PHILIPS putkiradio vuorovaihe pääteasteella

Home Foorumit Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse Putkivahvistimet PHILIPS putkiradio vuorovaihe pääteasteella

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    T.S.
    Jäsen

Nyt mulla on koneisto VT muuntajista verkkomuuntajasta ja säätökonkasta päätellen PHILIPS?.Siinä on 2 EL84 ja muuntajan päällä lisäshassis jossa on ollut ilmeisesti 2 kpl EZ80,toinen poissa,lieneekö KÖYKKÄ kytkennällä oleva vahvistin?.Muistin kuulleeni että Philipskin on tehnyt sellaisia?.Mikä lenee tyyppi ja mistä scama vaan tutkistelua varten.Muita osia siihen eiole,koteloa tms kajareita.Tutkin kytkentää ja siinä on 250-0-250 muuntaja ja kaksi EZ 80 kummassakin on molemmat diodit vaan rinnan onniin suuriruokainen kai

artosalo
    Jäsen

Jos pääteaste olisi mallia Köykkä, niin kummallakin pääteputkella pitäisi olla kokonaan oma virtalähteensä.

T.S.
    Jäsen

Terve.Tää onki sellainen PHILIPS kytkentä et kaksi EL on kuin kaskadissa ja yksi pieni välimuuntaja ja PT muuntaja sarjassa ,joten ei siis ole ollut suurohmiset kajarit?.Poweri on pieni monet tehovastukset on ihan sauhunneet ja elektrolyytin yhdessä korvassa ei tina olenkaan,on vaan kierretty yhteen .Unohtunut.Isot jännitteet muuntajassa EL84?, 240-0-240 AC,tai on siinä alennusvastuksia.

Sissi A3
    Jäsen

Olisiko kytkentä jotakin tuon tapaista, jossa ulostulossa oleva vastus on korvattu päätemuuntajalla ja kaiutn on pienohminen.

http://www.hovirinta.fi/audio/putkitekniikka/putket/P/PCL84/metal_boogie_serie/mb_vol_5/muut/mb_vol_5_muut.htm

Kysymyksessä on single ended push pull kytkentä, jota Philips on käyttänyt paljon.

RG
    Osallistuja

Sissii A3: “Kysymyksessä on single ended push pull kytkentä, jota Philips on käyttänyt paljon.”

Luin nuorena tästä kytkennästä John Schröderin Radionrakentajan kirjasta, osa II ja minua kiehtoi juuri tuo 800-ohmin kajarin käyttöön liittyvä OTL-ratkaisu. Vasta aikuisiällä tajusin, että korkeaohmisen puhekelan valmistukseen ja sen kestävyyteen liittyy niin paljon ongelmia, ettei ehjää kappaletta taida tänä päivänä löytyä kuin ehkä museosta…

http://www.hovirinta.fi/audio/putkitekniikka/putket/P/PCL84/metal_boogie_serie/mb_vol_5/muut/mb_vol_5_muut.htm:
    “Rakenteen suosio jäi vähäiseksi.”

En silti vähättelisi varsinaisen kytkennän merkitystä, koska se muodostaa tavallaan peruspilarin huomattavalle osalle puolijohteilla toteutetuille vahvistimille.

t. /Robert

T.S.
    Jäsen

Tää kytkentä on PHILIPS TECNICAL LIBRARY kirjassa” Hi-FI Amplifiercircuits  E. Rodenhuis 1959″esitelty ja jopa kannessakin.Sanoovat prototyypi olevan niin pieni säröinen että labran silloisella särömittarilla ei saanut mitattua .Sanoovat jotkut myös että 800ohm puhekelassa on niinpaljon kuparia että painaa liikaa ja ei toista hyvi?,minä en tiedä ei oo kokemuksia.Tossa 1959 ohjeessa on kaksoiskuristin 60 henkka puoli 0,1 ilmarako,joku hitsaamalla kasattu muuntaja rautahäviöinen jossa ensiö ja toisio samalle jännitteelle vois käydä siihen tarkoityuksen.Tossa KÖYKKÄ  K 40-2 kin on PT muuntaja 9-0-9 0-9 v käämit sarjassa PT muuntajana!.Tai mullahan on sopiva kuristin tossa,ensin piti sahat radio osa pois ja rakentaa pelkkä PT vahvistin siitä mut ei taida kiinostaa eään.

artosalo
    Jäsen

Tää kytkentä on PHILIPS TECNICAL LIBRARY kirjassa” Hi-FI Amplifiercircuits  E. Rodenhuis 1959″

Kerrotko mikä on sen kirjan järjestysnumero ?

Tuohon kirjasarjaan pitäisi kuulua kirjat I … XIII eli 1. – 13.

T.S.
    Jäsen

Täs ei oo muuta textiä kannes kuin mainitut?,toinen enlargen 1960 painos ja koodi u.d.c nr621.375.2.029.4  käännetty kuulemma N.V.PHILIPS Gloeilampenfabriken,EINDHOVEN THE NEDERLANDS 1959 .Iso muuntaja tässä radiossa on 90 x 110    , 240-0-240VAC ,jonkin vahvarin muuntaja?,2 kpl EZ80 hehkut sarjassa 12V etujännitekäämissä?,normaalit 6,3V hehkut muut.Mullakin oli lainasa se “UUSI RADIOKIRJA 1950” kun olin jotain 12V.Tilasin putket johonkin ja vanhemmat perui tilauksen kun on niin suuret jännitteet.

RG
    Osallistuja

T.S. “Mullakin oli lainasa se “UUSI RADIOKIRJA 1950″ kun olin jotain 12V.Tilasin putket johonkin ja vanhemmat perui tilauksen kun on niin suuret jännitteet.”

Hyvää tarkoittava isäni kysyi myös aikoinaan (1980-luvun alussa) “mitä jäbä oikein duunaa”, kun käytimme kaverin kanssa 700 VAC jännitettä onkimatojen keräämiseen…
    (Kyseessä oli siis faijan harrasteprojektista lainattu verkkomuuntaja, joka oli tarkoitettu 350 V kokoaaltoputkitasurille ja joka vuosia myöhemmin löysi tiensä alkuperäiseen käyttötarkoitukseensa.) Hyllyssä edelleen Osmo A. Wiion kirja vuodelta 1952, mistä perustaidot on ammennettu jo kolmessa sukupolvessa… (vm 1933, 1968 ja 1994)

Eli, vaikka jännite ei sellaisenaan tapa, olen kyllä yrittänyt neuvoa nuorempaa sukupolvea (ja myös aikuisopiskeljioitani), että vahinko on yleensä pieni, jos tietää mitä tekee…

t. /Robert

Arppajuhani
    Jäsen

kirjoitinkin toisaalle, modasin novosonic- raadosta kitaravahvarin, EACB80 tilalle fender-idealainen etuaste. tässä suuriohmiset kajarit ja lisäksi PT lisäkaiutinliitäntää varten. Lopputulos onnistui aika mukavasti 🙂

T.S.
    Jäsen

Onkohan se tää sama mulla ei oo koskaan ollut koteloa siihen?.Onko iso verkkomuuntaj Ei40 x 90x 110 mm 240-0-240 AC jännitteillä?.Tehoja ei kai kuitenkaan hirveesti ole?

Arppajuhani
    Jäsen

Minulla on juurikin tämä http://personal.inet.fi/koti/raimo.kononen/Valokuvat/radio2.html  Jos tarvetta kytkikselle niin sekin löytyy.

T.S.
    Jäsen

Ei ole sama kuin mulla pelkkä koneisto oli,muuntaja oli pystyssä ja päällä kulma jossa oli 2 EZ80.Aika erikoinen valinta että toinenpääteputki on UL41-Tulee mieleen vaan että on jonkin vahvistimen verkkomuuntaja jossa on 41V negatiivisen etujännitteen käämi ja siihen laitettu sen hehku jos on paljon putkia ja 6,3V ei riitä?

RJL
    Jäsen

Vai onko UL41:n käytön syynä se että pääteasteen ylemmässä putkessa on katodin ja hehkulangan jännite-ero niin suuri että EL84 ei sitä kestä? U-sarjan putkissa on tuo jännitekesto aina vähintään verkkojännitteen suuruinen.

T.S.
    Jäsen

Kyl toi kytkentä on 1959 PHILIPS kirjassa esitelty kahdella EL86lla 10W teholla.Olen aikanaan 2 PHILIPS yleisvirta vastaanotinta korjannut,molemmissa sama vikä UL41 löi tulta ja rätisi.Korjaantui uudella putkella.tosin UL41 ei meinaa saada enää mistään halvalla laitoin UL84 jo suurensin katodivastusta.Voinko päätellä että UL41 on huono putki kun mulla 100% yleisvirtavastaanottimen vioista on siinä ollu?

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.