Minkälainen anodivastus?
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › Minkälainen anodivastus?
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
19.5.2007, 13:34 #67019vasuJäsen
Anodivastus arvo pitäisi olla 7,5Kohmia virta 20mA eli 3W tehohäviötä.
Lankavastuksissa on korkea induktanssi, Metallikalvovastuksissa pieni tehon kesto, Metallioksidi vastukset?
Metallikalvovastuksia olisi vaikka laittaa kymmenen rinnan mutta onko hyvä? Entä lankavastuksia rinnan (ainakin induktanssi pienenee)?
Non-inductance wire-wound olis varmaan paras muttei viittis alkaa tilailemaan.
Ehdotuksia? Vaikuttaa niuhottamiselta mutta viimeinen RIAA-etuvahvistin olisi kysymyksessä.19.5.2007, 14:08 #71649uraltoneOsallistujaTerve,
Joistakin isommista elektroniikkaketjuista voi saada 2W 1% metallikalvovastuksia. Oxideja en laittaisi audiosovelluksiin muualle kuin virtalähteeseen. Laita metallikalvovastuksia tai 1-2W:n hiilikalvovastuksia reilusti rinnan. Vaikka hiilikalvovastukset voi kuulostaa hifiin sopimattomilta voin kertoa että olen nähnyt niitä monissa uusissa $$$-luokan High end -putkilaitteissa.
Eli itse laittaisin joko metalli- tai hiilikalvovastuksia ja rinnan niin monta kuin tehonkesto vaatii.
Mikko
19.5.2007, 19:32 #71650vasuJäsenKiitoksia Mikolle, vahvistusta olettamuksilleni.
Hiilikalvoja minäkin olen kitarakoneissa käyttänyt (massavastuksien ohella). Kohinan vuoksi (onkohan sitä edes) ajattelin muita vaihtoehtoja.
Tein kokeita 0,6W metallikalvo vastuksella (100ohm):
10V eli 1W tehohäviöllä vastus kesti ihan ilman mitään.
13V eli 1,7W hiukan vastus muuttaa väriä mutta kestää edelleen.
16V eli 2,5W vastus alkaa muuttua mustaksi ja alkaa savuta mutta ainakin muutaman minuutin kokeessa edelleen ehjänä.
18V eli 3.2W vastus savuaa oikein kunnolla ja kymmenen sekunnin kuluttua (en viittynyt laukaista palohälytintä) vastus on edelleen vastus tosin resistanssi on 85ohmia. Mustaksi muuttuneesta vastuksesta lähti pinta kynnellä raaputtamalla ja alta paljastui vastusmateriaali.
Joten kokeen tuloksena voi pitää että, 0,6W metallikalvo vastusta voi kuormittaa huoletta ainakin sen 0,6W.19.5.2007, 19:42 #71651uraltoneOsallistujaJos haluaa pitkäikäisen ratkaisun niin en kyllä ylittäisi tuota 0,6W:a. Mieluiten hieman pelivaraa. Nuo vastukset kun ei maksa juuri mitään!
Mikko
25.6.2007, 22:57 #71652Cowboy SamJäsenJos haluaa laitteisiinsa tehovastuksia joiden induktiiviset reaktanssit ovat mahdollisimman pienet, voisi yksi vaihtoehto olla Caddock-yhtiön paksufilmitekniikkaan perustuvan, MP900-sarjan “Non Inductive” tarkkuustehovastukset –> http://www.elfa.se/pdf/60/06059984.pdf
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.