Pääteputkien biasointi ei onnistu ilman kuormaa(kaiutin)

Home Foorumit Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse Putkivahvistimet Pääteputkien biasointi ei onnistu ilman kuormaa(kaiutin)

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 20)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    eriFend
    Jäsen

Olen aina tähän asti ollut käsityksessä, että kaiutinta(tai muuta kuormaa) ei tarvitse kytkeä päätemuuntajan outputtiin, kun biasoi pääteastetta tai muuten vaan tarkistelee jännitteitä.

Nyt työpöydällä on vanha 70-luvun brittivahvistin, jossa on 2 EL34:ta. Kun sain johdotukset oikein, kytkin virrat päälle(ilman kuormaa) ja toinen pääteputki alkoi pitää kiihtyvää ulinaa. Sammutin heti virrat.
    Sen jälkeen laitoin molemmille pääteputkille omat suojahilavastukset(alkuperäisessä kytkennässä oli 1 vastus yhteisenä molemmille pääteputkille).

Sitten kokeilin kaiuttimen kanssa, kytkin kitaran inputtiin ja kas; sieltä kuului ihan normaali kitaran ääni.
    Sammutin virrat.
    Sitten otin kaiuttimen irti. Otin myös kitaran piuhan irti inputista ja volumet nollille.
    Laitoin virrat päälle ja heti alkoi se ulina ja toisen pääteputken tienoilta, luulisin suojahilavastuksesta alkoi nousta kevyesti savua… Virrat äkkiä pois!

Mistä mahtaa olla kyse?
    Miksi se vaatii kuorman???

vasu
    Jäsen

Päätemuuntajalla varustettua putkivahvistinta ei saa koskaan käyttää ilman kuormaa!
    Teit itse kokeen miten kay kun niin yrittää tehdä.
    Itse olen vain uskonut mitä on kerrottu eli kajari pitää olla kytketty (tai vastus).

eriFend
    Jäsen

mutta eihän päätemuuntajan output(kuorma tai ei) pitäisi vaikuttaa mitenkään input puolen DC-jännitteisiin…

artosalo
    Jäsen

Jos mitään signaalia ei syötetä vahvistimelle, niin mitään ei pitäisi tulla uloskaan, joten kaiutinlähtö voi silloin olla avoin.

Voisiko olla niin, että tässä vahvistimessa on käytetty pitkää vastakytkentää ja sen soveltamisessa on epäonnistuttu sen verran, että ilman kuormaa vahvistin muuttuu epästabiiliksi ja lähtee ns. soimaan. Tämä värähtely on yleensä ultraäänialueella eikä kuulu muuten kuin putkien “valituksena” kun suuret virrat jylläävät.

Tutki lähteekö päätemuuntajan toision kuumasta johdosta mitään takaisin esiasteille päin. Jos lähtee, niin silloin tämä on todennäköisimmin vastkytkentälenkki.

Siinä on yleensä yksi sarjavastus, joka voi olla ohitettu pienellä konkalla. Tämän linjan kun katkaisee, niin vastakytkentä poistuu kokonaan.  Jos värähtelyn on aiheuttanut vastakytkentä, niin sen määrää voi pienentää kasvattamalla tätä sarjavastusta.

Sissi A3
    Jäsen

mutta eihän päätemuuntajan output(kuorma tai ei) pitäisi vaikuttaa mitenkään input puolen DC-jännitteisiin…

Toisiokuorma vaikuttaa. Päätemuuntajan induktansseihin varastoituu energiaa, jonka on päästävä purkautumaan. Käämiä syöttävän virran pienetessä ylimääräisen energian on mentävä jonnekin. Toisiokuorma purkaa sen hallitusti. Ilman toisiokuormaa käämin jännite kasvaa niin kauan, että se pääsee purkautumaan ylilyöntinä. Induktanssin energia on 0.5LI, jossa I on virran neliö. Riittääkö kohina tai hurina saamaan aikaiseksi kerrotunlaisen ilmiön, en tiedä. Salo kertoi jo toisen vaihtoehdon.

Pidetään putkivahvistimen lähdössä kuormana joko kaiutin tai resistanssi. Tähän on yksi merkittävä poikkeus, vastavaihevahvistimen muuntajan toisio voi olla kuormittamattomana ilman ongelmia.

maza
    Osallistuja

Mulla on 8 ohm / 50 W vastus kolvattuna normaalin plugin perään ja käytän sitä keinokuormana biasoidessani. Varsin kätevä järjestely ollut tämä.

wuchi
    Osallistuja

Mulla on 8 ohm / 50 W vastus kolvattuna normaalin plugin perään ja käytän sitä keinokuormana biasoidessani. Varsin kätevä järjestely ollut tämä.

Täytyykin väsätä tällainen. Vaikka johonkin pedaalin koteloon, josta kiinteä piuha. Kiitos ideasta 🙂

eriFend
    Jäsen

kyllä siinä kytkennässä on ihan tyypillinen takaisinkytkentä outputista vaiheenkääntäjän input-piiriin. Lähes kaikissa vanhoissa Fendereissäkin on tämä takaisinkytkentä, mutta koskaan en ole tarvinnut kuormaa niitä korjaillessa/biasoidessa.

Mutta; voisiko kyse olla siitä, että output-jakki on kytketty eri tavalla? Fenderissähän jakki on “kiinni” eli kai maissa, kun siihen ei ole kytketty plugia.
    Täytyy katsella tuota ko. laitteen output-liitintä tarkemmin, josko se onkin avoin…

Joku on joskus vaihtanut tämän laitteen päätemuuntajan ja impedanssivalitsin on ohitettu. Muuntajan output-piuhat on juotettu suoraan output jakeille.
    Miten muuten parhaiten saisin selville onko kyseessä 8 vai 16 ohmin(tai joku muu) lähtö.
    Varmaan mittaamalla oskilloskoopilla tasoa eri kuormilla. Pitäis olla joku signaaligeneraattorikin, muta sitä ei valitettavasti ole…

artosalo
    Jäsen

Ei ole hyvä jos päätemuuntajan toisio menee oikosulkuun kun plugia ei ole kytketty. Tuo kannattaa muuttaa, jos näin on.
    Jos vahvistin toimii muuten hyvin, mutta on epästabiili ilman kuormaa, niin kannattaa kokeilla n. 100 ohmin (3W) vastuksen kytkemistä pysyvästi vahvistimen lähtöön.

Minä tutkisin tuntemattomasta muuntajasta oikean impedanssivalinnan mittaamalla erilaisilla kuormilla, mutta kun kerroit, ettei sinulla ole mittalaitteita, niin kitaravahvistimen ollessa kyseessä se on kai parasta tehdä kuuntelemalla eri vaihtoehdoilla.

Signaaligeneraattorin saa “ilmaiseksi” käyttämällä PC:n omaa äänikorttia ja jotakin ilmaista ohjelmaa, esim. TrueRTA:ta:
    http://www.trueaudio.com/rta_abt1.htm

Siinä on generaattorin lisäksi skooppi ja spektrianalysaattori ym.

eriFend
    Jäsen

kytkentä on seuraavanlainen;
    http://www.edgaraudio.se/tubes/impact/Impact%2060%20PA-S.JPG

Kuten sanoin, päätemuuntajan output(vain 2 piuhaa, tuossa kykennässä siis ylin ja alin) on kytketty suoraan outputjakeille, jotka ovat rinnan ja siinä on myös tuo 1k5 tehowastus.

ja kiitos tuosta PC äänikorttivinkistä!!
    Täytyy kokeilla.

Skooppi mulla kyllä on, mutta signaaligeneraattori puuttuu. Pitäis kai väsästä joku yksinkertainen…

eriFend
    Jäsen

mistähän muuten saisi noita 32uF isoja pannalla kiinnitettäviä elkoja? Uraltonella ei ole tuollaisia, joissa on vaan yksi 32uF. Olis kyllä sellainen kaksikko, joilla yhteinen miinusnapa. Täytynee kai ostaa 2 sellaista ja käyttää vaan toinen pari molemmista.

artosalo
    Jäsen

Käyttöjännitteen suodatuksessa kannattaa käyttää oleellisesti suurempi elkoja.
    Tuo 32 uF on peräisin n. 40-luvulta, jolloin suurempia ei kyetty järkevässä koossa valmistamaan.

Itse käytän 2…3 kpl 100 uF rinnan tai 390 uF/450 V.

vasu
    Jäsen

Käyttöjännitteen suodatuksessa kannattaa käyttää oleellisesti suurempi elkoja.
    Tuo 32 uF on peräisin n. 40-luvulta, jolloin suurempia ei kyetty järkevässä koossa valmistamaan.

Itse käytän 2…3 kpl 100 uF rinnan tai 390 uF/450 V.

Kitaravahvistimissa käytetään pienempiä elkoja kuin hifivahvistimissa.
    Syitä en tiedä, mutta yleisesti näin on. Johtuu kaiketi siittä että pienemmät kapasitanssit synnyttää “sackia” ja sitä kautta kompressoitumista joka katsotaan kitaravahvistimissa hyväksi.
    Pari kappaletta 32uF suotokonkkina on ihan o.k

alsu
    Osallistuja

mistähän muuten saisi noita 32uF isoja pannalla kiinnitettäviä elkoja? Uraltonella ei ole tuollaisia, joissa on vaan yksi 32uF. Olis kyllä sellainen kaksikko, joilla yhteinen miinusnapa. Täytynee kai ostaa 2 sellaista ja käyttää vaan toinen pari molemmista.

Sag…kyykkäys, joittenkin toivoma ominaisuus, ite laitan kanssa tukevat konkat virtalähteeseen että saapi sitä heviä tuutattua ns. isän kädestä.

Tuplakannusta on helppo heittä rinnan tai kokeill akuuleeko oikeesti eroa jos käyttää vaan toisen.

artosalo
    Jäsen

Entä hurinat ? Olen ollut lukevinani, että tämä on usein ongelma.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 20)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.