Ongelmia randall RG50-TC:n biasoinnissa.
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › Ongelmia randall RG50-TC:n biasoinnissa.
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
9.4.2008, 17:12 #67447jpm83Jäsen
Eli tilasin nämä putket high luokituksella noiden alkuperäisten EL34EH:den tilalle. http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=1816
Ja ongelma on, että en saa sädettyä tuota bias jännitettä alle 70 millivoltin eli bias trimmeristä loppuu vara kesken. Onko ainut keino vaihtaa nuo trimmerit isompiin, noissa nykyisissä näkyy olevan koodi 203 eli ovat 20 kilo-ohmisia. Täällä on enempi juttua tuosta vahvarista ja sen biasoinnista. http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=140221&o=20 Minun käsittääkseni tämä peli on katodi biasoitu kampe 450 voltin anodijännitteellä ja siinä on 1 ohmin katodi vastus josta tuo bias mitataan.Janne
10.4.2008, 06:46 #76270uraltoneOsallistujaterve,
Onko bias siis 70mA per putki? En muista olenko putkittanut ko vahvistinta koskaan, mutta eiköhän tuo ole fixed bias vahvistin. Katodibiasoiduissa vahvistimissa ei ole bias säätöjä (käytännössä juuri koskaan).
Vaihtoehtoina on lisätä bias säädön säätövaraa tai vaihtaa putket medium tai low luokituksen omaaviin. Ikävä kyllä ei ole kovin harvinaista ettei bias potikan säätövara ole riittävä. Vanhojen vahvistimien kohdalla tämä on ymmärrettävää kun putkien toleranssit olivat pienemmät, mutta nykyään soisi valmistajien kokeilevan erilaisia putkia ja varmistavan että kaikki merkit, mallit ja yksilöt saa biasoitua suunnitelulle tasolle.
terv,
Mikko10.4.2008, 09:04 #76271palaniOsallistujaAinakin ohjeen mukaan tuossa on test point 1, test point 2 ja common joten molemmille putkille on oma mittaus. Tuossa on näköjään helppo katsoa myös putkien sovitus.
Aika rajulta tuntuu tuo 70 mA, äkkä laskien tuo antaa noin 31W tehohäviötä eli johtaa kuin rauta naula. 35 mA olisi kohdallaan. Minkälaisia arvoja vanhat putket antoivat ?10.4.2008, 09:17 #76272jpm83JäsenMuistaakseni ne vanhat putket biasoin tuohon 35mA paikkeille.
Janne
10.4.2008, 09:27 #76273palaniOsallistujaTäytyypä illalla katsoa omasta EL34 varikosta minkälaisilla arvoilla noita on mulla hyllyssä. Muistaakseni 35 – 42 on yleensä alueet pyörineet ja yleensä ovat natsanneet kohdalleen, korkeentaan pientä hienosäätöä. Oliko noi uudet TungSol putket arvoiltaan paljon yli 40.
10.4.2008, 09:40 #76274jpm83JäsenToisen paketissa lukee tässä matching kohdassa , että 55,5/4,5 ja toisessa 55,8/4,6.
10.4.2008, 10:47 #76275jpm83Jäsenterve,
Onko bias siis 70mA per putki? En muista olenko putkittanut ko vahvistinta koskaan, mutta eiköhän tuo ole fixed bias vahvistin. Katodibiasoiduissa vahvistimissa ei ole bias säätöjä (käytännössä juuri koskaan).
Vaihtoehtoina on lisätä bias säädön säätövaraa tai vaihtaa putket medium tai low luokituksen omaaviin. Ikävä kyllä ei ole kovin harvinaista ettei bias potikan säätövara ole riittävä. Vanhojen vahvistimien kohdalla tämä on ymmärrettävää kun putkien toleranssit olivat pienemmät, mutta nykyään soisi valmistajien kokeilevan erilaisia putkia ja varmistavan että kaikki merkit, mallit ja yksilöt saa biasoitua suunnitelulle tasolle.
terv,
MikkoOnko noista minun putkista muuten menny nyt tuo takuu, kun ne on ollut kiinni tuossa koneessa jossa niille on tullu tuon raja-arvon ylittävää virtaa?
10.4.2008, 16:28 #76276palaniOsallistujaTulipas omat putket katsottua. Tälläisiä löytyi EL34 EH 39, S-svetlana 42 ja SED 50, joten neljänkympin ja viidenkympin väliin on noi minunkin varaputkiparit. Näillä tuntumilla tuntuu ihmeelliseltä että Randall on laittanut noinkin pienen säätöalueen biaspotikkaan. Saiko tolla säädöllä alkuperäisiin minkälaisen säätöalueen. Veikkaisin alkuperäisten EH putkien arvoja 30-35 väliin. Itse alkaisin miettimään biaspotikan uusimista, löytyyköhän tuohon kytkistä netistä.
10.4.2008, 19:04 #76277jpm83JäsenMinä tuon kytkiksen sain kun sähköpostilla Randallita sitä kyselin. Se on nyt lähetetty sähköpostilla Mikolle, kun tuossa aiemmin soitin ja kysyin häneltä tuosta takuu asiasta. Sen puhelun yhteydessä hän lupautui katsomaan minkälaisella modilla tuon ongelman voisi ratkaista jos minä saisin hänelle sen kytkiksen lähetettyä.
Kiitos kaikille vastauksista ja extra kiitos UralTonelle mahtavasta asiakaspalvelusta.Janne
11.4.2008, 13:41 #76278jpm83JäsenJos joku muukin tuota skamaa haluaa vilkaista, niin pistäkää vaikka yksityisviestiä tai s-posti osoitetta.
Janne
11.4.2008, 17:05 #76279jpm83JäsenOnko kukaan ehtinyt jo tsekata tuota kytkistä? Itseäni ihmetyttää suuresti tuo 22pf:n konkka V1:sen 1ja 2 pinnin välillä. Onko se joku RF-tajuuksien suoto konkka? Missään muussa vahvistemessa minkä skemoja olen tässä viime päivinä tutkinut ei kyseistä konkkaa ole.
Janne
11.4.2008, 17:13 #76280tvahalaOsallistujaJos joku muukin tuota skamaa haluaa vilkaista, niin pistäkää vaikka yksityisviestiä tai s-posti osoitetta.
Janne
Skema otetaan kiitoksin vastaan, osoite löytyy tuolta jäsentiedoista.
11.4.2008, 17:20 #76281jpm83JäsenJos joku muukin tuota skamaa haluaa vilkaista, niin pistäkää vaikka yksityisviestiä tai s-posti osoitetta.
Janne
Skema otetaan kiitoksin vastaan, osoite löytyy tuolta jäsentiedoista.
Juuv got mail.
Janne
11.4.2008, 17:59 #76282tvahalaOsallistujaKitoos!
11.4.2008, 18:16 #76283HeikkiJäsenOnko kukaan ehtinyt jo tsekata tuota kytkistä? Itseäni ihmetyttää suuresti tuo 22pf:n konkka V1:sen 1ja 2 pinnin välillä. Onko se joku RF-tajuuksien suoto konkka? Missään muussa vahvistemessa minkä skemoja olen tässä viime päivinä tutkinut ei kyseistä konkkaa ole.
Janne
En ole kytkistä nähnyt, mutta sehän lisää anodin ja hilan välistä kapasitanssia, joka tarkoittaa sitä että korkeat taajuudet vaimenevat. Tässä tapauksessa aika varmasti leikataan jo audiotaajuuksilta.
Jos viitsit lähettää kytkentäkaavion osoitteeseen heikki.vuojolahti@gmail.com, niin tutkailen tarkemmin
Edit: Joo sehän näyttäis leikkaavan korkeita taajuuksia f(-3dB) ~ 3.5 kHz
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.