Modausta pikkupurkkiin
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › Modausta pikkupurkkiin
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
19.1.2014, 17:18 #69213F-JagOsallistuja
Jonkinmoista modausta nyt. Aiemmin rakentamani Hi-Octane käsittelyssä.
Kytkis täällä, pdf:n sivu 2.
http://www.ax84.com/hioctane/AX84_Hi-Octane_101004.pdf
Suunnitelma seuraava: Muutetaan kaksi ensimmäistä astetta Fender-tyyliseksi:
http://www.thevintagesound.com/ffg/schem/super_reverb_ab763_schem.gif
ja sieltä vibrato-kanava.Ensimmäisen asteen jälkeen tone stack, ja nyt tässä ekassa vaiheessa koko toisen etusputken ohitus tai sitten vain kolmannen asteen ohitus. Ensimmäiselle asteelle F-tyyliin 1,5k katodivastus ja 25uF katodikonkka, toiselle asteelle vain alkuperäisen konkan rinnalle reilusti isompi, luokkaa 10uF. Ekan asteen liittäminen toiseen suoraan voimakkuussäädön liu'lta toisen asteen hilalle. Onko edellä oleva kaikki OK?
Mutta entä sitten; millä tavalla tästä eteenpäin? Miten toinen aste vietäisiin suoraan pääteputkelle, tai jos otetaan helpompi vaihtoehto; miten toinen aste liitettäisiin ennen pääteastetta olevalle katodiseuraajalle? Tässä vaihtoehdossa siis ohitettaisiin kolmas vahvistusaste. Takapiruna tässä olisi vielä, että kolmas aste tehtäisiin kytkimellä ohitettavaksi, kuten jo joskus rakentamisen jälkeen vähän uumoilin.
Tuskin tässä mitään suurempia ongelmia tulee? Modin syynä on säröjen vähäiseksi jäänyt käyttö, ja lämpimän jazz-soundin etsiminen. Aito Super Reverb näyttää siinäkin asiassa soundiltaan toimivan hienosti, mutta ei viitsi kotisoittelussa isoa konetta käyttää. Liikaa tavaraa pelissä kohisemassa pikkutehoilla.
20.1.2014, 16:41 #88657F-JagOsallistujaJelppikää ny vähä 😉
Olen kytkäissyt kuten ajattelin, nyt koko toinen putki (asteet 3 ja 4) pois pelistä. Tonestackiin sisään suoraan ekan asteen anodilta ja sitten viety mainitsemani Fenderin kytkiksen mukaisesti gain-potikan kautta SUORAAN toisen aste hilalle. Tein tarvittavat katkot Hi-Octane kytkentään, ja toiselta asteelta lähtee konkan C11 (.022uF) kautta suoraan master volumen ykkösnastaan. Onko se lähellekään oikea tapa tehdä homma? Tarvitaanko konkka, onko oikean kokoinen? Tonestack on vielä Hi-Octanen, ei Fenderin. Ääni tulee kyllä hyvin läpi ja toimii. Soundi vaan edelleen kolkko. Jotain alamiddleä/yläbassoa vailla. Fenkun tonestackin osat tulevat vasta huomenna.
EDIT: tai ei se soundi sen hullumpi ole kuin ennestäänkään, kuuntelin vain niin kaukaa, ja huoneakustiikka sotki. Joka tapauksessa Fenderin tonestack tuntuu vaan paremmalta. Tuosta puuttuu jotain…
20.1.2014, 21:13 #88658SanchoJäsenKyllä tarvitset konkan C11, jotta dc ei pääse potikalle ja seuraavan asteen hilalle. Voit tietenkin kokeilla isompiakin arvoja, vanhoissa fenkuissa on aika isojakin erotuskonkkia.
Tonestackkien vasteita voit simuloida Duncanin tonestack toolilla. Sillä ainakin näet erot eri komponentti arvojen välillä. Muita suuria eroja noissa kytkennöissä ei ole kuin Hi-Octanen suuremmat katodi vastukset ja aika paljon alemmat jännitteet, eli triodien toimintapisteet ovat erilaiset.
21.1.2014, 07:01 #88659F-JagOsallistujaKyllä tarvitset konkan C11, jotta dc ei pääse potikalle ja seuraavan asteen hilalle. Voit tietenkin kokeilla isompiakin arvoja, vanhoissa fenkuissa on aika isojakin erotuskonkkia.
Tonestackkien vasteita voit simuloida Duncanin tonestack toolilla. Sillä ainakin näet erot eri komponentti arvojen välillä. Muita suuria eroja noissa kytkennöissä ei ole kuin Hi-Octanen suuremmat katodi vastukset ja aika paljon alemmat jännitteet, eli triodien toimintapisteet ovat erilaiset.
Jep, näin minä arvelinkin. Kiitos. Pari kysymystä vielä.
Otan sen toisen putken kyllä myös käyttöön ja sen vuoksi kysyn: kun katodiseuraajan jälkeen oleva tonestack on nyt siitä poissa, mikä on oikea tapa viedä signaali katodiseuraajalta mastervolalle? Konkka siihenkin väliin? Minkä kokoinen, jos halutaan, ettei taajuusalue leikkaudu? Teen lopullisen kytkennän niin, että kytkimellä valitaan, otetaanko signaali katodiseuraajalle joko toisen tai kolmannen asteen anodilta konkan kautta.
Toinen koskee noita mainitsemiasi toimintapisteitä. Fenderin kaavassa on 410 volttia ja 100 kilon anodivastukset, ja katodeilla merkintä 2.1 volttia (mitä en ihan usko, kun toisella asteella puolet pienempi katodivastus ??? ) Kannattaisiko noita katodivastuksia rukata? Octanessa on ekalla asteella 1.82 toisella vain 1.13? Vahvistusta ei tarvitse olla enempää kylläkään. Mitä vaikuttaa soundiin, jos esim pudotan ekan asteen katodivastuksen 1.5 kiloon?
Katodikonkista: ekalle asteelle tulee 25uF toiselle kytkimen avustuksella alkuperäisen rinnalle 10uF.
21.1.2014, 09:43 #88660SanchoJäsenJoo, konkka katodiseuraajankin jälkeen ja siitä mastervolumelle. Seuraavan asteen (pääteputki) gridille ei saa päästää DC:tä, koska se vie biaksen pieleen (liian kuumaksi). RC-filter calculatorilla (esim. http://www.ekswai.com/en_highpass.htm huom. piste pilkun tilalle) voit laskea rajataaduuden. R:nä toimii mastervolume.
Tuossa Fenderissä kummankin kanavan toiset triodit on samassa putkessa ja ne jakavat yhden 820 ohm vastuksen. Tällöin bias on suunnilleen sama kuin yhdellä triodilla ja yhdellä 1k5 vastuksella. (Laatikko A)
Soundin vaikutukset selviää parhaiten kokeilemalla. Voit esim. hauenleuoilla laittaa katodivastuksen rinnalle toisen vastuksen ja täten pienentää katodivastuksen arvoa. Tai toinen vaihtoehto on asentaa potikka katodivastuksen tilalle/rinnalle. Periaatteessa kuitenkin jos vaihdat 2k7:n 1k5:teen, niin kyseinen aste on lähempänä keskellä biasoitua astetta. Tällöin sen headroom on suurempi. Gainin määrään vastuksen vaihto ei niin paljoa vaikuta nyt, kun vastus on ohitettu noinkin isolla konkalla.
21.1.2014, 10:54 #88661F-JagOsallistujaJoo, konkka katodiseuraajankin jälkeen ja siitä mastervolumelle. Seuraavan asteen (pääteputki) gridille ei saa päästää DC:tä, koska se vie biaksen pieleen (liian kuumaksi). RC-filter calculatorilla (esim. http://www.ekswai.com/en_highpass.htm huom. piste pilkun tilalle) voit laskea rajataaduuden. R:nä toimii mastervolume.
Kiitos taas. Tämä foorumi on mennyt aika hiljaiseksi, joten hatun nosto Sancholle 🙂 Putkihommat mulla vielä vähän hakusessa, vaikka elektroniikkaa onkin muuten tullut harrastetuksi. Epävarmaksi jäi vielä sellainen, että jos otan katodiseuraajalle kytkimellä valiten joko 2. tai 3. asteesta ulos, niin pitäisikö ensimmäisessä tapauksessa katkaista myös sisäänmeno 2. asteelta kolmannelle? Ei kai siinä oikeastaan ole muuta odotettavissa kuin jonkinlainen signaalitason lasku, jos yhteys kakkoselta kolmoselle on kiinteästi kiinni?
Tuossa Fenderissä kummankin kanavan toiset triodit on samassa putkessa ja ne jakavat yhden 820 ohm vastuksen. Tällöin bias on suunnilleen sama kuin yhdellä triodilla ja yhdellä 1k5 vastuksella. (Laatikko A)
Aivan oikein, tuotakaan en tullut heti ajatelleeksi. Vaikka vastus on 820R, virta on kaksinkertainen, ja samalla jännitehäviö vastuksessa, eli biasoituu todellakin noin 1k5 luokkaan per triodi. Luulen, että pudotan ekan asteen katodivastuksen 1k5:een ja annan toisella olla sen 1k2. Kolmas aste olkoon niin kuin se on ollutkin.
21.1.2014, 11:36 #88662SanchoJäsenTyöttömänä on nyt enemmän aikaa harrastuksille 🙂 Harmillisen hiljaiseksi on tämä foorumi kyllä mennyt…
Meni hetken aikaan ennenkuin ymmärsin mitä ajat takaa. Eli periaatteessa haluaisit ohittaa kolmannen asteen (kolmas triodi) kytkimellä, mutta katodiseuraaja olisi aina mukana. Tätä pitäisi miettiä hiukan kaummin, että miten toimii, koska kolmas triodi samalla biasoi katodiseuraajan (tai ainakin on osallisena siinä). 3:n triodin anodijännitehän menee suoraan katodiseuraajan gridiin. Itse en kovin helpolla tähän väliin laittaisi kytkimiä.
Helpompi vaihtoehto olisi dtdp-kytkimellä ohittaa toinen vahvistusaste. Kytkee vain kytkimen niin, että toisen asteen grid tulee maadoitettua kun aste on ohitettu. Muuten gridillä ei ole maareferenssiä ohitus tilanteessa. Ilmeisesti Gain2 potikkakin on vielä käytössä jolloin 'boost' olisi säädettävä. Jos vaihdat 3:n asteen katodivastuksen ja konkan samoiksi mitä fenkussa niin kytkentä vastaisi edelleen ohitettunakin fenderin etuastetta, mutta lisänä tietysti katodiseuraaja. Tällöin toiseen asteen katodivastuksen ja konkan voisi säätää 'boostille' sopivaksi.
21.1.2014, 12:54 #88663F-JagOsallistujaTyöttömänä on nyt enemmän aikaa harrastuksille 🙂 Harmillisen hiljaiseksi on tämä foorumi kyllä mennyt…
Meni hetken aikaan ennenkuin ymmärsin mitä ajat takaa. Eli periaatteessa haluaisit ohittaa kolmannen asteen (kolmas triodi) kytkimellä, mutta katodiseuraaja olisi aina mukana. Tätä pitäisi miettiä hiukan kaummin, että miten toimii, koska kolmas triodi samalla biasoi katodiseuraajan (tai ainakin on osallisena siinä). 3:n triodin anodijännitehän menee suoraan katodiseuraajan gridiin. Itse en kovin helpolla tähän väliin laittaisi kytkimiä.
Ok. Taitaa nyt olla niin, että on viisasta pudottaa koko katodiseuraaja pois pelistä. Olen jo purkanut ekan ja tokan asteen välistä sen siinä alkuperäisenä olleen konkka-vastushässäkän, ja laittanut väliin tonestackin Fender tyyliin. Lienee siis parasta viedä mastervolapotikalle kytkimellä vaihtaen joko 2. tai 3. asteen anodilta suoraan erotuskonkkien kautta, ja irrottaa katodiseuraajakytkentä irti. Olkoon 4. aste reservissä mahdollista lisävahvistusastetta varten ;D Miten tässä tapauksessa järjestäisit 2. ja 3. asteen välin, jos tuota ulostuloa pääteasteelle vaihdellaan.
Otan osaa työttömyyden johdosta. Itsellä häämöttää eläkeikä muutaman vuoden päästä…
22.1.2014, 13:13 #88664SanchoJäsenNiin, jos siis et halua 'Fender' tyyppisen etuasteeseen (=ohitus päällä) sitä katodiseuraajaa, niin voithan kytkimellä ohittaa kolmannen asteen JA katodiseuraajan. Katodiseuraajaa voidaan pitää saundillisesti hyvänä ainakin säröllä. Voit tehdä ohituksen joko yhdellä ON-ON-tyyppisellä (kolme nastaa) kytkimellä, muttä tällöin toisen asteen jälkeinen gainsäätö vaikuttaa pääteasteen sisäänmenoimpedanssiin. 1M gain ja 1M master niin sisäänmenoimpedanssi onkin tällöin 500k eikä 1M. Vaikutus voi kuitenkin jäädä pieneksi käytännössä.
Toinen vaihtoehto olisi käyttää dtdp-kytkintä kuten esim. truebypass-pedaaleissa, jolloin gainsäädinkin tulisi ohitettua. Gainsäädin olisi siis kytkettynä kokoajan kolmannen asteen gridiin jolloin maareferenssi säilyisi.
Yritän ehtiä illalla piirtämään nämä kuvinä jos on tarvetta.
23.1.2014, 17:40 #88665F-JagOsallistujaNiin, jos siis et halua 'Fender' tyyppisen etuasteeseen (=ohitus päällä) sitä katodiseuraajaa, niin voithan kytkimellä ohittaa kolmannen asteen JA katodiseuraajan.
Ok, kiitos, tuotaKAAN en tullut ajatelleeksi noin, hyvä kun joku valistaa. Mutta ei kuvia suotta tarvitse, ymmärrän noitua kytkimiä ja ohitusideasi. Tämä jää nyt jonkin verran myöhäisemmäksi toteuttaa, kun on tässä siunaantunut väliin muuta touhua kotioloissa. Palailen ketjuun myöhemmin. Paljon kiitoksia. Vahvistin nyt käytössä 2 ensimmäisellä asteella, siitä päätteelle, ja hyvin pelajaa.
4.5.2014, 10:55 #88666F-JagOsallistujaModausajattelu jatkuu: pikku vahvstimestani
Kytkis täällä, pdf:n sivu 2.
http://www.ax84.com/hioctane/AX84_Hi-Octane_101004.pdf
on nyt tällä hetkellä kokonaan ohitettuna jälkimmäiset triodiasteet, ja tonestack on kahden ensimmäisen triodiasteen välillä siten, että eka aste ajaa suoraan sävysäätöä, jonka jälkeen gain 1 potikka ja siitä suoraan toiselle triodiasteelle. Tästä erotuskonkan jälkeen suoraan mastervolumepotikalle.
Seuraava ajatus olisi heittää toinen 12AX7 kokonaan pois, ja korvata se 6SJ7 pentodilla. Alla olevassa linkissä on etuaste siis periaatteeltaan samanlainen kuin olisi omassani. Linkin vahvistimessa on kaiku ja erillinen mikseriaste ennen päätettä. Kysymykseni kuuluu, voisiko tuolla pentodilla ajaa suoraan päätettä tietysti tarvittavan erotuskonkan kautta? Linkin kytkennän pentodin hilalla olevan 2 x 470k jaon korvaisi vain toinen gain potikka. Pentodille olisi käytettävissä 250V. Pitäisikö katodivastusta muuttaa?
Kommentit?
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.