Pääteasteen sulakkeiden palaminen?

Home Foorumit Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse Transistorivahvistimet Pääteasteen sulakkeiden palaminen?

Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    Hanu
    Jäsen

Terve

Ostin yhdeltä kauppiaalta kolme identtistä mikserivahvistinta, jotka olivat tulleet kauppiaalle takuuaikana takaisin, koska ne olivat lakanneet toimimasta. Avasin vehkeet ja löysin kaikista saman vian. Laitteessa on yksi pääsulake, joka on säilynyt ehjänä. Muuntajan toisiosta lähtee kaksi johtoa etuasteen virtalähteelle ja kolme johtoa pääteasteen bipolaariselle virtalähteelle. Tässä päätteen johdotuksessa on sulake kummallekin kuumalle johdolle erikseen (6,3A/135V). Jokaisesta vahvistimesta on palanut joko yksi tai kaksi näistä pääteasteen sulakkeista, eli pääte on ilmeisesti jollain tavoin ylikuormittunut, koska sulakkeet ovat kärähtäneet. Mikä tällaisen ylikuormituksen voi aiheuttaa? Päätteen tehot luvataan 4 ohmin kuormaan ja laitteessa on kaksi rinnakkaista kaiutinlähtöä (min load 4 ohm), eli kahdella neljän ohmin kaiuttimellahan tuon minimikuorman saa helposti alitettua. Tavallisen kaiuttimen kuormahan ei myöskään ole staatttinen, eli varmaan yhdellä neliohmisellakin taitaa tilanteesta riippuen päästä reilusti alle tuon minimikuorman. Mutta mitä veikkaatte: onko syynä trankkupäätteen sulakkeiden palamiseen väärä kaiutinkuorma vai raju tehopiikki, tyyliin “nupit kaakossa”? Löysin lisäksi yhden jutun netissä, missä rakentelija haukkuu kyseisen laitteen pääteasteen tasasuuntaajaa ihan tolkuttomasta rippelistä.

Olen kokeillut vahvistimia kotona bassolla ja 8 ohmin kaapilla, enkä ole saanut sulakkeita palamaan….     

tomsmith
    Osallistuja

Olen tilannut joitakin sulakkeita ennen, toimitusnopeus on hitaampi, mutta hinta on paljon halvempaa.

https://www.allicdata.com/list.html?category_id=1571

Mikko Kankaanpää
    Avainmestari

Oliskohan tässä vaan luukutettu päätteen sulakkeet rikki eli vahvistimissa ei liene toimivaa suojausta, joka estäisi “liian kovaa soittamisen”. Yksi vaihtoehto on myös, että sulakkeet on mitoitettu niukoiksi, tätäkin on nähty useammmilla merkeillä.

Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.