näin sanoo vanhat herrat.Saattaa olla niissä muissakin.
Radiomuseum.orgissa on saksalaisen gurun selvitys “rote series ” putkista,ja SHRS:n vanhat herrat kertaalleen jossain artikikkelissa mainitsivat tästä ja samalla sen putkenbakelliittikannan ja maalin rajapinnassa olevan metallilangan merkityksen.
3.2.2008, 20:16 #75494Sissi A3JäsenRadiomuseum.orgissa on saksalaisen gurun selvitys “rote series ” putkista,ja SHRS:n vanhat herrat kertaalleen jossain artikikkelissa mainitsivat tästä ja samalla sen putkenbakelliittikannan ja maalin rajapinnassa olevan metallilangan merkityksen.
Tubemanin viittaama artikkeli löytyy tuolta
http://www.radiomuseum.org/forum/the_philips_red_valves_series_part_i.html
Käyttämättömien putkien saanti on satunnaista ja siksi olisi mukava saada parhaat päivänsä nähneet putket paraatikuntoon varsinkin kun ne ovat usein muuten lähes uudenveroisessa kunnossa. Olen laskemassa vahvistinta noilla putkilla ja tehnyt jonkinlaisia ulkoasusuunnitelmia. Otan jonkun kuvan näistä ajatuksista, josta selvinnee ongelma.
3.2.2008, 22:17 #75495okabassOsallistuja;)Olen kuullut autotohtoreista ym. jotka meikkaavat vanhan koslan myyntikuntoon ja olen kuullut jopa vanhojen kitaroiden kunnostajista, mutta en ikinä vielä tällaisista heeboista jotka retusoisivat vanhoja radioputkia. Itsellä on se ongelma, että jostain vanhasta putkesta on kulunut kaikki merkinnät pois eikä tiedä mikä putki se on. Jos joku löytää siihen ratkaisun, olen kiinnostunut tietämään. t. Harry Bluetone
MOI
Monissa vanhoissa putkissa on ns. tehtaan merkintä (factory code ?). Se on sellaisella pienellä hopeanvärisellä kirjain- numerokoodilla, ja monasti lähellä kantaa. Ainakin Philipisin koodit ovat olleet netissä. Muistais vain missä. Vai olikohan ne jossain SRHS lehdessä reilut 5 vuotta sitten.
3.2.2008, 22:38 #75496okabassOsallistujaLöytyykö tietoa miten saisi puhdistettua liasta vanhat punaisen, hopeisen ja kultaisen sarjan putket. Onko mahdollista saada paikattua näiden putkien metallointiväritystä edes kohtuullisen laadukkaasti. Putket ovat toiminnaltaan kohtuullisen hyvässä kunnossa.
MOI
Tuossa ehdotelmia, joilla lähtisin liikkeelle, jos joutuisin samaan hommaan. Lika lienee pölyä ja pinttynyttä rasvaa. Ja maali tod. näk. nitroselluloosamaalia.
Ensin kokeilisin “henkäisemällä” (niinkuin silmälaseihin) ja pehmeällä mikrokuituliinalla.
Sitten lämmin vesi ja nahkea mikrokuituliina. Muutama tippa astianpesuainetta veteen, jos ei pelkällä vedellä lähde.Puhdistettu bensa (sytkäribensa) on hyvä pinttyneen rasvan poistaja. Vanha, kovassa lämmössä ollut maalipinta on kyllä arvaamaton. Esim. Vanhoja kelloja korjattaessa maalattuun tai lakattuun tauluun ei juuri kosketa.
Paikkamaalauksesta: joko spray, sellainen säädettävä pienoismalliruisku tai ns.superlonilla “töpöttäminen”. Maalin sävyn täytyy varmaan olla just eikä melkein, ettei paikkaus erotu pahemmin kuin paikkaamaton kohta.
4.2.2008, 09:18 #75497tvahalaOsallistuja;)Olen kuullut autotohtoreista ym. jotka meikkaavat vanhan koslan myyntikuntoon ja olen kuullut jopa vanhojen kitaroiden kunnostajista, mutta en ikinä vielä tällaisista heeboista jotka retusoisivat vanhoja radioputkia. Itsellä on se ongelma, että jostain vanhasta putkesta on kulunut kaikki merkinnät pois eikä tiedä mikä putki se on. Jos joku löytää siihen ratkaisun, olen kiinnostunut tietämään. t. Harry Bluetone
MOI
Monissa vanhoissa putkissa on ns. tehtaan merkintä (factory code ?). Se on sellaisella pienellä hopeanvärisellä kirjain- numerokoodilla, ja monasti lähellä kantaa. Ainakin Philipisin koodit ovat olleet netissä. Muistais vain missä. Vai olikohan ne jossain SRHS lehdessä reilut 5 vuotta sitten.
Philips factory code list löytyy tuolta:
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.