Pinnoite?

Home Foorumit Soitinrakennus Soitinrakennus Pinnoite?

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    maurit
    Osallistuja

Itellä on kans ollut suunnitelmissa rakentaa myös kitara omin käsin ja katsoa saisiko sen tehtyä laadukkaasti. Todennäköisesti se nimenomaan olisi Strato. Eniten oikeastaan mietityttää bodyn pinnoitteen tekeminen itseä tyydyttävällä tavalla. Pitäs olla pieniä kolhuja kestävä, huonosti naarmuuntuva, lämpötilojen vaihtelua kestävä, samoin kosteusprosentin vaihtelua sietävä ja samalla tyylikäs. Olisko jollakin ehdotus koostumuksesta?

jusmu
    Osallistuja

Normaalisti käytetään joko nitroselluloosa- tai akryylilakkaa.

Tuo nitroselluloosalakka on eritoten vintagehemmojen mieleen, sillä kun on tehty jo aikoinaan.
    Akryylilakkaa saa automaalikaupoista jopa paukkupulloissa. Kovete lisätään pullon pohjasta ennen maalaamista. Tosin pullo pitää tietenkin käyttää samalla kertaa tietyn ajan sisällä.

On kallista ostaa erikseen ohenne, kovete ja itse lakka. Itse valitsin akryylin vain siksi, että akryyliin soveltuvia sävytteitä oli saatavana ilmatteeksi. Lakkaan ja litkuihin meni suuri osa kokonais budjetista, muistaakseni 75e joka on hurjan paljon.

Nitro kuivuu hitaammin. Akryyli nopeammin. Niin ja en tiedä saako noihin ponnepulloihin lisättyä sävytteitä.

jusa

edit: Niin tai voihan toki vaikka pinnan vahata

maurit
    Osallistuja

^Kiitti hyvästä ohjeistuksesta, tämän tyyppistä helppiä juurikin ajoin takaa. Toivottavasti joku muukin kommentoi, jos on kokemusta?

Jake
    Jäsen

Onko myös kaulan (lavan) lakkaamiseen nitroselluloosalakka hyvä? käytettiinkö sitä alunperin myös kitaran kauloihin pääosin tarkotan nyt fenderin stratoja.. On nimittäin yks projekti tuossa.. 70 luvun stratokopion säätöä, laitan kuvan siitä kun on valmis..

okabass
    Osallistuja

Onko myös kaulan (lavan) lakaamiseen nitroselluloosalakka hyvä? käytettiinkö sitä alunperin myös kitaran kauloihin pääosin tarkotan nyt fenderin stratoja.. On nimittäin yks projekti tuossa.. 70 luvun stratokopion säätöä, laitan kuvan siitä kun on valmis..

MOI
    Kyllä käytettiin aina 60-luvun lopulle (Duco). Siitäkin eteenpäin lavan etupuoli oli NS lakalla vedetty pitkälle 70-luvun puolelle, vaikka 7ender oli muuten siirtynyt poly-lakkaan. Tämä siksi, koska dekaali ja poly-lakka reagoivat jollain lailla huonosti keskenään. Siksi 7endereitten lavan etupuoli verrattuna muuhun kaulaan on monasti ihan eri sävyinen.  Tuolla hyvä sivusto.

http://www.provide.net/~cfh/fenderc.html

Jake
    Jäsen

Onko myös kaulan (lavan) lakaamiseen nitroselluloosalakka hyvä? käytettiinkö sitä alunperin myös kitaran kauloihin pääosin tarkotan nyt fenderin stratoja.. On nimittäin yks projekti tuossa.. 70 luvun stratokopion säätöä, laitan kuvan siitä kun on valmis..

MOI
    Kyllä käytettiin aina 60-luvun lopulle (Duco). Siitäkin eteenpäin lavan etupuoli oli NS lakalla vedetty pitkälle 70-luvun puolelle, vaikka 7ender oli muuten siirtynyt poly-lakkaan. Tämä siksi, koska dekaali ja poly-lakka reagoivat jollain lailla huonosti keskenään. Siksi 7endereitten lavan etupuoli verrattuna muuhun kaulaan on monasti ihan eri sävyinen.  Tuolla hyvä sivusto.

http://www.provide.net/~cfh/fenderc.html

Kiitoksia tiedosta, mä vetäsen surutta siihen nitrolakan lapaan.. otelaudan taakse ei lakkaa tartte, pitää hioa vaan tarpeeksi sileällä paperilla niin hyvä on..

flanagan
    Osallistuja

mä oon vetäny pinnan kaulaan ja bodyyn merit 80:llä. http://www.tikkurila.fi/teollinen_maalaus/puuteollisuus/puuteollisuuden_tuotteet/merit_20_30_80.2392.shtml tähän saa ainakin laitettua väriainetta sekaan. straton kaulastakin saa kusenpolttaman vintagen… ;D

lapaan laittanu akryylia, että kiiltää paremmin. 

kjt63
    Osallistuja

Ainahan sitä voi viritellä kitaraan Status Quo kitaristi Rick Partiffin firman tuotteen eli facelift:n 😉
    http://www.guitarfacelift.com/

maurit
    Osallistuja

Ainahan sitä voi viritellä kitaraan Status Quo kitaristi Rick Partiffin firman tuotteen eli facelift:n 😉
    http://www.guitarfacelift.com/

Joo, ei ole ainakaan tylsän näköisiä pelejä. Onhan noissa sekin pointti, että keikalla kitaran loistavat yksityskohdat kiinnostavat enemmän, kuin varsinainen tekeminen…(-no, eihän niin tietenkään käy…heh)

kjt63
    Osallistuja

Itse vetäsin yhteen peliin rumpupinnoitteen jämäpalasta uuden helmiäispinnan Pelle Peloton meiningillä.

anttikarhu
    Jäsen

Ite oon pariin kitaraan käyttänyt 2-komponenttista polyuretaanilakkaa. Mutta en tiedä mistä tuota sitten mahtaisi saada, itse käytin sitä soitinrakennuskurssilla. Hyvää jälkeä tulee jos jaksaa kiillottaa kunnolla (koneella).

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.