Putkien ehostaminen

Home Foorumit Kaikki muut Yleinen Putkien ehostaminen

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    Sissi A3
    Jäsen

Löytyykö tietoa miten saisi puhdistettua liasta vanhat punaisen, hopeisen ja kultaisen sarjan putket. Onko mahdollista saada paikattua näiden putkien metallointiväritystä edes kohtuullisen laadukkaasti. Putket ovat toiminnaltaan kohtuullisen hyvässä kunnossa.

harryk
    Jäsen

;)Olen kuullut autotohtoreista ym. jotka meikkaavat vanhan koslan myyntikuntoon ja olen kuullut jopa vanhojen kitaroiden kunnostajista, mutta en ikinä vielä tällaisista heeboista jotka retusoisivat vanhoja radioputkia. Itsellä on se ongelma, että jostain vanhasta putkesta on kulunut kaikki merkinnät pois eikä tiedä mikä putki se on. Jos joku löytää siihen ratkaisun, olen kiinnostunut tietämään. t. Harry Bluetone

Tubeman
    Jäsen

Löytyykö tietoa miten saisi puhdistettua liasta vanhat punaisen, hopeisen ja kultaisen sarjan putket. Onko mahdollista saada paikattua näiden putkien metallointiväritystä edes kohtuullisen laadukkaasti. Putket ovat toiminnaltaan kohtuullisen hyvässä kunnossa.

Philipsin punaisissa “rote series” putkissa se punainen pinta on samalla häiriösuoja,näin sanoo vanhat herrat.Saattaa olla niissä muissakin.

Radiomuseum.orgissa on saksalaisen gurun selvitys “rote series ” putkista,ja SHRS:n vanhat herrat kertaalleen jossain artikikkelissa mainitsivat tästä ja samalla sen putkenbakelliittikannan ja maalin rajapinnassa olevan metallilangan merkityksen.

Sissi A3
    Jäsen

Radiomuseum.orgissa on saksalaisen gurun selvitys “rote series ” putkista,ja SHRS:n vanhat herrat kertaalleen jossain artikikkelissa mainitsivat tästä ja samalla sen putkenbakelliittikannan ja maalin rajapinnassa olevan metallilangan merkityksen.

Tubemanin viittaama artikkeli löytyy tuolta

http://www.radiomuseum.org/forum/the_philips_red_valves_series_part_i.html

Käyttämättömien putkien saanti on satunnaista ja siksi olisi mukava saada parhaat päivänsä nähneet putket paraatikuntoon varsinkin kun ne ovat usein muuten lähes uudenveroisessa kunnossa. Olen laskemassa vahvistinta noilla putkilla ja tehnyt jonkinlaisia ulkoasusuunnitelmia. Otan jonkun kuvan näistä ajatuksista, josta selvinnee ongelma.

okabass
    Osallistuja

;)Olen kuullut autotohtoreista ym. jotka meikkaavat vanhan koslan myyntikuntoon ja olen kuullut jopa vanhojen kitaroiden kunnostajista, mutta en ikinä vielä tällaisista heeboista jotka retusoisivat vanhoja radioputkia. Itsellä on se ongelma, että jostain vanhasta putkesta on kulunut kaikki merkinnät pois eikä tiedä mikä putki se on. Jos joku löytää siihen ratkaisun, olen kiinnostunut tietämään. t. Harry Bluetone

MOI

Monissa vanhoissa putkissa on ns. tehtaan merkintä (factory code ?). Se on sellaisella pienellä hopeanvärisellä kirjain- numerokoodilla, ja monasti lähellä kantaa. Ainakin Philipisin koodit ovat olleet netissä. Muistais vain missä.  Vai olikohan ne jossain SRHS lehdessä reilut 5 vuotta sitten.

okabass
    Osallistuja

MOI

Tuossa ehdotelmia, joilla lähtisin liikkeelle, jos joutuisin samaan hommaan. Lika lienee pölyä ja pinttynyttä rasvaa. Ja maali tod. näk. nitroselluloosamaalia.
    Ensin kokeilisin “henkäisemällä” (niinkuin silmälaseihin) ja pehmeällä mikrokuituliinalla.
    Sitten lämmin vesi  ja nahkea mikrokuituliina. Muutama tippa astianpesuainetta veteen, jos ei pelkällä vedellä lähde.

Puhdistettu bensa (sytkäribensa) on hyvä pinttyneen rasvan poistaja. Vanha, kovassa lämmössä ollut maalipinta on kyllä arvaamaton. Esim. Vanhoja kelloja korjattaessa maalattuun tai lakattuun tauluun ei juuri kosketa.

Paikkamaalauksesta: joko spray, sellainen säädettävä pienoismalliruisku tai ns.superlonilla “töpöttäminen”. Maalin sävyn täytyy varmaan olla just eikä melkein, ettei paikkaus erotu pahemmin kuin paikkaamaton kohta.

tvahala
    Osallistuja

MOI

Monissa vanhoissa putkissa on ns. tehtaan merkintä (factory code ?). Se on sellaisella pienellä hopeanvärisellä kirjain- numerokoodilla, ja monasti lähellä kantaa. Ainakin Philipisin koodit ovat olleet netissä. Muistais vain missä.  Vai olikohan ne jossain SRHS lehdessä reilut 5 vuotta sitten.

Philips factory code list löytyy tuolta:

http://frank.pocnet.net/other/Philips/PhilipsCodeListAB.pdf

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.