Päätemuuntajan ensiöimpedanssi…
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › Päätemuuntajan ensiöimpedanssi…
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
30.8.2007, 16:19 #67130JarppiOsallistuja
Terve,
Olen viimeistelemässä uusinta projektia, jossa on 2*push-pull pääte (yhdellä muuntajalla…) Mitenköhän tuohon pitäisi “arpoa” ensiöimpedanssi kun putkina on ECL82- ja EL84-parit???8.9.2007, 10:58 #72865Sissi A3JäsenOlen viimeistelemässä uusinta projektia, jossa on 2*push-pull pääte (yhdellä muuntajalla…) Mitenköhän tuohon pitäisi “arpoa” ensiöimpedanssi kun putkina on ECL82- ja EL84-parit???
Muutama täydentävä kysymys. Onko putket tarkoitus kytkeä yhteen muuntajan ensiökäämiin vai onko kummallekin putkelle oma ensiökääminsä? Mitkä ovat putkien lepovirrat ja muuntajan keskipisteeseen syötettävä anodijännite? Jos sinulla on jo muuntajan ensiö olemassa niin mikä on sen resistanssi? Paljonko pitäisi lähteä tehoa? Onko tarkoitus käyttää vahvistinta niin, että toinen putkipari voi jäädä ilman ohjausta. Eiköhän noilla tiedoilla selviä myös ensiöimpedanssi.
8.10.2007, 19:16 #72866JarppiOsallistujaTerve,
Molemmille putkille on vain yksi yhteinen käämi( muuntaja on Hammondin 125E)… Lepovirrat tullee olemaan n. 70% maksimista ja keskipisteeseen syötettävä jännite n.250V. Ensiön resistanssi keskipisteestä reunaan on n.80 ohmia… tehoa tarvii sen verran että ECL82 menee mukavasti ruvelle… Ja vain toinen putkipari on kerrallaan käytössä… http://www.hammondmfg.com/125.htm tuolta löytyy kyseisen muuntajan tietoja… Tarkoitus olisi laittaa vahvistimeen sekä 4- että 8 ohmin ulostulo… Melko sekava selitys mutta toivottavasti tuosta jotain irtoaa… ;D6.11.2007, 14:59 #72867JarppiOsallistuja…Vastausta odotellessa…
6.11.2007, 18:38 #72868tvahalaOsallistuja8 kohm sopii molemmille putkille jos pidät El84:silla suojahilat 250 voltissa ja reguloit tai jollakin muulla keinolla tarjoilet ECL82:ten suojahiloille n. 170 volttia. Datasivuilta löytyy kyllä kaikki tarvittava tieto.
Edit: kompromissi olisi käyttää suojahiloilla 2,2 kohmin etuvastusta jos ei halua reguloida, eikä piittaa siitä, että kumpikaan putki ei ole silloin aivan omimmassa ympäristössään
7.11.2007, 11:30 #72869JarppiOsallistujaMoro,
Kiitos vastauksesta…
Olen jo kerenyy tuota vahvaria sen verran testaamaan ja todennut että etuasteen kolmannella triodilla tulee mukaan hirveä pörinä… olen tarkastanu kytkennät ja heilutellut piuhoja, mutta mikään ei vaikuta pörinän määrään/laatuun… Kytkis on Bassman 50:sen normaalikanava. http://www.schematicheaven.com/fender.htm Jostain syystä on heränny epäilys, että tuo kytkis olis “syyllinen”…7.11.2007, 11:49 #72870TubemanJäsenSen kolmosputken anodisyötön liitoksen kohdalla on suotoelko,kelasin vaan että onko sillä merkitystä
siinä mielessä jos sen elkon on laittanut muualle kuin siihen skemassa merkattuun pisteeseen,eli sen paikka pitää olla mahd lähellä kyseistä putkea?nimim.”Elektroniikka on joskus ihmeellistä”
8.11.2007, 12:07 #72871JarppiOsallistujaHmm…
Omasta kytkennästä tuo ko. elko on unohtunu kokonaan… täytyy lisätä ja kokeilla josko auttaisi… -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.