Orange AD15 oskilloi (jotain uutta suunnitteilla siltä pohjalta…)
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › Orange AD15 oskilloi (jotain uutta suunnitteilla siltä pohjalta…)
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
13.1.2008, 14:02 #67330NimetönVieras
“It's a 106 miles to Chicago. We got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark… and my amp ain't working!”
Ongelmaa vaihteeksi. Orange AD15 klooni alkaa keljusti vinkumaan jos gainin ja masterin kääntää noin kello 12 paikkeille tai vähän yli. Jos säädöt pitää maltillisina (gainin tai masterin alle puolessa), vahvistin toimii kuten pitääkin. Kuvassa vahvistin suunnilleen tämän hetkisessä tilassa http://tg-music.com/images/IMG_4287.JPG. Ainoastaan tonestack on nyttemmin pienellä erillisellä levyllä, ja myös pilottivalolle menee piuhat. Ajattelin sen tone osaston tehdä uusiksi, joskin mielestäni se ei vinkumista aiheuta, koska kone on vinkunut alusta alkaen. Jostain pitää kuitenkin aloittaa. Mutta kysymys kuuluukin että mistä sitten jatkaisin eteenpäin? Jotain mikä erityisesti pistää silmään layoutissa joka on tämä: http://tg-music.com/images/ad15_layout.jpg?
Kiittäen.
13.1.2008, 14:20 #75210hellhoundJäsen“Hit It!”
Kuvassa johdot risteilevät aika vallattomasti. Koeta saada piuhojen etäisyydet toisiinsa nähden maksimiin ja niiden pituus minimiin. Kyllä se oskillointi varmasti noista etulevyn suuntaan menevistä johdoista on kiinni. Levy on mielestäni hitusen liian lähellä potikoita että johdot voisi reitittä asiallisesti.
13.1.2008, 14:24 #75211NimetönVierasLevy on mielestäni hitusen liian lähellä potikoita että johdot voisi reitittä asiallisesti.
Totta. Poraustekninen huolimattomuus moka. Kotelossa olisi tilaa vaikka kahdelle moiselle… :-[
Pitänee siis tehdä uusiksi tuo johdotus, ja siirtää levyäkin samalla taakse päin.
13.1.2008, 17:52 #75212Sissi A3JäsenAjattelin sen tone osaston tehdä uusiksi, joskin mielestäni se ei vinkumista aiheuta, koska kone on vinkunut alusta alkaen. Jostain pitää kuitenkin aloittaa. Mutta kysymys kuuluukin että mistä sitten jatkaisin eteenpäin? Jotain mikä erityisesti pistää silmään layoutissa
Mikään erityisesti ei kiinnittänyt huomiota layoutissa. Maadoitukset saattaisivat olla yksi syy. Miten käy, jos vaihdat mastervolumelta pääteputkien hiloille menevät johdot keskenään jommasta kummasta päästä (kääntää ulostulon vaiheistuksen sisäänmenoon nähden).
18.1.2008, 12:46 #75213NimetönVierasMiten käy, jos vaihdat mastervolumelta pääteputkien hiloille menevät johdot keskenään jommasta kummasta päästä (kääntää ulostulon vaiheistuksen sisäänmenoon nähden).
Hyvin kävi! Oskillointi on tiessään. Poistin myös takaisinkytkennän samaan vauhtiin…
Vahvistin soundaa kohtalaiselle, mutta pitää jotain sille vielä tehdä. En oikein ole tyytyväinen. Pitää funtsia tässä viikonloppuna mitä sitä keksisi.
18.1.2008, 12:54 #75214harrykJäsenMiten käy, jos vaihdat mastervolumelta pääteputkien hiloille menevät johdot keskenään jommasta kummasta päästä (kääntää ulostulon vaiheistuksen sisäänmenoon nähden).
Vahvistin soundaa kohtalaiselle, mutta pitää jotain sille vielä tehdä. En oikein ole tyytyväinen. Pitää funtsia tässä viikonloppuna mitä sitä keksisi.
Asia ei minulle suoranaisesti kuulu, mutta Niskanen kävi eilen luonani ja juteltiin mm. siitä, että hän on tehnyt ainakin yhden AC15, joka kuulemma soundaa erittäin hyvältä. Ehkä hän voi konsultoida siinä miten sinun pelisi saataisiin kuulostamaan entistä paremmalta. t. Harry Bluetone
18.1.2008, 13:11 #75215NimetönVierasAsia ei minulle suoranaisesti kuulu, mutta Niskanen kävi eilen luonani ja juteltiin mm. siitä, että hän on tehnyt ainakin yhden AC15, joka kuulemma soundaa erittäin hyvältä. Ehkä hän voi konsultoida siinä miten sinun pelisi saataisiin kuulostamaan entistä paremmalta. t. Harry Bluetone
Kaikki ideat otetaan kyllä ilolla vastaan. Katselin itseasiassa bluetone liverpoolin päätettä tuossa… 😀
Nyt pitäisi vaan keksiä hyvä säröetunen. Max kahdella ECC8x putkella (kolmas vaiheenkääntöön)… Argh! Olisi kyllä kiva tehdä sellainen “over the top” vahvari. Potikoita ja vipstaakeja. ;D
Toisaalta taas en viitsisi tuosta orangemaisuudesta luopua, kun minulla on aivan mahtavaa oranssia pörrökangasta nuppikotelon päällyseksi.
18.1.2008, 13:29 #75216NiskanenJäsenOlen minä niitä Voxeja muistaakseni 4 vai 5 rakentanut muiden koneiden ohella, mutta en tiedä onko meikäläisestä Orangen etämodaajaksi, sillä AD15-kytkennässä näkyy olevan vähän siellä sun täällä eroja Voxiin. Olen ymmärtänyt, että Elwood on mieltymyksiltään enempi Fender-miehiä? Mie taas olen paatunut Vox-fani. 😉
Sen mitä muistan äkkiseltään oman koneeni sisuksista, niin kytkentäkonkat ainakin vaiheenkääntäjällä on eri kokoisia Orangeen verrattuna. Kääntäjän hiloille menee 10nF ja kääntäjän anodeilta myös vaivaset 10nF konkat. Verkkomuuntaja antaa omassa koneessani reippaasti enemmän jännitettä (300-0-300V, tosin 280-0-280 olisi kanssa mielestäni varsin hyvä tai parempi). Päätemuuntajana olen käyttänyt Hammond 1608 rautaa kaikissa AC15-klooneissani. Jos Voxin kaltaista soundia hakee, niin takaisinkytkentä pitää unohtaa saman tien. Itse olen ollut tyytyväinen, eikä muualtakaan ole kauheasti moitetta tullut. Oma koneeni muuten muistuttaa nykyään enempi koekytkentälevyä, sillä siitä on varmaan harrastuksen takia jo kymmenes versio menossa ja hätätapauksissa lainattu potikoita yms. kiireellisempiin hommiin. Jospa joskus rakennan vielä itsellenikin vahvistimen. ::)
Tässä yksi erittäin selkeä kytkis (tosin EF86-etusella), josta voi ainakin halutessaan luntata Voxin vaiheenkääntäjää:
http://www.blueguitar.org/new/schem/vox/ac34ef86.pdf
Tässä vielä koko AC30 etuaste selkeästi nähtävissä. Pieniä eroja saattaa olla vanhimpiin kytkiksiin. Esim. pääteasteputkien katodielko väärän arvoinen.
18.1.2008, 13:38 #75217NimetönVierasOlen minä niitä Voxeja muistaakseni 4 vai 5 rakentanut muiden koneiden ohella, mutta en tiedä onko meikäläisestä Orangen etämodaajaksi, sillä AD15-kytkennässä näkyy olevan vähän siellä sun täällä eroja Voxiin. Olen ymmärtänyt, että Elwood on mieltymyksiltään enempi Fender-miehiä? Mie taas olen paatunut Vox-fani. 😉
Tosijuttu. Fendermiehiä myönnän olevani. Nyt voisi kuitenkin tehdä jotain ihan muuta, kuten alunpitäen oli vähän tarkoituskin.
Tässä yksi erittäin selkeä kytkis (tosin EF86-etusella), josta voi ainakin halutessaan luntata Voxin vaiheenkääntäjää:
Tuo EF86 etunen on kyllä kutitellut vähän aina aika-ajoin. Jemmoistani löytyy Teslan EF86 joka on todella hyväsoundinen putki. Toinen kanava tuommoinen, ja toinen sitten perinteisempi rokkikanava TMB säädöillä. Koko hommaan vielä master volume. Ehkä presence ja resonance vielä jos takaisinkytkennän tekee (tuskin kuitenkaan tulee takaisinkytkentää)…
Tuon AC30/4 vaiheenkääntäjänkin voisi tosiaan ripata… Hehee… hurja aivomyrsky päällä. 😀
18.1.2008, 13:58 #75218NiskanenJäsenMastervolasta sen verran, että olen omassani käyttänyt samaa kytkentää kuin sinä tuossa AD15-koneessa. Mielestäni se toimii loogisemmin kuin esim. Matchless DC30 tyylinen, joka herää heti ihan alhaalta miltei saman tien täpöille.
18.1.2008, 14:02 #75219harrykJäsen:DTein aikanaan yhden vahvistimen EF86 etusella ja 2xEL84 pääteputkilla. Se peli ei saundannut jostain syystä kovin hyvältä. Muuta kokemusta ei tuosta EF86-putkesta ole. Olisiko sen ympärille löydettävissä hyvä skema sen tulevan projektin clean-kanavaratkaisuksi. Ymmärsin, että tuo putki on isogaininen ja sillä saa päätteen kyykkyyn kuulemma yksinkin helposti. t. Harry Bluetone
18.1.2008, 14:05 #75220NimetönVierasYmmärsin, että tuo putki on isogaininen ja sillä saa päätteen kyykkyyn kuulemma yksinkin helposti. t. Harry Bluetone
Jep, gainia löytyy kosolti. Kytkiksistä en tiedä… :-
18.1.2008, 14:06 #75221NimetönVierasMastervolasta sen verran, että olen omassani käyttänyt samaa kytkentää kuin sinä tuossa AD15-koneessa. Mielestäni se toimii loogisemmin kuin esim. Matchless DC30 tyylinen, joka herää heti ihan alhaalta miltei saman tien täpöille.
Jep, tykkään myös että tuo mastervola ratkaisu toimii hyvin. Onko sulla kokemusta tuosta AC30/4 EF86 etusesta?
18.1.2008, 14:22 #75222NiskanenJäsenMastervolasta sen verran, että olen omassani käyttänyt samaa kytkentää kuin sinä tuossa AD15-koneessa. Mielestäni se toimii loogisemmin kuin esim. Matchless DC30 tyylinen, joka herää heti ihan alhaalta miltei saman tien täpöille.
Jep, tykkään myös että tuo mastervola ratkaisu toimii hyvin. Onko sulla kokemusta tuosta AC30/4 EF86 etusesta?
On. Oman “koekytkentälevyni” toinen kanava on juuri tuo EF86-kanava tuollaisenaan ja kakkoskanava on Voxin brilliant-kanava Top Boost kytkentä perässään. Molemmat on käyttökelpoisia. Vaiheenkääntäjän molemmat hilat siis hyödynnetään sisäänmenoina, eli 2 pinniin toisesta kanavasta ja seiskaan toisesta. Jos teet EF86-kanavan, niin kannattaa ostaa muitakin konkkia siihen brilliancekytkimen kaveriksi kuin 220pF. Esim. 600-1000pf voi olla sopiva. Yhteen versioon laitoin 4 eri pikoalueen konkkaa kiertokytkimellä valittavaksi, sillä alkuperäinen 220pF leikkaa omastakin mielestäni ehkä liiaksi bassoa. Tulee aikamoinen näkkärisoundi.
18.1.2008, 14:29 #75223NimetönVierasOn. Oman “koekytkentälevyni” toinen kanava on juuri tuo EF86-kanava tuollaisenaan ja kakkoskanava on Voxin brilliant-kanava Top Boost kytkentä perässään. Molemmat on käyttökelpoisia. Jos teet EF86-kanavan, niin kannattaa ostaa muitakin konkkia siihen brilliancekytkimen kaveriksi kuin 220pF. Esim. 600-1000pf voi olla sopiva. Yhteen versioon laitoin 4 eri pikoalueen konkkaa kiertokytkimellä valittavaksi, sillä alkuperäinen 220pF leikkaa omastakin mielestäni ehkä liiaksi bassoa. Tulee aikamoinen näkkärisoundi.
Ok. Pitää siis ehdottomasti kokeilla tuota EF86 kanavaa. Mulla on pussillinen sekalaisia silver mica konkkia, joten eiköhän sieltä löydy ainakin pari kolme erilaista arvoa tuohon kokeiltavaksi. Juurikin tällaiset käytännön vinkit on ainakin itselleni arvokkaita. 🙂
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.