"Paul C" modaus Fenderin 5E3 Deluxeen
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › "Paul C" modaus Fenderin 5E3 Deluxeen
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
26.12.2007, 10:26 #67293harrykJäsen
::)Moi! Onko kenellekkään tuttu tämä modaus, jossa kytketään vaiheenkääntäjän toisen puoliskon hilalta 2,2 mohmin vastus B3 jännitteeseen, vedetään toisen puoliskon 1 mohmin hilavastus suoraan maihin sekä muutetaan kääntäjän toisen puoliskon katodivastus 56 kohmias suoraan maihin ilman 1,5 kohmin vastusta väliin. Tämä modi parantaa kuulemma saundia ja peli säröytyy vähän myöhemmin kuin alkuperäisellä kytkennällä. Tästä ja muista 5E3:n modauksista löytyy enemmän juttua tuolta Ampagen 5E3-palstalta jos jotakuta kiinnostaa. Olen itse aikeissa kokeilla sitä omaan projektiini. t. Harry 5E3 Bluetone
26.12.2007, 17:25 #74819TubemanJäsenVarmaan asia kirkastuu kun piirtää sen ruutupaperille ja fundeeraa miten se muuttaa vk:n toimintapistettä,rupeaako se
tarkoituksellisesti ontumaan vai yliohjaamaan päätepillejä.Kokeilemalla se selviää,jos kokeilet niin tee ennen sitä “mittauspöytäkirja” nykyisellä kytkennällä,ja toinen modauksen jälkeen jolloin näkee konkreettiset muutokset jännitteissä.
26.12.2007, 17:30 #74820HeikkiJäsenAinakin tuo “Paul C” mod kuormittaa edellistä etuastetta himpun enemmän, kuin tuo alkuperäinen katodibiasoitu vaiheenkääntäjä.
26.12.2007, 17:35 #74821vasuJäsenEikö 5E3 Deluxessa ole juuri se että se säröytyy aikaisin? Kannattaa mun mielestä ensin tehdä alkuperäinen ja sitten jos siltä tuntuu niin modailla. Mielestäni lähtee aikatavalla ääntä ihan puhtaanakin, mulla on n.9dB pudottava L-pad kotona pystyy juuri soittelemaan niillä “parhailla” saundeilla. Kuten aikaisemmin oli asiaa kanavista niin on aika maagista miten Mic, kanavan volume vaikuttaa Instruments kanavan äänenvoimakkuuteen ja säröytymiseen.
Maku asioitahan noi on ja käyttötarkoituksien mukaanhan ne äänenvoimakkudet tarvitaan.26.12.2007, 18:13 #74822NimetönVierasJep. 5E3 säröytyy verrattaen aikaisin. Siis mikäli volumepotikan asentoa on katsomista. Ääntä kyllä irtoaa puhtaanakin sillä potikan ensimmäisellä neljänneksellä tms. Soittotatsia ja kitaran volumea vääntämällä kyllä saa sitten puhdisteltua soundia helposti itse volumen pahemmin alentumatta. Kompressoi aika paljon soundia tuo… Itse kokeilin L-pad potikkaa toiseen deluxeeni, mutta se mielestäni tummensi liikaa soundia. Voisi ehkä kokeilla -9dB T-padia jos se vähän vähemmän nappaisi yläpäästä pois (HUOM. saattaa olla, että itselläni oli vain L-pad säädetty liian suurelle). Mic (tai bright) kanavan kääntäminen täysille tosiaan poistaa tehokkaasti säröt soundista. T-pad potikoitakin on olemassa. Sellaista olisi mielenkiintoista kokeilla. Itse kun koen teen paremmaksi kuin ällän.
Toiseen tekemääni yksilöön pistin täälläkin mainostamani mission amps “tone/vol” modauksen. Poisti kyllä ison osan vahvistimen luonteesta, mutta teki siitä samalla huomattavasti helpommin hallittavan. Ikäänkuin rauhoitti vahvarin käytöstä (puhun kuin lapsestani, jota minulla ei ole!) Hyvä modaus, mutta samalla aikalailla radikaali muutos. Paul C modia mietin myös, mutta “yllätys yllätys” kun vahvistin oli valmis, karisivat modaus ajatukset.
Neil Young:lla on mielenkiintoinen “modaus” deluxessaan. Semmoinen kolmella servomoottorilla ja digiautomaatiolla varustettu loota joka muuttaa potikoiden asetuksia jalkapolkimesta painellessa. Whizzer nimeä kantaa laite. Mitään roinaa hällä ei ole kitaran ja vahvarin välissä.
26.12.2007, 19:17 #74823harrykJäsen::)Eihän nuo modit hirveästi vaadi lisätyötä jos niitä kokeileekin jossain vaiheessa tätä projektia. Noiden tviikkausten takia en mielelläni tee loppuun asti valmiita turret-/eyelet-levyjä vahvareihini. Modailu on helpompaa jälkikäteen noilla Uraltonen rimalevyillä. Tämä palsta on kait sitä varten olemassa, että voi vaihtaa kokemuksia eri asioista ja on hyvä jos joku on joskus kokeillut jotain juttua ja huomannut sen olevan puppua. Silloin ei muiden kannata lähteä sitä heti kokeilemaan. En hae 5E3-projektista ubersäröä tai lead-saundia vaan enempi rosahtavaa komppi-/riffittelysaundia ala SVR. Täytyy tehdä ensin se alkuperäinen versio ja alkaa sitten muuttelemaan jos on tarvis. Sillälailla kävi 18W projektissakin. Koko peli muuttui totaalisti alkuperäisestä suunnitelmasta. t. Harry Bluetone
26.12.2007, 19:28 #74824vasuJäsenTom Wheelerin The Soul of Tone Fender vahvistimia käsittelevässä kirjassa on aukeaman juttu Neil Youngin Deluxeista ja Whizzeristä. Neilin Deluxessa on 6L6 pääteputket ja koska lepojännitteet on korkealla ja muuntajat käyvät kuumana niin vahvistimen takana on isot tuulettimet.
26.12.2007, 19:47 #74825NimetönVierasSää oot Harry kyllä tämän palstan virallinen säätäjä. ;D On hienoa että joku jaksaa ensin kokeilla, ja sitten vieläpä raportoida varsin perusteellisesti tuloksista! Helpottaa viimeistään joskus meidän laiskempien harrastetoimintaa.
26.12.2007, 20:06 #74826harrykJäsen:DTässä mitään säädetä Elwood ;). Haetaan aina vaan sitä maailman parasta kitarasaundia joka loppujenlopuksi lähtee omista näpeistä kun oikein silmiin katsotaan. Ei vaan jaksa enää tässä korkeassa iässä (51 v.) hinkata kitaraskaaloja edestakaisin eikä tuo päivätyökään irrota mitään huimia onnentunteita. Se tuntuu vaan haittaavan enempi ja enempi tätäkin mielenkiintoista harrastustoimintaa tenniksen, bändisoittelun, matkailun ja viinin maistelun ohella. Näen tämän oman harrastukseni lähinnä putkipienokaisten maailmaan saattamisena ja voi sitä riemua kun ne kiljaisevat ensi kerran. Omat lapset on jo aikuisia joten jostain täytyy näitä kiksejä repiä elämään. Naisten metsästyskään ei enää ota aikaa, joten aikaahan voi käyttää tuntikausia vaikka tällaiseen. t. Harry “lapsenpäästäjä” Bluetone
2.3.2010, 17:47 #74827WesguJäsenHerätellään vanhaa aihetta. Onko tullut kokemuksia kyseisestä modista.. tahi osaako joku sanoa huonot/hyvät puolet?
Tässä jonkun piirtämä leiska modista (lienee oikein?!):
http://www.recproaudio.com/diy_pro_audio/diy_files/tweed_deluxe/5e3_ampeg_mod.jpgOvat muilla foorumeilla kehuneet pientä nousua headroomissa ja pehmeämpää säröä. Molemmat olisivat tervetulleita 🙂
Uskaltaako moista kokeilla….
2.3.2010, 18:14 #74828NimetönVierasKyllä sitä uskaltaa kokeilla, mutta “PaulC” modaus ei ole tarkoitettu 5E3 vahvistimeen, vaan ns. blackface princetoniin. Internetin ihmeellisessä maailmassa se on vaan aikain saatossa jumiutunut väärään vahvistimeen. Kokeile ja kerro mitä mieltä itse olet. Minä en siitä henk. koht. innostunut ollenkaan.
4.3.2010, 12:17 #74829WesguJäsenJep
Pitää koittaa kun aikaa liikenee 🙂 Mites Elwood tuo Missionin Vol/tone modi… kannataako moisesta maksaa 40e. Käsittääkseni tuo erottaa deluxen kaksi kanavaa ja muokkaa volumen niin, että sen volume vaste on hieman “normaalimpi”. Nythän volume on n. 1-3 välillä ja 3-12 välillä on gainin määrä volumea lisäämättä. Mitenkäs on säröytymisen laita kun tuon modin pistää?
17.3.2010, 14:10 #74830WesguJäsenTässä on muutamana päivänä tullut kokeiltua vähän sitä sun tätä 5E3:een. Kaiken kikkailun jälkeen on todettava, että alkuperäinen kytkentä TOIMII!!!
Kokeilin “PaulC” modia ja se on itseasiassa vieläkin jäljellä. Vaikutus on pieni, jos sitä edes huomaa. Hieman ehkä särö ja yleinen käyttäytyminen rauhoittuu (särö oli ennen FUZZ mainen… nyt ehkä lähempänä TS808 klippausta)Kokeilin volume/tone puoleen kaikenlaista… esim. 6G3 kytkentää. Volumen ja tonen sai näillä “normaaliksi”, mutta samalla katosi munat!! Ponnekkuus, dynaamisuus yms. tippuivat puoleen.
Luulin aikaisemmin, että deluxen alkuperäinen volume (0-3 volume… loput säröä) olisi rajoitteinen, mutta nyt olen todennut, että se on helvetin hyvä! Eivät ne turhaan 50 luvun lopulla moista kytkentää suunnitelleet.
Tässä kävi taas niin kuin niin monesti ennenkin…. kaiken säädön jälkeen toteaa, että paras oli alkuperäisenä! if it's not broke don't fix it!!
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.