Projektien siisteydestä/ johdotuksista
Home › Foorumit › Kitaraefektien rakentelu ja muu tee-se-itse › Kitaraefektit › Projektien siisteydestä/ johdotuksista
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
5.10.2007, 08:31 #67191OscarMeatJäsen
Moro
Olen tehnyt muutaman pedaalin(RAT, TS, FF) ja nyt kiinnostaisi tietää miten kannattaisi siisteyden puolesta johdotukset tehdä sekä esim. miten maadoitukset tehdä?
Sekä kiinnostaisi tietää kuinka paksulla johdolla muut yleensä tekee. Tuo “ihanohut” perus pvc-johto tuntuu niin narulta, ja hieman hotsittaisi kokeilla Uraltonen tefloneja…Olen tehnyt Tonepadin ( http://www.tonepad.com/getFile.asp?id=76 ) ohjeen mukaan että input jakin “sleeve” toimii tähtimaana, ja kaikki vedetään siihen->tuloksena hirmuisesti johtovetoja ja jos käyttää paksumpaa johtoa niin hullu mokkula tulee input jakille. 🙁
Ja huomiona se että olen tehnyt 3pdt kytkimellä ja ledillä.Eli jos jollain olisi hyvä nyrkkisääntö aiheesta niin täällä otetaan ilomielin otetaan vastaan :-*
Pointtina siis se että vaikka kaikki toimii niin tuntuu siltä että nyt täytyy pitää sormet ristissä joka kerta kun polkaisee. Vielä on toiminut.
9.10.2007, 08:46 #73418placeboJäsenKyllä tuo 0,25-johdin (=perusrimpula) on mielestäni paras vaihtoehto pedaaleihin. Lähes kaikissa kaupallisissa pedaaleissa käytetään ko johdinta myöskin. 0,5-johdin on mielestäni jo liian paksua; se menee huonosti sisään piirilevyn rei'istä (puhumattakaan jos samaan kontaktipinnan koloon pitäisi ahtaa useampi johdin). Tuo mainitsemasi “tähtimaa” on mielestäni paras tapa toteuttaa siisti (maa)johdoitus. Esimerkiksi GGG:n kaveri kokoaa maat piirilevyn laitaan ja vie tästä yhden johtimen siisääntulojakin maanastaan ja lopputulos on väistämättä sotkuisempi. Minulla on ollut tapana juottaa osa maajohtimista/alasvetovastuksista ulostulojakin maanastaan, jos johdoituksesta saa näin siistimmän näköisen. Maanastaan tulevia johtimia kannattaa ennen juottamista “asetella paikoilleen” – Heti alusta oikeaan suuntaan lähtevä johdin = siistimpi johdoitus.
10.10.2007, 14:30 #73419OscarMeatJäsenKyllä tuo 0,25-johdin (=perusrimpula) on mielestäni paras vaihtoehto pedaaleihin. Lähes kaikissa kaupallisissa pedaaleissa käytetään ko johdinta myöskin. 0,5-johdin on mielestäni jo liian paksua; se menee huonosti sisään piirilevyn rei'istä (puhumattakaan jos samaan kontaktipinnan koloon pitäisi ahtaa useampi johdin). Tuo mainitsemasi “tähtimaa” on mielestäni paras tapa toteuttaa siisti (maa)johdoitus. Esimerkiksi GGG:n kaveri kokoaa maat piirilevyn laitaan ja vie tästä yhden johtimen siisääntulojakin maanastaan ja lopputulos on väistämättä sotkuisempi. Minulla on ollut tapana juottaa osa maajohtimista/alasvetovastuksista ulostulojakin maanastaan, jos johdoituksesta saa näin siistimmän näköisen. Maanastaan tulevia johtimia kannattaa ennen juottamista “asetella paikoilleen” – Heti alusta oikeaan suuntaan lähtevä johdin = siistimpi johdoitus.
Jes, totta näinkin. Tein tässä oikein ajatuksella johdotuksen uusiksi tuohon Rottaan.
“Palmikoin” potikanjohdot ja leikkasin löysät pois. Muistakin johdoista löysät kunnolla pois ja irtojohdot erkkarilla kiinni(kuumaliimapistoolia odotellessa). Lisäksi järjestelin piuhat paremmin ajatuksella. Nyt se näyttää pedaalilta 🙂
Kantsuis varmaan funtsailla ennenkuin kirjoittelee…
Ymmärrän kyllä tämän tähtimaa-idean mutta ajattelin että jollakulla on sovellutuksia esim. jättää jokin pois tms.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.