Muuntajien sijoituksesta
Home › Foorumit › HI-FI tee-se-itse › Hi-Fi-vahvistimet › Muuntajien sijoituksesta
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
5.1.2008, 10:42 #67313NiskanenJäsen
Mulla olisi tuloss omaan projektiin 1 verkkomuuntaja, kaksi kuristinta ja kaksi päätemuuntaja. Jos käytän Uraltonelta löytyviä 432 mm leveitä Hammon koteloita alustana, niin muuntajat mahtuisivat juuri ja juuri samalle sivulle. Jos päätemuuntajat ovat omissa päädyissään ja verkkomuuntaja keskellä, niin rojut mahtuisivat olemaan vain sillä edellytyksellä, että kuristimet ovat aivan päätemuuntajien välittömässä läheisyydessä ja tismalleen samassa asennossa. Voikohan tuo aiheuttaa hurinaa, eli pitääkö kuitenkin yrittää raudat siten, että pääteraudat saisi käännettyä 90 astetta kuristimiin nähden? Verkkomuuntajan lähelle en viitsi kyllä laittaa niitä missään asennossa.
5.1.2008, 12:12 #75067palaniOsallistujaMulla olisi tuloss omaan projektiin 1 verkkomuuntaja, kaksi kuristinta ja kaksi päätemuuntaja. Jos käytän Uraltonelta löytyviä 432 mm leveitä Hammon koteloita alustana, niin muuntajat mahtuisivat juuri ja juuri samalle sivulle. Jos päätemuuntajat ovat omissa päädyissään ja verkkomuuntaja keskellä, niin rojut mahtuisivat olemaan vain sillä edellytyksellä, että kuristimet ovat aivan päätemuuntajien välittömässä läheisyydessä ja tismalleen samassa asennossa. Voikohan tuo aiheuttaa hurinaa, eli pitääkö kuitenkin yrittää raudat siten, että pääteraudat saisi käännettyä 90 astetta kuristimiin nähden? Verkkomuuntajan lähelle en viitsi kyllä laittaa niitä missään asennossa.
Mun mielestä kannattaa kääntää 90 asteen kulmaan. Vaikka kirjoissa sanotaankin että riittää kun käämit ovat eri suunnassa niin raudat saavat olla samassa suunnassa ei minusta pidä paikkaansa varsinkaan verkkomuuntajan lähellä. Minulla yksi vahvistin hurisi jopa ilman putkia tuon takia kun verkkovirta oli kytketty. Putkien kanssa niin maan perhanasti. Layouttia ei voinut enään muuttaa joten rakensin teräksisen faradyn häkin verkkomuuntajan päälle hurinaa hillitsemään ;D
5.1.2008, 13:00 #75068HallenJäsenMOI
TUT III mechanical layout sivu 4-13 mainitaan kuristimen olevan yleensä samansuuntainen ulostulomuuntajan kanssa.Näin ainakin MI laitteiden kanssa.5.1.2008, 17:42 #75069NiskanenJäsenNiin, kuristimien magneettikentän ei tosin luulisi aivan järjetön olevan, sillä ennen niitä tulee olemaan luultavasti 200 uF konkka. Tilanpuute kyllä varmaan ajaa siihen, että joutuu yrittämään moista ratkaisua, ellen sitten tee/teetä jotain hitusen leveämpää chassista. Laittaa sitten faradayn häkkiä perästä päin jos tarvii. Verkkomuuntaja on Z-mount mallia, eli se tulee kyllä eri asentoon kuin pääteraudat.
21.5.2008, 18:14 #75070JazzariJäsenMuuntajat voi sijoittaa helposti kun kytket kuulokkeet ulostulomuuntajan toisioon ilman, että ensiö on kytketty. Sitten vain verkkomuuntajaan jännite. Muuntajia voi nyt siirrellä parhaan paikan löytämiseksi.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.