PHILIPS B5sF 92A

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    T.S.
    Jäsen

Mulla oli 3 noita 60-L stereo radioita,yksi on nyt osina jo.Vaikka 800ohm kajareita olis vaikka myydä.Ajattelin jouluna sahata toisen varakoneen shassiksen poikki ja ottaa pääteasteen käyttöön.SHRS sivuilla on schema joka poikkee “E Rodenhuis HiFI amplifiers ” kirjassa olevasta että kajari on suoraan kaksoiskuristimen rinnalla,kirjassa  putket on yhdistetty kajariin 3 x50yF elektrolyytin kautta.Kirjassa neuvotaan käyttään välimuuntajaa jos ei ole 800ohm kajareita.Tuli mieleen jos tekis käämimällä toision 60H /puoli  kaksoiskuristimeen vaikka 4ohm kajarille.Mitähän vaikuttaa kun on kaksoiskuristin ja tulee yksi ylimäääräinen käämi joka on vaikutuksessa”ns ensiöönkin” 2 kuristimessa?.Vois kokeilla ja nostaa anodijännitettäkin kun alkuperäisessä radiossa lienee vaan 200V kuin aikuisemmissa keskusteluissa todettu WKG V  205V päälyytti,mikä näkyy myös eräässä RHS kuvassa kyseisestä alustasta.Joskus sahailin Rikotun Rigonda Bolshoi alustasta samanlaista projektia,mutta olosuhteet muuttui ja myin projektin kesken muuton alta pois..T.S.

artosalo
    Jäsen

Jos noita 800 ohmisia löytyy niin laita ilman muuta vahvistin toimimaan niillä.
    Olihan tuo skema josta mainitsit se ns. raudaton kytkentä, joka oli alunperin tarkoitettukin suurohmisille kajareille ?
    Siis tämä: http://www.radiohistoria.fi/yabbfiles/Attachments/philips.jpg

Tämä kytkentä poikkeaa siitä yleisimmästä, joka oli alunperin tehty kahdella EL86:lla siinä, että tässä päätepentodit ovat käyttöjännitteitten suhteen rinnakkain, mutta signaalijännitteen suhteen sarjassa.
    Tämä saadaan aikaan tuolla muuntajalla S39 / S38. Se lienee 1:1-tyyppinen.
    Tuo siis ei ole kaksoiskuristin, vaan muuntaja, joka kytkee pääteputket vaihtosähköjen suhteen toisiinsa.

T.S.
    Jäsen

Terve.Mulla on 2kpl 12″ PHILIPS  AD 1265M kajarit ,jaa toinen on 10″ bassot laajalla aluella toisto kun kumpikin eri kokoa?100L kaapeissa,,ne 800ohm ei saa enää kiini liianiso reikä.Olis mulla n 35L kaapitki ,johon ne sopis ,missä nyt on 8″ PHILIPS AD 9710 keskusradiokajarit,mutta soi huonosti bassot,Joo tää se kai on,mutta vähän eri tyyppinumerolla löytyy erilaisia joiss putket on EL84kin.PHILIPS kirjassa 1959 E Rodenhuuis kytkentä on se vähän erilainen,kuristimen käämi on ylimmäisen putken anodin ja suojahilan välissä,toinen käämi alimma putken anodil ja katodivastuksen alapääs.,tekstissä mainitaan “double choke”,ehkä siksi että on samanlaiset käämit molemmat.Olen nähnyt kytkentää mm sellaisena että “ylimmäinenputki “on UL84 ilmeisesti siksi että jossain vakiomuuntajassa oli ylimäräinen  sille sopiva hehkukäämi?.T.S.

T.S.
    Jäsen

Sahasin nyt shassiksen poikki VT muuntajista ,jäi vaan 4 ECL82  kantaa ja muuntajat,volumepotikka ja äänenväri ja balanssi.Ei oo vaan koko radion kytkistä ja ei ole kuulemma SRHS seurallakaan vanhojen viestien mukaa.Ei osaa kytkeä,hanjkala seurata juotettu hässäkkä.T.S.

Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.