PCF 802 putki kitaravahvistin käytössä?
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › PCF 802 putki kitaravahvistin käytössä?
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
30.5.2008, 06:17 #67508wuchiOsallistuja
Sattui eteeni iso laatikollinen vanhoja telefunkenin ja siemensin putkia ja tuumailin olisiko niistä Kitaravahvarihommiin?`
Televisioissa ja radioissa ilmeisesti käytetty?
Jari
30.5.2008, 08:31 #76677Sissi A3JäsenP-sarjan putkia on käytetty televisioissa ei niinkään radioissa. Niillä on rakennettu myös jonkin verran vahvistimia. Itse olen käyttänyt niitä HIFI-vahvistimissa, missä ne toimivat hyvin (myös PCF802). Kitaravahvistista ei ole kokemusta. Siinä käytössä näiden putkien soundeista osaavat muut kertoa paremmin. Hehkujen järjestely näillä putkilla on hiukan konstikkaampaa kuin E-sarjan putkilla, sillä sopivilla hehlujännitteillä varustettuja muuntajia ei ole valmiina saatavissa. Itse olen muodostanut putkille hahkujännitteet hakkureilla tai jännitteen tuplareilla 6,3 voltista. Sivutuotteena muodostuu DC-hehku.
30.5.2008, 10:21 #76678wuchiOsallistujaselvä juttu. mites sellaisten putkien kanssa kun ECL86 ja EF184? oikeastaan voisin laittaa koko listan eri putkista joita laatikosta löytyi.:
em putkien lisäksi
pcc88
pcf86
pl504
pcl84
pcl805ktekeekö näillä mitään vai kaatuko tuohon hehkuvirtaan? kyllä varmaan muutamia putkia otan talteen joka tapauksessa.
30.5.2008, 11:35 #76679Sissi A3JäsenNoista putkista PCC88:sta saa rakennettua todella hurjan kaskodivahvistimen, suuri vahvistus ja pieni kohina. Olen laskeskellut levysoitinesivahvistinta putkilla PCC88 ja PCF86. PCC88 on kaskodivahvistin, PCF86:n (tai PCF802) pentodi normaalina vahvistimena ja triodi katodiseuraajana. PCL84:llä olen rakentanut muutaman vuorovaihevahvistimen ja nyt on pikapuoliin valmistumassa sillä tehty SE-vahvistin. PCL84 on osoittautunut varsin hyväksi audioputkeksi HIFI-käytössä. Kyllä noilla muillakin on vahvistin rakennettavissa eivätkä hehkut kovin ongelmallisia ole. Soundista kitaravahvistimena en kuitenkaan osaa sanoa mitään.
muokattu
Tarkistin PCC88 kaskodikytkennän suoritusarvoja. Sopivassa toimintapisteessä (2 mA anodivirralla) kaskodista saa n. 500 kertaisen vahvistuksen ekvivalentti kohinavastuksen ollessa n. 600 ohmia. Taajuusvaste (-3 dB) on n. 0,15 Hz:stä yli yhden MHz:n. 15 mA:lla kohinavastus on n. 300 ohmia.30.5.2008, 17:25 #76680wuchiOsallistujaTäytyy varmaan koittaa rakentaa noista jotain 🙂
Onko sulla laittaa jotain esimerkkikytkentää? Joku hi-fivahvistin? Täytyy varmaan kokeilla etsiä netistä jos joku on kokeillut noita kitarahommissa. Koitin päivällä jo nopeasti katsella mutten löytänyt mitään.
Löyty vielä EL41 ja EF80 putkia. Muutama muukin jota en nyt muista. Mutta televisio käytössä olleita putkia tod. näk. nekin. Löytyi entisen tv/radio asentajan varastosta kun sitä purettiin 🙂
31.5.2008, 06:39 #76681Sissi A3JäsenOnko sulla laittaa jotain esimerkkikytkentää? Joku hi-fivahvistin? Täytyy varmaan kokeilla etsiä netistä jos joku on kokeillut noita kitarahommissa. Koitin päivällä jo nopeasti katsella mutten löytänyt mitään.
Nopea selailu verkossa kertoi, että P-sarjan putkilla on rakennettu vahvistimia. Omilla sivuillani on vahvistimia PCL84:llä ja PCF802:lla.
Yksinkertainen keino kitaravahvistimen tekemiseksi olisi ottaa pohjaksi jokin harryk:n kytkentä ja modifioida se P-sarjan putkille. Harryk voinee kertoa sopivan peruskytkennän.
1.6.2008, 13:26 #76682harrykJäsenOnko sulla laittaa jotain esimerkkikytkentää? Joku hi-fivahvistin? Täytyy varmaan kokeilla etsiä netistä jos joku on kokeillut noita kitarahommissa. Koitin päivällä jo nopeasti katsella mutten löytänyt mitään.
Nopea selailu verkossa kertoi, että P-sarjan putkilla on rakennettu vahvistimia. Omilla sivuillani on vahvistimia PCL84:llä ja PCF802:lla.
Yksinkertainen keino kitaravahvistimen tekemiseksi olisi ottaa pohjaksi jokin harryk:n kytkentä ja modifioida se P-sarjan putkille. Harryk voinee kertoa sopivan peruskytkennän.
Terve!
Annoin Sissille kaikki omat P-sarjan putkeni koska en jaksa alkaa virittelemään noita erilaisia hehkujännitekuvioita. EL41 on pienitehoinen päätepentodi josta lähtee kait pari wattia tehoa jollain 250V andodijännitteellä ja ECL86 on erittäin hyväsaundinen putki jonka triodiosan voi käyttää vaikka vaiheenkääntäjässä kuten olen tehnyt Bluetone Lead Babyssä muistaakseni. Skema siihenkin löytyy kotisivuiltani http://www.bluetone.fi. Noita kaikkia ECL tai EL sarjan putkia voi käyttää ja rakentaa niistä mitä vaan kunhan muistaa niiden maksimianodihäviötehon (plate dissipation) ja muut kriittiset speksit kuten jännitteenkeston. Duncans Amp Pagen sivuilta löytyy mieletön määrä dataa eri putkityypeille. Siitä vaan kokeilemaan ja raportit tänne. t. Harry Bluetone
1.6.2008, 15:53 #76683Sissi A3JäsenNoita kaikkia ECL tai EL sarjan putkia voi käyttää ja rakentaa niistä mitä vaan kunhan muistaa niiden maksimianodihäviötehon (plate dissipation) ja muut kriittiset speksit kuten jännitteenkeston.
Sama koskee P-sarjan putkia lisänä vain hehkujen järjestäminen. Noille putkille on melko helppoa laskea toimiva vahvistin, MUTTA!!!
soundi on sitten korkeemmas käres. Asiaa helpottaa jos tietää lähtökohdan olevan soundiltaan hyvä ja jattelin, että kokemuksesi perusteella osaat sanoa hyvän arkkitehtuurin ja kytkennän omista vahvistimistasi kokeilujen pohjaksi. Ts. minkälainen on hyvän kitaravahvistimen arkkitehtuuri (siitä minulla ei ole kokemusta) eli mitä ominaisuuksia vahvistimen tulee sisältää ja mitä pitää tapahtua kussakin asteessa.1.6.2008, 16:49 #76684harrykJäsenNoita kaikkia ECL tai EL sarjan putkia voi käyttää ja rakentaa niistä mitä vaan kunhan muistaa niiden maksimianodihäviötehon (plate dissipation) ja muut kriittiset speksit kuten jännitteenkeston.
Sama koskee P-sarjan putkia lisänä vain hehkujen järjestäminen. Noille putkille on melko helppoa laskea toimiva vahvistin, MUTTA!!!
soundi on sitten korkeemmas käres. Asiaa helpottaa jos tietää lähtökohdan olevan soundiltaan hyvä ja jattelin, että kokemuksesi perusteella osaat sanoa hyvän arkkitehtuurin ja kytkennän omista vahvistimistasi kokeilujen pohjaksi. Ts. minkälainen on hyvän kitaravahvistimen arkkitehtuuri (siitä minulla ei ole kokemusta) eli mitä ominaisuuksia vahvistimen tulee sisältää ja mitä pitää tapahtua kussakin asteessa.Tere1
Voi olla, ettei tämä kommentti liity suoraan ylläolevaan probleemaan, mutta haluan yrittää selittää mistä on mielestäni kyse kitaravahvistinten saundeissa. Jos ajatellaan saundillisesti jotain rautalankabändiä kuten Agents tai Shadows, et kuule ikinä heiltä ns. crunch-särökomppia tai laulavia säröleadeja vaan puhdasta kitaran ääntä jossa ei säröä juuri esiinny. Toinen äärilaita on nykymetalli jossa joissain tapauksissa ei kuule yhtä ainoaa puhdasta nuottia vaan ns. puhdasta säröistä kanttiaaltoa kitaralla tuotettuna. Moni vahvistimen rakentaja tai ostaja ei pysty edes kysyttäessä kertomaan mikä on se heidän mielestään hyvä kitarasaundi/saundit jotta asiassa päästisiin suunnittelussa eteenpäin. Mm. tämän vuoksi olen itse laittanut saundiklipit kotisivuilleni omista tekeleistäni, jotta kuulija saa edes JONKUN käsityksen miltä kyseinen peli voi kuulostaa. Pannaan samaan soppaan vielä soittotaito ja näkemys/näkemyksettömyys ja saundikombinaatioita on todella monta. Yleensä terve vahvistin soi säröllä tai ilman sitä hyvin ja hyvä soittaja saa sillä ihmeitä aikaan. Jos joku tietää haluavansa puhdasta rautalankasaundia, en varmasti suosittele hänelle ensimmäiseksi jotain Bluetone Expressiä. t. Harry Bluetone
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.