PIIRILEVYN TEKO

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    T.S.
    Jäsen

Kokeilisin yhtä vahvistinta tehdä.Piirilevy tuottaa harmaita hiuksia.Siinä on kapeita folioita ja kun kopioi läpinäkyvälle muoville ja valottaa valoherkälle piirilevylle foliot ,. se ei ole tarpeeksi musta kohta syövytettäessä ohenee?.Bebek lehdessä sanotaan että voi valottaa tavallisella 75W ? lampulla.Mitähän tekis lyhempi valotus että ei kerkiis vaikuttaa mustan läpäisevän ja folion pinnan valottumiseen?.missähän ajassa ja millä lampulla olis nopea valoherkän pinnan muutos että folio ei ehtis valottua?

TOH
    Osallistuja

Jos kalvolla on liian ohut mustekerros niin sitä voi paikata tussilla piirtämällä.

T.S.
    Jäsen

JOs valotan sen ja sitten kiinitys (lipeällä?) sittenkö tgshia?.Minusta siinä kiinitetyssä levyssä ei nää silmällä eroa folion ja eristeen kohdalla ennen syövytystä?.T.S.

teemumm
    Jäsen

Itse joskus tein piirilevyjä siten, että printtasin piirikuvat ensin laserprintterillä paperille ja sitten kopikoneella kopioin kalvolle. Laserprintterillä suoraan kalvolle printatessa kalvo kupristui hieman joka pilasi valotuksen. Kopiokoneella sai ihan suoria kalvoja aikaan.

Kalvoja piti laittaa pari päällekäin jotta ne olisivat olleet tarpeeksi tummia. Kalvon päälle sitten läpinäkyvää muovipleksiä (lasi ei käy kun se ei läpäise UV-taajuuksia) ja sen päälle painoja että kalvot ovat kunnolla kiinni piirilevyn pinnassa. Sitten valotus sopivalla etäisyydellä olevalla loisteputkella. Sopivan valotusajan löysi kokeilemalla, yleensä joku 2-3min riitti.

T.S.
    Jäsen

Josku 60.L porasin komponenttien reijät ensin ja sitten  tein tushilla foliot niiden mukaan ja joskus vedin kirjanpäälys muovin johon kalkeeripaperilla jäljet ja mattoveitsellä leikkasin viivaa muöden.Nyt vaan on olemassa pari valoherkkäälevyä,mut ei oo UV lamppuakaan.Tavallisella olen viimmeksi tehnyt VHF lineaarisen piirilevyjä.Niissä oli vain vähän leveitä folioita ,tosin leveys oli tarkkaa kun folio toimi piirin kelana,induktanssina

TOH
    Osallistuja

JOs valotan sen ja sitten kiinitys (lipeällä?) sittenkö tgshia?.Minusta siinä kiinitetyssä levyssä ei nää silmällä eroa folion ja eristeen kohdalla ennen syövytystä?.T.S.

Tarkoitin siis, että jos kalvolla oleva tulostettu mustekerros paistaa läpi jostain kohtaa niiin sitä voi tummentaa tussilla. Tussilla voi kyllä piirtää suoraan kupariinkin jos paikattavaa on. Tähän tosin on olemassa oma erikoistussi ja tavallinen tussi ei ehkä toimi niin hyvin.

T.S.
    Jäsen

Mä olen 60-l tavallisella “Permanent” mustalla tushilla pelkkään levyyn tehnyt.Kaksia läpinäkyviä folioitakin olen käyttänyt muistelen 80-l.Mikä UV putki käy valotukseen?,solarium?.Mulla oli kerran töistä lainas vedenbakteerien tappamiseen UV putki.Se ei syttynyt tavallisessa loisteputkivalaismessa.Laitoin sen lämpimäänn puuleivinuuniin niin luukun ollessa auji sisällä lämpimässä oleva pää paloi mutta ulkona oleva ei valaissut.Sit olis työmaalla setelien tarkistukseen tarkoitettu UV laite?.T.S.

TOH
    Osallistuja

Oletko kokeillut tuota:

http://www.uraltone.com/press-n-peel-blue-lamposiirtokalvo.html

Siinä ei tarvita valotusprosessia ollenkaan. Olen itse sitä käyttänyt hyvällä menestyksellä vaikka mitään erityisen monimutkaista piirilevyä en ole tehnytkään.

Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.