OSQ

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 32)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    tvahala
    Osallistuja

Näpräsin tuossa äsken Orange Squeezerin. Mainio peli, sen lisäksi että kompressoi hyvin, tekee saundille sen minkä ilmeisesti vain germanium osaa tehdä. ;D

Nimetön
    Vieras

Mistä hankit 1N100 GE-diodeja?

tvahala
    Osallistuja

Mikolla on 1N34A-palikoita, ovat tiettävästi vielä parempia.

villeristi
    Jäsen

jos mahdollista, voitko koittaa miltä soundaa bassolla. Olisin hyvin kiitollinen…

tvahala
    Osallistuja

jos mahdollista, voitko koittaa miltä soundaa bassolla. Olisin hyvin kiitollinen…

Onnistuu, tädin mies bassottelee, täytyypä kyläillä.

Nimetön
    Vieras

Aaa! Ok. Noita on mullakin jossain pieni laatikollinen. Hyvä tietää että sopivat tilalle. Eikai se yleensäkään ole niin nuukaa noiden germaaniumi diodien kanssa notta mitä sinne lykkää? Tämmöinen mielikuva jäänyt jostain.

jusmu
    Osallistuja

Nyt kun kerta kompuroista on puhetta, niin onko kokemusta DynaCompista tai Rossista?
    Ajattelin tosiaan seuraavaksi purkiksi jotain kompuraa.

hellhound
    Jäsen

DynaComp on se mihin muita verrataan…hieno polkusin…mut ei mun mielestä kannata rakentaa ite kun saa aika halvalla….

jamu
    Osallistuja

Meikä sai kans viimeviikolla tehtyä squeezerin. En ole kyllä paljoa ehtiny testaamaan. HotCakesta se lähti liikkeelle, seuraavaksi tuli OS ja nyt olis työnalla EA Tremolo. Lisäksi pitäis noita vanhoja boxeja modailla ja rakentaa kitaraa ja vielä HotMamakin odottais paketissa. Hommaa riittää.

tvahala
    Osallistuja

Aaa! Ok. Noita on mullakin jossain pieni laatikollinen. Hyvä tietää että sopivat tilalle. Eikai se yleensäkään ole niin nuukaa noiden germaaniumi diodien kanssa notta mitä sinne lykkää? Tämmöinen mielikuva jäänyt jostain.

Tuskin noissa on juurikaan havaittavia eroa, kunhan vain on germaniumia. Huvikseni tuossa kokeilin 1N4148:saa, oli pahan kuuloinen, ei kompressoinut vaan limitoi rumasti.

tvahala
    Osallistuja

Nyt on testattu bassolla, mulla ei basson soitosta ole juurikaan kokemusta, mutta kaveri on pitkänlinjan tanssimuusikko, arviot tuosta OSQ:sta olivat kuitenkin samantapaiset. Se tuo sointiin piiitkän sustainin lisäksi mukavaa agressiivisuutta, brutaalia “kalsketta”. Oikeastaan juuri sitä sointia mitä noilta germaniumkomponenteilta on oppinut odottamaan. Sopii mahtavasti rockbassoon, humppaan ei ehkä niinkään.

villeristi
    Jäsen

Nyt on testattu bassolla, mulla ei basson soitosta ole juurikaan kokemusta, mutta kaveri on pitkänlinjan tanssimuusikko, arviot tuosta OSQ:sta olivat kuitenkin samantapaiset. Se tuo sointiin piiitkän sustainin lisäksi mukavaa agressiivisuutta, brutaalia “kalsketta”. Oikeastaan juuri sitä sointia mitä noilta germaniumkomponenteilta on oppinut odottamaan. Sopii mahtavasti rockbassoon, humppaan ei ehkä niinkään.

Iihanaa, taidanpa kyhäillä itte samanlaisen vermeen. Sydän kyllä murtuu jos en sitä humpalle saa mukaan…

kiiski
    Jäsen

Itse rakensin Squeezerista suoraan rassolle sopivamman version tonepad.comin ohjeilla:
    “Here are the simple changes I made,maybe they can help somebody.

1)Changed output cap from 4.7uF to 1uF.
    2)Changed bleeder cap from 4.7uf to 10uF. (cap connected to the diode)
    3)Decrreased feedback resistor from 220k to 200k. “

En ole vielä tyytyväinen soundiin, tosin bassossakin on ollut koko sen eliniän samat kielet, joten ehkä olen vähän jäävi kommentoimaan soundia. Pitäisi sitä trimmeriäkin koittaa säädellä enemmän – en oikein päässyt käsiksi sen säätimen sielunelämään. Rakensin itse vempaimeni verolevylle. Suosittelen kyllä tätä vempainta erityisesti aloittelijoille, oli oikein mukava rakentaa 🙂

tvahala
    Osallistuja

Itse rakensin Squeezerista suoraan rassolle sopivamman version tonepad.comin ohjeilla:
    “Here are the simple changes I made,maybe they can help somebody.

1)Changed output cap from 4.7uF to 1uF.
    2)Changed bleeder cap from 4.7uf to 10uF. (cap connected to the diode)
    3)Decrreased feedback resistor from 220k to 200k. “

En ole vielä tyytyväinen soundiin, tosin bassossakin on ollut koko sen eliniän samat kielet, joten ehkä olen vähän jäävi kommentoimaan soundia. Pitäisi sitä trimmeriäkin koittaa säädellä enemmän – en oikein päässyt käsiksi sen säätimen sielunelämään. Rakensin itse vempaimeni verolevylle. Suosittelen kyllä tätä vempainta erityisesti aloittelijoille, oli oikein mukava rakentaa 🙂

On aika tarkka tuosta trimmerisäädöstä, tahtoo sanoa että kompressoi kyllä laajasti liki koko säätöalueen, mutta se tietty kaunis sointi löytyy hyvin kapealta alueelta (ainakin näissä kahdessa mun väkertämässä) Ja näissä diodeissa on samanlaista hajontaa kuin germaniumtransistoreissa, jouduin valitsemaan parhaan kuuloiset tusinan ehdokkaan joukosta. (Oli yleensä se jossa kynnysjännite oli mitattuna hajonnan alemmasta päästä, mutta ei aina ???)

Nimetön
    Vieras

On aika tarkka tuosta trimmerisäädöstä, tahtoo sanoa että kompressoi kyllä laajasti liki koko säätöalueen, mutta se tietty kaunis sointi löytyy hyvin kapealta alueelta…

Onnistuuko säätö (ja pysyykö kohdallaan) tavallisella trimmerillä, vai suosittaisitko tarkkuustrimmeriä?

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 32)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.