Precence potikan outo kytkentä
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › Precence potikan outo kytkentä
- Tämä aihe sisältää 39 vastaukset, 6 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 1 vuosi sitten wuchi toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
25.11.2008, 19:06 #67757wuchiOsallistuja
Tervehdys jälleen sorvin ääreltä.
Olen yhä rakentamassa top hatin emplexadoria ja koittanut päivittää kuvien perusteella netistä löytyvää skemaa.
Nyt pisti silmään sellainen että precence potikan 100nF konkka ei olisi kytketty maihin vaan mid potikan toiseen laitaan.
Ohessa kuva.
22.12.2008, 06:22 #78607wuchiOsallistujaNo niin. Mylly on saatu kasaan ja ääntäkin tulee ulos 🙂 Mutta mitä olisi vahvistinrakenteluprojekti ilman ns “trouble-shooting” -osiota.
Mastervolume joka on mallia pre phase inverter, ei oikein tunnu toimivan. Sen kääntely ei vaikuta äänenpaineeseen juuri lainkaan.
Ongelmia saattavat aiheuttaa seuraavat seikat. Ensinnäkin tuo precence potikan merkillinen kytkentä. Aiemmassa postauksessani mainittu kytkentä on nyt tehty kuten kuvan perusteella oletettu. Mutta. Tein mastervolumen Kevin O'Connorin TUT3:ssa mainitulla jcm800 tyylillä, jolloin mastervolume tulee vaiheenkäännön toisen 1meg vastuksen tilalle, eli keskitapista putken kannalle ja “maareunasta” tuonne vaiheenkäännön vastusten keskelle (olipa ilmaisu). Samoin normaali eq:n maadoitus onkin vedetty middle potikan reunasta tuohon mastervolumen reunaan.
Olisiko näistä jotain. Yksi vaihtoehto saattaa olla rikkinäinen potikkakin. Täytyy tutkia.
Toinen kyssäri koskee tuota mastervolumen jälkeen kytkentäkaavion mukaista vastusta maihin jonka tarkoitus on ilmeisesti vaimentaa signaalia kun modern asetus on “päällä”. Voiko tätä vaimennusvastusta käyttää kun mastervolume on kytketty näin O'connor tyyliin?
22.12.2008, 15:55 #78608sviloJäsenMuuten, kokeiles 56/250 tonestäkkiä, aivan killeri 6L6:lla 😛
/sv
22.12.2008, 16:25 #78609wuchiOsallistujaNo niin, yksinpuhelua tämä on mutta olkoon 🙂
Tein niin kuin kuliaisen vahvistinrakentajaharrastelijan kuuluu, ja tein masterin kytkiksen mukaiseksi. Samoin oletin että tuo precencekin saa “yhteyden maahan” jostain ja maadoitin sen normaaliin tyyliin ja avot, nyt toimii kuin unelma 🙂 Toisesta vipukytkimestä tosin kuuluu pieni paukahdus kytkettäessä, mutta täytyy tarkastaa juotokset.
Suurin ylläri oli oikeastaan maadoitukset. Kyseessä on siis random grounding ja turhat äänet on täysin poissa… hienoa mutta kummallista 🙂
Eli ihmisille jotka meinaa rakentaa plexi kyhäelmää hippasen pienemmillä tehoilla niin voin lämpimästi suositella top hat emplexadoria 20w versiona 6v6 putkilla.
Minulta saa kytkiksen jos haluaa tuon “mk II” version korjauksin. Kytkiksessä ei ole tosin noita pääteasteen muutoksia, mutta niitä ei hirveästi ollut.
22.12.2008, 16:25 #78610wuchiOsallistujaMuuten, kokeiles 56/250 tonestäkkiä, aivan killeri 6L6:lla 😛
/sv
En muuten yhtään ihmettele että kehut vahvaria, aivan mieletön soundi 🙂
Kiitti vinkistä 🙂
22.12.2008, 16:45 #78611sviloJäsenMuuten, kokeiles 56/250 tonestäkkiä, aivan killeri 6L6:lla 😛
/sv
En muuten yhtään ihmettele että kehut vahvaria, aivan mieletön soundi 🙂
Kiitti vinkistä 🙂
Ja vielä, eikös siinä skemas ollu .022:set *coupling* konkat? Mulla on .1:set….se paranee vaan 😉
/sv
22.12.2008, 16:48 #78612wuchiOsallistujaJa vielä, eikös siinä skemas ollu .022:set *coupling* konkat? Mulla on .1:set….
/sv
Skemassa joo, mutta tarkkailin noita kuvia sun vahvarista ja “lainasin” arvoja niistä ::)
22.12.2008, 16:50 #78613sviloJäsenKerroin Brianille tästä tonestäkki muutoksesta, se on kuulemma ollut aikoinaan ensimmäisissä Emplexeissä, on tehnyt muutamaan pre MKII:seen saman muutoksen ja ajatteli nyt uusiinkin laittaa….hyvä vaan.
Pitäiskö kokeilla vielä etusessa molemmissa .022:sia??? Kokeiles sä 😉
Niin ja mulla ei ole V2:ssa .68:n konkkaa ollenkaan boostaamassa, vois kokeilla. Uusissa on.
/sv
22.12.2008, 17:18 #78614wuchiOsallistujaKerroin Brianille tästä tonestäkki muutoksesta, se on kuulemma ollut aikoinaan ensimmäisissä Emplexeissä, on tehnyt muutamaan pre MKII:seen saman muutoksen ja ajatteli nyt uusiinkin laittaa….hyvä vaan.
Niin ja mulla ei ole V2:ssa .68:n konkkaa ollenkaan boostaamassa, vois kokeilla. Uusissa on.
/sv
Täytyy koittaa, tosin menee joulun yli reilusti. Vaimo sanoi painavan sanan ja vaati joulurauhaa 🙂
22.12.2008, 17:40 #78615sviloJäsenKerroin Brianille tästä tonestäkki muutoksesta, se on kuulemma ollut aikoinaan ensimmäisissä Emplexeissä, on tehnyt muutamaan pre MKII:seen saman muutoksen ja ajatteli nyt uusiinkin laittaa….hyvä vaan.
/sv
Täytyy koittaa, tosin menee joulun yli reilusti. Vaimo sanoi painavan sanan ja vaati joulurauhaa 🙂
Pyh, sanot vaan, – tone is everything –
;D ;D ;DJouluja..
22.12.2008, 17:55 #78616harrykJäsen;)Pojat ärsyttää vanhaa herraa tässä exempplei jutussa. Pakko testata tuo kytkentä jossain vaiheessa. Jos kyse on modatusta JCM800-etuasteesta, täytyy tyypätä sitä ja verrata omiin 800-modeihin ::). Tein omaan Dusty Road-nuppiini päivityksiä (ensimmäinen valmistettu suomalainen Bluetone ikinä) mm. maadoitusten osalta ja kokeilin tuota preamp ja poweramp erikseen maadoitusyhdistelmää. Vahvari pörisi sillä konfiksella ihan tarpeeksi. Vaihdoin maat itse sovellettuun Paul Ruby malliin, jossa pääteasteen kaikki maat ekan elkon miinukseen, etuaste kahdella erillisellä vedolla ja kaikki maat lähelle inputtia alustaan kiinni. Laitteen hurinataso on nyt tosi alhainen verrattuna aiempaan ja vahvari pelaa kuin enkeli. Eli maadoitusasiat ovat mystiikkaa :o. Wuchi voisi heittää saundiklippiä kehiin tuosta omastaan, jotta pääsee kuulemaan oikeasti mikä se on miehiään. Täytyy muuten muistaa, että olen vanhan liiton miehiä enkä tykkää sirkkelisäröstä. Laitoitko Wuchi tuon VVR:n siihen vehkeeseen ja miten pelaa jos laitoit? t. Harry
22.12.2008, 18:11 #78617wuchiOsallistuja;)Pojat ärsyttää vanhaa herraa tässä exempplei jutussa. Pakko testata tuo kytkentä jossain vaiheessa. Jos kyse on modatusta JCM800-etuasteesta, täytyy tyypätä sitä ja verrata omiin 800-modeihin ::). Tein omaan Dusty Road-nuppiini päivityksiä (ensimmäinen valmistettu suomalainen Bluetone ikinä) mm. maadoitusten osalta ja kokeilin tuota preamp ja poweramp erikseen maadoitusyhdistelmää. Vahvari pörisi sillä konfiksella ihan tarpeeksi. Vaihdoin maat itse sovellettuun Paul Ruby malliin, jossa pääteasteen kaikki maat ekan elkon miinukseen, etuaste kahdella erillisellä vedolla ja kaikki maat lähelle inputtia alustaan kiinni. Laitteen hurinataso on nyt tosi alhainen verrattuna aiempaan ja vahvari pelaa kuin enkeli. Eli maadoitusasiat ovat mystiikkaa :o. Wuchi voisi heittää saundiklippiä kehiin tuosta omastaan, jotta pääsee kuulemaan oikeasti mikä se on miehiään. Täytyy muuten muistaa, että olen vanhan liiton miehiä enkä tykkää sirkkelisäröstä. Laitoitko Wuchi tuon VVR:n siihen vehkeeseen ja miten pelaa jos laitoit? t. Harry
No eipä tuossa sirkkelisäröä sentään ole, vaikka reilusti gainia tuossa modern -asennossa löytyykin 🙂
Täytyy nauhoitella jotain. Jos vaikka joululomalla ehtisi hiukan tallentamaan.
En vielä laittanut VVR:ää. Lähetin Danalle sähköpostiakin siitä vaiheenkäännön reguloimisesta mutten vielä ole saanut vastausta.
22.12.2008, 18:26 #78618sviloJäsenHarry, ei mikään *sirkkeri* kone ole, vaikkakin keiniä löytyykin. Omasta tulee mieleen vanha SB tai 1986 malli. Itsehän pysyn siellä *vintage* puolella, vaikkakin huomasin että *modern* puoli, ja low input…..parhautta 😀
Se on ihme että tuokin on mulla vielä 😉
/sv
22.12.2008, 19:06 #78619harrykJäsenTähän osuu varmaan myös tunnustus näin joulupyhien lähestyessä. Rakensin tuossa joku aika sitten plexi leadin ja olen ihmetellyt kokoajan sitä, ettei saundit ole oikein kohdillaan ::). Tein tänään rakenneanalyysin koneesta eli vertasin skemaa ja omatekemää leiskaa keskenään ja löysin VIRHEEN???? Olin kytkenyt vaiheenkääntäjän vasta 20+10 kilo-ohmin jännitteenalennuksen jälkeen enkä 20 kilon jälkeen. Olen koko ajan ihmetellyt vaiheenkääntäjän matalia jännitteitä ja vehkeen dynamiikan puutetta/särösaundeja. Korjaan virheen joulunpyhinä ja odotan innolla, että pääsen bänditreeneihin testaamaan sitä uudelleen ensi sunnuntaina. Koneen saundiklipit kotisivuillani menee joka tapauksessa uusiksi. Miksi vuodatan tämän jutun tässä liittyy tuohon äskeiseen 1986-juttuun. Oma plexi lead perustuu 1987:aan. t. Harry Oppia ikä kaikki
22.12.2008, 21:16 #78620wuchiOsallistujaOhessa vielä kuva 🙂 Kunpa joskus oppisi vielä tekemään siistiä jälkeä. Tuppaa vaan innostus aina iskemään eikä malta rauhassa tehdä. Loppuvaiheessa viimeistelyn tärkeys aina kärsii 🙂
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.