Princeton reverbin biasointi

Home Foorumit Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse Putkivahvistimet Princeton reverbin biasointi

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    Nimetön
    Vieras

Terve. Tietäiskö joku, mikä on helpoin tapa biasoida Fender Princeton reverb (silverface)? Tähän yksilöön on modattu bias-säätöpotikka, jota ei oo alkuperäisessä kytkennässä. Toinen kysymys: Mitä tapahtuu jos putkivahvaria käyttää ilman tasuria? Tätä vehjettä on käytetty ilman sitä jonkin aikaa, mutten ole varma mitkä moisen käytön seuraukset ovat olleet. Nyt hommasin siihen uudet JJ-putket ja GZ34:sen, mutten tosiaan oo vielä biasoinu laitetta. Ajatuksia?

uraltone
    Osallistuja

Morjens,

Ihan normaalisti tuo biasoidaan. Ohjeita löytyy netistä:
    http://www.uraltone.com/bias.html
    http://www.aikenamps.com/Biasing.html

Ilman tasuria vahvistin ei toimi lainkaan, joten onko vahvistimella siis soitettu “ilman” tasuria? Olisko sisälle modattu puolijohdetasuri putkitasurin korvaajaksi?

Mikko

vasu
    Jäsen

Ei ole alkuperäisessä Princeton Reverbissä bias säätöä valmiina, vastuksia joutuu muuttelemaan. Olen kokeillut erilaisia putkipareja Princeton Reverbissä eikä bias paljoa heitä (ihan hyvissä rajoissa pysyy), luulisin että biasointi ei ole kovin tarpeellinen jos pysytellään normaaleissa 6V6GT putkissa. Olen kokeillut Sylvania, Mazda, JJ ja EH putkia.
    Mutta ihan hyvä modaus bias-säätö kuitenkin on ja Mikon linkeistä löytyy ohje. Luulisin että sopiva tehohäviö olisi 9-10W per putki.
    Jos tasuriputken tilalla ei ole mitään diodeja niin ilman tasuriputkea ei kuulu mitään (100% varmuudella).

hellhound
    Jäsen

Se mikä on varmaa on aivan varmaa, mutta mikään ei ole varmaa, ennenkuin se on varmaa. 😛

Nimetön
    Vieras

Suuri kiitos tiedoista. Etenkin tuon tasuriputken puuttuminen on ollut jokseenkin hämmentävä juttu. Vehje on ollut ihan normaalissa käytössä ilman sitä, joten varmaankin jotain sille on tehty… Kun ehdin käydä tuohon käsiksi, niin vertailen sitä vielä alkuperäisen PR:n kytkentäkaavion kanssa.

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.