Pro Tweed 5E5-A konkat ja vastukset
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › Pro Tweed 5E5-A konkat ja vastukset
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
11.2.2008, 17:02 #67371harrykJäsen
;)Seikkailtuani aikani Twreck ja HB GA5 maailmoissa on aika palata tulevaisuuteen ja aloittaa uudet putkimiesprojektit Fender-pohjalta. Putkisen Ykä haluaa aidon Pro Tweed 5E5-A combon jonka pitää myös kuulostaa autenttiselta. En ole tehnyt yhtäkään yksi yhteen kloonia mistään tunnetusta vahvarista ikinä ja nyt on stressi päällä mitkä osat valitaan tähän projektiin. Kysymys kuuluu mitkä konkat signaalitielle ja katodeille? Virtalähteessä luotan F+T elkoihin. Vastukset varmaan aitoa kohisevaa hiilimassaa, putket NOSia ja potikat Alphaa. Ämyrin Ykä ehti jo hankkia joten se homma on hoidossa paitsi, että rakennan yhden tällaisen vahvarin samalla myös itselle eli mikä ämyri siihen??? Vahvarin alkuperäiset kotelomitat ovat myös hakusessa. Itseltä löytyy Tweed Deluxen mitat joista voi sovitella Pro Tweedin mittoja, mutta jos jollain on alkuperäiset mitat, voisin niitä tarvita. t. Harry 5E5-A Bluetone
11.2.2008, 17:14 #75565TubemanJäsenAjattele kuten putkivahvaritehtaan johtaja,osta halvimmat (paskimmat) passiivipalikat siihen.Sarjatuotannossa jostain syystä mennään siitä missä halvimmalla pääsee.Siitä se soundi löytyy.. 😀
11.2.2008, 17:24 #75566HeikkiJäsenhttp://www.ampwares.com/ffg/pro_narrow.html
Fender Amp Field Guidesta löytyy mitat. Narrow panel, 20″ x 22″ x 10″ (50.8 x 55.9 x 25.4 cm)
11.2.2008, 17:27 #75567NimetönVierasKotelon koko mikäli vuoden 1955 “technical characterustics” lehdykkään on luottaminen (ja onhan siihen): korkeus: 20″, (50,8cm) leveys: 22″ (55,9cm), syvyys: 10 1/2 (25,4cm)”. Materiaali 3/4″ paksua umpipuuta, mutta puulajia ei mainita. Paino 44lbs. eli 19,95kg. Elementtinä 15″ jensen consert series P15N.
Kytkennältään tuo on lähes identtinen tekemäni 5E7 bandmasterin kanssa. Ainoastaan takaisinkytkentöjen vastukset ovat erikokoisia. Bandmasteriini vaihdoin mielenkiinnosta ne vastuset pro:n kokoihin: ei kuultavaa eroa. Sensijaan tone stack:n tein bassmanin mukaan. Mielestäni mukavampi… Noh, menee jo vähän ohi kysymyksen.
Potikat CTS jos haluaa olla fender uskollinen, edelleen uskollisuutta lisää sprague atom elkot kautta linjan. Hiilimassaa joo vastuksiin (paitsi poweriin miel. palamatonta kun nykyaikaa elellään). Tuo konkka kysymys on vähän. Lähteestä riippuen sanotaan joko orange drop, tai mallory… Itse tein bandmasterin mallory 150's konkilla, ja olen tyytyväinen (en tosin sitä autenttisuutta hakenut). En pikaisella selauksella kirjallisuudesta ainakaan tähän hätään löytänyt mainintaa mitä konkkia tuolloin 50-luvulla käyttivät. Lienee niitä mitä sattui halvalla saamaan.
11.2.2008, 18:02 #75568harrykJäsen:DOlen oikeasti jonkinlaisen sarjatuotantotehtaan toimitusjohtaja arkielämässä ja yritän siellä noudattaa halpatuotannon periaatetta laatua unohtamatta kun puhutaan teknisistä automaatiojärjestelmistä. Tuo Ampwaresin sivu on hyvä tietolähde ja oli jo tiedossa, mutta hain lähinnä noita materiaalitietoja ja mm. etulevyn paksuutta, joka on kuulemma kriittinen saundin suhteen. Itse en ole niin kranttu mutta Ykä hakee sitä ultimate Fender-saundia tässä tapauksessa. Mikko ehdottaa varmaan Jensenin PIO-konkkia joita käytin omassa Bluetone Dusty Road-nupissani. Niiden onkelma on vaan korkea hinta eli n. 10 €/kpl. Jatketaan skannailua sano putkimies. t. Harry Bluetone
11.2.2008, 18:09 #75569NimetönVierasEtulevyn paksuus on sama kuin kotelon seinien, eli tuo kolme neljännes tuumaa.
PIO konkkia olisi kiva kokeilla, mutta tosiaan suolainen hinta vähän rajoittaa… Enkä itse innostun tekemään vielä(kin) yhden tweedi champin juurikin tuolla “ykä menetelmällä” eli mahd. orginaalia kautta linjan.
11.2.2008, 19:03 #75570ceesamiJäsenVerrokiksi, 5F11 Vibroluxissa kotelon seinät myös 3/4 tuumaa, mutta etulevy näyttäisi olevan vain 8 mm paksu. Toki elementtikin on Vibrossa vain 10″, mutta siitäkin huolimatta etulevy lepattaa kyllä iloisesti musiikin tahdissa 🙂 Kotelon materiaali noissa tweedeissä on käsittääkseni mäntyä.
Konkkina on alunperin Astronin keltaiset muovikonkat, jotka eivät kuulemma ole kovin luotettavia. Malloryillä lähtisin varmaan kokeilemaan, jos itse tekisin.
http://picasaweb.google.fi/ceesami/TweedVibrolux?authkey=O77Mt4esGzE
11.2.2008, 20:27 #75571TubemanJäsen:DOlen oikeasti jonkinlaisen sarjatuotantotehtaan toimitusjohtaja arkielämässä ja yritän siellä noudattaa halpatuotannon periaatetta laatua unohtamatta kun puhutaan teknisistä automaatiojärjestelmistä. Tuo Ampwaresin sivu on hyvä tietolähde ja oli jo tiedossa, mutta hain lähinnä noita materiaalitietoja ja mm. etulevyn paksuutta, joka on kuulemma kriittinen saundin suhteen. Itse en ole niin kranttu mutta Ykä hakee sitä ultimate Fender-saundia tässä tapauksessa. Mikko ehdottaa varmaan Jensenin PIO-konkkia joita käytin omassa Bluetone Dusty Road-nupissani. Niiden onkelma on vaan korkea hinta eli n. 10 €/kpl. Jatketaan skannailua sano putkimies. t. Harry Bluetone
Oikeasti näissä vanhoissa putkipeleissä passiivipalikat oli aika isolla toleranssilla eikä mitään boutique-osia,olen sitä mieltä ettei tuotantolinjoilta lähtenyt aivan samanlaisia vermeitä kovinkaan montaa,ja miksi ei,oli syyt moninaiset.Muutamia luettelenkin tässä:Osien toleranssit,duunareitten motivaatio (liksapäivä lähellä tai takana) ,darrakerroin,jopa vääränarvoisia palikoita joissain.
11.2.2008, 20:40 #75572ceesamiJäsenOikeasti näissä vanhoissa putkipeleissä passiivipalikat oli aika isolla toleranssilla eikä mitään boutique-osia,olen sitä mieltä ettei tuotantolinjoilta lähtenyt aivan samanlaisia vermeitä kovinkaan montaa,ja miksi ei,oli syyt moninaiset.Muutamia luettelenkin tässä:Osien toleranssit,duunareitten motivaatio (liksapäivä lähellä tai takana) ,darrakerroin,jopa vääränarvoisia palikoita joissain.
Puhumattakaan siitä, mihin nuo komponenttien arvot ovat vaeltaneet 40-50 vuoden aikana. Eivät varmaan kuulosta samalta kuin silloin uutena…
11.2.2008, 22:22 #75573vasuJäsenTAD saitilla: Chassis L:470 (18 1/2″) K: 67 (4 1/8″) S: 105 (5 5/8″)
Kotelo L: 570 (22 1/2″) K: 535 (21″) S: 265 (10 3/8″) “chassis cut out”: 410 (16 1/8″) kotelo on 3/4″ paksua mäntyä.
Helpottais tietysti jos ostais valmiin chassiksen ja vaikka vielä kotelonkin. Tuolla Tube Amp Doctorilla on vaan aika arvokkaita, jenkeistä sais tietysti aika paljon halvemmalla.
Vastukset aidoimmillaan on massavastuksia ja konkat taitaa olla polyprypyleeniä, Xicon konkkia on '57 Twin “hand- wired” uusinta painoksessa käytössä näköjään (valokuvien perusteella). Paperi-öljy konkkia ei kai kitarakoneissa ole käytetty?12.2.2008, 06:25 #75574harrykJäsen;)Kiitokset avusta ja infosta tässä projektissa. Tilasin itseasiassa Malesiasta Ceriatonelta valmiit Pro Tweedin alustat ja eyelet-boardit noihin kahteen koneeseen. Taalan nykyinen kurssi houkuttelee ulkoistamaan osan rasittavimmista työvaiheista, jolloin energiaa ja aikaa jää luovaan työhön eli oikeiden osien etsintään ja pelin virittelyyn. Mielestäni Mikon kannattaisi alkaa tuoda noita tiettyjä palikoita Suomeen koska ne helpottavat aika paljon yhden projektin etenemistä. t. Harry 5E5-A Bluetone
12.2.2008, 08:57 #75575vasuJäsenMielestäni Mikon kannattaisi alkaa tuoda noita tiettyjä palikoita Suomeen koska ne helpottavat aika paljon yhden projektin etenemistä. t. Harry 5E5-A Bluetone
Ainakin 5E3 Deluxen chassis ja kotelo vois olla kysyttyä. Itsekkin voisin tehdä uusiksi tee-se-itse Deluxen (näyttää aika hirveältä, saundaa mielettömän hyvältä).
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.