mistä oppia putkivahvistimen piirilevyn suunnitteluun

Home Foorumit Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse Putkivahvistimet mistä oppia putkivahvistimen piirilevyn suunnitteluun

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 17)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    brown note
    Jäsen

Olen jo pidemmän aikaa tehnyt melulaatikot piirilevyille, mutta mistähän saisi opiskeltua ihan oikeasti audio vahvistimien osasijoittlusta. Kaihan siitä on edes joku jotain kirjantynkää kirjoittanut?

Nimetön
    Vieras

Meinaatko siis pcb piirilevyä vai turret/eyelet tyyppistä levyä?

Jos pcb, niin R.G. Keenin “PCB Layout For Musical Effects” voisi olla yksi, vaikka se efektipainoinen onkin. Mutta ihan yleissysteeminä. Jos taas turretteja tms. olet ajatellut, niin tutkailemalla valmiita ja toimiviksi todettuja leiskoja, vertaamalla niitä kytkiksiin ja “analysoimalla” niitä pääsee pitkälle. Muutamia nyrkkisääntöjä tietenkin on, kuten se että hilojen piirit tulee pitää mahdollisimman lyhyinä jne.

brown note
    Jäsen

juuh, eli ihan pcb:tä ajattelin. Yleismaallinen käsitys minulla kyllä on leiskojen vääntämisestä, mutta olen lukenut mielenkiintoisia kirjoituksia siitä miten juovissa ei saisi olla teräviä kulmia ja miten kondensaattorit tulisi  asetella tietyssä kulmassa toisiinsa nähden ja miten hopeaa sisältävä tina pitää ihmissudet loitolla. On vain hieman hankala erottaa “magia” oikeasta varsinkin kun useimmat “vahvistintieteilijät(*kaikki*-putket-pitää-vaihtaa-kerrallaan-miehet)” eivät taida ihan oikeasti ymmärtää mistä on kyse.

okabass
    Osallistuja

juuh, eli ihan pcb:tä ajattelin. Yleismaallinen käsitys minulla kyllä on leiskojen vääntämisestä, mutta olen lukenut mielenkiintoisia kirjoituksia siitä miten juovissa ei saisi olla teräviä kulmia ja miten kondensaattorit tulisi  asetella tietyssä kulmassa toisiinsa nähden ja miten hopeaa sisältävä tina pitää ihmissudet loitolla. On vain hieman hankala erottaa “magia” oikeasta varsinkin kun useimmat “vahvistintieteilijät(*kaikki*-putket-pitää-vaihtaa-kerrallaan-miehet)” eivät taida ihan oikeasti ymmärtää mistä on kyse.

MOI
    Olet minusta jo aika pitkällä oikealla tiellä, kun olet huomannut tuon vootoo-huuhaa aspektin (yleensä usalaisista) vahvistinguruista. Siellä lyövät kättä toisilleen 1600-luvun luonnontiedetietämys, taikausko sekä vilkas mielikuvitus.

Nettihaulla “making pcbs”, “designing pcbs” löytyy kyllä tietoa.

Niin kuin SirElwood jo sanoi, jäljittelemällä pääsee aika pitkälle. Lay outin “väljyys” on hyvä keino, sekä hilajohtimet (Hi Z) koaksiaalilla. Maadoitusjärjestely on ehkä kaikkein tärkein, jotta saisi hiljaisen putkivahvistimen.

Makuasioita, mutta minä kyllä välttäisin PCB:n käyttöä putkilaitteessa. Turret (vanhat Marsut) tai tagboard (BF ja SF 7enderit) ovat minusta niin pal paremp. Tosin onhan mm. Ampeg ja Dynacord käyttänyt menestyksekkäästi PCB:tä.

brown note
    Jäsen

olen hiljattain ruvennut kokeilemaan monikanavaisia vahvistimia, joissa on hieman monimutkaisempia etuasteviritelmiä ja etenkin vaihtokytkimen piirit, joita on melko hankala toteuttaa turreteilla ihan tilan takia. Lisäksi ilmassa “leijuvat” johdot eivät tee hyvää vahvistimen stabiiliudelle. Toimivan pcb:n osaan kyllä tehdä mutta olisihan se kiva tietää tarkalleen miten toteuttaa ja miksi. Nuo netin “making pcb” sivut ovat yleensä sinnepäin tutoriaaleja ilman sen kummempia selityksiä.

Toistaiseksi olen tosiaan pärjännyt ihan maalaisjärjellä, muiden leiskoja analysoimalla ja tieteellisillä arvauksilla layouttien tekemisessä, mutta olisihan se kiva tietää miten asiat voisi tehdä paremminkin.

harryk
    Jäsen

;)Tein aikanaan monta kitaraputkivahvistinta piirilevyille ja osan jopa nin, että putkenkannnat suoraan levylle mikä ei tosiaan oe mikään maailman paras idea. Kun nykyään teen monikanavaisia (2 putkietuastetta) pelejä, käytän pientä piirilevyä noissa relekytkennöissä sekä releiden virtalähteessä. Teen ne yleensä teippaamalla syövytyksen kestävää teippiä suoraan piirilevyyn. Minulla on vielä vanhaa varastoa noitya syövytyksen kestäviä tarroja joita ei tunnu enää löytyvän mistään. Jossain myydään myös tussikynää joka ajaa saman asian teipin kanssa. Olen suunnittellut omat piirilevyni omaa kokemusta ja maalaisjärkeä käyttäen, koska kyseessä ei ole yleensä piiri johon pitää tunkea esim. miljoona pientä pintaliitoskomponenttia. Olen nähnyt eri foorumeilla kuvia putkivehkeistä, joissa kanavanvaihtoreleet on sijoitettu turretnastoihin. En ole itse sitä kokeillut. Oppina monikanavaisista peleistä on se, että teen nykyään releille aina oman virtalähteen enkä käytä hehkujännitettä tähän. Kokeilin sitäkin vaihtoehtoa ja totesin hurinoiden olevan suurempia kuin omalla virtalähteellä. 

brown note
    Jäsen

eipä nyt varsinaisesti liity piirilevyjen suunnitteluun, mutta kaivelin kivan oloisen linkin josta saattaa olla apua

http://www.hq.nasa.gov/office/codeq/doctree/NS87393.pdf

mielenkiintoinen osio alkaa siinä puolivälin paikkeilla!

juha_k
    Jäsen

Vanhat kirjat, Radion Rakentajan Kirja osat 1-3 ja Uusi Radiokirja ovat hyviä oppaita.
    Nuo opit vain sovelletaa piirilevyjen maailmaan niin hyvä tulee.

Hopeapinnoitteilla, pyöristetyillä mutkilla tms. on merkitystä vasta satojen megahertsien taajuuksilla
    eli jos et kännykkää tms. suunnittele niin niistä ei tarvi välittää.

ake0
    Jäsen

Vanhat kirjat, Radion Rakentajan Kirja osat 1-3 ja Uusi Radiokirja ovat hyviä oppaita.

Hopeapinnoitteilla, pyöristetyillä mutkilla tms. on merkitystä vasta satojen megahertsien taajuuksilla
    eli jos et kännykkää tms. suunnittele niin niistä ei tarvi välittää.

Putkikännykkä!

kapa21
    Jäsen

eipä nyt varsinaisesti liity piirilevyjen suunnitteluun, mutta kaivelin kivan oloisen linkin josta saattaa olla apua

OT. Joo. Toivottavasti Olkiluodon ydinvoimalan rakennustyömaalla olisi yhtä hyvät ohjeet hitsaukseen tai muutaman vuoden päästä suomessa rakennellaan putkivahvistimia ilman peukaloita…

Mutta vahvistin/efektien rakentelukurssi voisi olla jonkin oppilaitoksen iltaohjelmassa ja mieluusti täällä pohjoisessa, ettei tarvitsisi lähteä aina tuonne etelän syrjäseuduille oppia hakemaan. Eikös täältä forumilta löytyisi innokasta kouluttajaa. UralTone-forumin jäsenille 50% alennus kurssista ;D

harryk
    Jäsen

OT. Joo. Toivottavasti Olkiluodon ydinvoimalan rakennustyömaalla olisi yhtä hyvät ohjeet hitsaukseen tai muutaman vuoden päästä suomessa rakennellaan putkivahvistimia ilman peukaloita…

Mutta vahvistin/efektien rakentelukurssi voisi olla jonkin oppilaitoksen iltaohjelmassa ja mieluusti täällä pohjoisessa, ettei tarvitsisi lähteä aina tuonne etelän syrjäseuduille oppia hakemaan. Eikös täältä forumilta löytyisi innokasta kouluttajaa. UralTone-forumin jäsenille 50% alennus kurssista ;D

Jos vahvareiden rakentelu kiinnostaa, suosittelen erittäin lämpimästi aloittamaan jonkun rakennussarjan kanssa kuten Utraltone Jr. tai joku Madampin kitti. Näiden kautta pääsee hyvin jyvälle siitä mistä putkivahvistinten rakentelussa on kyse ja saa vielä aikaan heti laakista toimivan ja hyväsaundisen pelin ainakin Uraltonen kanssa. Moni on tästä innostuneena jatkanut omien pelien suunnitteluun kun alkeet on saatu hanskaan. t. Harry Bluetone

brown note
    Jäsen

enpä löytänyt pienellä tai vähän isommallakaan vaivalla kyseisiä opuksia  :'(. Mistähän niitä vielä saisi?

harryk
    Jäsen

;)Noissa opuksissa on yleensä teoriapuoli vahvaa, mutta vähemmän juttua esim. osien fyysisestä sijoittelusta, maadoituskäytännöistä ym. Parhaita oppimispaikkoja ovat mielestäni edelleenkin toimivien vahvareiden layout-kuvat joita löytyy netistä monesta paikkaa esim. http://www.schematicheaven.com. Tässä on mielestäni  turha kuvitella keksivänsä pyörän uudestaan suunnittelemalla leiskan omasta päästä ns. tyhjältä pöydältä. Jos katsoo fenkun tai marsun leiskareita, huomaa kuinka universaaleja nuo leiskat ovat. Piirilevykin on vain metodi tehdä p-to-p-kone siistimmin pienempään tilaan. t. Harry PCB

juha_k
    Jäsen

Mainitsemani kirjat kyllä löytyy kirjastosta kaukolainan avulla.
    “Omituiseksi” kirjan voi löytää esim. huuto.netistä, sen verran vanhoja ovat.

Radion Rakentajan kirjassa on käsitelty juuri maadoituskäytäntöjä yms. vahvistimen stabiiliuden ja häiriöttömyyden kannalta tärkeitä juttuja.

brown note
    Jäsen

ettäkö toimivan vahvarin leiska on hyvä aloituskohde… mistäs niitä toimivia vahvistimia nykyään enää löytää ;D.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 17)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.