op-amp Vs… soundi…

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    rockcola_82
    Jäsen

tuota ajattelin kysästä… ett noissa opareissa on varmaan aika paljon saudi eroja…

tuossa esim 4558d kokeilin se oli sellainen… “lämmin” ja vähän  suttunen verraten…

esim LM1458… opariin joka on vähän raaempi saudiltaan…

joten kysysin ett jos hakee tiettyä saundia niin oisko esittä… jotain sivustoa…

tai omia mieli piteitä mikä kuulostaa ja mille… jos ajatellaan ett ois viell sama nasta järjästys tai… voihan olla erikiin jos saundaa hyvälle kyllähän noihin datalehdet… löytyy….

villeristi
    Jäsen

eiköhän säröspeduissa oo se graalin malja tää JRC4558D.

Tubeman
    Jäsen

Mä olen mielenkiinnolla seurannut jo aiemminkin oparien soundieroista tarinointia erilaisissa häristimissä,minä puukorva en kyllä erota
    onko piirilevyssä Texas Instrumentsin uA741 vai 4558 samanlaisessa kytkennässä.Soundiin vaikuttaa kokonaisuus,ja parikin muuta ulkoista 
    asiaa ,vaan silti monesti vannotaan jonkun määrätyn piirin nimeen.Sama pätee myös putkiin,kestävyydessä ja joissain ominaisuuksissa
    on kyllä eroja,mutta en erota Siemensin EL84:sta Philipsin vastaavasta soundillisesti.

Ehkä pitäisi tehdä testialusta jossa pystyy testamaan ja tekemään tarvittavat mittaukset ,kuuntelutestit opareille?

villeristi
    Jäsen

Kultakorva-amerkaanothan tod.näk loivat JRC:n maineen ultimaattisena säron tuottajana. Pa*kastakin saa konvehtia, kunhan vain vaihtaa piirin JRC4558D:hen… Tiedä häntä.

rockcola_82
    Jäsen

niin…

ettäkö noi olisi muka samanlaisia saundiltaan ????

en usko… eikös samalla tavalla myös vaiheta putkia että saadaan haluttu soundi…

koska miks olis niin montaa eri oparia tehty samalla nasta järkästyksellä ja samaan koteloon jos niillä ei ole erilaisia ominaisukksia… ???

ja itse en katso olevani mikään kultakorva…

ja tuo mistä tein tämän havainnon… on tuo “zakk wylden” pedaali joss oli ekaks 4558d opari johon laitoin sitten…. LM1458 sain selkeemmän särön… viilleemmän…
    soundiltaan…

ja mulla on holkkikanta… johon vaihoin vain tuon oparin…

kokeilkaa jos ette minua usko…

ja sitten vaihoin yhen diodin (D4 1N914) tilalle.. punaisen ledin tulokset oli yhtä dramaatiset… kuin toi oparin vaihto…

ja miten se rupea leikaamaan särölle sitä sigaalia….

Nimetön
    Vieras

Aah… Ikuinen väittelyn kohde. ;D

Oma näkemykseni/kokemukseni: Soundi kyllä muuttuu oparia vaihtamalla (TS9 & 808), mutta on mielestäni pientä hienosäätöä vastaava toimenpide. Mitään dramaattista taivaat avaavaa soundimuutosta en ole saanut pelkällä oparivaihdolla aikaan. Eräs henkilö jolle tein ts9 kopsua, halusi testien jälkeen sisään tuikitavallisen TL072 perusteluna “terävämpi ja purevampi” soundi. Allekirjoitan tämän kyllä jossain määrin. Testattiin kaiketi kuusi tai seitsemän eri oparia, ja erot olivat todella pieniä. Mukana oli tuo TL072, LM833(?), JRC4558D, JRC4558DD, LM386N muistaakseni… En ole ihan varma noista. Dokumentaatio on pajalla, minä kotona. Samaan projektiin testattiin erilaisten diodien vaikutusta, mutta toinen tarina on se. Siellä niitä eroja sitten on.

Mutta paskasta ei konvehtia tehdä vaikka olisi millainen keijupölyllä käsitelty ja japanilaisen zen-munkin luostarissa varastoima JRC4558D käytössä. Älkää myöskään maksako näistä maagisista piireistä “liikaa”. Ellei siitä tule erityisen hyvä mieli. 😉

Nimetön
    Vieras

en usko… eikös samalla tavalla myös vaiheta putkia että saadaan haluttu soundi…

Putkissahan aina se vanhin ja kuppaisin miniwatt tai telefunken on paras. ;D Mutta oikeasti en lähtisi rinnastamaan oparien ja putken vaihtelua. En osaa perustella miksi en, mutta se vain tuntuu väärältä (joo, oon vähä tämmönen joskus).

koska miks olis niin montaa eri oparia tehty samalla nasta järkästyksellä ja samaan koteloon jos niillä ei ole erilaisia ominaisukksia… ???

Datalehtiä tutkimallahan tuo selviää. Joissain voi olla erona vaikkapa vain se, että toista voi käyttää kuumemmassa tai vastaavasti kylmemmässä ympäristössä…

ja itse en katso olevani mikään kultakorva…

Heh… Joo, en minäkään. 😀

rockcola_82
    Jäsen

niih en tiedä sitten jos… puhutaan korvaavasta osasta… tai saman “perheen” oparista… esim toi 4558x….

et miten pieniä ne erot on sitten tuskin kuulee korvalla…

mut toi herätti vaan ett onko kukaan huomannut moista asiaa ett jos vaihtaa tuon oparin ett saundi mutuu…

ja se miten dynamiikka muutu siinä sivussa…. tai se miten se ajautuu särölle… (mitenkähän täänkiin selitän kansan tajuisesti)….

mut joss näpäät kevyesti tai… soitat kovasti kieliä niin miten se menee särölle…

ainakiin noitten kohall oli eroa… korvin….

mut sehän saadaan aisks helposti testi… graavisena…

jos en muista mistä sen sai ladattua oskiloskoopin… samalla kitaralla… ym äänikortiin… liitää…

ja ottaa screen shotin… vaihtaa sitten oparin ja ottaa toisen otoksen…

jos niissä on eroa  niin siite se pitäs olla myös… mahollisesti kuultavissa…. jah nähtävissä noissa kuvakaappauskissa 😀 eiks vaan….

ja varmaan trankuissa on enemmänkiin eroa… minkä valitsee… ja mitenkä tekee toi diodi valinnan…

ym… peduun 😀

ja sekiin viell onko sellisti korvin kuultavissa et ois vähän vasemalla…. 😉

SupaTmu
    Jäsen

Miks kuluttaa aikaa vaihtelemalla opareita ku voi haalia kaapit täyteen erilaisia palikoita ja vertailla niitä. 🙂 Paljon hauskempaa eikä tartte nysvätä niitten pienten palikoiden kans. Erot eri palikoiden välillä on kuitenkin niin häviävän pieni, että tulee vaan pahamieli.

Kyl mä ainakin kallistun siihen suuntaan, että se on sen kytkiksen ja komponenttien yhteispeliä. Ei sota yhtä miestä kaipaa…

Sissi A3
    Jäsen

Noihin operaatiovahvistimien soundillisiin eroihin voisi ottaa myös piiriteoreettisen näkökulman. Eri operaatiovahvistimet eroavat ominaisuuksiltaan merkittävästi. Avoimen silmukan vahvistukset vaihtelevat jostakin 20 dB:stä 120 dB:iin. Avoimen silmukan kaistaleveys 10 Hz:stä satoihin kHz:n ja nousunopeudet vastaavan laajassa haarukassa. Käytännössä yhtäkään operaatiovahvistinta ei voi käyttää ilman vastakytkentää, joko sisäistä tai ulkoista. Näiden parametrien laajan vaihtelun seurauksena eri operaatiovahvistimien säröspektrit ovat hyvinkin erilaisia. Vaikka harmooninen särö on mitättömän pieni vahvasta vastakytkennästä johtuen, erilaiset dynaamiset säröt voivat olla merkittäviäkin operaatiovahvistimen nopeudesta riippuen. Mielestäni ainakin HIFI-puolella valtaosa operaatiovahvistimista on käyttökelvottomia.

Mä olen mielenkiinnolla seurannut jo aiemminkin oparien soundieroista tarinointia erilaisissa häristimissä,minä puukorva en kyllä erota  onko piirilevyssä Texas Instrumentsin uA741 vai 4558 samanlaisessa kytkennässä.

En minäkään niitä pysty erottamaan. Sen sijaan muusikkojen harjaantunut korva saattaisi erottaakin. Aikanaan meillä oli lopputarkastajana kaveri, joka pystyi hämmästyttävän tarkasti sanomaan laitteiden säröprosentin vain kuuntelemalla.

Operaatiovahvistimia käytetään usein kytkennöissä, jotka eivät tulisi missään papauksessa kysymykseen päätevahvistimissa. Vai mitä sanotaan 100 dB:n vastakytkennästä. Jos joku sellaista ehdottaisi, hänet laulettaisiin välittömästi suohon.

Tubeman
    Jäsen

Opareiden sisäiset kytkennät poikkeaa jonkin verran toisistaan,datalehdissä on sisäisen kytkennän kuva yleensä,oikeastaan voisi verrata tätä JRC4558:n kuvaa muihin käytetyihin jos vaikka jokin ratkaisu
    selittää sen suosion,itse kyllä veikkaan suosion syyksi että se on vain vanha skeida jonka ominaisuudet miellyttää kolvaaja-kansaa.Toisin sanoen : Sen soundi on niin rupinen että se soveltuu hyvin säröttimiin.  😀

villeristi
    Jäsen

R.G Keen selitti sivuillaan miksi juuri kyseiset piirit 'soundaa' niin hyvältä. Osiossa Tube screamer -tech.

Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.