Mitä tehdä EF804S:llä?
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › Mitä tehdä EF804S:llä?
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
30.4.2014, 09:09 #69257F-JagOsallistuja
Otsikon mukaisesti. Tuollainen putki kotiutuu varmaan joko tänään tai perjantaina. Pakko ostaa kun halavalla sain ;D Uusi Telefunken siis, eikä mistään Ebaysta. Putki on tarkoitettu esim. studiolaatuisiin audiokamoihin. Joku putkiguru osannee kertoa varmasti enemmän putkesta. Kitaravahvistimeen putki on aivan turhan kallis ja hieno.
30.4.2014, 10:20 #89211panmanOsallistujaTee vaikka mikkietuvahvistin à la V76 ja V72.
Esa30.4.2014, 11:16 #89212F-JagOsallistujaTee vaikka mikkietuvahvistin à la V76 ja V72.
EsaEbayssa yksi, $3799.98
http://www.ebay.com/itm/Telefunken-TAB-V76-Vintage-Tube-Microphone-Pre-Amp-AKG-/301090533633
Aika monimutkainen härveli lienee, useita putkia, aivan liian haasteellinen projekti. Toisaalta jonkinlainen putkietunen kieltämättä käynyt mielessä, ja siihenhän tämä putki kävisi kuin nenä päähän, ensimmäiseksi putkeksi. Oliskohan mitään kivoja skemoja olemassa? Toisaalta, kun ajattelee ketjua eteenpäin, niin onkohan siitä alkuperäisestä äänestä mitään jäljellä, kun se kulkee digitoinnin ja äänentoistoketjun läpi ???
21.5.2014, 10:18 #89213panmanOsallistujaToisaalta, kun ajattelee ketjua eteenpäin, niin onkohan siitä alkuperäisestä äänestä mitään jäljellä, kun se kulkee digitoinnin ja äänentoistoketjun läpi ???
Joo, hyvä kysymys, enkä nyt ihan kunnolla osaa tohon vastata, koska riippuu niin monista asioista. Mutta ajattelen sen niin, että kaikista tärkein osa ketjua on aina se alkupää. Kokemukseni on, että jos väärä tai väärin sijoitettu mikki jo alussa pilaa äänen, niin ei se loppuketjukaan sitä enää pysty korjaamaan. Etuvahvistin olisi heti toisena ja sen merkitys äänen laadulle on tietenkin suuri. hyvin lähtenyttä ääntä pystyy muokkaamaan ainakin paremmin.
V76 on toki aika monimutkainen, mutta V72 on jo simppelimpi.
Esa21.5.2014, 14:28 #89214F-JagOsallistujaKokemukseni on, että jos väärä tai väärin sijoitettu mikki jo alussa pilaa äänen, niin ei se loppuketjukaan sitä enää pysty korjaamaan. Etuvahvistin olisi heti toisena ja sen merkitys äänen laadulle on tietenkin suuri. hyvin lähtenyttä ääntä pystyy muokkaamaan ainakin paremmin.
V76 on toki aika monimutkainen, mutta V72 on jo simppelimpi.
EsaTuossa kysäisin yhdeltä suomalaiselta laaturakentajalta, josko olisi kiinnostunut tekemään putkimikin tuolla putkella, kun käyttää omissa kalliissaankin samaa putkea. Kapseliksi toki joku muu, kuin Neumannin tolkuttoman kallis. Pelusolla esim. on laadukkaita kapseleita. Rakentajalla vaan oli kädet täynnä vakituotteiden kanssa, että ei voinut ajatella nyt moista.
Onhan noita valmiita sarjoja, joita voisi käyttää pohjana, esim.
http://www.aurycle.com/aurycle-a5500MP-large-diaphragm-tube-condenser-diy-microphone.html
mutta kantona kaskessa olisi kuitenkin hyvän kytkennän tekeminen 804S:lle, ja toisekseen audiomuuntajien kanssa tarvitsisi olla aika guru. Ei se laatu synny noin vain laittamalla komponentteja peräkkäin.
21.5.2014, 21:21 #89215panmanOsallistujaOnhan noita valmiita sarjoja, joita voisi käyttää pohjana, esim.
http://www.aurycle.com/aurycle-a5500MP-large-diaphragm-tube-condenser-diy-microphone.html
mutta kantona kaskessa olisi kuitenkin hyvän kytkennän tekeminen 804S:lle, ja toisekseen audiomuuntajien kanssa tarvitsisi olla aika guru. Ei se laatu synny noin vain laittamalla komponentteja peräkkäin.Itse en ainakaan 12ax7:aa laittaisi mikkiin. EF804S taas on aikalailla sama kuin EF40/EF86(pinnitykst on eri). EF86 on U67:ssa ja miksi siis ei EF804S toimisi, koska niissä mikrofoonisuus on minimissään. Ei tule tosin mieleen yhtään mallia jossa tämä olisi. Mm. Oliver Archutin suunnittelemilla AMI-muuntajilla(TAB Funkenwerk) ja Lundahl-muuntajilla on hyvä maine. Täällä valmiita kittejä: http://www.tab-funkenwerk.com/id96.html
ja muuntajia: http://www.tab-funkenwerk.com/id53.html.Totta on että ei se niin helppoo ole. Kapselin, putken ja muuntajan tulee sopia yhteen ja riippuu tietty käyttötarkoituksesta. Ihan vain esimerkkinä: kokeilin kerran Neumann KM54:ään vaihtaa kk54:n sijaan kk64:n ja meni kyllä mettään se soundi, vaikka Neumann niitä niihin vaihteli, kun ei voinut toimittaa kk54:ää rikkinäisen tilalle. Siinä siis paras yhdistelmä: kk54, AC701 ja Bv-13. Sen sijaan eräässä toisessa kokeilussa osoittautuikin kk64/84 ja Bv-107 olevan hyvä yhdistelmä ja juuri näinhän se onkin KM84:ssä(ei putkea). Elektroniikan vaikutusta en kyllä siinä kokeilussa voinut tyhjentävästi todeta, mutta suunta oli selkeästi, että kapseli-muuntaja vaikutti eniten soundiin.
Esa22.5.2014, 09:32 #89216F-JagOsallistujaItse en ainakaan 12ax7:aa laittaisi mikkiin. EF804S taas on aikalailla sama kuin EF40/EF86(pinnitykst on eri). EF86 on U67:ssa ja miksi siis ei EF804S toimisi, koska niissä mikrofoonisuus on minimissään. Ei tule tosin mieleen yhtään mallia jossa tämä olisi. Mm. Oliver Archutin suunnittelemilla AMI-muuntajilla(TAB Funkenwerk) ja Lundahl-muuntajilla on hyvä maine. Täällä valmiita kittejä: http://www.tab-funkenwerk.com/id96.html
ja muuntajia: http://www.tab-funkenwerk.com/id53.html.Joo, ei 12AX7 ole mikään ratkaisu. 6072 tai hyvä 12AT7 ovat putkia, joita kuulemma jo voisi käyttää. EF86 tai tuo 804S triodiksi kytkettyinä olisivat oikeita U67:aan. Joku noista kiinamikeistä, esim Apex 460 voisi olla jonkinlainen pohja. Niistä on monenlaista modia, mutta jos lähtää EF86-804S linjalle, menee kytkis ja osat aika lailla uusiksi. Tuollainen KM54 on aika uniikki tapaus, ja kapselia ei enää saa mistään. Jostain luin, että Gefell tjsp. tekee nikkelikapseleita vielä. Sopivuus KM54:ään taas on sitten toinen juttu. Koetan saada Brian Foxia kiinni, jospa hänellä olisi sanansa sanottavana myös, kun on puuhaillut paljon mikkien kanssa ja omaa hyvät testilaitteistot.
EDIT: Täytyy vielä todeta, että elämme aikaa, jossa kaikki vähintään muutaman vuosikymmenen vanha soundaa “uskomattoman hyvältä” ja hinnat sen mukaisia. Itse en pahemmin usko tähän vintage-hulabaloohon. Kuitenkin hyvä putkimikki hyvillä osilla ja suorituskyvyllä olisi “nice to have”. ;D
22.5.2014, 21:34 #89217panmanOsallistujaTuollainen KM54 on aika uniikki tapaus, ja kapselia ei enää saa mistään. Jostain luin, että Gefell tjsp. tekee nikkelikapseleita vielä. Sopivuus KM54:ään taas on sitten toinen juttu. Koetan saada Brian Foxia kiinni, jospa hänellä olisi sanansa sanottavana myös, kun on puuhaillut paljon mikkien kanssa ja omaa hyvät testilaitteistot.
EDIT: Täytyy vielä todeta, että elämme aikaa, jossa kaikki vähintään muutaman vuosikymmenen vanha soundaa “uskomattoman hyvältä” ja hinnat sen mukaisia. Itse en pahemmin usko tähän vintage-hulabaloohon. Kuitenkin hyvä putkimikki hyvillä osilla ja suorituskyvyllä olisi “nice to have”. ;D
Microtech Gefell valmistaa edelleen nikkelikapseleita. Itselläni ei tosin ole kokemusta kuin vanhoista M62/M94 kapseleista. Uusissa on keraaminen takalevy(backplate). Kapselihan on oikeastaan ihan sama kuin k54(mitättömiä optisia eroja on), mutta laatu vain vaihtelee niissä enemmän, koska Itä-Saksan puolella ei ollut aina kunnollisia materiaaleja saatavilla. Lisäksi nikkeli-kalvo k54:ssä on “mankeloitua” ja Gefelleissä(M62/M94)galvaanisesti valmistettua. Vanhoista on vaikeaa löytää a) toimivaa ja b) kunnollisesti toimivaa. Vielä vaikeemmaksi homma menee, kun yrittää löytää täysin k54:ää vastaavaa, koska niissäkin on hienoisia eroja. Itse päädyin aikanaan uudelleenkalvottamaan näitä kapseleita, koska olen mikrofonifriikki ja “perversionani” on mikkien korjaaminen. Tosin täydelliseen tulokseen pääsemisen onnistumissuhde on parhaimmillaankin monen vuoden jälkeen 1/25, joten se siitä(siis älkää yrittäkö kotona :D). Niillä onnistuneilla olen kyllä tehnyt muutamia kaupallisia äänityksiäkin.
Sitten tuohon “vintage hulabaloohon” sanon, että itselläni on suurin osa kaikesta krääsästä vintagea. Varsinkin kunnolla toimivat putkimikit ovat minusta todella ylivertaisia esim. juuri KM54 vaikkapa akustisessa kitarassa. Ei ole minulle myöskään AKG D12:n voittanutta kickissä. Mutta myös vintage solid statet ovat parempia kuin nykyiset esim. U87 vastaan U87a. “Ylivertaisuus” rajoittuu aina tiettyhin tarkoituksiin tai vaikkapa tyyleihinkin. Myös kaijuttimissa olen vintagen kannalla. Minulla on mm. Jensen P12N-59, P12Q-62 orig.kartioilla. Samoin JBL D130F, D120F orig. kartioilla paperi-surroundilla. Olen tehnyt valtavasti AB-vertailuja nykyisien kanssa ja aina vaan vintaget voittaa, kunhan ovat kunnossa(joo, ei oo helppoo löytää). Rekoonattuina eivät kuulosta täsmälleen samoilta, mutta kunnolla tehtynä silti upeilta. Styrkkareihin en edes mene tällä kertaa, koska liika on liikaa. Mutta totuus on myös se, että vintage ei ole kaikkien juttu, vaan se tahtoo olla pohjaton suo, jonne uppoaa rahaa, aikaa ja omistautumista aivan tuhottomasti ja jokainen päättäköön itse onko se sen arvoista, mutta itselleni se on antanut paljon.
Vintage on myös kulttuurin ja historian harrastamista.23.5.2014, 07:01 #89218artosaloJäsenOnhan noita valmiita sarjoja, joita voisi käyttää pohjana, esim.
Tuo on ainakin aika “ammattitaidoton” kytkentä. 12AX7:n toinen puolisko on jätetty kylmäksi ja muuntajaa
syötetään toisen puolikkaan suuriohmiselta anodilta.
Minä kytkisin toisen puolikkaan katodiseuraajaksi ensimmäisen asteen perään.
Näin lähtöimpedanssi laskee ja muuntajan sekä kaapelin vaikutus taajuusvasteeseen vähenee oleellisesti.23.5.2014, 08:01 #89219F-JagOsallistujaTuo on ainakin aika “ammattitaidoton” kytkentä. 12AX7:n toinen puolisko on jätetty kylmäksi ja muuntajaa
syötetään toisen puolikkaan suuriohmiselta anodilta.
Minä kytkisin toisen puolikkaan katodiseuraajaksi ensimmäisen asteen perään.
Näin lähtöimpedanssi laskee ja muuntajan sekä kaapelin vaikutus taajuusvasteeseen vähenee oleellisesti.Joku jenkki ostaa noita Kiinasta varmaan parilla-kolmella kympillä, ja sitten kauppa reiluun puoleentoista sataan. Kuoret ja putken kanta lienevät käyttökelpoisia. EF86 tai EF804S triodiksi, ja joillakin on osaamista niin, ettei katodikonkkaa tarvita lainkaan, vaan biasointi tapahtuu muuten, tiedä sitten miten? Signaalitielle ei siis ainoatakaan elkoa!
Vintageen sen verran, että jokainen omalla tavallaan. Itsellä ei sellaisiin ole varaa, enkä osaa tarpeeksi korjailla ja säätää niitä, joten on pelattava niillä korteilla, jotka on. Tuon putken hankin, kun hinta tarjouksessa oli kohtuullinen Uraltonella. En vintagen vuoksi, vaan kylmästi laadun. Kun kyljessä lukee S, niin putki on testattu ja valittu Telefunkenin EF804-sarjan parhaimpiin. Nyt pitäisi vaan saada apuja, miten se hyödyntää täyspainoisesti audiossa 🙂
28.5.2014, 13:33 #89220panmanOsallistujaTuon putken hankin, kun hinta tarjouksessa oli kohtuullinen Uraltonella. En vintagen vuoksi, vaan kylmästi laadun. Kun kyljessä lukee S, niin putki on testattu ja valittu Telefunkenin EF804-sarjan parhaimpiin. Nyt pitäisi vaan saada apuja, miten se hyödyntää täyspainoisesti audiossa 🙂
EF804:n ja EF804S:n ero ei oikeastaan ole laadussa, vaan EF804S kehitettiin kestämään kauemmin. Oikeassa käytössä putken sanotaankin olevan lähes ikuinen. No se tietysti on jollain tavalla myös parempaa laatua. Oma kokemukseni EF804S:tä rajoittuu V78:aan, jonka olen modannut V72:ksi. Eipä tosiaan valittamista ja hämärästi muistan lukeneeni, että olisi hiljaisempi(S/N) kuin EF804, mutta tiedä sitten.
Dave Pearlman on muuten käyttänyt muiden putkien ohella mm. EF804S:ää Pearlman TM 1:ssä, mutta itse en ole kyseisiin mikkeihin koskaan törmännyt.
Esa9.7.2014, 23:50 #89221panmanOsallistujaTee vaikka mikkietuvahvistin à la V76 ja V72.
EsaTuo edellä oleva ehdotus oli silloin oikeastaan vain ideaheitto, mutta jäi sitten itseäni kaivelemaan jonnekin taustalle. Koska mulla on V78, jonka olen modannut V72:ksi ja EMI-modit päälle, niin olen jonkin verran aiheeseen sittemin myöskin joutunut perehtymään viimeistään silloin, kun sisäänmenomuuntaja sanoi sopimuksen irti. Onnistuin nimittäin tekemään niin nolon virheen, että en edes kehtaa kertoa. Mulla on muutama Haufen valmistama(Siemens/Klangfilm) T41/15c muuntaja ja yhdellä niistä korvasin viallisen. Vastaa hyvin alkuperäistä soundia, koska on saman valmistajan tekemäkin. Mielestäni V72:n rakentaminen olisi täysin realistinen asia. Kaikkia osia tommosen kasaamiseen kyllä löytyy, vaikka ei tietenkään alkuperäisiä muuntajia, mutta kylläkin korvaavia. Sowter muuntajia on jopa kehuttu joillakin foorumeilla. Tässä linkissä on mainittu myös paljon vaihtoehtoisia osia:
http://dripelectronics.com/sitedocs/v72_v2_manual_part1.pdf
Itseäni on ruvennut kiinnostamaan kahden V72:n rakentaminen.
Esa13.7.2014, 10:26 #89222F-JagOsallistujate]
Mielestäni V72:n rakentaminen olisi täysin realistinen asia. Kaikkia osia tommosen kasaamiseen kyllä löytyy, vaikka ei tietenkään alkuperäisiä muuntajia, mutta kylläkin korvaavia. Sowter muuntajia on jopa kehuttu joillakin foorumeilla. Tässä linkissä on mainittu myös paljon vaihtoehtoisia osia:http://dripelectronics.com/sitedocs/v72_v2_manual_part1.pdf
EsaKiitos panman. Eniten tässä vaan kuitenkin polttelee joko putkimikin teko vaikkapa Peluson kapselilla tai sitten ns. channel strip mahdollisimman simppelinä versiona. EF804S sitten mikkiin ainoaksi putkeksi tai stripiin sopivimpaan paikkaan.
Toisaalta: tässä kotimaisessa, mutta meikäläiselle aivan liian kalliissa tuotteessa on 804S tuloasteessa. Mikä sitten lienee tuo tekstissä mainittu Siemensin telekommunikaatioputki toisena?
17.8.2014, 07:35 #89223Xana1973OsallistujaMikä sitten lienee tuo tekstissä mainittu Siemensin telekommunikaatioputki toisena?
Telekommunikaatio putki on C3m tai C3g
18.8.2014, 04:01 #89224RGOsallistujaHei kaikki!
En tunne kyseistä laitetta tarkemmin, paitsi mitä valmistajan sivulta googlasin, mutta valistunut arvioni on että kyseessä on C3G, koska sen hehkujännite on E-sarjan mukainen 6.3V, sillä on suurempi vahvistus (teoriassa yli 4000-kertainen!) ja kaupan päälle kullatut nastat. (C3M:n hehkujännite on 20V ja vahvistus on pentodikytkennässä n. 1600-kertainen.)
Kiinnostuin asiasta, koska itselläni on pari C3M-putkea pitkään ollut hyllyssä, mutta ei ole ensimmäisenä asiana tullut mieleen käyttää uutta laitetta suunniteltaessa peltipurkkiin pakattua loctal-kantaista “viranomaisputkea”, jonka saatavuus voi olla epävarma tai hinta lähes tähtitieteellinen. Mutta mikä ettei, jos vieläpä kotimaisessa High End-laitteessa pelittää!
Datathan löytyi helposti ja näyttää olevan pitkäikäinen (10.000 tuntia) “yleispentodi”.
Erät bloggaaja kuitenkin toteaa putken olevan joksenkin mikrodoninen, joten herkän vahvistimen ensimmäiseksi putkeksi sitä ei ehkä kannata laittaa. Ja kuvan laitteessa (jos kyseessä tosiaan on tuo C3M), putki oli tosiaan lähdön puolella.Lähteet:
http://www.jacmusic.com/techcorner/ARTICLES/English-neu/Portraits/C3g/C3g-C3m-info.html
http://www.jogis-roehrenbude.de/Roehren-Geschichtliches/Behoerden/Post/C3m/C3m.pdf
http://6streetbridge.blogspot.fi/2008/12/c3m-pentode.html
http://knifaudio.com/cgi-bin/view.cgi?page=v804pre -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.