Metaltronix M1000 (Kitaravahvistin)

Home Foorumit Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse Putkivahvistimet Metaltronix M1000 (Kitaravahvistin)

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #69075
    alsu
    Osallistuja

    Terve! pakko alkaa kyseleen neuvoa kun ite ei saa hommaa ton vahvarin kanssa sen kummemmaksi.

    Toimiva kone mutta menee tonestakkia ruuvatessa saundi murolle (basso ruuvi klo 1-2 ja siitä eteenpäin) ja tuntuu ettei siitä sitten palaudu.

    Onko tuolla v2 toisen triodin anodin kykennällä mikä merkitys, kytkiksessä on piirretty vaihtoehdot 100k ja anodi josta 22nF konkalla signaali eteenpäin, piirilevyllä on kuitenkin 82 k sarjassa 22k anodille ja 22nF konkalla signaali siitä vastuksien liitoksesta.

    Itellä on samanlainen kone joka toimii ihan niinkuin pitääkin. Ainoo ero on eri valmistajan pääteputket. Oirehtivaa on toisillakin tuubeilla testattu, mielestäni ei vaikutusta. Biakset ja muut on kohdallaan virta ja jännitemetelmällä. Digiskoopillaa en saa signaalista ylimenosärökohtaa kuvaksi.

    Bass potikka, käytetty irti, vastusputsattu, tostakin bass ja mid säätimille menevät konkat vaihdettu orange drop, ei vaikutusta.

    kytkentä :

    http://www.metaltronix.net/manuals/m1000preamp_schem.pdf

    Vinkkejä kiitos.

    #87974
    moonshine
    Jäsen

    2. asteen anodin kytkentäkonkan voisi pienentää 2.2 nanofaradiin ja kenties 1. asteen kytkentäkonkkaakin voisi pienentää hieman. Sen lisäksi bass-potikan arvon voi puolittaa vaikka 500 kilo-ohmiin. Kytkentä näyttää sinänsä ihan asialliselta, kaikki ehdottamani muutokset vähentävät bassoääniä  ja niitä kannattaa kokeilla yksi kerrallaan. On varsin vaikea arvioida, mikä/mitkä niistä toimivat parhaiten tai onko tuossa kytkennässä jotain muuta hämärää. 22nF kytkentäkonkka high gain-kitaraetuasteessa on kuitenkin varsin iso, joskin alapäätä vaimennetaan myös pienillä katodikonkilla.

    #87975
    alsu
    Osallistuja

    Jo vain, samoja mietin itsekin mutta se tässä kummastuttaa kun oma laite on ihan orkkis ja toimii ja tämä (jota tutkiskellaan on samanlainen sisuskaluiltaan) ei sitten kuitenkaan toimi samalla tavalla (tai yhtä hyvin) ku omani.

    #87976
    alsu
    Osallistuja

    2. asteen anodin kytkentäkonkan voisi pienentää 2.2 nanofaradiin ja kenties 1. asteen kytkentäkonkkaakin voisi pienentää hieman. Sen lisäksi bass-potikan arvon voi puolittaa vaikka 500 kilo-ohmiin. Kytkentä näyttää sinänsä ihan asialliselta, kaikki ehdottamani muutokset vähentävät bassoääniä  ja niitä kannattaa kokeilla yksi kerrallaan. On varsin vaikea arvioida, mikä/mitkä niistä toimivat parhaiten tai onko tuossa kytkennässä jotain muuta hämärää. 22nF kytkentäkonkka high gain-kitaraetuasteessa on kuitenkin varsin iso, joskin alapäätä vaimennetaan myös pienillä katodikonkilla.

    Mittasin bass säädön potikan kun se oli irti, 800k (leimattu 1M)

    #87977
    moonshine
    Jäsen

    Kai Bass- ja Treble-potikat ovat logaritmisia? Sitä ei sanota kytkentäkaaviossa, mutta niin sen kuuluu olla FMV-tonestackissa. Tuo selittäisi sen, miksi alkuperäinen toimii eri tavalla.

    #87978
    alsu
    Osallistuja

    On on. Siis pöydällä on kaksin kappalein alkuperäisiä ameerikan “rotanpesiä”…toinen toimii toinen ei. Tai tuo toinenkin tuntuu vaivaavan lähinnä siinä mielessä et ku toinen toimi ja tuo sitten ei kuitenkaan samallatavalla. Molemmat on ihan orkkiksia ja semmosina ne haluis pitääkin.

    Ongelma ilmenee erityisesti SG:n etumikillä tuutattaessa. Olen miettiny jo jotain lämpötila juttuja, joksus menee se 8-10 min että huomaa sen ylimääräisen muhjun äänessä, mutta ei se sitten ku tarkemmin kokeilee ole sekään. Ja mikään tuolla ei silleesä kuumene chassiksen sisäpuolella.

    Kakkinensa tuo tonestakki on ihan sama ku hyllystäni löytyvissä monissa muissa vahvistimissa, mutta juuri tässä yksilössä se ei vaan toimi kivuttomasti.

    No eroja omani ja labrassa olevan kesken on se et omassa on paikallaan TAD leimatut tuubit ja tässä toisessa on JJ EL34:t. Omassa oli aikasemmin paikalla JJ EL34:t jotka oli hemmetin ponnettoman kuuloiset…heitin pois. Oisko se nyt sitten nuo JJ:t murheena tossa toisessa. Putket itessään on kaikin puolin kunnossa, mittailin ne testipenkissä, paljon puhuttua hönkää on ja jyrkkyys (eli hilajännite suhteessa anodivirta on ihan samassa, tussin paksuudesta hieman riippuen).

    #87979
    Sancho
    Jäsen

    Hei, oletko kokeillut vaihtaa etuasteen putkiä päikseen laitteista?

    #87980
    alsu
    Osallistuja

    Juu, on vaihdettu, ja nämäkin putket toimivat ihan jossain toisessa laitteessa. Alkaa kohta olemaan manaajan paikka 😉

    Jälleen vahvistuu mielipide sen suhteen että mikäli laite on sellainen jota on tarvis modata/muunnella/tms. niin iso ei piirilevylle rakennetulle keksinnölle. Tuota levyä kun on tuostakin jo erinäisiä kertoja käytetty irti.

    Viikonlopun mittaan vaihtuu loput signaalitien ja tonestakin konkat, signaalijohtimet m. suojatut. Hilavastukset piirilevyltä kannoille jne. Mut edelleen ihmetyttää että se oma laite toimii vaikka kaikin puolin orkkis (no poweri muuntaja jymisee kovasti jo tyhjäkäynnillä…se tietty kummastuttaa et johtuuko siitä et virtaa hupenis johonkin).

    Niin joo ja tuokin et se on (joskus) toiminut…

    #87981
    tinippa84
    Osallistuja

    Kai Bass- ja Treble-potikat ovat logaritmisia? Sitä ei sanota kytkentäkaaviossa, mutta niin sen kuuluu olla FMV-tonestackissa. Tuo selittäisi sen, miksi alkuperäinen toimii eri tavalla.

    Tässä laitteeessa siis kyse ihan jostakin konkreettisesta viasta. Laite on aiemmin ollut käytössä ja toiminut normaalisti, kuulostanut hyvälle, jne… kunnes sitten alkoi oireilemaan edellä kuvatulla tavalla. Tuo vika kuulostaa jollakin tapaa siltä kun vahvistimeen päästeltäisiin liikaa signaalia (esim. säröpedaali) ja saundi menee muhjuksi.

    #87982
    tinippa84
    Osallistuja

    Nyt on koneeseen vaihdettu muutama signaalitien konkka ja johto. Kokeiltu vielä eri putkisarjalla. Tinauksia käyty läpi, yms yleistä käpistelyä ja putsailua. Vaiva jatkuu…

    #87983
    alsu
    Osallistuja

    No niin, nytpä vaikuttas kovasti siltä että syyllinen siihen saundiprobleemaan löyty. Keksinnössähän parila releellä tehty noita vahvistin asteen ohituksia sikälimikäli kliinimpää saundia halajaa. Tonestakin jälkeen on vielä yksi aste ja sen rele irroitettiin piirilevyltä ja kytkentä tehtiin suoraan hyppylangalla. J akas, niin oli pöydällä kovasti eläväinen M1000 kasarihevijytkäle.

    Piirilevyllä on pellit sillen että releen kärjet on rinnakkain NC-NO-C. Tuumailin että tällä viissiinhän se riittää kun jompi kumpi kärki vikaantuu jotenkin niin se rupee falskaan ja vuotaan…voi juurikin tuommoisen setin saundiin aiheuttaa. Onko muilla kokemuksia samantyyppisestä ilmiöstä.

    Sori naapurit mutta nyt on pakko sitten taas hieman testailla laitetta.

    #87984
    F-Jag
    Osallistuja

    Tonestakin jälkeen on vielä yksi aste ja sen rele irroitettiin piirilevyltä ja kytkentä tehtiin suoraan hyppylangalla. J akas, niin oli pöydällä kovasti eläväinen M1000 kasarihevijytkäle.

    Ach, mikset heti sanonut, että siinä on releitä signaalitiellä. Kaikissa vioissa: aina ensiksi tsekattava kytkimet, releet ja liittimet, putkien kannat mukaan lukien. Kunnon vahvistimissa signaalitielle mahdollisimman vähän mitään katkoja.

    #87985
    alsu
    Osallistuja

    noo, skeemassakin niitä releen kuvatuksia oli. Eipä tullu oikeen mieleen kun ne irti ja piipparill amitattuna vaikutti kuitenkin toimivan. Signaalille ne kuitenkiin teke ejotain kummaa. Tutkimukset vielä jatkuu.

    #87986
    JoneP
    Jäsen

    Minulla AV-viritinvahvistimen kaiutinliitännöissä olleet releet hapettuivat ajan myötä. Ongelma esiintyi pienillä äänenvoimakkuuksilla. Eli signaali ei kulkenut releiden kärkien läpi. Äänenvoimakkuuden nosto sai signaalin taas kulkemaan. Telekommunikaatiolaitteissa releiden kotelot on jopa hermeettisesti suljettuja ja kontaktimateriaaleille luvataan minimikesto tapahtuville vaihdoille. Releen kärjet saa pilalle liian suurilla jännitteillä / virroilla. Kytkettävän piirin induktanssi pahentaa tilannetta. AV-vahvistimessa lopulta tinasin kärjet pysyvästi kiinni ja vahvistin siirtyi omakotitalokäyttöön, kun pelkillä kuulokkeilla kuuntelu ei enää onnistunut. Tässä tapauksessa releiden pysyvä ohitus on tuskin mahdollista.

    #87987
    alsu
    Osallistuja

    ON toki mahdollsita mutta mutta, laitepa ei enää sitten mahdollsita saundista toiseen siirtymista kytkimiä polkaisemalla. tarkoitus on pitää se alkuperäisessä kuosissa. Uusia releitä jne…

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.