Mikä olisi halpa ja helposti rakennettava heikkotehoinen kotivahvistin?

Home Foorumit Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse Putkivahvistimet Mikä olisi halpa ja helposti rakennettava heikkotehoinen kotivahvistin?

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 23)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    anttit
    Jäsen

Mulla on ollut jo pitkään mielessä että haluaisin jonkun ihan pienen vahvistimen kotikäyttöön. Onko teillä ehdottaa jotain rakennussarjaa tai jotain nettisivua mistä löytäisin tarvittavat tiedot sellaiseen? (Mulla on jo Uraltone Jr sitä ei kannata ehdottaa 😀 )

Vahvistin saisi olla hyvin pienitehoinen. Sellainen olisi kaikista paras josta olisi saatavilla putkisäröäkin, kuitenkin niin että säröä saisi halutessaan myös pienellä äänenvoimakkuudella. Säädöiksi riittäisi pelkkä äänenvoimakkuuden + särön määrän hallinta. Mulla on pari kaveria joille olen ajatellut että olis kiva rakentaa joku putkivahvistin mutta haluaisin päästä hommasta helpolla jollain yksinkertaisella kytkennällä ja pienellä budjetilla. Olen kans ajatellut jotain triodipäätteistä vahvistinta mutten ole löytänyt mistään sopivaa mitä lähtisin tekemään.

Vahvistimen pitäisi pystyä ajamaan yhtä 12″ kaiutinta.

Kiitos kaikista ideoista!

Nimetön
    Vieras
    harryk
    Jäsen

;)Tuolla http://www.AX84.com plastalla on rakenneltu muutama tällainen peli. Yksi on Firefly, jossa on ECC82 muistaakseni pääteputkena. Tein itse aikanaan yhden sellaisen, mutta en innostunut erityisesti sen saundista. Toinen projekti kait kulkee koodinimellä 4-4-0 tai Studio tai jotain ja siinä on muistaakseni 6SN7 päätepillinä. Niissä on tavoiteltu juuri hyvää särösaundia esim. leadeihin pienellä mekkalalla. t. Harry

anttit
    Jäsen
    anttit
    Jäsen

Toi Firefly voisi olla ihan kokeilemisen arvoinen, mutta en löydä mistään siihen kytkentäkaaviota. Tuolla ax84 sivuillakaan toi linkki ei toimi. Onks kellään täällä tietoa mistä sen löytäisin?

Hallen
    Jäsen

Toi Firefly voisi olla ihan kokeilemisen arvoinen, mutta en löydä mistään siihen kytkentäkaaviota. Tuolla ax84 sivuillakaan toi linkki ei toimi. Onks kellään täällä tietoa mistä sen löytäisin?

http://www.diyguitarist.com/
    Tuolta löytyy ainakin leiska ja muutenkin juttua tuon rakentamisesta.

hemmo
    Jäsen

Itse tein oman kotisoitteluvahvistimeni tuon mainitun moonlightin pohjalta ja hyvinhän tuo omiin korviin kukkuu pienten modailujen jälkeen, muistaakseni eniten itsellä otti päähän tuo tone-controllin huono toimivuus.
    Tehoja on kyllä tuossakin vähän liikaa 😉

Kowalski
    Jäsen

Ite oon tykännyt uraltone juniorista, mökää niin koti ku bändisoittoon. Oli helppo pykää kasaan eikä toi hinta nyt ihan hurja ole.
    (Tämä ei ole mikään mainoskikka  😀 )
    Kato stana sanoitki et sul on jo sellanen  ;D
    Meikä jäätää… hyvä vehjes kumminki  😉

Jallu
    Jäsen

Tulipa sellainen ajatus mieleen, että mitä jos käyttäisi pääteputkenakin ecc83:a ihan suoraan fenderin kaikudriverin kytkennässä. Päätemuuntajaksi fenderin kaikumuuntaja 8 ohmin toisiolla. Kai siitä alun toista wattia saisi ulos, mikä olisi kotioloissa mulle ainakin ihan riittävä. Muistelen tässä sitä möykkeen määrää, minkä aikanaan grundig-kelanauhurini sai aikaan yhdellä el84 tai el86 -putkella. Se taisi olla jopa kolmen watin tehoinen vehje. Sopivan pienikin siitä tulisi kun putket ja muuntajat pysyisi pienikokoisina.
    Olen yrittänyt etsiä valmista kytkentää, mutta ei ole tullut vielä vastaan.

anttit
    Jäsen

Muakin kiinnostaisi jos jollain olisi kertoa tai vaikka kehittää joku vastaava kytkentä, missä voisi käyttää ecc83 pääteputkena. Vaikka joku 1 ecc83 eteen ja 1 pääteputkeksi. Onnistuisiko sellainen? Miten mahtaisi soida?

Nimetön
    Vieras

En tiedä täyttääkö tämä määritelmää “helposti rakennettava”, mutta subminiatyyriputkilla: http://jjs.at/electronic/class_a_subminiature.html

Nuo pikkuputket voi korvata ihan tavallisilla ECC8x tyypin putkilla. Noissa miniatyyreissä on gain 70, joten ECC81 voisi olla sen puolesta aika lähellä. Pientä hienosäätöä, ja tuo voisi olla oikein kiva systeemi. Toki tuommoiseen efektiboxiin jos vielä mahduttaa, niin hyvä. 😉

harryk
    Jäsen

Tuolta http://www.ax84.com palstalta löytyy kaksi aiheeseen liittyvää ratkaisua. Toinen on tuo Firefly jossa käytetään ECC82-triodia pääteputkena. tämä antaa 1-2W päätetehoa. Toinen uudempi viritys on muistaakseni koodinimellä 4-4-0 studio tai jotain jossa on Trainwreck Expressin etuvahvistin ja 6SN7-triodilla päätevahvistin. Se antaa myös jotain 1-2 W päätetehoa. Tuota putkea pidetään piireissä ja pelit tehneiden mielestä parempana kuin ECC82-putkea. Noista palikoista voi periaatteessa kasata millaisen pikkuvahvarin haluaa, eli ottaa vaikka 6SN7-päättäri ja yhdistää se Champin tai Deluxen etupäähän jos ei halua liian gainipitoista etupäätä ja pelkkää särösaundia. Tein itse yhden Fireflyn harjoitusmielessä, mutta en innostunut erityisemmin sen saundeista ja olen aikeissa jossain vaiheessa kokeilla myös tuota 6SN7-peliä. t. Harry 

Nimetön
    Vieras

Myös venäläinen 6N1P toimii minusta peremmin päätepuolella kuin tuo ECC82.

Jallu
    Jäsen

Toi “jjs” kaikumuuntajalla toteutettuna on kyllä hauskan minimalistinen luomus. Hakkurivirtalähde vähän epäilyttää todennäköisten radiohäiriöittensä takia. Ainahan sen voi korvata toki perinteisellä virtalähteellä.
    Tuon virtalähteenhän voisi ehkä tehdä niin, että laittaa kaksi 230/6.3V muuntajaa peräkkäin ensiöt vastakkain, eli toista muuntajaa käytetään nostamaan pienempi jännite takaisin 230 volttiin. Hehkut otettaisiin suoraan muuntajien välistä ja anodijännite kehitetään diodikahdentajalla härdellin 230V lähdöstä. Sopiva muuntajayhdistelmä hakemalla saadaan se anodijännite kohdalleen tai ainakin tarpeeksi lähelle josta se voidaan zenereillä reguloida kuten alkuperäisessäkin kytkennässä.
    Tuollainen kahden muuntajan kytkentä onkin mulla tällä hetkellä työn alla konkanelvytinprojektissa, tehot siinä ei riitä hehkuihin mutta ainakin kokemusta k.o. härdellistä on tulossa.

Sissi A3
    Jäsen

Miten olisi pentodipääte. ECC83:lla saisi muutaman sata milliwattia. ECC82 ja ECC81 lähtöteho olisi n. 1 W ja 6SN7:llä hiukan runsas watti. Sitten se pentodipääte, ECL84/PCL84 lähtöteho olisi n. 1,5 W. Varsinkin PCL84 putkea saa muutamalla eurolla. Mikollakin on varastossa kumpaakin putkea kymmeniä kappaleita. Päätemuuntajaksi kävisi Hammondin 125A ja verkkomuuntajaksi Uraltonen TS-21.

Etuasteet voisi rakentaa jonkin hyväksi tunnetun kytkennän mukaan (yksi kaksoistriodi).

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 23)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.