Pääteasteen vaihtaminen 6L6 -> 6V6

Home Foorumit Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse Putkivahvistimet Pääteasteen vaihtaminen 6L6 -> 6V6

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 42)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    wuchi
    Osallistuja

Moi

Rakennan Fenderin Tweed Bandmasteria ja haluaisin tiputtaa Pääteasteen tehoja. Nyt kun alusta asti koneen rakennan niin ajattelin, että teen siitä suoraan soveltuvan 6V6 putkille. Verkkomuuntajaksi ajattelin laittaa sellaisen, joka antaa ulos 300-0-300. Bandmasterissa kytkennän mukaan n345-0-345. Mutta tuo taitaa tuottaa liian isot jännitteen 6v6:lle tasasuuntauksen jälkeen.

Päätemuuntajaksi laitan 6v6 sopivan, eli 8k ensiöllä.

Nyt oikeastaan varsinaiseen asiaan johon tarvitsen apuja. Eli miten muu kytkentä? Täytyykö suotokonkkien arvoja muuttaa tai pitääkö 'virranjako puolen' vastuksia muuttaa? Kuvittelisin että etuasteen puolella jännitteet tarttis olla suunnilleen samat kun isommalla verkkomuuntajallakin?

Kiitoksia. 

harryk
    Jäsen

Jos tutkit vanhoja Fenderien skemoja, havaitset, että ne ovat melkein identtisiä pelejä (Pro, Twin, Deluxe etc.), ainoastaan pääteasteet eri putkineen ja ämyrikombinaatiot vaihtelevat. Olen tehnyt lukuisia Fender-pohjaisia vahvistimia milloin milläkin kombinaatiolla ja aina ovat pelanneet. Tuo 300V ennen tasuria antaa jotain 350-380 V tasajännitettä 6V6-putkille joka ei ole ainakaan liikaa. Ihan hyvin voi laittaa vaikka 330 V muuntajan. Itse ajan omissa bluetoneissa noita tuubeja jollain 390-400 V. Fendereissä näkyy ekan putken anodeilla eri jännitteitä jostain 220 voltista 290 volttiin, samoin vastaavilla vaiheenkääntäjillä. Tärkeintä on tsekata, ettei 6V6-putkien maksimi anodihäviöteho ylity eikä biasoi niitä liian kuumaksi. Jos kyseessä on fixed-bias vehje, on pääteputkien biasointi helppoa mikäli säätövara vaan riittää.   

wuchi
    Osallistuja

Jos tutkit vanhoja Fenderien skemoja, havaitset, että ne ovat melkein identtisiä pelejä (Pro, Twin, Deluxe etc.), ainoastaan pääteasteet eri putkineen ja ämyrikombinaatiot vaihtelevat. Olen tehnyt lukuisia Fender-pohjaisia vahvistimia milloin milläkin kombinaatiolla ja aina ovat pelanneet. Tuo 300V ennen tasuria antaa jotain 350-380 V tasajännitettä 6V6-putkille joka ei ole ainakaan liikaa. Ihan hyvin voi laittaa vaikka 330 V muuntajan. Itse ajan omissa bluetoneissa noita tuubeja jollain 390-400 V. Fendereissä näkyy ekan putken anodeilla eri jännitteitä jostain 220 voltista 290 volttiin, samoin vastaavilla vaiheenkääntäjillä. Tärkeintä on tsekata, ettei 6V6-putkien maksimi anodihäviöteho ylity eikä biasoi niitä liian kuumaksi. Jos kyseessä on fixed-bias vehje, on pääteputkien biasointi helppoa mikäli säätövara vaan riittää.   

Kiitoksia!

Tästä pääsenkin seuraavaan kysymykseen, kun kytkentäkaavion mukaisesta muuntajasta saa 45V bias virtaa varten ja omastani irtoaa 55V. Joten sitäkin pitää rukata?

Nimetön
    Vieras

Tästä pääsenkin seuraavaan kysymykseen, kun kytkentäkaavion mukaisesta muuntajasta saa 45V bias virtaa varten ja omastani irtoaa 55V. Joten sitäkin pitää rukata?

Tee siihen suoraan säädettävä bias, niin ei ole huolta moisesta. Esimerkiksi ceriatonen layoutista kun otat mallia, et mene vikaan. Toki voi olla, ettei säätövara riitä, mutta sehän selviää sitten. Minulla oli samanlainen tilanne bandmasterin kanssa, eli 55V on muuntajan biastäppä. Säätövaraa on itseasiassa aika paljon, mutta 6v6 putkia en ole kokeillut. 🙂

wuchi
    Osallistuja

Tee siihen suoraan säädettävä bias, niin ei ole huolta moisesta. Esimerkiksi ceriatonen layoutista kun otat mallia, et mene vikaan. Toki voi olla, ettei säätövara riitä, mutta sehän selviää sitten. Minulla oli samanlainen tilanne bandmasterin kanssa, eli 55V on muuntajan biastäppä. Säätövaraa on itseasiassa aika paljon, mutta 6v6 putkia en ole kokeillut. 🙂

Katsoinkin ceriatonen skemoja, taisi olla 50k potikka jolla säädettiin virtoja?

Hiukan offtopiccina, että taisit rakentaa sen 5e7m version? miten se middle potikka on vaikuttanut yleissoundiin? Jäitkö kaipaamaan precenceä?

Nimetön
    Vieras

25k

Hiukan offtopiccina, että taisit rakentaa sen 5e7m version? miten se middle potikka on vaikuttanut yleissoundiin? Jäitkö kaipaamaan precenceä?

En rakentanut middle versiota, vaan muutin tone osaston bassman tyyppiseksi kiinteällä middle vastuksella. Kyseinen järjestely ei ole niin interaktiivinen kuin alkuperäinen. Presence on ihan kiva olla olemassa, mutta itselläni se on jäänyt yhteen mieleiseen asentoon, eikä sitä paljon tule käänneltyä.

wuchi
    Osallistuja

25k

En rakentanut middle versiota, vaan muutin tone osaston bassman tyyppiseksi kiinteällä middle vastuksella. Kyseinen järjestely ei ole niin interaktiivinen kuin alkuperäinen. Presence on ihan kiva olla olemassa, mutta itselläni se on jäänyt yhteen mieleiseen asentoon, eikä sitä paljon tule käänneltyä.

tuossa 5e7m skemassa näyttää olevan 50k lineaarinen potikka bias säätönä. En kyllä kattonut stä 5e7 skemaa.

Kokeilitko bandmasterin omalla tone säädöillä vai muutitko suoraan tuohon bassman tyyliseksi?

Itse rakennan tuota bandmasteria tuolta pohjalta:

http://www.kilback.net/homebrewtweaks/amps/amps.htm#tweed5e7

Nimetön
    Vieras

tuossa 5e7m skemassa näyttää olevan 50k lineaarinen potikka bias säätönä. En kyllä kattonut stä 5e7 skemaa.

Taidat nyt puhua weberin kytkiksistä? Minä olin ceriatonessa. 😛

Kokeilitko bandmasterin omalla tone säädöillä vai muutitko suoraan tuohon bassman tyyliseksi?

Kokeilin kyllä alkuperäiselläkin. Tykkäsin vain sitten lopulta enemmän tuosta bassman tyyppisestä järjestelystä.

Itse rakennan tuota bandmasteria tuolta pohjalta:

http://www.kilback.net/homebrewtweaks/amps/amps.htm#tweed5e7

Kokeilin tuotakin. En erityisemmin innostunut tuosta lisätystä vahvistusasteesta. Master volumeakaan en sitten intoutunut jättämään. Eli tuota tone-osaston muutosta lukuunottamatta omani on suora F kopio. Hehee… Yhtenä sunnuntai-iltana sydämistyin noihin modauksiin ja purkasin kaikki pois. 😀 Ei kaduta yhtään se.

wuchi
    Osallistuja

No niinpä olikin weberin versio  ;D mulla on tuo koneella ja muistin päin kulmaa.

Mulla oli yhdessä toisessa kyhäelmässä tuo lisätty 'dumble' -henkinen aste ja siinä se toimi ihan hyvin, tosin se oli 20w katodibiasoitu vehje, mutta fender tyyppinen kuitenkin.

No täytyy toi peruskytkentä koittaa ja katsoa sitten uudestaan. Onko Bassman tone suoraan jostain vai sovititko itse?

Niin ja tuosta skiltonesta vielä että hakusessa on sellainen pop/rock vahvistin, eikä niin perus juureva meno, siksi tuota kokeilen ja siksi myös middle potikka.
    Elementit tilaan weberiltä ja koneesta tulee 2 x 10″ combo alnico- ja keraamisella kajarilla.

wuchi
    Osallistuja

Nyt on bandmasteri saatu kasaan ja soundi on hyvä.

Ongelmaa aiheuttaa tasurin rätinä. Ilmeisesti on niin lähellä verkkomuuntajaa että sen värinä aiheuttaa ongelmaa? Tuumin näin, koska ongelma poistuu kun tasurin kannasta pitää kiinni ja hiukan painaa alas.

tuumisin että vois rakentaa ss tasurin ja laittaa se jäljittelemään putkitasuria. Onkos joku tällaisia tehnyt?

O'Connorin kirjoissa taitaa olla noista juttua?

Mulla verkkomuuntaja antais silikoonilla suunnattuna n.420VDC, eikö? (300-0-300)

6V6:lle sitä vois olla hyvä tiputtaa vai onko 450VDC toimiva raja?

Nimetön
    Vieras

Ongelmaa aiheuttaa tasurin rätinä. Ilmeisesti on niin lähellä verkkomuuntajaa että sen värinä aiheuttaa ongelmaa? Tuumin näin, koska ongelma poistuu kun tasurin kannasta pitää kiinni ja hiukan painaa alas.

Mikä putki? 5U4G? Ja mikä muuntaja? TV3s? Kyllä tuollaisen resonoinnin pois saa. Fender käytti sellaisia kumisia “tiivisterenkaita” putkien kannoilla noissa tweed-koneissa. Käy jostain putkiliikkeestä(;D) ostamassa sopivan kokoinen ja lämpöä kestävä rillukka ja kokeile laittaa kannan ja chassiksen väliin.

tuumisin että vois rakentaa ss tasurin ja laittaa se jäljittelemään putkitasuria. Onkos joku tällaisia tehnyt?

http://www.tg-music.com/index.php?p=info&sub=10

Mulla verkkomuuntaja antais silikoonilla suunnattuna n.420VDC, eikö? (300-0-300)

Kyllä vaan.

6V6:lle sitä vois olla hyvä tiputtaa vai onko 450VDC toimiva raja?

Ainakin JJ putket tuon kestää. Mutta itse tipauttaisin ehkä vähän… En tiedä näin äkkisältään kuinka vähän. Alle 400V varmaankin.

wuchi
    Osallistuja

Mikä putki? 5U4G? Ja mikä muuntaja? TV3s? Kyllä tuollaisen resonoinnin pois saa. Fender käytti sellaisia kumisia “tiivisterenkaita” putkien kannoilla noissa tweed-koneissa. Käy jostain putkiliikkeestä(;D) ostamassa sopivan kokoinen ja lämpöä kestävä rillukka ja kokeile laittaa kannan ja chassiksen väliin.

kyllä, 5U4G. Täytyy kokeilla tuota tiivisterengasta 🙂

Testailin tuota paremmin tänään ja huomasin että bandmasterin omalla kytkennällä vahvistusta on todella vähän. Eli täydellä höngällä volume ei ollut mitenkään kova. 18wattia on kuitenkin aika paljon. Tuo Skiltone -lisävahvistuksella taas volumet on erittäin normaalin kuuloiset. Tarvii vähän mittailla jänniteitä 🙂 soundi on kyllä hyvä. 6V6 soi todella pehmeästi ja tuo Lar/Mar PPIMV toimii hyvin. Hiljaisella volyymillä takaisinkytkentää ei ole juuri lainkaan mutta toisaalta tuo sopivasti eloa sointiin. Masteria avatessa tulee napakkuutta mukaan.

Tein kaverin superbassiin tuon samaisen masterin ja toimii kyllä siinäkin hyvin.

Täytyy tuo volyymitaso vielä tutkia.

wuchi
    Osallistuja

Tässä koittanut kohinaa hiukan poistella. Suotokonkkien arvoja on vähän varaa nostaa ja näin saattaa vielä käydä. Mittailin noita jännitteitä ja huomasin että v1:llä 8 pinnillä oli jännite vaan 0,9V kun sen pitäis olla jossain 1,5V hujakoilla. Mistä moinen voisi johtua? Muutenkin V1 hehkuu etuasteputkeksi aika lailla.

wuchi
    Osallistuja

Nyt on kohinat saatu pois, huono maakontakti etuasteessa. Hankala operoitava tuo tweed fendereiden kapea ja syvä chassis, kun on tottunut hammondin leveisiin chassiksiin 🙂

Tuo matala vahvistuskin selvisi, v2:lla oleva 10M vastus olikin jotain aivan muuta. Tarttis olla tarkempi vaan kun kasailee. Nyt toimii kun unelma. Lar/mar ppimv tuottaa komeita soundeja pienelläkin volyymillä ja varsinkin tuossa n.20w koneessa pääsee paremmin oikeuksiin kun 100w vahvareissa. Koitan saada jotain ääninäytteitä aikaiseksi.

wuchi
    Osallistuja

Ääninäytettä koitan kovasti nauhoittaa, mutta tässä yksi kuva aluksi 🙂

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 42)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.