Melissan ensiparkaisut…

Home Foorumit Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse Putkivahvistimet Melissan ensiparkaisut…

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 21)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    ceesami
    Jäsen

…Tuntuu olevan koliikkivauva tämä yksilö 🙂 No, ei sinällään yllätä, kun tuo rakenne ei ole aivan yksinkertaisimmasta päästä, ja jostain syystä sain vielä päähäni tehdä leiskan itse. Kitaran ääni tuli kyllä läpi eka yrityksellä, mutta gainia puuttui runsaasti. Sitten alkoikin inputti oskilloimaan, eikä lopettanut millään.

Vaihtelenpa tuon inputtipiuhan suojattuun, jos pääsisi sitte diagnosoimaan muita vikoja 🙂

harryk
    Jäsen

;)Moro!  Itsellä oli aika paljon tekemistä oman Melissan kanssa ennenkuin alkoi asettumaan haluttuun kuosiin. Tuo DC-kytkentä vaatii aika paljon säätämistä ennenkuin löytyy oikeat biakset ym. Kytkis on myös aika monimutkainen tuon middle-säädön vuoksi. Sain omani pelaamaan loppujen lopuksi, mutta välillä ketutti aika paljon. Kannattaa laittaa suosiolla trimmerit niiden biasten säätämiseen. Kun säädät yhtä trimmeriä, vaikuttaa se myös muualle kytkentään. Tsemppiä sinne. t. Harry Bluetone

ceesami
    Jäsen

;)Moro!  Itsellä oli aika paljon tekemistä oman Melissan kanssa ennenkuin alkoi asettumaan haluttuun kuosiin. Tuo DC-kytkentä vaatii aika paljon säätämistä ennenkuin löytyy oikeat biakset ym. Kytkis on myös aika monimutkainen tuon middle-säädön vuoksi. Sain omani pelaamaan loppujen lopuksi, mutta välillä ketutti aika paljon. Kannattaa laittaa suosiolla trimmerit niiden biasten säätämiseen. Kun säädät yhtä trimmeriä, vaikuttaa se myös muualle kytkentään. Tsemppiä sinne. t. Harry Bluetone

Jep, laitoin trimmerit ihan suosiolla jo alunperin. Olen kokeillut tuota DC-driveä jo omassa Uralissani, ja huomasin kyllä, että säätämistä riittää. Tällä hetkellä toisen asteen bias on liian kylmällä, n. 2V. Kumma kyllä, trimmerin säätäminen muuttaa sekä grid- että katodijännitettä saman verran, joten bias ei itse asiassa muutu… Pitänee kokeilla pienempää katodivastusta.

Yksi ongelma on se, että tuo projekti seisoi monta kuukautta ennen kuin tässä parin viime päivän aikana innostuin vetämään loput piuhat paikoilleen. Eli ei ole ihan varmaa tietoa, montako osaa sieltä vielä puuttuu… 😉

javia
    Jäsen

Meikäläisen melissa näki kanssa päivänvalon ja jopa muutamalle keikallekin kesällä pääsi. Mut joku siinä ei toiminut/miellyttänyt, en saanut millään sitä asettuun. Pistinpä sen tässä palasiksi kun en jaksanut enään tapella. Taidanpa kokeilla tuon melissan pohjille Mark Hussin 6V6 plexiä…

ceesami
    Jäsen

Meikäläisen melissa näki kanssa päivänvalon ja jopa muutamalle keikallekin kesällä pääsi. Mut joku siinä ei toiminut/miellyttänyt, en saanut millään sitä asettuun. Pistinpä sen tässä palasiksi kun en jaksanut enään tapella. Taidanpa kokeilla tuon melissan pohjille Mark Hussin 6V6 plexiä…

Noh, minä olen aika sinnikäs kaveri, kun sille päälle satun. Urali oli minulle ensimmäinen itse kasattu projekti, ja kesti melkein vuoden, ennen kuin sain sen toimimaan niin kuin halusin. Hyvän kuuloinen vahvistinhan se oli jo vakiona, ei siinä mitään, mutta ei vain toimi siinä, mitä itse soitan. Sen tiesin kyllä jo ostaessa, mutta kun rakenne on niin yksinkertainen, niin siitä on helppo lähteä hakemaan sitä omaa soundia.

Melissaan päädyin sitten ihan klippien perusteella. Saas nähdä, montako vuotta tämän kanssa menee =)

harryk
    Jäsen

;)Moro! Melissa ei ole helpoin vahvari saada kunnon saundeja ulos. Se on vielä yksikanavainen joka tarkoittaa sitä, että et saa samaan aikaan mureita särökomppeja, silkkisiä kliinejä tai laulavaa lead-sustainia siitä ulos. Kokeilin kesällä plexin etupäätä 2xECL86 pääteasteeseen enkä saanut siitä mieleistäni lead-saundia ulos millään. Päädyin tekemään AX84-palstan HIoctane-etuasteen yhdistettynä tuohon itse suunniteltuun 2xECL86-päättäriin. Heitin sen jälkeen säröpedaalit nurkkaan ja käytän sitä pelkästään bänditreeneissä tällä hetkellä sooloihin. Sitä saa kohtuullisilla volyymeilla yliohjatun plexi-marsun saundin aikaan. Pelin kytkis on kotisivuillani kohdassa Bluetone Lead Baby jos joku on siitä kiinnostunut. Osoite on http://www.bluetone.fi t. Harry Bluetone

ceesami
    Jäsen

Se on vielä yksikanavainen

Miten niin yksikanavainen? Onko niitä muitakin? 😉

Heitin sen jälkeen säröpedaalit nurkkaan ja käytän sitä pelkästään bänditreeneissä tällä hetkellä sooloihin. Sitä saa kohtuullisilla volyymeilla yliohjatun plexi-marsun saundin aikaan. Pelin kytkis on kotisivuillani kohdassa Bluetone Lead Baby jos joku on siitä kiinnostunut. Osoite on http://www.bluetone.fi t. Harry Bluetone

Minäkään en tykkää siitä, että vahvistimen edessä pitää olla joku matolaatikko, että saa soundia. Kun se pitää olla sitte siinä aina… Toki käytän keikoilla yleensä wahia, ja ehkä jotain muuta, kuten Tube Screameria sooloissa. Mutta tarpeen tullen pitää pärjätä ilmankin. Kyllähän noita mielenkiintoisia projekteja riittäisi, kun ehtisi vaan tekemään. Tuota Lead Babyä olen jo tutkaillut aiemmin, ei ollenkaan hullumman oloinen vekotus =) Seuraava projekti lienee kuitenkin Firefly, kun siihen on jo osatkin olemassa.

Mistä muuten hommasit noita LM334:sia Melissaan?

harryk
    Jäsen

8)Moro!  Minun pienen aivokapasiteettini mukaan Melissa on ns. yksikanavainen nuppi, josta saa kerrallaan ilman lisäkonsteja sen yhden perussaundin verrattuna ns. 2-4-kanavavehkeisiin, joissa kanavia ja saundeja voidaan vaihtaa lennosta esim. jalkakytkimellä. Olen tehnyt joitain jopa 4-kanavaisia vahvistimia aikanaan. Niissä kanvanvaihto tapahtuu logiiikkapiireillä ja releillä. Jokainen etuaste viritettiin erilaiseksi, niillä olivat omat eq:t, gainit, säröytymisprofiilinsa jne. Ao. vehkeet ovat aika monimutkaisia rakentaa ja nykyään uskon enemmän ns. “touch responsivnessin”, dynamiikan ja päätesärön voimaan. Melissan säröt perustuvat mielestäni pitkälti etuasteen dc-kytkentään enkä ole vielä oikein päässyt perille onko se sen tyyppistä äänimaailmaa mitä itse haen. Tuo etuasteen katodin virranrajoitusdiodin sain nimimerkki Jammilta joka kirjoittelee myös tälle palstalle silloin tällöin. En muista mistä hän niitä hankki, mutta kannattaa kysyä häneltä. Minulla oli alkuun sen tilalla ns. bootstrap-kytkentä. En kyllä huomannut mitään dramaattista eroa saundeissa ym. diodin vaihtamisen jälkeen. t. Harry Bluetone

Tubeman
    Jäsen

Partcosta löytyy LM334Z ,tuo kyseinen piiri on jännite-referenssi lutikka,sen voinee korvata
    jollain muulla tai tekee ihan uudelta pohjalta tuon osion piirimallin vaihtuessa.

Itse asiassa tuolla LM334:llä voi tehdä eri katodijännite asetuksia jos viitsii,kytkimellä vaihdettavat asetusvastukset piirin kupeeseen .Datalehti valaisee enemmän aiheesta.

ceesami
    Jäsen

Partcosta löytyy LM334Z ,tuo kyseinen piiri on jännite-referenssi lutikka,sen voinee korvata
    jollain muulla tai tekee ihan uudelta pohjalta tuon osion piirimallin vaihtuessa.

Itse asiassa tuolla LM334:llä voi tehdä eri katodijännite asetuksia jos viitsii,kytkimellä vaihdettavat asetusvastukset piirin kupeeseen .Datalehti valaisee enemmän aiheesta.

Tai jos ihan tarkkoja ollaan, niin virtaahan nuo reguloi 😉  Noita näkyy löytyvän paikallisesta SP-Elektroniikastakin, kun jaksoi luetteloa vähän selata.

ceesami
    Jäsen

8)Moro!  Minun pienen aivokapasiteettini mukaan Melissa on ns. yksikanavainen nuppi, josta saa kerrallaan ilman lisäkonsteja sen yhden perussaundin verrattuna ns. 2-4-kanavavehkeisiin, joissa kanavia ja saundeja voidaan vaihtaa lennosta esim. jalkakytkimellä. Olen tehnyt joitain jopa 4-kanavaisia vahvistimia aikanaan. Niissä kanvanvaihto tapahtuu logiiikkapiireillä ja releillä. Jokainen etuaste viritettiin erilaiseksi, niillä olivat omat eq:t, gainit, säröytymisprofiilinsa jne. Ao. vehkeet ovat aika monimutkaisia rakentaa ja nykyään uskon enemmän ns. “touch responsivnessin”, dynamiikan ja päätesärön voimaan. Melissan säröt perustuvat mielestäni pitkälti etuasteen dc-kytkentään enkä ole vielä oikein päässyt perille onko se sen tyyppistä äänimaailmaa mitä itse haen.

Niinpä, eihän sitä tiedä mistä sitä tykkää, ennen kuin on kokeillut kaikkea mahdollista 🙂 Itse en ole koskaan tykännyt siitä monikanavaisille peleille tyypillisestä soundin muutoksesta kanavaa vaihdettaessa. Toimiihan se jossain heavyssä, mutta tykkään itse käyttää kitaran volumea. Tuossa Uralissa oleva DC-kytkentä siivoutuu kohtuu hyvin ruuvamalla kitaran potikkaa.

Päätesärö, juu, sehän on sitä parasta. Mutta pitäisi rakentaa joku powerscaling -tyyppinen ratkaisu, ettei tarvis olla joka keikalle eri vahvistin. Uralin 10W:kin on toisinaan aivan liikaa, harvemmin on kyllä kesken loppunut.

harryk
    Jäsen

::)Meillä tuo Lead Babyn n. 10 w riittää mainiosti vaikka bändissämme on kohtuullisen kovakätinen rumpali joka määrää möykän kokonaistason. Täytyy tehdä jossain vaiheessa joku 3-5 w push-pull-putkivahvari jolloin saisi sen hyvän pätesärön pienemmilläkin volyymeilla. Rakensin yhden JCM800+sigle ended EL84 vehkeen (Bluetone Junior), mutta en pidä erityisesti sen saundista. Tuo monikanvajuttu lähti aikanaan siitä kun keikkailtiin enemmän ja musiikkia soitettiin metsäkukista apassiin ja sieltä paranoidiin. Oli aika vaivalloista ruuvata joka biisiin genren mukaiset saundit. Ajattelin silloin päästä helpolla kun voi vaihtaa saundit lennosta. Tällöin ei kylläkään päätesäröllä ollut mitään roolia kokonaissaundissa. Päättärinä oli Voxin AC30 klooni, joka kyllä pelitti ihan hyvin moneen tarkoitukseen. Tämä monikanavaihme päättäreineen sitten vohkittiin yhden murron yhteydessä meidän treenikämpältä. Aloitin uuden vastaavan projektin v. 2000 ja se projekti on vieläkin kesken (n. 80% valmis) kun iski sotaväsymys ja se jäi siihen. Siinä on rahaa aika paljon kiinni osissa ja ehkä joskus eläkepäivinä palaan siihen asiaan uudelleen. Suurin syy projektin hyytymiseen oli logiikkapiirien ja relehässäköiden huono dokumentointi. Meni vuosi välissä ja aivot olivat täysin tyhjät sen asian osalta. Että silleen. Pieni ja yksinkertainen on totta. t. Harry Bluetone

Tubeman
    Jäsen

Tai jos ihan tarkkoja ollaan, niin virtaahan nuo reguloi 😉  Noita näkyy löytyvän paikallisesta SP-Elektroniikastakin, kun jaksoi luetteloa vähän selata.

Totta,niinhän siinä datalätyssäkin lukikin,pitääpä pestä rillit..  ;D

Jammi
    Jäsen

Joo, Partcosta ostin.
    Tuttuja nimiä vilahtelee täällä. Oma Ääni-vahvistimeni etunen on ax84 HiOctanea DC modauksella ja Melissan basso-säädöllä, pääte on suoraan M Hussin 6V6 Plexistä.
    Olisipa mielenkiintoista vertailla näitä käsityön mestariteoksia…

ceesami
    Jäsen

No niin, pienen rassauksen (uusi leiska, irto-osat kiinni, suojattua johtoa, pari konkkaa ja kepposta jne…) jälkeen vaihdoin etusputken ja oskillointi loppui. Eli ihan tavallinen tapaus siis 🙂

Gainia puuttuu kuitenkin edelleen, ei mene särölle ollenkaan vaikka on hanat kaakossa. No, nyt on kuitenkin mukavampi rassata, kun kuuluu muutakin kuin ulinaa =) Homma jatkukoon huomenna.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 21)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.