Princeton reverb yksiselitteinen maadoituskaavio

Home Foorumit Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse Putkivahvistimet Princeton reverb yksiselitteinen maadoituskaavio

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    Jyrki3101
    Jäsen

Rakensin Princeton tyyppisen pelin ilman tremoloa ja reverbiä , eka putki on aina hieman mikrofoninen vaikka siihen laittaa  NOS putkea tai mitä tahansa juuri uutena ostettua…. Mulla on lisänä fixed / cathode bias – kytkin ja säädettävä NFB.
    Ekan putken mikrofonisuuden poistamiseksi aattelin ensiks koittaa vaihtaa kaiutinjakit runkoeristeisiksi ja kytkeä kaiutinulostulon maa samalle putkelle mihin NFB-vastus kytketään.
    Sit vielä yleistä tästä ground buss maad. Eli potikoiden rungossa + input jakkien maad.kulkeva johdin(johon etuasteen maat liitetään) ? Kiinnitetäänkö se laitteen runkoon vain input jakkien viereen vai MYÖS ns. tähtimaahan ?
    Piirustus helpottaisi !
    t.tellu

T.S.
    Jäsen

Carl Cristiansen”radiolaitteita rakentamaan”1963 käskee kytkeen PT-mu  maat samaan asteeseen mihin feedback tulee,mutta olisko mikrofonisuus sitä,luulis hurinaa?.Sitten neuvoo käyttään iskunkestävä  long-life ja epämikrofonisia putkia E83CC  SIEMENS esim.”National valvemuseum” tuntee tyypin erot ja kuvassa on GOLDEN DRAGOON merkillä

RG
    Osallistuja

Samoilla linjoilla kuin T.S., eli hurinat ja brummit voivat liittyä maadoitusongelmiin. Sen sijaan mikrofonisuus, joka ilmenee esim. kilinän muodossa, kun putkea koputtaa varovasti sivulta vaikkapa lyijykynän kärjellä on viime kädessä kiinni itse putkesta ja välillisesti muista asioista. Itselläni on vastaava kokemus: Kun vaihdoin etuasteen ensimmäisen RCA7025-putken tilalle Siemensin E83CC-putkeen, niin heti loppui mikrofonisuus.

Toki, putken mikrofonisuuden kanssa voi elää, jos kannan asentaa runkoon nähden joustavasti, esim kumipuslan varaan.
    Tällaisia ratkaisuja olen nähnyt esim. Dynacordin vahvistimissa 1950-luvulta. Ja, jos vielä lasikuvun ympärille pujottaa O-renkaan, niin kilinä loppuu siihen.

t. /Robert

T.S.
    Jäsen

Kun olin 1967 Rautalanka yhtyeen roudariharjoittelija muistelisin että keikoilla pojilla alkoi etuaste myös rahiseen ja rutiseen itsekseen että tauolla piti vaihtaa uusi putki,kai ECC ehkä81?.OliskoEF parempia etuasteena?

F-Jag
    Osallistuja

Omassa virityksessä ei potikoiden rungoissa mitään erillistä maabussia. Maadoitus tehty niin, että kytkentälevyn maa viety runkoon vain yhteen pisteeseen, ja se on input-jakin maakorvake. Ei mitään ongelmia vaikka kyseessä high-gain kone. Kaiutinjakit eivät ole rungosta eristettynä. Eri putkilla kokeiltuna ei mitään mikrofonisuusongelmia.

flanagan
    Osallistuja

moros,

hoffman:lla oli pirun hyvä layout, mutta sivuilta jo poistettu. tän dokumentin jos jostain löydät niin pelaa Hoffman_Princeton_Reverb_wiring_d.pdf koitan kattoo jos arkistosta tuo vielä löytyis… siinä on pääte- ja etuasteella omat maadoitus pisteet ja myös verkkovirralla ja hehkulla omansa.

Onelle tein tän mukaan. toimii. tän rojektin myötä en oo enää tähti maata yrittänytkään tehdä mihinkään vahvariin, liikaa piuhoja jne..

-f

Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.