Putkibassovahvistimen väsäys?
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › Putkibassovahvistimen väsäys?
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
12.1.2014, 12:23 #69210lolleroJäsen
Haluaisin rakentaa itse putkivehje bassovahvarin. Voisi olla joku 250-400 W nuppi. Olen tuleva sähköasentaja, joten taitoa ja intoa luulisi riittävän. Löytyykö keltään tietoa mistä saisi piirikaviot ym. tietoja ja esim. listan komponenteista?
12.1.2014, 14:21 #88648artosaloJäsen400 W putkivahvistin on jo äärimmäisen harvinainen ja kallis laite ja lisäksi erittäin vaativa itserakennettavaksi.
Tyypillinen teholuokka on alle 100 W. Transistorilaitteissa tilanne on aivan toinen.
Kerrotko aluksi miten olet päätynyt ajatukseen rakentaa juuri tämän tehoinen vahvistin ?
Oletko rakentanut tätä ennen putkivahvistimia / millaisia ?
Entä mitä muuta olet rakentanut ?12.1.2014, 17:46 #88649lolleroJäsenJuu tuo tehoalue oli vain heitto. Joku alta 100 wattinenkin riittäisi aivan hyvin, kun putkivehkeestä kyse. Vahvistimien rakentamisesta ei ole kummempaa kokemusta, mutta olen väsännyt esim. kitarapedaalin, autoäänentoistoa, sekä koulussa näyttötyönä tasajännitelähteen. Tottakai pikkupojasta saakka on tullut kaikkea kokeiltua… ;D Basistina olisi tietty kiva soittaa oman kädenjäljen siivittämänä. Jos löytyy apua niin kiitollinen olen!
13.1.2014, 08:29 #88650artosaloJäsenTein syksyllä sarjan mittauksia erilaisilla EL34:lla tehdyillä vahvistimilla.
Eräs kaveri rakensi skemojeni mukaisen vahvistimen ja on erittäin tyytyväinen.
Vahvistimessa käytetään Uraltonen myymiä Indelin muuntajia. Tehoa siitä saa n. 70 W pienellä säröllä.
Muittenkin komponenttien hankkiminen on helppoa.
Olen tehnyt piirilevyn, jossa on stereoversion (2-kan.) koko etupää. Pääteputkien langoitus on piirilevyn ulkopuolella kuten myös virtalähde.
Jos tällainen kiinnostaa, niin siinä olisi perusteellisesti testattu konstruktio.Alla vahvistimen ja virtalähteen kytkentäkaaviot.
13.1.2014, 09:07 #88651uusiipeOsallistujaOikein hyvännäköinen kytkis. Piensignaalipentodi ensimmäisenä asteena ja cathodyne vaiheenkääntäjä varmasti soundaavat bassolla hyvältä. 70w kahdesta triodikytketystä EL34:stä tuntuu aika paljolta? Bassovahvistimissa käytetään usein ultralineaarikytkentää.
Ongelmaksi muodostuu sisääntuloherkkyys. Tämän kytkennän eteen tarvitaan yhdellä kaksoistriodilla tehty etuaste, jonka triodien välissä on äänenvärin ja gainin säädöt sekä jälkimmäisen triodin ja pentodin välissä volumesäätö. Bassokitaran etuasteeseen suosittelen baxandall-tyyppistä tonestackia basso- ja diskanttisäädöllä.
13.1.2014, 14:46 #88652artosaloJäsenEL34:t on pentodeiksi kytketty. Skema on ehkä hiukan epäterävä.
Herkkyys on 50 W:lle n. 0,55 Vrms kun vastakytkentää on 17 dB, joka taas on ehkä turhan paljon bassovahvistimelle.
Herkkyys siis käytännössä paranee tuosta arvosta.Minkä suuruisia signaalijännitteitä bassokitarasta lähtee, tai mihin herkkyyteen kannattaisi pyrkiä ?
Kytkennästä vielä sen verran, että tarvittaessa siitä saa helposti n. 120…140 Wattisen, kun tuplaa pääteputket ja
vaihtaa päätemuuntajaksi Indelin TGL60/002:n. Verkkomuuntajana TSL180 riittää.
Nämä Indelin päätemuuntajat on speksattu ihmeen alhaisille tehoille, vaikka niissä on rautaa ja kuparia enemmin
kuin monissa tuplateholle speksatussa muuntajassa.
Olen käyttänyt TGL40:stä 100 W pääteasteissa, vaikka se on speksattu 40 W:lle, ja suorituskyky on loistava.
Mutta onhan TGL40:n raudat 180VA:n kokoiset, joten eihän tuo ole mikään ihme.13.1.2014, 16:20 #88653F-JagOsallistujaKannattaa katsoa myös vanhoja viestiketjuja. Muistaakseni nimimerkki Okabass on rakentanut kohtuullisen jytyjä bassovahvistimia. Onnea rakentamiseen.
16.2.2014, 08:19 #88654KuningassammakkaJäsenItte tuossa äskettäin rakentelin pienen bassonupin, joka käyttää etusena puolitettua Alembic F2B:tä. Sitä ainakin voin äkkiseltään suositella tohon projektiisi. Itte tykkään melko tanakasta ja tummasta saundista bassopuolella (oma suosikkibasso tällä hetkellä on EB-3:nen, jossa varsinkin kaulamikki antaa mukavaa paksuutta saundiin).
Kytkennältään toi Alembic-klooni on suorastaan naurettavan helppo ja saundaakin hyvältä. Tosta hieman keskustelua aiheesta ja jonkinmoinen layouttikin tuolla näkyy oleva, tosin itte fiksasin hieman siistimmäksi ja kompaktimmaksi:
http://www.guitargear.net.au/discussion/index.php?topic=17665.0Et ole miettinyt, että tekisit ton päätepuolen trankuilla, eli siis kokonaisuudesta tulisi hybridi? Aiheesta kun lueskelin, niin omaan makuun moinen ainakin vaikuttaisi olevan huomattavasti fiksumpi ratkaisu kuin saakelin kallis ja raskas rautamötikkä . Toi oma nuppi on ulostuloltaan jotain 18w-luokkaa, joten laitoin takapaneeliin ulostulojakin, joka ohittaa päätepuolen, siltä varalta, että saan jossain vaiheessa aikaiseksi rakennella tuolla laatikossa odottavista palikoista tuohon kaveriksi päätteen, joka käyttää neljää LM3875:sta.
20.2.2014, 05:30 #88655uusiipeOsallistujaJoskus aikanaan tein mittavahkoja korvakuulokokeiluja noista chipampeista instrumenttikäytössä. Omiin korviini ehdottomasti soveltuvin on TDA7293. Piiri perustuu MOSFET-teknologiaan, joka saattaa selittää jotain. Piirejä voi kätevästi kytkeä rinnan, mitä enemmän tehoa tarvii.
http://www.st.com/web/en/resource/technical/document/datasheet/CD00001887.pdf
http://www.rotgradpsi.de/mc/amp51/amp51ref/tda729x_pitfall.html
http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?products_id=1352
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.