Minkä F**derin rakentaisit?
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › Minkä F**derin rakentaisit?
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
22.9.2007, 17:56 #67162kapa21Jäsen
Toisin sanoen minkä fenkku-tyyppisen koneen rakennustyöt kannattaisi aloittaa, kun valmiita osia on verkkomuuntaja ja päätemuuntaja. Molemmat ovat peavey vahvistimesta, jossa oli aikoinaan solid etuaste ja 6l6 pääteaste. Noilla f:n sivuilla on julmettu määrä kaikenlaisia malleja, että pääsi iskemään runsaudenpula…
Toki moni noista omaa samantapaiset kytkennät, mutta silti. Peruslähtökohta on push-pull vahvistin ja PT toisiolta tulee ilman kuormaa noin 340v. Hehkuille jotain 3,45-0-3,45 ja sitten taisi olla n.50v ulostulo. Tätä(kin) projektia olen aloitellut jo vuoden, mutta mitään en ole saanut aikaiseksi. Nyt aloitetaan tästä.
Tavoitteena ehkä voisi mainita kohtuullisen puhdas toisto. Jälkipolvi soittaa tällä kuitenkin enemmän ja käyttää kaikenlaisia suristimia kitaran ja vahvistimen välissä.22.9.2007, 18:44 #73228NimetönVierasOnko tuo toision 340V AC vai DC? Jos se on tasavirtaa, niin minusta se on aika vähän… Esimerkiksi 5f1 champissa pitäisi olla 340Vdc päättärin anodille… Kuorman kanssa.
Mutta jos se on vaihtovirtaa (ilmeisesti onkin?), niin eiköpähän tuo passaisi jo vaikka mihin. Jopa vähän liikaakin sellaisenaan ehkäpä. Itse olen fenkuissa käyttänyt uraltonen tv3 mallia, joka on 300-0-300, ja silläkin menee mm. champpien ja myös tweed deluxen jännitteet vähän yläkanttiin 5y3 tasurilla. Ei toisin haittaa yhtään. 😀 Mutta minkähän verran sieltä saapi virtaa ulos? Etenkin hehkupuolella. Jos se käämi on hehkutellut vain kahta 6l6 putkea, niin ei mitään kovin suurta voine tehdä…
Ehkä suosituin tweed fenkku on varmaan 5e3 deluxe. 15W tehoja, 6v6 PP-pääte ja erikoinen volume/tonesäätö. Se säröytyy kyllä suhteellisen nopeasti. Tosin on sitten myös äänekäs kun helvetti (volume “kakkosellakin”). Ja on olemassa modaus tuohonvolume/tone hommeliin, joka muuttaa sen perinteisemmäksi. Jos niin haluaa. Sitten voisi kelvata vaikka 5e7 bandmasteriinkin. Hitu alta 30w tehoja, 6l6 PP-pääte, treb/bass tone jne. Et kuitenkaan sanonut kuinka paljon tehoja haluat koneesta ulos… Vähän hankala näin ilmasta tempailla. Mutta sitten tietty on myös 5f10 harvard. 10W tehoja, 6v6 PP-pääte. 6at6 putken voi korvata 5751 tuubin toisella puoliskolla. Tai tehdä 5e11 vibroluxin…
Olet oikeassa, valinnanvaraa on ihan liikaa! Joko olet tutkinut läpi: http://www.ampwares.com/ffg/
Oma mielipiteeni on erittäin puolueellinen, ja sanon että tee 5e3 deluxe, koska se on minun lempivahvistin ;D ja se on myös mukava laite rakentaa. Näin kahden yksilön kokemuksella. Soundi on… sanoinkuvaamattoman upea.
Mutta en näkisi verkkomuuntajaa ainakaan rajoitteena tässä mallivalinnassa, jos vain se hehkun virta riittää. 6l6 push/pull päätteessä ollut ulostulomuuntajakin varmasti riittää myös 6v6 päätteelle. Eli ei huolta siitäkään.
EDIT: Mutta koita vähän tarkentaa mitä vahvarissa pitää olla/mitä ei saa tai tarvitselle olla. Rajaillaan sitten lisää.
23.9.2007, 10:07 #73229vasuJäsenKannatan myöskin 5E3 deluxea mutta kapa21 mainitsema jälkipolvi ei varmaankaan pidä Deluxen saundista joka on niin perinteinen blues-soundi kuin vaan voi olla eikä taivu missään tapauksessa ainakaan mihinkään “hevi/mättöön” jos siittä oli kysymys.
Entäs Bassman tyyppinen ratkaisu (5F6) se on aika tarkalleen sama kuin Marhall JTM45 joten soveltuu rankeman tyyppiseen musiikkiin.23.9.2007, 11:20 #73230NimetönVierasKannatan myöskin 5E3 deluxea mutta kapa21 mainitsema jälkipolvi ei varmaankaan pidä Deluxen saundista joka on niin perinteinen blues-soundi kuin vaan voi olla eikä taivu missään tapauksessa ainakaan mihinkään “hevi/mättöön” jos siittä oli kysymys.
Tämä on hyvä pointti. Mutta “hevi/mättöön” itse en ollenkaan katselisi fendereitä…
Entäs Bassman tyyppinen ratkaisu (5F6) se on aika tarkalleen sama kuin Marhall JTM45 joten soveltuu rankeman tyyppiseen musiikkiin.
Tämä joo. Schematic heaven sivulla on pieni vinoilukin tätä asiaa kohtaan. 😀 Mutta JTM45 on kyllä ehdottomasti ainakin vakaan harkinnan arvoinen, mikäli rankempaan päin nojataan.
23.9.2007, 13:49 #73231kapa21JäsenKiitoksia vain vastauksista. AC:tä tulee muuntajasta. Hehkuvirrasta en osaa sanoa. Tuota Deluxea olen myös pohtinut, mutta tiedän sen muroutuvan kohtuulisen aikaisessa vaiheessa. Tavoite on saada kohtuulisen puhdasta saundia aikaiseksi, joka kelpaa sitten minun soittooni ja tosiaan sitten muut käyttäjät saavat lisäillä säröjä noilla purkeilla. Tehoina tuo 15w olisi varmaan aivan riittävä. Toisaalta 30w on aivan käyttökelpoinen jos ei tarvitse saada säröjä aikaiseksi. Mökää lähtee kyllä molemmista omiin ja muidenkin tarpeisiin. Tällä hetkellä Uralissa vain 6v6 putki käytössä ja metelin puolesta pärjää aivan hyvin. Eilen keikalla mastervol taisi olla noin klo neljän kohdilla ja vola klo 10. Hyvillä hummppareilla varustettu kitara saa mukavan roson noilla säädöillä.
No takaisin asiaan.. tuossa Deluksessa mietityttää kuinka lähellä se on Uralin saundimaailmaa? Kahta samanlaista
vahvistinta en taida tarvia. Urali rokkipuolelle ja tuo toinen vahvistin olisi sitten enemmän tuonne puhtaan puolen käyttöön.Miten tuon tasasuuntausputken käyttö onnistuu noilla PT:n ulostuloilla? Voin kysellä nyt hieman tyhmiä, mutta se toivottavasti ei haittaa?
Kapa23.9.2007, 14:56 #73232NimetönVierasMiten tuon tasasuuntausputken käyttö onnistuu noilla PT:n ulostuloilla? Voin kysellä nyt hieman tyhmiä, mutta se toivottavasti ei haittaa?
KapaTasuriputki vaatii 0 täpän. Eli muuntajan pitäisi olla mallia 340-0-340 kuten nyt tuon hehkun kanssa on. Mutta! Hybridin voi aina tehdä. Eli tekee tasasuuntaussillan niin, että käyttää putkea kahtena diodina (mikä se siis onkin) ja sitten kaksi 1N4007 diodia vielä lisäksi. Liitän kuvan.
Itse ihastuin champ AA764 puhtaaseen soundiin. Mutta siinä tehoja on vain kuutisen wattia, joten se saattaa sitten kuitenkin jäädä vähän pieneksi. Itselläni ei ole kylläkään jäänyt. Mutta soitankin lähinnä muniinpuhaltelumusiikkia. Tai rakennat sen 807 putkella. ~25W SE-kone. ;D
*köh*
23.9.2007, 15:36 #73233HallenJäsenEn huomannut mainittavan oliko PT:ssä 5V ulostulo tasuriputken hehkulle?
Jos ei, löytyyhän 6.3V tasureita tosin.Esim.EZ81 🙂26.9.2007, 20:03 #73234kapa21JäsenJep. Kiitoksia. Olen kallistumassa tuohon bassm tai 5E7 suuntaan. Kuitenkin vielä tyhmää vaivaa tuo tasuriputki. “Keskitäppää” ei korkeille jännitteille ole. Eli kokonaisuudessaan ulostulot ovat seuraavanlaiset (huom. noin arvoilla) 3,5-0-3,5 0-50 345-345. Voihan tuon tietysti rakennella ja jos PT ei riitä/toimi niin uuden hankintaan sitten. Täytyy kokeilla tuota hybridiä. Entäs ihan diodeilla toteutettu? Mistä jää paitsi ilman putkitasuria? Aikaisemmin omistin THD:n tweedin ja siinä ei ollut putkitasuria. Hyvin toimi ja pelitti.
“muniinpuhaltelumusiikkia” ;D Hauska termi. Enpä ole törmännyt aikaisemmin tuollaiseen määrittelyyn, vaikka monta muunlaista termiä olen muusikoiden suusta kuullut. Minkälainen musiikki on muniinpuhaltelua?
26.9.2007, 21:43 #73235NimetönVierasVoihan tuon tietysti rakennella ja jos PT ei riitä/toimi niin uuden hankintaan sitten. Täytyy kokeilla tuota hybridiä. Entäs ihan diodeilla toteutettu? Mistä jää paitsi ilman putkitasuria? Aikaisemmin omistin THD:n tweedin ja siinä ei ollut putkitasuria. Hyvin toimi ja pelitti.
Jännitteet nousee puolijohdetasurilla, mutta virtalähdettä muokkaamalla onnistuu senkin käyttö kyllä. Tuo hybridi ainakin pitää ne “kurissa”. Voipi olla että pelkillä puolijohteilla nousee liikaa ainakin bandmasterissa… Mulla on muistaakseni 325-0-325 bandmasterissa 5U4 tasurilla, ja jänniteet osuu aika kivasti kohdilleen. Mutta se vahvari on oma lukunsa sitten muuten… :-
Ainiinjoo. Tosiaan nuo putkitasurit tarvitsee 5V hehkun. 2-3A virtaa. Tai sitten jos alkaa soveltamaan, niin EZ81 toimii 6.3V, mutta riittääkö sitten hehkukäämissä virta…
Sag-imiön menettää puolijohteilla. Tosin sen saa takaisin laittamalla vaikka 100ohmin 10W vastuksen tasurin perään. Muutenhan noissa puolijohde silloissa ei ole IMO mitään vikaa. Ja ovat hyvinkin taloudellinen tapa rakennella vahvareita. Mojo sitten erikseen.
“muniinpuhaltelumusiikkia” ;D Hauska termi. Enpä ole törmännyt aikaisemmin tuollaiseen määrittelyyn, vaikka monta muunlaista termiä olen muusikoiden suusta kuullut. Minkälainen musiikki on muniinpuhaltelua?
hehee… Meilläpäin se on coldplay, travis ja muu sen tyyppinen hissuttelu poppi matsq. Tosin smooth jatsista jotkut käyttää samaa termiä. ;D
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.