Oikea putkietuaste

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    toyopet
    Jäsen

Oikein vauhdissa tänään mutta tämän ei pitäisi niin hirveän tyhmä kysymys olla.

Nyt kun olen tässä putkivillityksessä oikein päässyt alkuun, niin tietenkin pitäisi olla kaikki putkella (tukkakin). Joskus ihan ensimmäinen putkivehje (  ::) ) oli Art Tube mp3 jotain. Siinä on yksi 12AX7 putki ja “putkilämpöä” soundiin. Ja höpö höpö. Toimii kyllä tarkoituksessaan ihan hyvin eli mikkietusena ja varsinkin tuon haitarin kanssa oikein hyvin. Laulussa vaan soundcraftin mikserin mikkietusessa on enempi lämpöä kuin tuossa artissa. Putken vaihdolla ei ollut juuri muuta merkitystä kuin yläpään voimakkuuden vaihtelu erittäin marginaalisesti. Säröllekin tämän saa mutta se ei ole putkisäröä vaan ihan aitoa puolijohde säröä. Kauheaa.

No siitäpä siis ajatus, että jos olisi ihan oikea putkietuaste. Kaupastahan näitä tietysti saa mutta kun ne hinnat, ihan hirveitä. Tähänhän nyt ei osia mene mitenkään kauheasti, kai, jos vertaa vaikkapa tuollaiseen AC15 härveliin, johon ei siihenkään mene paljoa osia.  ::)

Miltä alan konkareista ajatus tuntuu? Tavalliselle dynaamiselle mikille (siis vaikkapa Shure SM58 yms.) 150-600 Ohm ja gain sekä tone. Miten phantom-virran syöttö hankaloittaisi tilannetta (+48V)? Kytkentäkaaviot ei minulle kerro mitään, agrologi olen ja vaikka väitetään, että agrologi tietää kaiken ja osaa kaiken, ei päde elektroniikkaan.  ;D

okabass
    Osallistuja

Oikein vauhdissa tänään mutta tämän ei pitäisi niin hirveän tyhmä kysymys olla.

Nyt kun olen tässä putkivillityksessä oikein päässyt alkuun, niin tietenkin pitäisi olla kaikki putkella (tukkakin). Joskus ihan ensimmäinen putkivehje (  ::) ) oli Art Tube mp3 jotain. Siinä on yksi 12AX7 putki ja “putkilämpöä” soundiin. Ja höpö höpö. Toimii kyllä tarkoituksessaan ihan hyvin eli mikkietusena ja varsinkin tuon haitarin kanssa oikein hyvin. Laulussa vaan soundcraftin mikserin mikkietusessa on enempi lämpöä kuin tuossa artissa. Putken vaihdolla ei ollut juuri muuta merkitystä kuin yläpään voimakkuuden vaihtelu erittäin marginaalisesti. Säröllekin tämän saa mutta se ei ole putkisäröä vaan ihan aitoa puolijohde säröä. Kauheaa.

No siitäpä siis ajatus, että jos olisi ihan oikea putkietuaste. Kaupastahan näitä tietysti saa mutta kun ne hinnat, ihan hirveitä. Tähänhän nyt ei osia mene mitenkään kauheasti, kai, jos vertaa vaikkapa tuollaiseen AC15 härveliin, johon ei siihenkään mene paljoa osia.  ::)

Miltä alan konkareista ajatus tuntuu? Tavalliselle dynaamiselle mikille (siis vaikkapa Shure SM58 yms.) 150-600 Ohm ja gain sekä tone. Miten phantom-virran syöttö hankaloittaisi tilannetta (+48V)? Kytkentäkaaviot ei minulle kerro mitään, agrologi olen ja vaikka väitetään, että agrologi tietää kaiken ja osaa kaiken, ei päde elektroniikkaan.  ;D

MOI

Kyllä selainen toimisi varsin hyvin. Joko muuntaja inputilla tai kytkemällä putki ns. maattohilaksi. Phantom saadaan eristetyksi (ei mene sinne, minne ei pidä) konkilla.
    http://sound.westhost.com/p96-f2.gif

toyopet
    Jäsen

MOI

Kyllä selainen toimisi varsin hyvin. Joko muuntaja inputilla tai kytkemällä putki ns. maattohilaksi. Phantom saadaan eristetyksi (ei mene sinne, minne ei pidä) konkilla.

Kuva on erittäin selkeä, ilmeisesti kertoo, miten phantom lisätään syöttöön.

Onkos pelkästä etuasteen kytkennästä mitään kuvaa?

Täytyy tehdä tunnustus tässä vaiheessa: Olin vuoden ajan eräässä insinööritoimistossa piirtämässä sähkökaavioita. Kaikenlaisia komponentteja tuli piirrettyä (teollisuuteen) mutta täytyy sanoa, että en siltikään niistä mitään ymmärrä.

okabass
    Osallistuja

MOI

Täytyy tehdä tunnustus tässä vaiheessa: Olin vuoden ajan eräässä insinööritoimistossa piirtämässä sähkökaavioita. Kaikenlaisia komponentteja tuli piirrettyä (teollisuuteen) mutta täytyy sanoa, että en siltikään niistä mitään ymmärrä.

MOI

Siitähän se kertoo.

Tuolla on _erittäin_ hyvän preampin ohjeet. Googlettamalla löytyy kuvia virtuaali-heinähäkillinen.
    http://www.gyraf.dk/

Sieltä DIY-projects -> G9 micpre.

mikke
    Jäsen

Nuo gyrafin rojektit on kai oikeasti hyviä. Mulla oli G7 mikkiprojekti työn alla mutta koira sai sen järsittyä hajalle. siinä meni lähes 300e kapseli kerralla romuks. Loistavaa!

toyopet
    Jäsen

MOI

MOI

Siitähän se kertoo.

Tuolla on _erittäin_ hyvän preampin ohjeet. Googlettamalla löytyy kuvia virtuaali-heinähäkillinen.
    http://www.gyraf.dk/

Sieltä DIY-projects -> G9 micpre.

😮
    Hyvä varmaan on mutta huh huh, ei ihan yksinkertainen vehje ja niinhän siinä sanotaankin:

The G9 Micpre:

This is an adaptation of our popular Gyratec-IX microphone preamplifier. Featuring real-tube amplification, Phantom power, High-pass filter and Phase reverse as well as Line, Mic and Instrument inputs. The sound is second to none, but it's a quite complicated project – not really suitable for first-time builders.

Täytyypä jossain välissä googlettaa, jos vähän helpompiakin löytyisi.

maza
    Osallistuja

Meikä on suunnitellut tuolle Gyraffille kytkentärimalayoutin ja osatkin on hyllyssä. Koskahan vaan ehtis rakentamaan?

Sen verran tuosta kytkentärimaperiaatteesta joustan kuitenkin että hommaamani Lundahlin muuntajat kelasin pistää kiinni verolevyyn juottamisen helpottamiseksi. Samaten verolevy saa luvan kelvata ton 48VDC regulaattorin rungoksi.

Poweri tuossa on tarpeettoman monimutkainen mielestäni – tarpeeksi suodatusta vaan, vaan ei mitään turhaa regulointia. Ostin tuota varten Mikolta rengassydänmuuntajan 230V ja 6V toisioilla. Perään tasurisilta ja reilusti suodatusta (esim. parisataa mikrofaradia ja vielä kaveriksi  1 nF tms. varmuudeksi) niin luulis homman pelaavan. Hehkut joko nostan sinne 50V tietämiin. Jos hurisee liikaa, niin DC-hehkut vielä.

toyopet
    Jäsen

No joo,

mitenkäs jos vaan kaappaa etuvahvistimen kitaravahvistimesta? vaikkapa AC15/30 tai uraltone jr tyyppisen, jättää vaan päätevahvistimen pois. Minkälaisella signaalitasolla sen jälkeen liikutaan?

???
    Vai onko tässä joku syy, miksei tuollaista voisi käyttää? Minun mielestä erittäin yksinkertainen kokonaisuus ja kitaravahvari itsessään toimii kyllä tavallisen dynaamisen mikrofonin kanssa.

Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.