Philips AG9014 stereoputkivahvistin
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › Philips AG9014 stereoputkivahvistin
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
18.5.2007, 15:31 #67017volgaJäsen
Hei kaikille.
Olen saanut tuollaisen vahvistimen http://www.hupse.eu/radio/philips_ag9014.htm haltuuni, ja haluaisin kovasti ottaa sen käyttöön joko stereoiden tai kitaran vahvistimena.
Laite tuntuisi muuten toimivan, mutta mitähän tuolle pitäisi tehdä kun kaiuttimien impedanssi pitäisi olla sen 800ohm, ja sellaisia en tähän hätään saane mistään hommattua.
Testasin laitetta normaali stereoiden kaiuttimilla, mutta mikäli oikein olen ymmärtänyt, niin tehoja 8-ohmisilla kaiuttimilla ei saa kuin vajaan watin ja ääni alkaa säröttämään melko pienelläkin kuunnellessa.Pystyyköhän tuohon virittelemään jotenkin päätemuuntajan tai muun vastaavan virityksen, että saisi mekkalaa enemmän pihalle.
Paljoakaan noista härveleistä en ymmärrä, mutta kolvi kyllä pysyy kädessä tarvittaessa.
Kiittäen pistän, jos joku osaisi auttaa.Tällaisia tyhmiä kyselee volga.
18.5.2007, 15:45 #71638TubemanJäsenHei kaikille.
Olen saanut tuollaisen vahvistimen http://www.hupse.eu/radio/philips_ag9014.htm haltuuni, ja haluaisin kovasti ottaa sen käyttöön joko stereoiden tai kitaran vahvistimena.
Laite tuntuisi muuten toimivan, mutta mitähän tuolle pitäisi tehdä kun kaiuttimien impedanssi pitäisi olla sen 800ohm, ja sellaisia en tähän hätään saane mistään hommattua.
Testasin laitetta normaali stereoiden kaiuttimilla, mutta mikäli oikein olen ymmärtänyt, niin tehoja 8-ohmisilla kaiuttimilla ei saa kuin vajaan watin ja ääni alkaa säröttämään melko pienelläkin kuunnellessa.Pystyyköhän tuohon virittelemään jotenkin päätemuuntajan tai muun vastaavan virityksen, että saisi mekkalaa enemmän pihalle.
Paljoakaan noista härveleistä en ymmärrä, mutta kolvi kyllä pysyy kädessä tarvittaessa.
Kiittäen pistän, jos joku osaisi auttaa.Tällaisia tyhmiä kyselee volga.
Kyllä kait se menee ruvelle kun sovitukset on päin karjalan mäntyä.Tuo tosiaan on raudaton pääteaste,eikä kannata pilata sitä muuntajavirityksillä,
tuossa kunnossa siitä saa vielä rahaa esim Huutonetissä ,laittaa lähtöhintaa sen verran ylös ja hintavarauksen niin ei mene ilmaiseksi.Tuo 800 ohmin kaiutinkuorma on kieltämättä nykyään aika eksoottinen,vaikka itse aika paljon seuraan vintageradio puolta,ei ole sattunut eteen moisia.
Yksi mistä sellaisia kannattais kysyä on toimisto@radiomuseo.fi ,18.5.2007, 16:27 #71639volgaJäsenHei taas.
Lähinnä ajattelinkin, etten ala konetta itseään pilaamaan, vaan mietin että pystyykö laitteen ja kaiuttimien väliin laittamaan jotain ulkoista viritystä, tai muuttuuko se impedanssi tarpeeksi esim. putkia vaihtamalla ym. Ideoita olisin halukas vastaanottamaan.
Löysin tuohon vehkeeseen jonkinlaisen manuaalin, kielellä josta en tajua mitään. http://www.oudio.nl/service/AG9014/index.html
Tuosta vahvistimesta on näköjään myöhemmin tehty myös uudempi versio ( http://pjeantaud.free.fr/stereo_console/ampli/ag9015.html ), josta nuo 8-16 ohmin kaiutinulostulot löytyy, joten ei kai tuon mahdotonta pitäisi olla. Vai kuinka?
Toivottavasti joku osaisi vääntää tarpeeksi paksusta rautalangasta ja toivottavasti nämä ei nyt ole ihan tolkuttoman tyhmiä kysymyksiä.
Pakko se vaan tyhmän on kysellä kun ei itse tiedä tai tajua. 😀Volga kiittää taas.
18.5.2007, 17:37 #71640okabassOsallistujaHei taas.
Lähinnä ajattelinkin, etten ala konetta itseään pilaamaan, vaan mietin että pystyykö laitteen ja kaiuttimien väliin laittamaan jotain ulkoista viritystä, tai muuttuuko se impedanssi tarpeeksi esim. putkia vaihtamalla ym. Ideoita olisin halukas vastaanottamaan.
Löysin tuohon vehkeeseen jonkinlaisen manuaalin, kielellä josta en tajua mitään. http://www.oudio.nl/service/AG9014/index.html
Tuosta vahvistimesta on näköjään myöhemmin tehty myös uudempi versio ( http://pjeantaud.free.fr/stereo_console/ampli/ag9015.html ), josta nuo 8-16 ohmin kaiutinulostulot löytyy, joten ei kai tuon mahdotonta pitäisi olla. Vai kuinka?
Toivottavasti joku osaisi vääntää tarpeeksi paksusta rautalangasta ja toivottavasti nämä ei nyt ole ihan tolkuttoman tyhmiä kysymyksiä.
Pakko se vaan tyhmän on kysellä kun ei itse tiedä tai tajua. 😀Volga kiittää taas.
MOI
Multa saattais löytyä korkeaohmisia äänisiä (=kaiutinelementtejä).Voin katsastaa, jos haluat. Ne oli muistaakseni sellaisia ovaalin muotoisia suunnilleen 15cm x 10cm.18.5.2007, 18:37 #71641TubemanJäsenKyllähän tuon saa muutettua aivan perinteiseksi muuntajalliseksi,ellei sitten kaiuttimen yhteyteen ymppää sovitusmuuntajaa.
Tuossa kyllä menisi itsellä muutama litra kahvia,harmi vaan jos siihen ei löydy oikeantyyppisiä ämyreitä,tuo kytkentä on aivan omanlaisensa
teos.AG9015 on aika erilainen kytkennältään,siinä on myös päätemuuntajat,ja tasasuuntaaja on erityyppinen,ts. sitä on yksinkertaistettu siten
että 2 * EZ81.stä on korvattu GZ34:lla. Myös päätevahvareiden kytkentää on muutettu.Alkuperäistä Philipsin päätemuuntajaa tuskin löytyy mistään,eli pitäisi soveltaa Hammondin listalta joku,alkuperäinen muuntaja on aikamoinen
tippaleipä rakenteeltaan,3 ensiökäämiä ja 3 toisiota ja kaikki erillisiä joten kuvaus tippaleivästä on aika kuvaava..Silti uskon että kyllä tuosta toimiva värkki tulee,se vaatii pientä fundeerausta.
18.5.2007, 19:04 #71642okabassOsallistujaMOI
Eikös tuo menisi 800Ω : 4Ω (tai 8Ω tai 16Ω) päätemuuntajalla. Stereokoneeseen tietysti 2 kpl ko. muuntajia. Tehonkesto jotakin 10W. Muuntajat kytkettäisiin kaiutinulostuloon (ensiö) ja siitä toisiosta normaaleihin, esim. 4Ω kaiuttimiin. Varmaan Hammond-muuntajista löytyisi sopiva.
18.5.2007, 19:23 #71643TubemanJäsenMOI
Eikös tuo menisi 800Ω : 4Ω (tai 8Ω tai 16Ω) päätemuuntajalla. Stereokoneeseen tietysti 2 kpl ko. muuntajia. Tehonkesto jotakin 10W. Muuntajat kytkettäisiin kaiutinulostuloon (ensiö) ja siitä toisiosta normaaleihin, esim. 4Ω kaiuttimiin. Varmaan Hammond-muuntajista löytyisi sopiva.
Mulla oli mielessä keskusradiokaiuttimen linjamuuntaja,tosin sekään ei futaa tuossa .Liitteenä AG9015 päätteen skemasta näyte.
19.5.2007, 20:39 #71644okabassOsallistujaMOI
Mulla oli mielessä keskusradiokaiuttimen linjamuuntaja,tosin sekään ei futaa tuossa .Liitteenä AG9015 päätteen skemasta näyte.
MOI
Eikös kyseessä ole tämä kone: http://www.oudio.nl/service/AG9014/images/AG9014_page13.jpg
En näe mitään syytä, miksei tuollainen ehdottamani päätemuuntaja toimisi.
Onpas muuten erinomainen manuaali vahvistimella.
http://www.oudio.nl/service/AG9014/index.html20.5.2007, 07:12 #71645TubemanJäsenKyllähän se toimisi,vaan miten itse pääteaste,tuo AG9015:sta päätemuuntaja oli suunniteltu tälläiselle kytkennälle ja sen ensiöimpedanssi
oli varmaankin poikkeava,vertasitko aiemmassa viestissä olevaa muuntajallista skemaa AG9014:sta ,tuosta liitekuvasta saa
ehkä jotain iloa kun muuntajaa valitsee jos muutokseen ryhtyy.Enemmänkin löytyy tarvittaessa.Philips on aina tehnyt loistavat service-manuaalit,ihan jo 30-luvun alkupuolelta asti.Langoituskuvat ja layoutit on monesti säästänyt
hepulilta kun jotain nippeliä on etsinyt konehuoneesta,kelapurkkien kytkennnät ja muu tälläinen löytyy niistä.17.6.2007, 19:24 #71646jmarjamaJäsenMoi
Vähän myöhään tulee tää mun vastaus, mutta tiedoksi että multa löytyisi philipsin ag9015-vahvistin, jos joku haluaa saada siitä mittaustuloksia tms. Vahvistin on minulle ylimääräinen ja siinä on uudenkarheat putket (tilasin hollannista päätteeseen NOS el86:set Etuasteen ef86:set on vielä käyttämättömänä pahvilaatikoissaan).
Jos vaikka kiinnostaa ostaa pois, niin tuo lähtee järkevään hintaan.
– Janne –
25.6.2007, 11:41 #71647volgaJäsenKiitos kaikille vastanneille.
Luultavasti kokeilen keskusradiokaiuttimen linjamuuntajia ihan vaan kaiutinulostuloon, jos vain jostain sellaiset saan haalittua käsiini halvalla.
Tai sitten jos tosi halvalla saisi oikea impedanssisia ämyreitä jostain. Saa tarjota, jos on ylimääräisiä.-volga
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.