Millä maalata Hammondin alumiinikotelo?

Home Foorumit Kaikki muut Yleinen Millä maalata Hammondin alumiinikotelo?

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 17)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    Konkka
    Jäsen

Kasailin Hot Mama keinokuorman ja nyt pitäisi saada esteettiset asiat kuntoon. Puoliso lupautui maalaamaan kotelon päälle hienon suunnittelemansa 60's/hippihenkisen kuvan, ja nyt pitäisi päättää millä maaleilla homma hoidetaan. Akryylimaalia löytyy, mutta tarttuukohan alumiinipintaan ja kestääkö lämpöä? Yksi ajatus oli ensiksi maalata koko kotelo vasaralakalla, sitten hioa hienolla hiekkapaperilla kotelon päällisosa hieman karkeaksi jotta maali tarttuu. Sitten lopuksi akryyliväreillä maalatun kuvan päälle kirkas lakka. Toimiiko idea mielestänne, olisiko muita ehdotuksia asian hoitamiseksi?

harryk
    Jäsen

:)Olen itse tehnyt seuraavasti: alumiinikotelon pinta hiotaan hienolla hiekapaperilla vähän rosoiseksi, spreijataan primeri ohjeiden mukaan, annetaan kuivua ja spreijataan varsinainen maali useean kertaan ohuelti pintaan ohjeiden mukaan. Tämän jälkeen olen spreijannut kirkasta akryylilakkaa jonkun kerroksen, jonka jälkeen olen kiinnittänyt tarratekstit ym. kotelon pintaan. Tämän jälkeen spreijataan ohuelti akryylilakkaa tekstien päälle jotteivat ne irtoa kotelon pinnasta. Primerin olen joskus jättänyt pois enkä ole huomannut isompaa eroa maalin kestävyydessä. Olen käyttänyt maaleina ja lakkana ns. autojen tuunausmaaleja spray-purkeissa. Ne olen hankkinut Espoosta Autopaasi-liikkeestä. Toinen tapa tehdä asia on eloksoida kotelon pinta, kiinnittää tarratekstit ja vetää kirkas akryylilakka sen päälle. Tällaisesta on esimerkkinä Bluetone 5E3 Deluxe, jossa kotelo on ensin eloksoitu punaiseksi ja käsitelty sen jälkeen edellämainitulla tavalla. Malleja 5E3:sta ja muista  aikaansaannoksistani löydät kotisivuiltani http://www.bluetone.fi t. Harry Bluetone   

Konkka
    Jäsen

Ok, kiitoksia tiedoista! Akryylilakka siis ainakin kestää lämpöä, ehkä voisi päätellä että akryylimaalit kestävät myös…?

harryk
    Jäsen

:)Minulla ne ovat kestäneet ainakin tähän asti vaikka putkipeleissä on aika kovia lämpötiloja. t. Harry

Konkka
    Jäsen

Selvä homma. Taidan tosiaan vetää ensin pohjamaalin, että saadaan varsinaiset maalit tarttumaan paremmin. Kiitoksia vielä ohjeista!

uraltone
    Osallistuja

Hot Maman kotelo kuumenee ääritilanteissa (100W vahvistin rajulla vaimennuksella) reilusti enemmän kuin perinteisten putkivahvistimien kotelot. Valitse siis maali joka kestää kuumuutta. Maalien valmistajilta saa tiedon eri maalilaatujen lämmönkestosta.

terv,
    Mikko

leevi
    Jäsen

Alumiinikoteloita maalatessa olen käyttänyt pohjamaalin sijaan sellaista tartunta-ainetta (etch primer lukee purkissa). Sillä pitäisi tulla paras tartunta. Autokorjaamolla kun olen töissä, maalamon pojat moista suosittelivat. Eli ensin pohjuste, siihen suoraan väri ja lopuksi lakka. Olen itse käyttänyt 2k-lakkaa, kovettuu ihan eri tavalla kuin 1k-lakka, mutta kyllä 1k-lakallakin hyviä tuloksia on tullut.

Konkka
    Jäsen

Ok, kiitos, pidetään mielessä. Ääriolosuhteissa tosin ei ole tarkoitus Hot Mamaa käyttää, 40 W vahvistin ja aika pienellä (ehkä se -7dB) vaimennuksella.

jusmu
    Osallistuja

Ok, kiitos, pidetään mielessä. Ääriolosuhteissa tosin ei ole tarkoitus Hot Mamaa käyttää, 40 W vahvistin ja aika pienellä (ehkä se -7dB) vaimennuksella.

Äh…. ei näin. Aina pitää vetää täysillä! 😉

jamu
    Osallistuja

Onko alkydi-maaleista kokemusta? Yritin Oulusta ettiä akryylimaaleja, enkä löytäny kirveelläkään. Pitäisköhän vaihtaa moottorisahaan???

Ja sitte toinen kysymys eli mitens te teette noita valkoisia tekstejä?

ceesami
    Jäsen

Yritin Oulusta ettiä akryylimaaleja, enkä löytäny kirveelläkään.

A-Väristä olen minä hakenut:
    http://www.a-vari.fi/
    Onhan niitä toki muitakin automaaliliikkeitä, mutta en osaa niitä suositella, kun ei ole kokemusta. Antero ainakin tietää mistä puhuu, ja neuvoo kyllä tarvittaessa.

Konkka
    Jäsen

Äh…. ei näin. Aina pitää vetää täysillä! 😉

Toisaalta… jos pitää vetää täysillä, ei kannata Hot Mamaa kytkeä kiinni ollenkaan, se kun ikävästi vaimentaa ääntä  😀

Konkka
    Jäsen

Onko alkydi-maaleista kokemusta? Yritin Oulusta ettiä akryylimaaleja, enkä löytäny kirveelläkään. Pitäisköhän vaihtaa moottorisahaan???

Ja sitte toinen kysymys eli mitens te teette noita valkoisia tekstejä?

Ei oo alkydeista kokemusta. Nämä akryylimaalit siis on mun tapauksessa ihan taiteilijamaaleja joilla on tarkoitus maalata kuva, eli jostain askartelu/vastaavasta kaupasta niitä löytyy.

jamu
    Osallistuja

Yritin Oulusta ettiä akryylimaaleja, enkä löytäny kirveelläkään.

A-Väristä olen minä hakenut:
    http://www.a-vari.fi/
    Onhan niitä toki muitakin automaaliliikkeitä, mutta en osaa niitä suositella, kun ei ole kokemusta. Antero ainakin tietää mistä puhuu, ja neuvoo kyllä tarvittaessa.

Mutta saakos noista ihan “pensseli”-maalia vai onko spray-kamaa?

ceesami
    Jäsen

Mutta saakos noista ihan “pensseli”-maalia vai onko spray-kamaa?

No, ruisku-/spraykamaksihan ne on tarkoitettu, En ole pensselillä mitään kiveniskuja suurempaa kokeillut maalata, mutta kaitpa tuo ohentamattomana menisi. Jälki ei välttämättä kyllä ole kaunista, paitsi jos tarkoituksena on tehdä taidetta, eikä siis tasaista yksiväristä. Epoksia olen myös suositellut näihin kotelomaalauksiin, se on halpaa, tarttuu hyvin ja antaa sopivan himmeän (makuasia) pinnan.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 17)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.