Piiri/Eyelet/ym kytkentälevyt
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › Piiri/Eyelet/ym kytkentälevyt
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
4.11.2008, 10:27 #67724rofaJäsen
Olen pikkuhiljaa aloittelemassa ensimmäistä itsetehtyä putkiprojektia, mutta minua vaivaa päättämättömyys kytkentämateriaalin valinnassa.
Toisaalta minulla on jo piirilevyvälineet, joten laitteen kasaaminen sellaiselle olisi minulle tuttua, mutta toisaalta taas tarvittava piirilevy tulee olemaan melko iso, eikä 1,5mm paksumpaa valoherkkää/kuparoitua piirilevyä tahdo saada mistään (3mm olisi varmaan riittävän jämäkkää?)
Harkitsen siis nyt jotain muutakin kytkentämenetelmää. Miten arvostelisitte turret/lasikuitulaminaattiratkaisua, kytkentärimamenetelmää, eyelet-kortteja tms. laatu-, turvallisuus- ja helppousnäkökulmasta?
Projektista tulee hyvin paljon bassman 70:n näköinen, siinä on jonkinlainen eyelet-levysovellus, eli bakeliitti/kuitulevy johon on reijitetty metallirenkaita johon komponentit on juotettu, pari pientä kytkentärimaakin on.
4.11.2008, 10:43 #78339okabassOsallistujaMOI
Osittain makuasioita. Minä olen tykästynyt 1,6 tai noin 3 mm lasikuitulevylle tehtyyn eyelet-levyyn. Esim. tuo SVT klooni on tehty niin.
http://www.okabass.suntuubi.com/datafiles/gallery/5/s/Kopio%20svt%20rakentaminen%20095.jpgMinusta sen edut ovat mm. nopea ja halpa tehdä, voi muuttaa kytkentää lennossa: senkun poraa uuden reiän ja kiinnittää reikäniitin. Hyvin kestävä rakenne. Vielä kun osan johdotuksesta tekee alapuolelle, niin tulee siistimpää. Teflon piuha on minusta erinomaista.
Turretboard on kanssa erinomainen ja komean näköinen tapa tehdä kytkentälevy. Tuossa yksi versio sellaisesta, tosin aika pienillä turreteilla.
http://www.okabass.suntuubi.com/datafiles/gallery/1/bass%20pre%20Ampeg%2BPultec%20001.png4.11.2008, 10:56 #78340H-aceJäsenHarkitsen siis nyt jotain muutakin kytkentämenetelmää. Miten arvostelisitte turret/lasikuitulaminaattiratkaisua, kytkentärimamenetelmää, eyelet-kortteja tms. laatu-, turvallisuus- ja helppousnäkökulmasta?
Kaikki nuo mainitsemasi vaihtoehtoiset tavat ovat hyviä (= kestäviä, turvallisia ja helppoja). Itse en ikinä lähtisi tekemään putkivahvistinta kuparifoliolevylle, on työläs tehdä ja työläs – jopa naurettavan työläs – huoltaa ja modata.
4.11.2008, 14:12 #78341rofaJäsenNiin, tuo piirilevyn modausvaikeus tuli nyt mieleen kun sen mainitsit… Vaihtoehdot ovat ehkä nyt siis turrettien ja eyelet-levyjen välillä. Komponenttien erilaisten kokojen takia saattaisin taipua tuohon eyelet-levyyn, jos kerran niitä pystyy itsekin tekemään. Onko niiden metallirinkuloiden asennus helppo juttu? Tarvitaanko erikoistyökalua, ja saako web-kaupasta myös niitä?
(edit)
…niin, ja kelpaako eyelet-levyihin ihan tuo sama 3*80*X mm levy kuin turreteillekin?
4.11.2008, 15:23 #78342brown noteJäsenEn allekirjoittaisi tuota piirilevyn huoltamisen vaikeutta, sillä sehän on vain suunnittelusta kiinni! Mikäli ei käytä ohuinta mahdollista vetoa juotostäppien välillä niin folioiden irtoaminen ei ole ongelma. Piirilevyn etuja on suunnittelun helppous ja kasaamisen nopeus. Lisäksi piirilevyllä on helpompi hallita johtimien etäisyyksiä toisiinsa nähden ja siten saada aikaan mahdollisesti hiljaisempi kytkentä.
Turreteissa on ehdoton miinus se että huoltaminen on ihan oikeasti hankalaa. Mikäli yhdessä nastassa on enemmän kuin 1 johto, niin irtijuottaminen ja uudelleen kiinnittäminen alkaa olla *todella* vaikeaa. Etenkin jos vain toinen johto pitää vaihtaa/uudelleen juottaa.
Eyeleteissä uudelleen juotos ongelma on pienempi kuin turreteissa, mutta minusta niiden kiinnittäminen ei ole kovinkaan kivaa.
4.11.2008, 18:58 #78343H-aceJäsenEn allekirjoittaisi tuota piirilevyn huoltamisen vaikeutta, sillä sehän on vain suunnittelusta kiinni! Mikäli ei käytä ohuinta mahdollista vetoa juotostäppien välillä niin folioiden irtoaminen ei ole ongelma. Piirilevyn etuja on suunnittelun helppous ja kasaamisen nopeus. Lisäksi piirilevyllä on helpompi hallita johtimien etäisyyksiä toisiinsa nähden ja siten saada aikaan mahdollisesti hiljaisempi kytkentä.
Turreteissa on ehdoton miinus se että huoltaminen on ihan oikeasti hankalaa. Mikäli yhdessä nastassa on enemmän kuin 1 johto, niin irtijuottaminen ja uudelleen kiinnittäminen alkaa olla *todella* vaikeaa. Etenkin jos vain toinen johto pitää vaihtaa/uudelleen juottaa.
Eyeleteissä uudelleen juotos ongelma on pienempi kuin turreteissa, mutta minusta niiden kiinnittäminen ei ole kovinkaan kivaa.
Edelleen äänestän kuparifoliopiirílevyjä vastaan! Oleellista minusta huoltamisen kannalta on se, voiko komponentit vaihtaa irrottamatta piirikorttia vai ei. Itse kun tekee voi tietysti suunnitella piirikortin ja muun toteutuksen niin että tuo ei ole ongelma, vaikka irrotettava pohja chassikseen että pääsee kortille sitä irrottamatta. Ongelma on johtojen irrottaminen ennenkuin pääsee irrottamaan piirikorttia. Erään suomalaisen musiikkialan keskustelupalstan asiantuntijaraadin mukaan kaikki huollot oikeasti kestävät viisi minuttia, piirikorttitoteutusten kanssa tuo viisi minuuttia voi joskus olla aika pitkä.
Minulla on kokemusta eyeletein ja juotosrimoin tekemisestä, ja molemmat ovat helppoja. Turret-menettely tosiaan on varmaan juuri niin vaikeaa kuin sanot. Kuvittelisin että jollakin on tähän eriävä mielipide, turretit taitaa kuitenkin olla aika suosittuja?
Eyeletien kiinnittämiseen löysin Tiimarista herraties minkä meistin, jossa on juuri oikeanmuotoinen pää jotta eyelet muotoutuu lyötäessä kauniisti oikean muotoiseksi. Homma on todella helppo sen kanssa, mutta jos ei ole sopivaa työkalua on helppous jo vähän suhteellista. Juotosrima vai mikä se oli on ehkä se helpoin tapa.
Ihan samat edut ovat sekä eyelet- että juotosrimatoteutuksissa: helppo suunnitella ja myös niin, että vedot ovat kriittisissä paikoissa lyhyitä ja kaukana toisistaan eikä mitään oskillointiongelmia tule. Fenderin vanhat (alkuperäiset) layoutit ovat tuossa mielessä huonoja, random ground ja pitkiä piuhoja. Potikoille kannattaa viritellä EQ:n komponentteja jotta pääsee eroon pitkistä vedoista ja siten oskilloinnista.
Lisäksi piirikorttitoteutus on sitten siinä kun se on valmis, modailu ei enää onnistu. Juotosrimaversion voi rakentaa vaikka kokonaan eri näköiseksi jos ei toteutus ala miellyttämään.
4.11.2008, 20:55 #78344hellhoundJäsenMulla on vanha Klemtin tekemä putkivahvistin ihan kuuskytluvun alusta ja se on tehty piirilevylle folio ylöspäin. Ei vielä ole tullut eteen helpommin huollettavaa vahvistinta. Ainoa miinus on senaikainen piirilevy, josta lähtee kupari aika helposti irti, notta täytyy olla varovainen kun vetää komponentin irti ettei lähde juova mukaan.
Mitä kytkentänastoihin yms tulee, niin suosin itse eylettejä. Olen kokeillut turretteja, mutta niinkuin edellä on mainittu, on kytkennän muuttaminen vähän työläämpää kuin eylettejen kanssa. Lisäksi monisäikeisen johtimen kiertäminen turretin ympärille ei ole kivaa. Olisi ihan jees jos teflonlankaa saisi yksisäikeisenä. On vaan kuulemma 113 kertaa kalliimpaa kuin monisäikeinen. 😮
Kun on sopivat työkalut, ei eylettejen tai turrettejen asentaminen ole mikään ongelma… jos työkaluja ei ole, pitää ne hankkia ennen kuin alkaa rakentamaan. Autoilukin on pikkuisen rankkaa jos on auto, mutta ei bensaa tankissa. 😀 Hmm…aika väsynyt vertaus.5.11.2008, 01:04 #78345Tohtori RJäsenmiksi piirilevy pitäisi tehdä niin että irrotettaessa kaikki johdot pitää erikseen (vaikeasti) irrottaa??? mitäs ne liittimet olikaan??? lisäksi piirilevy taitaa olla se helpoin kun koneella piirtää. eikä kauaa kestä 😉
myönnetään että itse olen sortunut (rumaan) point-to-point kytkentään pääteasteiden kohdalla helpon muunneltavuuden takia kun aina ei ihan tiedä mitä hakee.(putkien kantoihin juottamalla on kieltämättä varmasti helpoin “kokeilla”) mutta powerit jne startti logiikat on sitte piirilevyillä!
kukin tekee minkä parhaimaksi katsoo! mikään vaihtoehto ei varmaan ole huono! ;D
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.