Marshall tyyppisen kotelon piping
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › Marshall tyyppisen kotelon piping
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
28.1.2008, 19:32 #67353harrykJäsen
::)Olen tekemässä jossain lähitulevaisuudessa myös oikeaa marsun plex-kloonia ja siihen sopivaa autenttista koteloa valkoisella/mustalla tolexilla ja kultaisella piping-nauhalla. Olen laittanut pipingia muihin vahvistimiin mm. etulevyn ympärille jolloin se kiinnitetään siitä liepeestä niittaamalla, mutta en koskaan marsun etulevyn tyyppiseen paikkaan. Kysymys kuuluu kuinka tuo nauha kiinnitetään uraan ja kuinka leveä/syvä tuon uran etulevyssä pitää olla. Tiedän,että tolex liimataan etulevyn päälle ja halkaistaan uran kohdalla keskeltä ja tolex painetaan laitoja vasten, mutta kuinka siitä eteenpäin. t. Harry Golden Piping Bluetone
28.1.2008, 19:45 #75442LimesJäsenMeikäläinen jyrsinyt 1/8″ leveän ja saman syvyisen uran.
Ekan tolexin olen leikannut heti uran vastakkaista reunaa myöten,tällöin
yltää uran pohjaan. Toinen mahdollisimman saman pituiseksi…joo,ei oikein
ole onnistunut 100 prosenttisesti kun tarvii varoa jo urassa olevaa.
Mut jos toi leikkaus natsaa niin piping pysyy urassa ihan ittellään.
Mulla paikoitellen uppoaa liian syvään kun toisen reunan tolex
ei ylläkään pohjaan.Karmeinta on jos silpoo jo urassa olevasta
kulman auki. Älkää kysykö mistä tiedän.Ehkä minun olisi leikatessa syytä alkaa käyttää jotain ohutta alustaa…
esim metalliviivainta.
Ilmeisesti tuota pipingiäkin on kahta kokoa ? Ero tosin marginaalinen.28.1.2008, 19:49 #75443harrykJäsen::)Leikkaatko sen lievekkeen pois siitä pipingistä vai miten se uppoaa sinne 3 mm uraan? t. Harry “hölmö” Bluetone
28.1.2008, 22:36 #75444okabassOsallistuja::)Leikkaatko sen lievekkeen pois siitä pipingistä vai miten se uppoaa sinne 3 mm uraan? t. Harry “hölmö” Bluetone
MOI
Sori, että sekaannun.
Sitä pipingiä on sellaista liepeellistä ns. tere-nauhaa (ameriikaksi: piping, with lip). Sitten sellaista liepeetöntä, profiililtaan pyöreätä. Sitä käytetään tuohon tarkoitukseen. Tuolla kuvia.http://www.mojomusicalsupply.com/products.asp?id=44998
Esim. kuvat 9-11. Se on näköjään ameriikaksi: piping, no lip.
Ps. Eikös ensin jyrsitä ura. Sitten liimataan normaalisti tolex päälle. Leikataan mattoveitsellä uraa myöten (keskeltä, viivaimella). Painellaan (laittaisin liimaa) tolex uraan. Painellaan (liimataan) tuo “putki”-piping paikalleen. Kontaktiliima olisi varmaan hyvää.
Oon joskus (muistaakseni 60-luv.Vox) liimannut irronnutta pipingia takaisin kiinni. Minusta tolex oli niin ohutta, että piping oli vaan painettu ja liimattu ja tod. näk. puristimella pidetty liiman kuivumisen ajan urassa paikallaan. Tolex venyi sen verran, että piping (“muoviletku” jossa kova “naru” sisällä) painoi tolexin uraan.
29.1.2008, 08:24 #75445harrykJäsen::)Kiitti Oka tiedoista. Ajattelinkin, että se tehdään jotenkin tuohon tapaan, mutta on aina hyvä varmistaa asia ensin. Olen tosiaan laittanut tuota pipingia “lipilla” eli kait suomeksi “lievekkeellä” useampaan vehkeeseen, mutta nyt kiinnostaa tuo plexin tekeminen ja siihen alkuperäisen näköinen piping siihen etulevyyn. Toinen kysymys on tietääkö kukaan mistä saisi edullisesti muovisia irtokirjaimia joista saisi Bluetone nimen Marshallin tyyliin siihen tulevan vahvarin etulevyyn. Olen yrittänyt hakea netistä tietoa niistä mutta ei ole haku tuottanut tähän asti tulosta. t. Harry Piping Bluetone
29.1.2008, 08:34 #75446NimetönVierasItsekin olen yrittänyt etsiskellä säännöllisen epäsäännöllisillä väliajoilla jotain tuommoista marshall tyyppistä logoa… Eipä ole mitään kohtuuhintaista ratkaisua vielä tullut vastaan. Jostain mainoskylttifirmasta saattaisi löytyä välineet ja ihmiset moisen tekemiseen (CNC-kone?), mutta hinta yksittäiskappaleelle voi olla iso.
Mutta vuosia sitten muokkasin kaverille marshall logosta tekstin “arska”. Hoosta sai koon ihan helpolla. ;D
Mutta voihan siihen tehdä tuommoisen vanhan marshall logon: http://homepage.mac.com/bill_jpn_morgan/Treasures/images14/ms009.jpg Jos nyt mitään muuta ei keksi.
29.1.2008, 09:21 #75447harrykJäsen;)Minulla on jo tuollainen ratkaisu valmiina, eli Bluetone alumiinkylttimuodossa, josta näkee esimerkkejä kotisivujeni kuvissa. Teetin pienmpiä ja isompia kylttejä kait jonkun 40 kpl kumpaakin laatua ja hinnaksi/kyltti tuli muistaakseni jotain 5 €/kpl. Nyt vaan himottaisi tehdä tulevaan Bluetone Plexiin tuollainen marsunoloinen nimikyltti vaihteeksi, eli etsintä jatkuu. t. Harry Bluetone
29.1.2008, 11:44 #75448LimesJäsenVoihan sen liimatakin,tosin mielestäni riski että liima sotkee valmiin tolex-pinnan on melkoinen.
Eli itsellä lipitön piping on vaan tiukan sovituksen varassa.
Pointti onkin että ura on just oikean syvyinen. Liian matala
on toki mahdoton koska piping pullahtaa ulos. -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.