Mesan studiopreamp
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › Mesan studiopreamp
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
8.7.2007, 18:31 #67070jmarjamaJäsen
Mulla on tuollainen mesan putkietunen vuodelta 1990 ja tarvisin vähän apuja sen suhteen. Laitteessa on kaksi recording ulostuloa ja kaksi kappaletta normal ulostuloja. Olen soitellut vehkeellä mesan 50/50 päätteeseen ja vehje kuulostaa kohtuullisen hyvältä recording ulostuloista päätteeseen vedettynä, mutta normal ulostuloista melko hirveältä. ???
Recording ulostuloista laite kuulostaa kohtuullisen hyvältä kytkipä sen melkein mihin tahansa, mutta normaali-ulostulot kuulostaa diskanttisen repivältä ja suttuiselta. Omasta mielestäni tuo kytkis näyttää siltä että molemmat ulostulot on melkein samaan pisteeseen kytketty. (recording ulostulossa on vaan kela ja konkka)
Olen vaihtanut putket useaan otteeseen uusiin ja niissä ei ole varmasti mitään vikaa. Haluaisin saada laitteen toimimaan kunnolla myös noista normaali-ulostuloista, koska tuo recording ulostulo on vähän turhan tuhnun kuuloinen. :'(
Tuolla on laitteen kytkis jos joku siitä vilkaisemalla ymmärtää mistä kannattaa mittailla jännitteitä tms.
http://www.tubefreak.com/schema.htm#studio
Ja suuri kiitos jos joku vaivautuu asiaan perehtymään.
T: Janne
8.7.2007, 18:53 #72333ceesamiJäsenItselläni on samanlainen, ja olen myös huomannut saman asian. Kyseessä taitaa olla siis enemmänkin ominaisuus kuin vika.
Se vastus-kela-konkka -hässäkkä siellä recording outissahan simuloi kaiutinta. Lähinnä se vaimentaa diskantteja, mutta saattaa myös tehdä jotain pientä resonanssia yläkeskialueelle, en ole simuloinut tosin. Muuta eroa noilla lähdöillä ei tosiaan ole.
Itse käytän tuota vain satunnaisesti esim. kovalevytallentimien kanssa, joten en ole pahemmin paneutunut modaamiseen. Kun ei nuo Mesat ole niin kovin modausystävällisiäkään. Ja EQ:lla saa kuitenkin aika hyvin tuota yläpäätäkin muokattua.
Edit: Studio Pren lähtöimpedanssi on korkeahko, joten pitkä/huonolaatuinen kaapeli päätteelle saattaa syödä diskantteja.
9.7.2007, 10:06 #72334jmarjamaJäsenitte oon kans koittanut EQ:lla korjata tilannetta, mutta ei sekään tunnu riittävän ja soundista katoaa myös luonnetta jos ihan kaikki diskantit vetää pois.
Voiko tuollainen juttu johtua huonoista putken kantojen kontakteista tai elkojen kuivumisesta? Efektiluupin jakkien kontaktit on ainakin joskus aiheuttaneet ongelmia.
Ja olen kyllä päässyt kuulemaan joskus tosi hyvänkin kuuloista studiopreamppia!
Ja ongelma tuntuu nimenomaan särökanavalla soittaessa, puhtaat on ihan hyvän kuuloiset.
– Janne –
9.7.2007, 11:53 #72335ceesamiJäsenTuo mun on kyllä aina ollut tollanen. On käynyt kyllä mielessä putkien kanssa pelailla. Esim. JJ:n 12AX7:illa saanee soundia säädettyä hieman tummemmaksi tarvittaessa. Voisi jopa kokeilla 12AU7:aa esim. V4:ksi. Mutta kun minulla ei ole erillistä päätettä mihin tuota kytkeä, niin on jääneet nuo kokeilut tekemättä.
Volumen ja Lead driven kanssa pelaamalla saa muuten myös yllättävän paljon muutosta soundiin, mutta senhän varmaan tiesitkin.
Voiko tuollainen juttu johtua huonoista putken kantojen kontakteista tai elkojen kuivumisesta? Efektiluupin jakkien kontaktit on ainakin joskus aiheuttaneet ongelmia.
En usko.
Simuloin joutessani tuon Rec Outin ja Main Outinkin.. Näyttää siltä, että tuo Rec Out vaimentaa signaalia aika reippaasti, n. 16dB. Kävisikö tuossa sitten vaan niin, että Main outista lähtee liikaa mökää päätteelle.. Tosin Level-nupillahan se pitäisi pystyä kompensoimaan…
9.7.2007, 17:32 #72336jmarjamaJäsenKiitti kuvasta noinhan se juurikin menee.
Olenkin pelannutkin jo putkilla, mulla on nyt paikoillaan JJ:n 12ax7 mutta 12au7 tai 12at7 on vielä kokeilematta. Electro harmonixitkin oli mesan putkia paremmat, mutta jätin JJ:t paikoilleen, koska olivat tummemman soundiset. Olen kyllä väännellyt päätettä ja etuastetta monelle mallille ja kokeillut erilaisia päätteitäkin. Aina vaan on lopputuloksena mieletön sirinä noista normal-outputeista.
Tuolla sivulla on paneuduttu studio preampin intermodulaatiosäröön
http://optimisetonampli.chez-alice.fr/exemple.htm
Tuntuu kyllä vähän hassulta että noita konkkia nakellaan joka paikkaan, mutta niinhän se sanoi entinen elektroniikan opettajakin että pienen konkan voi panna melkeen minne tahansa, sehän se näyttää hyvältä…
Onko ceesami sulla kans sellainen studiopreamp jossa EQ:n tausta on sininen ja muistatko miltä vuosikymmeneltä se sinun malli on. Mulla on tosiaan sellainen sininen tausta ja verkkomuuntajaan on tussilla kirjoitettu '90. Oon omistanut omani vuodesta 1999 ja sitä sirinää on kyllä ollut aina siitä asti, vaikka joskus vehje kuulostaa mielestäni erilaiselta, mutta vika voi olla ihan hyvin myös korvien välissä…
9.7.2007, 19:56 #72337ceesamiJäsenKiitti kuvasta noinhan se juurikin menee.
Olenkin pelannutkin jo putkilla, mulla on nyt paikoillaan JJ:n 12ax7 mutta 12au7 tai 12at7 on vielä kokeilematta. Electro harmonixitkin oli mesan putkia paremmat, mutta jätin JJ:t paikoilleen, koska olivat tummemman soundiset. Olen kyllä väännellyt päätettä ja etuastetta monelle mallille ja kokeillut erilaisia päätteitäkin. Aina vaan on lopputuloksena mieletön sirinä noista normal-outputeista.
Tuolla sivulla on paneuduttu studio preampin intermodulaatiosäröön
http://optimisetonampli.chez-alice.fr/exemple.htm
Tuntuu kyllä vähän hassulta että noita konkkia nakellaan joka paikkaan, mutta niinhän se sanoi entinen elektroniikan opettajakin että pienen konkan voi panna melkeen minne tahansa, sehän se näyttää hyvältä…
Onko ceesami sulla kans sellainen studiopreamp jossa EQ:n tausta on sininen ja muistatko miltä vuosikymmeneltä se sinun malli on. Mulla on tosiaan sellainen sininen tausta ja verkkomuuntajaan on tussilla kirjoitettu '90. Oon omistanut omani vuodesta 1999 ja sitä sirinää on kyllä ollut aina siitä asti, vaikka joskus vehje kuulostaa mielestäni erilaiselta, mutta vika voi olla ihan hyvin myös korvien välissä…
Mielenkiintoisen oloinen linkki, pitääpäs lukaista jossain välissä tarkemmin, vaikken ranskaa oikeasti osaakaan 🙂
Minulla taitaa olla kyllä ihan mustavalkoinen se etulevy. Vuosilukua en muista nähneeni missään, enkä voi nyt tarkistaa, kun olen 140 km päässä laitteesta… Ostin sen käytettynä kaverilta pari vuotta sitten. Muistaakseni tuli Ruotsista kaverille.
Asunetko Oulussa sinäkin? Voitaisiin kenties vertailla ihan livenä noita vehkeitä joskus.
9.7.2007, 20:38 #72338jmarjamaJäsenKappas sattumaa, oululainenhan minä…
pane vaikka sähköpostia tulemaan niin voidaanhan niitä katsoa ja vertailla keskenään. Sähköpostiosoitteeni näkynee sinulle noista tiedoistani.
– Janne –
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.