Pääteaste 2x6l6-putkilla
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › Pääteaste 2x6l6-putkilla
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
20.3.2007, 19:32 #66926harrykJäsen
;DSeuraava Bluetone-kehitysprojektini on luultavasti joku Zender alkuinen clean-kanavapeli 2x6L6-putkilla ja 2xECL82 lead-kanava Melissan etuasteella (AX84) yhdistettynä samaan pääterautaan. Nyt kysynkin foorumilaisilta mikä on mielestänne paras olemassoleva konfiguraatio ns. maailman parhaan CLEAN-etuasteen ja pääteasteen suunnittelun pohjaksi. Idea on saada samasta pelistä maailman paras clean- ja lead-saundi ulos käyttämällä kahta eri etuastetta ja pääteastetta, mutta samaa päätemuuntajaa. Joku voi tässä vaiiheessa epäillä mielenterveyttäni, mutta olen tässä projektissa tosissani. Tähän asti olen tehnyt useita Bluetone vahvareita pohjana Fender Clean ja Marshall crunch kombinaatiot etuasteessa mutta yhteisellä Zender-pohjaisella päättärillä. Aikomus on ajaa saman vahvarin eri pääteasteita samasta powerista n. 330V B+-jännitteellä. t. Harry Bluetone
21.3.2007, 01:30 #70861okabassOsallistuja;DSeuraava Bluetone-kehitysprojektini on luultavasti joku Zender alkuinen clean-kanavapeli 2x6L6-putkilla ja 2xECL82 lead-kanava Melissan etuasteella (AX84) yhdistettynä samaan pääterautaan. Nyt kysynkin foorumilaisilta mikä on mielestänne paras olemassoleva konfiguraatio ns. maailman parhaan CLEAN-etuasteen ja pääteasteen suunnittelun pohjaksi. Idea on saada samasta pelistä maailman paras clean- ja lead-saundi ulos käyttämällä kahta eri etuastetta ja pääteastetta, mutta samaa päätemuuntajaa. Joku voi tässä vaiiheessa epäillä mielenterveyttäni, mutta olen tässä projektissa tosissani. Tähän asti olen tehnyt useita Bluetone vahvareita pohjana Fender Clean ja Marshall crunch kombinaatiot etuasteessa mutta yhteisellä Zender-pohjaisella päättärillä. Aikomus on ajaa saman vahvarin eri pääteasteita samasta powerista n. 330V B+-jännitteellä. t. Harry Bluetone
MOI
Vaikka sulla lukee “2x6L6” niin hurjasta luonnostani johtuen ehdotan kuitenkin toisia putkia. 8)
Uskoisin parhaan cleanin (=lähtee paikat hampaista ;D) löytyvän 6550 tai KT88 putkista. 7ender tyyppinen etunen, mutta Baxandall-tonella, vaiheenk. perus 7enderi ja 6550 tai KT88 putket. Sopivan tiukka vastkytkentä olisi varmaan paikallaan. Tutkisin bassovahvistimia (Ampeg, Sunn). Käyttäisin kyllä isompaa jännitettä, arviolta 450-500V.
Leadi saattaisi löytyä 6V6 (triodiksi kytkettynä?) päätteestä ja 3-4 putkiasteesta (12AX7), normaali tone-stakki (tai kokonaan pois). Ei vastakytkentää tai hyvin mieto sellainen.
Tossa jotain mietteitä.21.3.2007, 07:31 #70862harrykJäsen:DKiitos Oka hyvistä kommenteista. Sanoin ehkä vähän epätarkasti mitä yritän saada aikaan. Tavoite on käyttää samaa poweria ja B+ jännitettä (330 V) molemmille putkipareille (2x6L6 ja 2xECL82)sekä yhteistä päätemuuntajaa, johon molemmat pääteasteet omilla vaiheenkääntäjillään on kytketty. Tällöin niiden pääteputket on kytketty rinnakkain. Putkitalukoiden mukaan ECL82-parista voi puristaa tuolla B+ jännitteellä n. 10W joka riittää lead-käyttöön vallan hyvin ja 6L6-parista n. 25-30W ,joka taas tuottaa riittävästi headroomia puhtaisiin komppisaunditarpeisiin. Noiden molempien pääteputkien impedanssit pitäisi osua samoille hehtaareille, jolloin ne pitäisi voida kytkeä samaan päätemuuntajaan rinnakkain. Jos joku todistaa, ettei tämä ajatus toimi, olisi se hyvä selvittää nyt ennenkuin rakentelu Bluetone-laboratoriossa pääsee vauhtiin. t. Harry
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.