Matchless Lightning 15 muuntajat
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › Matchless Lightning 15 muuntajat
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
4.9.2008, 18:58 #67614harrykJäsen
;)Olen tuossa miettinyt josko joskus lähitulevaisuudessa (syksy-talvi 2008-2009???) kokeilisi rakentaa tuon Lightning 15 koska sen saundeja on hehkutettu varsinkin kliinien osalta eri foorumeilla. Jossain oli kommentti, että sen päätemuuntaja kahdelle EL84 putkelle ensiön puolelta pitäisi olla jotain 4 kohmia normaalin 8 kohmin sijaan jollain 350 voltin anodijännitteillä ja tämä olis oleellinen osa sen maagista saundia. Onko kellään kokemuksia ylipäätään tästä pelistä? Muistelen hämärästi, että Elwood olisi jossain vaiheessa hehkuttanut tämän vahvarin puolesta. t. Harry
5.9.2008, 02:43 #77470NimetönVierasMinä joo. En tosin tuosta muuntajasta tiedä, itselläni on ollut tuossa kloonissa kiinni sekä hammondin 125E, että 1608 ja jälkimmäinen on ollut huomattavasti parempi. 8k ensiöllä siis. Pitäisi vaihtaa omaani verkkomuuntaja vielä, niin pääsisi taas kokeilemaan/mittailemaan. Verkkomuuntajaksi tulee uraltonen TV3. Senverran olen huomannut, että ihan mikä tahansa EL84 ei tässä koneessa tule kestämään. Sovtekin “halpis” mallin putket ei toimineet ollenkaan. Joten laatuun kannattanee panostaa heti alusta. Mutta anodijännite tosiaan osuu siihen 350V tietämille.
Tämä minun projekti alkoi joskus kauan sitten orange AD15 vahvarista, ja siitä eteni erinäisten vaiheiden jälkeen tähän. Soundi on matkanvarrella parantunut kokoajan. Mutta puhtaista en nyt niin tiedä (mulla on bandmaster, vertaan aina puhdasta soundia siihen), mutta säröpuoli tuossa on minusta hyvä. Mastervolumena kannattaisi varmaan olla PPIMV eikä crossline, mutta en ole alkanut vaihtamaan. Hiljaahan tuolla ei ole tarkoitus soittaa. ;D
Omaani tein myös kaiun. Voipi olla että sitäkin joutuu vähän vielä säätämään, vaikka tuntuu nyt että se toimii tällähetkellä parhaiten koko laitteessa. Omani siis kärsii (ainakin) liian alhaisesta jännitteestä etuasteen puolella, siksi verkkomuuntajan vaihtaminen. Samalla saan myös omaani putkitasurin. Toivottavasti mitään muuta ei ilmene sitten. Liitteenä on kytkis omastani tällähetkellä. Jännitteitä vaan en ole mitannut. Voihan se olla että tässä vielä innostuu tuota etupäätä jotenkin muuttamaan.
6.9.2008, 10:33 #77471javiaJäsenYksi hyvä vaihtoehto kone voisi olla myös Dr.z MAZ18… Löysin tuolta freestombox foorumilta dr.zetojen skeemoja lisää. mm. tuo carmen ghia olisi myös erittäin mielenkiintoinen, kuin myös mazerati GT joka on tohtorin versio express tyylisestä isompi gainisesta koneesta.
6.9.2008, 11:22 #77472NimetönVierasItsekin törmäsin noihin. Route66 meni projektilistan kärkipäähän, heti kun Lightning on kunnossa. Noh, jos tämän vuoden puolella pääsisi tekemään. 😀
6.9.2008, 11:43 #77473javiaJäsenMä oon rakentanut route 66 ja olikin pitkään ihan ykkös vahvarina keikoilla. Mutta se on ihan liian kova ääninen, siksikin voisin suositella vaikka Z28 joka on 6v6 päätteellä mutta muuten melkein sama.
6.9.2008, 12:16 #77474harrykJäsenPidän noista 6V6 pilleistä ehkä pääteputkina eniten ECL86 ohella, joten tuo Matchless/BadCat/Route66/Dr.Z-pohjainen osasto kiinnostaa projektimielessä. Minulla on kyllä Lightningiin valmis turretlevy, joka pitäisi hyödyntää jossain vaiheessa. Tiedä sitten kävisikö se myös noihin muihin variaatioihin suoraan. Mistähän löytyisi skemat noihin em. vahvarein (BadCat/Route66 ym.)? Matchlessin skemat kyllä löytyy. t. Harry
6.9.2008, 12:58 #77475javiaJäsenTuosta voi ladata zipatun kansion, siellä on muitakin dr.z skemoja…
http://www.mediafire.com/?en4cmeen41o7.9.2008, 16:58 #77476NimetönVierasTakaisin aiheeseen (ainakin melkein). Hyvin taas tuli tänään vedettyä. Muutenkaan tuo “valmiiseen” vahvistimeen muuntajien vaihtaminen ei ole maailman mukavainta hommaa, saati kun joutuu ison aukon tekemään huonoilla välineillä TV kolmoselle. Mutta se vasta syö miestä kun huomaa että on unohtanut ulostulomuuntajan toision kytkentäkaavat kotiin. Ei tuon hammond 1608 toision kytkentöjä muista mitenkään ulkoa. Jäi sitten Lightning15 testailut väliin tältäpäivältä. Huomenna sitten paremmalla tuurilla. >:(
7.9.2008, 17:53 #77477harrykJäsen:oJoo asiaan. Itsellä meni tänään n. 3-4 tuntia kun entisöin kaverin Marshall JCM800-nuppia vuodelta 1982. Peli on kuulemma maannut jossain kellarissa käyttämättä n. 20 vuotta. Vaihdoin kaikki suurjännite-elkot (6 kpl) ja bias-piirin elkot, purin jonkun törpön tekemiä ns. modeja etupäästä ja rakensin sen uudelleen about alkuperäisen mukaiseksi, vaihdoin volume-potikan ja laitoin päätepilleille 1 ohmin vastukset katodeille, jotta koneen biasointi olisi jatkossa helpompaa. Viimeinen suurjännite-elko oli ylläriälläri sen ison piirilevyn alla. Arvatkaa oliko hauskaa yrittää saada edes jotenkin jotkut työkalut sinne, jotta sai vanhan elkon irti ja uuden tilalle. Vannoin ja vakuutin jälleen kerran itselleni, etten ota enää ikinä tällaisia caseja käsittelyyn. Koneen jännitteet ovat nyt suurinpiirtein oikein, mutta se pörisee vieläkin joten jotain siinä on vieläkin vialla ja homma jatkuu.
No sitten bändikaveri kantoi tänään kestomurheensa eli piivin classic 30 kombon ovesta sisään koska havaittu ongelma ei poistunutkaan vaiheenkäätöputken vaihdolla. Kone tekee sen verran ihmeellisiä asioita, etten usko piivin nerokkaiden insinöörien niitä tarkoituksella suunnittelleen. Jotta viikonloppu olisi täydellinen, särkee kyynärpäätä saakelisti. Tämä johtuu liiasta rasituksesta (liikaa kuntosalia, squashia ym.) ja nyt ollaan tilanteessa jossa pelkkä oluen otto alkaa tuntua maailman mielekkäimmältä tekemiseltä. Se Lightning-projekti kyllä kiinnostaa edelleenkin. Mistähän siihen löytyisi hyvä päätemuuntaja ja joku muu kuin Hammond tällä kertaa, eli 4 kohm ensiö ja tehonkesto joku 15-20 W? Tarvitsen myös kuristimen Plexi Super Lead 1987-projektiini. Onko kellään tietoa montako henryä ja milliampeeria tarvitaan siihen? Päätän raporttini Espoosta tähän. t. Harry Elbow Bluetone
7.9.2008, 21:56 #77478NimetönVierasSe Lightning-projekti kyllä kiinnostaa edelleenkin. Mistähän siihen löytyisi hyvä päätemuuntaja ja joku muu kuin Hammond tällä kertaa, eli 4 kohm ensiö ja tehonkesto joku 15-20 W?
Mulla on tosiaan ihan 8kΩ ja 10W muuntaja. En raaski ainakaan vielä hankkia uutta, eli tolla mennään. Westlabs on ainakin joskus tehnyt muuntajasarjaa matchless koneisiin: http://WestLabs.com/Frames.HTML
Mitä tulee classic kolmekymppiseen, niin kolvaa uudelleen kaikki putkien kannat. Ja http://www.tubeampdoctor.com/product_info.php?cPath=27_47&products_id=809 tuossa on kuristin 1987 leadiin.
8.9.2008, 14:50 #77479NimetönVierasNyt tulee harryn ketju kaapattua, pahoittelut siitä. Ei vaan viitsisi kahta lightning ketjua tehdä. 🙁
Kävin vähän taas tekemässä, ja nyt sain jopa ääntä masiinasta, kun muistin ottaa muuntajan kytkentäohjeen mukaani. Soundista ei oikein uskalla sanoa, kun ei ole elementti tullut, eikä kaappi valmiina. Hyvää kyllä lupaa jensenin keraamisella 12″ ja tweed deluxe kaapillakin. Kaikukin on oikein kiva. Vähän ehkä terävä, mutta se saattaisi parantua toisella tankilla. Tämänhetkinen kytkis ja (osittainen) jännitetaulukko liitteenä. Aina jotain jää mittaamatta/merkkaamatta. En malttaisi odottaa että saan kaapin tuohon.
Vielä ei loista EL84 posket punaisina, mutta en ole niiden koskaan vielä nähnyt sinisenäkään loistavan! ;D Ainoa mikä vähän huolettaa on melko kuumana käyvä uraltone TV3. En hemmetissä halua tuohon enää vaihtaa (neljättä) verkkomuuntajaa. Kyllä siihen koskea ilkeää, mutta ei minulla ole vielä noin kuumaksi tullut missään koneessa. Pitänee mitata vielä kuinka paljon tuo imee virtaa.
8.9.2008, 15:38 #77480harrykJäsen:DHyvä, että joku toimii tässä Lightning-projektissa koekaniiinina ja tekee ns. likaisen työn muiden puolesta. Täytyy ottaa tosiaan huomioon tuo verkkomuuntajan mitoitus kun joskus aloittaa tämän projektin. Taitaa tuo peli toimia A-luokassa aika pitkään ennen kuin koko teho on käytössä. Voxin AC30 on tunnetusti kuin hellankoukku ja siinäkin ihmettelee Voxin inssejä kun tekivät alkuperäisen vahvarin miltei umpioon ilman kunnon tuuletusta. Teen itse aina omat pelini mahdollisimman avoimiksi tuuletuksen ja ilman kierron kannalta, jottei peli poksahda ainakaan sen takia.
Sain äsken sen kaverin JCM800 Marsun hurinat jotenkin siedettäviksi vaihtamalla myös mastervola-potikan ja kolvailemalla joitain maadoituksia uusiksi. Ihmettelen kyllä marsun inssien maadoitusfilosofiaa. Näyttää siltä, että maita on vedetty sinne missä kuluu vähiten piuhaa välittämättä siitä, että kyseessä on ns. high gain-peli, joka on aika herkkä hurinoille. Jos teen joskus tällaisen pelin, pistän ensimmäisenä maadoitukset uuteen uskoon. t. Harry
8.9.2008, 15:51 #77481jo_tuJäsenjoo, osallistun itsekin tähän keskusteluun. mulla siis kans lightning jossa seuraavaa:
hammondin 1908 päätemuuntaja, olen ollut tyytyväinen.
tv16 verkkomuuntaja toisiossa 250-0-250, ja tästä johtuen tasasuuntaus diodeilla. b+ on noin 320-330.
virtalähteessä ei ole kuristinta vaan muistaakseni 680ohmin vastus kuristimen tilalla.olen tyytyväinen saundiin, mutta voisin kokeilla tuohon PPIMV masteria tuon nykyisen tilalle. mulla on kaapissa 250k dual-log potikoita. käykö ne tuohon masteriksi? ilmeisesti?
mikä tuo nykyinen master piiri tarkalleen on? otan pois siis nykyisen master potikan ja potikassa olevan konkan, mutta otanko lisäksi nuo 220k vastukset pois maan ja coupling cappien välistä?
http://ceriatone.com/images/layoutPic/matchlessLayout/Lightningceriatone_090408.jpg
onko joku muuten kokeillut tuollaista PPIMV masteria tuossa?
8.9.2008, 16:11 #77482NimetönVierashammondin 1908 päätemuuntaja, olen ollut tyytyväinen.
tv16 verkkomuuntaja toisiossa 250-0-250, ja tästä johtuen tasasuuntaus diodeilla. b+ on noin 320-330.
virtalähteessä ei ole kuristinta vaan muistaakseni 680ohmin vastus kuristimen tilalla.Itselläni siis sama ulostulomuuntaja. Nähtäväksi jää pidänkö sen tuossa. Todennäköisesti kyllä. Mutta minullakin oli ensin samanlainen systeemi verkkomuuntajan osalta, eli 250Vac ja puolijohdetasaus. En pitänyt tästä ollenkaan, koska mielestäni jännitteet jäivät liian alas -> 1. muuntajan vaihto. Vaihdoin tilalle Uraltone TV3s muuntajan, mutta se oli fyysisesti liian iso ja raskas -> 2. muuntajan vaihto. Nyt siis on kiinni TV3 ja putkitasuri (5AR4) jne. Väitän että tuo on huomattavasti parempi järjestely, tosin mitään isompaa testausta en soundin osalta siis ole tehnyt. parempi kuitenkin kuin tuo aiempi, jossa etuasteella jännitteet putosivat 90 ja 100 voltin välimaastoon ja säröistä tuli tukkoinen ja “epämääräinen”. Kuristimena minulla on hammond 158M. Kuristinkin on ehkä vähän rajoilla, 158Q saattaisi olla parempi, mutta ongelmia en ole sen kanssa havainnut.
Tämän lisäksi omassani on siis myös kaiku (matchless:lla optiona muuten). Siinä muuntajana on se halpis versio, ja tankkina siis 4AB3C1B. Kolmijousinen tankki ja ehkäpä se parempi muuntaja voisi olla aiheellista tuohon vaihtaa, jotta kaikuun saisi hieman pehmeyttä. Mikään surffikaiku tuo ei ole, vaan paremminkin juuri sellainen “täyteläistävä”, jonka olemassaolon huomaa vasta kun kaiun ottaa pois päältä.
olen tyytyväinen saundiin, mutta voisin kokeilla tuohon ppmvi masteria tuon nykyisen tilalle. mulla on kaapissa 250k dual-log potikoita. käykö ne tuohon masteriksi? ilmeisesti?
Suosittelen 1MA dual potikkaa.
mikä tuo nykyinen master piiri tarkalleen on? otan pois siis nykyisen master potikan ja potikassa olevan konkan, mutta otanko lisäksi nuo 220k vastukset pois maan ja coupling cappien välistä?
Se on “Cross-line master volume”. Jos haluat sen pois, poistat vain potikan ja konkan. Mikäli haluat muuttaa tuon master volumen “vox/tiny terror” tyyppiseksi toneksi (tai “cut” kuten vox potikan nimesi) laita konkka potikan kanssa sarjaan. Joku 0.022µF saattaa olla hyvä lähtökohta. Tuo on oikeasti hyvä sävynsäätö. Vaatii vaan aikalailla kokeilua, että paras konkka/potikka yhdistelmä löytyy. Silloin kun taistelin vielä orange AD15 projektin parissa, tein kokeiluja tuolla “cut” potikalla. Etenkin EF86 -> Long tail PI -> EL84 P/P koneessa (eli vaikka vox AC15) tuntuu toimivan todella hienosti. Suosittelen kokeilemaan.
http://ceriatone.com/images/layoutPic/matchlessLayout/Lightningceriatone_090408.jpg
onko joku muuten kokeillut tuollaista ppmvi masteria tuossa?
Minä olen. Mutta otin pois. Se toimi tasaisemmin, mutta jotenkin ei kuitenkaan niin hyvin kuin tuo cross-line. Ehkä olisi pitänyt alkaa säätämään konkilla, mutta totesin ettei maksa vaivaa. Itselleni on alusta asti ollut selvää ettei tolla hiljaa tulla soittamaan. 😀
8.9.2008, 16:59 #77483harrykJäsen;)Tuohon mastervolumepotikka-ongelmaan saattaa löytyä ratkaisu katodibiaskoneisiin. Tuota modia hehkutetaan tuolla 18w.com-palstalla kohdassa 1/4-power lite tai jotain. :oKeskeinen idea on poistaa yhteinen katodikonkka ja vastus päätepilleiltä ja kytkeä kummallekkin pääteputkelle oma vastus-konkkayhdistelmänsä. Näitä eritavoin yhdistelemällä ja konkat maista irtikytkemällä, syntyy kuulemma tehonpudotus, joka ei vaikuta kuulemma vehkeen saundiin lainkaan. En osaa tässä selittää sitä, mutta menkää ja ihmetelkää juttua itse tuolta palstalta. Jos se toimii kuten on sanottu, tulen laittamaan sen tästedes kaikkiin katodibias-vahvareihini ja jätän nuo perinteiset mastervola-potikat kokonaan pois. Tuo modi tarvitsee vain pari vastusta ja konkkaa ja tarvittaessa potikan/vaihtokytkimen tehon puolitukseen tai muuhun säätämiseen. t. Harry
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.