Mikä kytkis crunch-kanavaksi 2-kanavaiseen putkicomboon?

Home Foorumit Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse Putkivahvistimet Mikä kytkis crunch-kanavaksi 2-kanavaiseen putkicomboon?

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    harryk
    Jäsen

;)Olen tehnyt nyt 4-5 Dusty Road-vahvaria käyttäen sen crunch-kanavassa marsun JCM800/2204 etupäätä lähtökohtana. Olen tviikannut sitä aika paljon mm. netistä löytyneiden ideoiden pohjalta ja saanut sen kuulostamaan kohtuullisen hyvältä. Olen nyt aloittamassa uutta 2-kanavaista combovahvistinprojektia itselleni ja kaipaan vähän uusia ideoita siihen. Tuo marsun pohjalta tehty crunch on paras mitä tähän asti olen saanut sillä rintamalla aikaan. Olen tehnyt myös useamman Trainwreck-johdannaisen, mutta sen ongelma on se, ettei se toimi kovin hyvin 2-kanavaisissa. Siinä suuri osa säröstä syntyy pääteasteessa ja vaiheenkääntäjässä. Tavoite on saada hyvät rosot etuasteesta. En haectässä mitään yber-high-gain-hevi-metalli/sirkkeliosastoa, vaan hyvää rock-saundia. En ole kovin innostunut mm. mesan tyyppisestä etupään saundista jostain syystä Etunen olis hyvä saada aikaan kahdelle ECC83-putkella. Tuon clean-kanavan hoitanen fenkku-/vox-tyyppisellä ratkaisulla. Onko ideoita tuohon ruttu-kanavaan???  ::)t. Harry

jo_tu
    Jäsen

joo, mainostan omia hommia, mutta tossa bad catissa on 3+1 etuasteputkea, ja vox-tyypin puhdaskanava, ja vähintäänkin persoonallinen toi säröpuoli. alkaa olla nyt viittä vaille valmis, huomenna vielä pitäis tulla toinen rele jolla vaihdan vaiheenkääntäjälle menevän signaalin…

miten muuten Harryk olet tehnyt kanavanvaihtopedaalin noihin dusty roadeihin? tai siis onko sulla ledejä niissä ja jos on niin onko ledi kytketty vaan sarjaan jalkakytkimen kanssa?

harryk
    Jäsen

Tuo Bad Cat kiinnostaa vähän, mutta haluaisin kuulla ensin miltä se sitten kuulostaa kun on valmis. Nuo todella high gain-pelit on vaan aika riskialttiita oskilloinneille ym. ja tarkoitus on tehdä combo, mikä ei ainakaan helpota asiaa tuossa mielessä. Tuon kanavanvaihdon skema löytyy muistaakseni kotisivuiltani http://www.bluetone.fi ja “Schematics” osiosta. Jos se ei ole siellä, ilmoita sähköpostiosoittesi niin laitan tulemaan. Porukka valittaa, että nuo releet eivät toimi hyvin kanavanvaihdossa, mutta tuolla tekemälläni tavalla olen saanut ne aivan hiljaiseksi. Olen laittanut myös oman virtalähteen niille, enkä ole ottanut niiden käyttöjännitettä hehkuista mikä olisi yksinkertaisempaa. Kerro miltä pahan kissan säröt kuulostaa kun se on valmis ja saundiklipit antaisivat myös osviittaa. t. Harry 

Nimetön
    Vieras

Minä meinasin ehdottaa EF86 etusta suoraan Schmitt (long tail pair) vaiheenkäännön inputtiin. Itse sain todella hyvät crunch säröt noin, kun kokeilin orange AD15 vahvaimeen muita etuasteita. Siinä oli todella syvältä rouhiva särö. Melkoista twiikkaamista vaati, mutta ei siinä paljoa niitä osia ole. Combossa voi tosin tulla vaikeuksia tuon EF86 kanssa, kun se on aika herkästi mikrofoninen ja vähän häiriöinen. O-renkaita vaimentamaan, niin pitäisi kyllä toimia.

Mutta jos se crunch pitää tulla jo etuasteesta, niin enpä sitten tiedä.

Nimetön
    Vieras

Moi.
    Minäkin olisin SirElwoodin linjoilla siinnä mielessä. Että päätteestä lopullinen ruttu löytyy.
    Vaikka en katodibiasoituja 6v6sia, kummempia olekkaan testaillut.
    Mutta oma kokoemukseni Bassman ja JTM45 etuasteesta on se. Että “mielestäni” niillä on ero kuin yöllä ja päivällä. Ja kas kummaa, mielestäni ainoastaan maadoitus on niissä soundin eron tuojana. Marshall enempi sähköinen. Kun taas Basman puhdas. Bassman mukavampi pikku kuuntelu/soitto-huoneeseen.
    Toki onhan niissä komponentti erojakin. Mutta tuo maadoitus pointti, viekö sen potikoille vain kassiin…Voi olla mutuakin. Ts, minun kuultua…
    Tuli mieleeni myös. Jos haluaa matalammilla anodijännitteillä  (100-130Vdc) tulevaa “matalampi puristeista ruttua, semmoista enempi ryömivää soundia”. Voisi kokeilla muitakin putkia kuin ECC83. Esim vaiheenkääntöön 6CG7 tai 6FG7. Taikka etuputkina joitain 6sella alkavia Gibson tyyliin. Itse aikoisin joskus tsekata Silvertone 1484 kytkiksen. Mutta siinnäkin kokonaisuus ratkaisee.

harryk
    Jäsen

::)Olen samaa mieltä siitä, että paras ruttuhuttu lähtee pääteasteesta, mutta tuo Dusty Roadin kokonaisuus on pitkälle mietitty ns. paras kompromissi, jossa yritän saada yhdestä vahvarista ulos kohtuullisen cleanin ja crunchin samaan aikaan. Kyselin ideoita vaihtoehtoiseen crunch-kanavaan, jossa voisin kokeilla välillä jotain muuta lähestymistapaa kuin tuo JCM800/2204. Näyttää kuitenkin siltä, että se on aika toimiva pohja, jota voin modata vielä lisää moneen suuntaan. Tiedän, että EF86 on loistavasaundinen putki, mutta en usko, että lähden urheilemaan tässä combo-projektissa sen kanssa johtuen sen herkkyydestä tärinälle ym. Yksi ajatus on se, että teen kokeilualustan pelkälle etuasteelle ja alan puhtaalta pöydältä crunch-kanavan kehitystyöhön. Siinä saattaa vaan olla eläkevuodet äkkiä vastassa ennenkun se “magic golden crunch saundi” 😮 löytyy. t. Harry

Jammi
    Jäsen

Minä meinasin ehdottaa EF86 etusta suoraan Schmitt (long tail pair) vaiheenkäännön inputtiin. Itse sain todella hyvät crunch säröt noin, kun kokeilin orange AD15 vahvaimeen muita etuasteita. Siinä oli todella syvältä rouhiva särö. Melkoista twiikkaamista vaati, mutta ei siinä paljoa niitä osia ole. Combossa voi tosin tulla vaikeuksia tuon EF86 kanssa, kun se on aika herkästi mikrofoninen ja vähän häiriöinen. O-renkaita vaimentamaan, niin pitäisi kyllä toimia.

Mitäs jos kokeilet hieman kiusata tota ef86:sta 12ax7:lla, ja katodiseuraaja perään niin tone-stäkkikin tykkää.

harryk
    Jäsen

Mitäs jos kokeilet hieman kiusata tota ef86:sta 12ax7:lla, ja katodiseuraaja perään niin tone-stäkkikin tykkää.

Moro Jammi! Katselin sitä sinun viimeisintä skemaasi jonka lähetit. Shän on se jossa on se EF86 somasti siellä 12AX7-putkien välissä. Sinullahan on se DC-kytketty astekin siinä mukana. Kuten aiemmin totesin, ei tuo EF86 oikein houkuttele combomallisessa vahvarissa noiden häiriötekijöiden takia. Kokeilin tuota DC-kytkentää mm. Bluetone Melissassa, mutta en mielestäni saanut siitä oikein haluttuja saundeja ulos. Melissa onkin menossa jossain vaiheessa uudelleenrakenteluun. Ajatus on tehdä siitä Dumble tyyppinen “Clean machine”. Täytyy tulla Manseen ja tyypätä tuo sinun pelisi livenä. t. Harry

hellhound
    Jäsen

Moi,
    Onko kukaan koskaan kokeillut simuloida päätesäröä tekemällä signaaliketjuun SE-pääteasteen tapainen viritelmä(vaikkapa 6K6GT:lla), jonka ulostulo sitten syötettäisiin koneen varsinaiselle päätteelle vahvistettavaksi. Pentodia voisi rääkätä miten lystää ja silti äänenpaine olisi kontrolloitavissa vaikkapa masterilla.

Petteri

harryk
    Jäsen

Yritin tehdä tuollaisen kauan sitten yhdellä EL84:lla, mutta en siíhen aikaan osannut varmaan tehdä sopivaa vaimennusta seuraavaan asteeseen oikein. Muistelen hämärästi, että lopputulos oli kaukana mistään toimivasta ratkaisusta. En sitten tiedä onko yhden rääkätyn single ended-pääteputken särö mikään saundinirvana jota olen hakemassa. Jostain syystä pidän kunnon push-pull-päätesäröstä, varsinkin kun särösaundia ei vedetä ihan ruttuun. t. Harry 

villems
    Osallistuja

Morjens,

muilla foorumeilla monesti ehdottavat tuota soldanon atomic16. En ole kuullut livenä, mutta koska tonestäkki on jo valmiiksi samanlainen kuin dustyroadissa, niin tuota olisi helppo kokeilla muuttamalla pelkästään kolmen ensimmäisen triodin ympärillä olevia komponentteja.

http://www.schematicheaven.com/newamps/soldano_atomic16.pdf

harryk
    Jäsen

Morjens,

muilla foorumeilla monesti ehdottavat tuota soldanon atomic16. En ole kuullut livenä, mutta koska tonestäkki on jo valmiiksi samanlainen kuin dustyroadissa, niin tuota olisi helppo kokeilla muuttamalla pelkästään kolmen ensimmäisen triodin ympärillä olevia komponentteja.

http://www.schematicheaven.com/newamps/soldano_atomic16.pdf

::)Muistan kokeilleeni joskus juuri tuota Atomcin etuastetta johonkin projektiin kun kehittelin tätä Bluetone DR konseptia enkä tainnut innostua sen särömaailmasta ainakaan silloin kovin paljoa. Täytyy varmaan väsätä se testialusta missä voisi simuloida eri komponentti- ja kytkentävariaatioita ennenkuin tuuppaa mitään uutta tuotantokäyttöön. Tuo Top Hat Exampler???? näyttää erehdyttävästi JCM800:n etupäältä pienillä modeilla, joten tuntuu Sinuhea lainatakseni, ettei mitään uutta auringon alla. Kait meikäläisestä on tullut vähän ronkeli kun ikää pukkaa. Lisää ehdotuksia otetaan kyllä mieluusti vastaan. t. Harry

Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.