Putkien asennus eteen hifi-tyyliin, mitä pitää ottaa huomioon?

Home Foorumit Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse Putkivahvistimet Putkien asennus eteen hifi-tyyliin, mitä pitää ottaa huomioon?

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    anttit
    Jäsen

Terve,

Minua kiinnostaisi alustavasti tietää, että mitä pitää ottaa huomioon rakentamisessa, jos haluaisi tehdä vahvistimen, jossa putket ovat edessä hifi-tyyliin, ja muuntajat takana? Tämä tarkoittaisi sitä, että putkien kannat ja johdot olisivat lähellä säätimiä vahvistimen etuosassa. Lisääkö tämä hurinoita tai jotain vastaavaa ongelmien mahdollisuutta? Muuntajat olisi mukava myös upottaa taakse nätisti kyljelleen osittain kotelon sisään, ja kenties hankkia niille hienot metalliset kotelot.

Minua houkuttaisi rakentaa sellainen pieni kitaravahvistin, joka olisi sievä kuin hifi-vahvistin, siksi nämä kysymykset.

Kiitos kaikista vastauksista ja avusta!

T: antti

Tohtori R
    Jäsen

jos muhentajat meinaa laittaa riviin taakse kannattaa muuntajien päälle laittaa peltikuoret jo ihan häiriönsuojaussyistäkin niin miksei samalla sellaset hyvännäköset!

niitä tais olla Uraltonellakin myynnissä!

paperille kannattaa varmaan piirrellä johdotusta ja miettiä miten signaalijohdot, hehkut jne saa mahdollisimman kauas toisistaan järkevästi! siitä se lähtee!

anttit
    Jäsen

Kai noissa hehkuissa voisi käyttää tasajännitettä jos oikein haluaisi varman päälle ottaa. Mikä olisi helpoin tapa luoda sopiva tasajännitelähde hehkuille? Käytännössä tämän voisi kai tehdä niin että tasasuuntaisi ja suodattaisi muuntajalta sopivat jännitteet niin että tulokseksi tulisi hehkuille tarvittavat tasajännitteet.

moonshine
    Jäsen

Ei kannata varmaankaan tehdä DC-hehkuja, tuo vaatii hyvän suodatuksen ja reguloinnin sekä yleensä korkeamman hehkukäämin jännitteen. Sinänsä voit käyttää säädettävää regulaattoria valmistajan esimerkkikytkennässä, mahdollisesti vielä transistoria jos regun maksimivirta ylittyy. 6.3V zenerillä ja transistorilla (tai darlingtonilla) saisi ainakin periaatteessa normaalista 6.3VAC hehkukäämistä (8.8VDC) 6.3V reguloitua DC:tä, tuollaisessa kytkennässä ei tosin ole minkäänlaisia suojapiirejä, mitkä regulaattori-IC:istä löytyvät sisäänrakennettuna.

Olen nähnyt myös 5V hehkukäämistä tasasuunnatun ja 10000μF konkalla suodatetun DC-hehkukytkennän ilman regulointia. Kytkentä vähän epäilyttää, koska ulostulojännite on teoriassa n. 7.1V, mutta käämin jännite luultavasti laskee hieman kuormitettaessa. Tätä on tosi helppo kokeilla, jos muuntajasta löytyy käyttämätön 5V käämi.

villems
    Osallistuja

Hotcatissa on etuaste-putket edessä. Kenties näistä kuvista on jotain apua.

villems
    Osallistuja

ja toinen kuva…

anttit
    Jäsen

Kiitos kuvista ja neuvoista!

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.