muuntajan mekaaninen 50Hz

Home Foorumit HI-FI tee-se-itse Hi-Fi-vahvistimet muuntajan mekaaninen 50Hz

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    Tohtori R
    Jäsen

elieli onkelman nimi on nyt se että [UralTone TV8 verkkomuuntaja 380VA] pörisee mekaanisesti 50Hz taajuudella aikas pahasti ja korjauskin siihen on tottakai aika selvä (kotelon rakenteen vahvistaminen) mutta kysytään nyt kuitenkin että millä olette vai oletteko koittaneet hoitaa ko onkelmaa?? isot pakkamuuntajathan toki aina pitää vähän ääntä ja sille ei kai sitte voi mitään >:(

menee vaan käsite “HIGH-END” vähän perseelleen ku vehje pörisee pahemmin ku mestari itse lauantai aamuna ;D

Tohtori R
    Jäsen

yksinpuheluksi näköjään meni!

ei taida monella olla tämän kokoluokan pakkoja audio sovelluksissa!? ;D (vaikka ei tämä pienempi voisi olla kun sen verran käy nyttenkin kuumana)

Jallu
    Jäsen

Vaihto rengassydänmuuntajaan voisi auttaa, ne ovat yleensä hiljaisempia ja lisäksi pienempiä ja kevyempiä.

Tohtori R
    Jäsen

no joo se nyt ei taida olla vaihteohtojen listalla tällä kertaa kun rupee olemaan toi ulkomuoto aikalailla hyvä (paria peltiä vajaa) sitä paitsi rahaakin on työnnetty rojektiin jo sen verran ettei viittis ottaa enää toista kierrosta ;D

okabass
    Osallistuja

MOI

Kiristä pakka, jos löysä. Lakkaa pakka (heh). Eristä esim. läpivientikumeilla, kumipalasilla muuntaja mekaanisesti rungosta (ei sähköisesti). Laita muuntaja erilliseen koteloon.

Tohtori R
    Jäsen

muuntajat (verkkomuuntaja ja kuristimet) on erillisessä ja pääteasteet erillisissä koteloissaan eli ulostuloon ei häiriötä edes mekaanisen värähtelyn takia pääse! häiriö tulee siis suoraan muuntajasta joka murisee ikävästi (alla oleva hammondin kotelo vahvistaa tota hurinaa vielä hiukan lisää…

pakka on jo vahvasti lakattu ja muutenkin asiallisen olonen!
    tota läpivientikumeilla eristämistä pitää tosiaan koittaa seuraavaksi. se vois olla isokin apu!

Nimetön
    Vieras

Läpivientikumit auttavat oikeasti hurinan poistossa, kokeiltu juttu ja varsin halpa tviikki toteuttaa.

Tohtori R
    Jäsen

päivitetään nyt tännekkin vielä!

niinhän siinä kävi että pakka lähtee irti näinä päivinä kun omien specsien mukaan Trafomicilta tilattu rengassydän tulee tilalle!
    ainahan tota olis voinu parantaa poppakonsteilla mutta ei olis tainnu maksaa vaivaa ja ei kai siitä riittävän hiljasta olis voinu saadakkaan…

Sissi A3
    Jäsen

Törmäsin samaan ilmiöön paljon pienemmällä muuntajalla. TS21, PCL84-testisarjan vahvistimessa. Vahvistimessa on kaksi samanlaista verkkomuuntajaa. Suoraan shassis-peltiin kiinnitettyinä melu oli kohtuullisen voimakas. Seuraavaksi asensin muuntajat kumien varaan, jolloin häiriöääni vaimeni varsin alhaiselle tasolle, ei kuitenkaan hävinnyt. Tässä suhteessa nämä kaksi muuntajaa käyttäytyvät eri tavoin. Kotelointi vienee häiriön kuulumattomiin (toivottavasti).

Pohtiessani syytä mekaaniseen häiröön päädyin kahteen syyhyn. Muuntajan hitsattu rakenne (samanlainen kuin TV8:ssa) on hyvin arka valmistusvirheille. Toiseksi muuntajan suurehko häiriökenttä vaikutti suoraan teräksiseen shassispeltiin (on kyllä turhan ohutta) saaden sen värähtelemään mekaanisen siirtymän lisäksi. Ripustus kumien varaan katkaisi mekaanisen siirtotien ja pienensi merkittävästi häiriökentän vaikutusta. Itse muuntajaan tämä ei tietystikään vaikuttanut.

Tohtori R
    Jäsen

Törmäsin samaan ilmiöön paljon pienemmällä muuntajalla. TS21, PCL84-testisarjan vahvistimessa. Vahvistimessa on kaksi samanlaista verkkomuuntajaa. Suoraan shassis-peltiin kiinnitettyinä melu oli kohtuullisen voimakas. Seuraavaksi asensin muuntajat kumien varaan, jolloin häiriöääni vaimeni varsin alhaiselle tasolle, ei kuitenkaan hävinnyt. Tässä suhteessa nämä kaksi muuntajaa käyttäytyvät eri tavoin. Kotelointi vienee häiriön kuulumattomiin (toivottavasti).

Pohtiessani syytä mekaaniseen häiröön päädyin kahteen syyhyn. Muuntajan hitsattu rakenne (samanlainen kuin TV8:ssa) on hyvin arka valmistusvirheille. Toiseksi muuntajan suurehko häiriökenttä vaikutti suoraan teräksiseen shassispeltiin (on kyllä turhan ohutta) saaden sen värähtelemään mekaanisen siirtymän lisäksi. Ripustus kumien varaan katkaisi mekaanisen siirtotien ja pienensi merkittävästi häiriökentän vaikutusta. Itse muuntajaan tämä ei tietystikään vaikuttanut.

joo en näköjään ole tähän threadiin päivittänytkään mutta tilaamani rengassydän tuli ajat sitten ja musaa on sillä kuunneltu jo yli 50 tuntia ilman ärsyttäviä surinoita ja pörinöitä! täytyy siis sanoa että vaikka omien vaatimusten mukaan tilattu muuntaja onkin kallis on toi rinkula silti joka pennin arvonen!!

vajaa 500VA on potkua josta jatkuvasti puolet käytössä ja rengas ei inahdakkaan! (350VAC/1A + 2*6,3VAC/10A).

luulen (sen enempää asiasta tietämättä  ;D ) että syy tähän löytyy jo ihan siitä että rengassydän muuntajan magneettikenttä kietoutuu sydämmen ympärille kun taas pakassa taitaa tulla aika paha edestakainen magneettikenttä juuri vahvistimen kuorta kohti (jos pakka asetetaan lappeelleen niinkuin yleensä taidetaan tehdä ja teikäläiselläkin näytti olevan) ja se sitten saa metallisen kuoren värähtelemään 50hz taajuudella! tähän oon lukenu jostain että auttaa jos kotelo on alumiinia koska sen resonanssitaajuus on eri… luulempa vaan että tähän saattaa liittyä sekin että se alumiini ei välitä magneettikentästä 😉

korjatkaa ihmeessä viisaammat ja asiasta oikeasti jotain tietävät tyhmää arvuuttelijaa jos menee ihan mettään 🙂

Sissi A3
    Jäsen

Muuntajien asennus on nyt tuon näköinen

http://hovirinta.fi/audio/putkitekniikka/putket/P/PCL84/testisarja/vastavuoro/PCL84_vastavuoro_nuuntajat.htm

Mekaaninen hurina on nyt kohtuu pieni. Alunperin ei ollut tarkoitusta viimeistellä vahvistinta. Nyt kuitenkin kiinnostaa tutkia miten kotelointi vaikuttaa häiriöön. Kotelointiin tarvitaan vain päätypalikat, pohja ja kansi. Pohja ja kansi ovat u-muotoon taivutettuja peltejä. Taivutetun osan korkeus on n. 10 mm. Muuntajien päälle tulee puusta tehty kotelo.

Pohdiskellessani syytä muuntajan hurinaan, päädyin seuraavanlaiseen ajatuskuvioon. Korjatkaa jos olen väärässä. Hitsattaessa E- ja I-pellit jää muuntajan keskipylvään ja päädyn I-peltien väliin pieni rako. Keskipylvään pellit pitäisi sitoa liikkumattomiksi kyllästyslakalla samoinkuin muuntajan käämit. Kyllästys on vaikea työvaihe ja siinä ei ole täysin onnistuttu. Uskaltaisiko sanoa, että Trafomicilla ei ole prosessi aivan hallinnassa. Tähän viittaa näiden kahden muuntajan erilainen käyttäytyminen.

Toinen häiriömekanismi käsitykseni mukaan tuli siitä, että kiinnitin muuntajat suoraan teräksiseen shassispeltiin. Tällöin muuntajalle muodostui uuusi magnetointitie shassiksen kautta. Olin aikanaan hylännyt nyt käyttämäni shassiksen liian hentona. Käyttämälläni kiinnityksellä shassista ei saanut tiukasti kiinni muuntajaan, jolloin muuntajan magneettikenttä sai shassiksen värähtelemään. Joka tapauksessa jouduin tukemaan shassista poikittaisilla palkeilla, jotka näkyvät alta otetussa kuvassa. Alumiini olisi voinut olla parempi shassismateriaali.

edit
    Pellin paksuus on 0,6 mm.

okabass
    Osallistuja

Toinen häiriömekanismi käsitykseni mukaan tuli siitä, että kiinnitin muuntajat suoraan teräksiseen shassispeltiin. Tällöin muuntajalle muodostui uuusi magnetointitie shassiksen kautta. Olin aikanaan hylännyt nyt käyttämäni shassiksen liian hentona. Käyttämälläni kiinnityksellä shassista ei saanut tiukasti kiinni muuntajaan, jolloin muuntajan magneettikenttä sai shassiksen värähtelemään. Joka tapauksessa jouduin tukemaan shassista poikittaisilla palkeilla, jotka näkyvät alta otetussa kuvassa. Alumiini olisi voinut olla parempi shassismateriaali.

Omia hataria muistikuvia asiaan liittyen.

Kerrän eräs 1 unitin alu-räkkiin tehty bassopremppi hurisi ja pärisi, koska olin laittanut PSU:n kohdille teräksisen tuuletusverkon. Vaihdoin alu-verkkoon, niin ko. häiriöäänet loppuivat.

Uusiokäytin kerran teräksisen puoliräkkikotelon (Hughes & Ketter putkivahvistin). Laitoin sisälle Teletronix LA-2A:n sisukset. Kun laitoin kannen kiinni, alkoi hurjat häiriöt. Mun oli pakko tehdä alu-levystä uusi kansi: sillä kone oli hiljainen.  

Hallen
    Jäsen

Mulla on ollut myös pientä muuntajan aiheuttamaa pörinää minkä huomaa parhaiten illalla kun talo hiljenee.
    Laiskuuttani en ole aikaisemmin jaksanut kokeilla muuntajia kumien varaan.
    Nyt tuli kokeiltua ja täytyy sanoa että helpot on lääkkeet tuohon pörinään.
    Ruuveihin o-renkaat ja pörinät poissa. 🙂

Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.