Pikkutesteri
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › Pikkutesteri
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
22.1.2008, 20:46 #67345hellhoundJäsen
Joskus aiemmin tällä voorumilla oli juttua putkitestereistä, niin ajattelin lisätä tällaisen kun näyttää olevan varsin simppeli laite…Joku on saattanut laittaa tämän tänne jo aikaisemmin mut en viitsi etsiä.
http://www.triodeel.com/tester.htm
Itse ainakin haluaisin yksinkertaisen ja mielellään vielä kannettavan laitteen (ts. ei AVO) jolla voi mitata varsinkin etuasteputkien ominaisuuksia koska niiden vaihtelulla on yhtä suuri merkitys soundiin kuin komponenttimuutoksilla. Tossa on ainakin mahdollisuus mitata molemmat puolet erikseen.Petteri
23.1.2008, 06:50 #75394uraltoneOsallistujaEn tiedä onko tuo nyt sen yksinkertaisempi kuin perinteisemmät testerit ;D Joka tapauksessa toimii varmasti hyvin.
Soittajalle riittää kuuntelutesti mielestäni ihan mainiosti, mutta mielenkiintoistahan putkia on testailla. Ja huomata kuinka suuria eroja esim. etuasteputkiyksilöiden välillä tosiaan on. Ja kuinka vähän tämä oikeasti merkkaa peruskytkennöissä ;D
23.1.2008, 09:28 #75395okabassOsallistujaEn tiedä onko tuo nyt sen yksinkertaisempi kuin perinteisemmät testerit ;D Joka tapauksessa toimii varmasti hyvin.
Soittajalle riittää kuuntelutesti mielestäni ihan mainiosti, mutta mielenkiintoistahan putkia on testailla. Ja huomata kuinka suuria eroja esim. etuasteputkiyksilöiden välillä tosiaan on. Ja kuinka vähän tämä oikeasti merkkaa peruskytkennöissä ;D
MOI
Joo. Rakensin aikoinaan jo kaikki “modulit” ja osittain kotelonkin tuohon ko. testeriin. Mutta huomasin tuon mainitsemasi asian (kuuntelu) riittävän (soitan sekä korjaan), ja testeri jäi kesken.
Se on loppujen lopuksi haasteellista ja mielenkiintoista kuunnella (eikä mitata) esim. korjattua tai modattua vahvistinta, ja yrittää erottaa soundin vivahteita. Olen monta kertaa käyttänyt esimerkkiä, kun joku kysyy, onko joissain eri valmistajan putkissa kuinka paljon soundieroa: eroa saattaa olla saman verran kuin esim. kääntäisi trebleä pykälän pari isommalle. Tai että ottaisi aikuisten kulauksen taikajuomaa.
Tietysti jos joku haluaa kokeilla eri pukien soundaamista, niin mikä ettei. Ainakin ne erot ,mihin olen törmännyt, ovat olleet pieniä. Tai sitten minä olen saanut jo syntymälahjana ne kuuluisat puukorvat. ???
Tietysti jos joku pilkkahintaan tarjoaisi kunnon testeriä, voisihan sellaisen sitten hommata.
23.1.2008, 09:37 #75396NiskanenJäsenKuinkahan monella huoltoja tekevällä firmalla yleensäkään on putkitesteri? Ainut korjaaja jolla itse tiedän olevan ihan Avo-testerin, on Mikko Lammi Raisiossa.
Kuvakin löytyi kyseisestä testeristä: http://www.suavetwisters.com/Laitteit_tiedostot/st_laitteita_014.jpg
23.1.2008, 11:49 #75397TubemanJäsenEn tiedä onko tuo nyt sen yksinkertaisempi kuin perinteisemmät testerit ;D Joka tapauksessa toimii varmasti hyvin.
MOI
Joo. Rakensin aikoinaan jo kaikki “modulit” ja osittain kotelonkin tuohon ko. testeriin. Mutta huomasin tuon mainitsemasi asian (kuuntelu) riittävän (soitan sekä korjaan), ja testeri jäi kesken.
Se on loppujen lopuksi haasteellista ja mielenkiintoista kuunnella (eikä mitata) esim. korjattua tai modattua vahvistinta, ja yrittää erottaa soundin vivahteita. Olen monta kertaa käyttänyt esimerkkiä, kun joku kysyy, onko joissain eri valmistajan putkissa kuinka paljon soundieroa: eroa saattaa olla saman verran kuin esim. kääntäisi trebleä pykälän pari isommalle. Tai että ottaisi aikuisten kulauksen taikajuomaa.
Tietysti jos joku haluaa kokeilla eri pukien soundaamista, niin mikä ettei. Ainakin ne erot ,mihin olen törmännyt, ovat olleet pieniä. Tai sitten minä olen saanut jo syntymälahjana ne kuuluisat puukorvat. ???
Tietysti jos joku pilkkahintaan tarjoaisi kunnon testeriä, voisihan sellaisen sitten hommata.
Kyllähän tuolla vian haussa vois olla käyttöä,jos sillä van pystyy emission ja oikarit totemaan.
Vanhoissa putkitestereissä tuppaa nykypäivänä olemaan samaa vikaa kuin muissakin putkilaitteissa,kulahtaneita komponenetteja,putkitasurit lopussa joten emissiomittauskaan ei ole luotettava.Jos jostain hyvän putkitesterin saisi,siinä olisi rempankohde ensimmäisenä.
23.1.2008, 15:02 #75398hellhoundJäsenMun mielestäni on hyvinkin mielenkiintoista vertailla mittaustuloksia ja sitä mitä ihmiskorva kuulee. Erojen havaitsemiseen vaikuttaa paljolti laitteisto ja kuuntelutilanne. Eihän esimerkiksi bändin kanssa soittaessa tuollaisia pikkunyansseja huomaa… Pieni Champ-tyyppinen vahvistin on loistava testipenkki koska se on mahdollisimman yksinkertainen ja tällöin jokainen pieni yksityiskohta vaikuttaa mahdollisimman paljon. Itselläni yksi syy kiinnostukseen testeriä kohtaan on ihmiset joille teen huoltoja. En todellakaan kiinnitä paljon huomiota esimerkiksi siihen mitkä putket omassa Voxissani on, kunhan toimivat ja soundaavat hyvältä, mutta jos joku kaveri haluaa mittausdataa tai on kiinnostunut kokeilemaan ja vertailemaan erilaisia putkia, niin on hyvä olla vehkeet millä voi asiaan paneutua.
-Petteri
24.1.2008, 07:20 #75399uraltoneOsallistujaKuinkahan monella huoltoja tekevällä firmalla yleensäkään on putkitesteri?
Erittäin monilla joita minä tunnen. “Yleishuolloilla” ei lienee enään putkitestereitä käytössä, mutta putkilaitehuolloilla noita kyllä yleensä näkee. On siitä hyötyä tietyissä tilanteissa, mutta kyllä ilmankin pärjää.
EBAY:stä noita löytyy. AVOT: on kalliita (ja hyviä), mutta monet muutkin testerit ajaa saman asian. Suurimmalla osalla ei tietysti tee juuri mitään.
Yst. terv,
Mikko -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.