MadAmp G2+

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    Nimetön
    Vieras

Ostin musikding:ltä ihan puhtaasta mielenkiinnosta MadAmp G2 rakennussarjan dokumentoinnin, eli kokoamisohjeet. Osia kun sattui olemaan riittävästi omastatakaa, ja Mikolta sai chassiksen ja ne muutamat puuttuneet nikaleet. Ja koska viime syksynä firefly projekti vähän töksähti, niin nytpä sai sitten ihan “valmiilta pohjalta” ponnistaa. 🙂

Lisäsin tuohon G2 vahvariin firefly tyylillä sen cascode säröytymis osaston. Pitää olla tyytyväinen. Soundaa nimittäin paljon paremmalta kun orginaali firefly. Johtuuko sitten noista venäläisistä 6n1P ja 6n2P putkista..? Tuo cascode aste on kuitenkin ihan EH 12AX7. Noh, made in russia sekin. ;D

Pitää vielä tehdä vanhasta tietokonekaiuttimien suppasesta tuolle kotelo. Sattuu 8″ elementti menemään siihen koteloon juuri passelisti. Ja kun kotelo on kuution mallinen, niin siitä tulee mulle kiva “tube cube”. 😀 Suljetussa kotelossa ei tuo elementin pienuus “niin paljoa” tule ilmi. Mutta 2×10″ kaapilla soundasi todella maukkaalta. Etenkin täysille käännettynä. Hurjasti tuosta kyllä irtoaa säröä. Ja ääntä. Mutta enemmän olen vaikuttunut siitä, että puhdas soundi on tuossa hyvä. Ei ole ollenkaan semmoinen pistävä/kylmä/lasinen kuin firefly:ssa. Mutta säröpuoli avautuu vasta kun kääntää volumen kaakkoon ja drivestä hakee sen särön määrän. Kiva pikku paholainen tuo on. ;D

Pari huonoa kuvaakin tuli otettua.
    img4362rc1.th.jpg img4364mr6.th.jpg

Voi olla vaikea uskoa, mutta tuo piuhahässäkkä oikeasti toimii täysin häiriöttä! Täysille käännettynä pieni suhina vaan tulee läpi, mutta se ei mitenkään pääse häiritsemään. Tuo pieni verolevyn palanen on tasasuuntaus (pinkin) ledin sähköille.

Tubeman
    Jäsen

Miksipä ei toimisi johtohässäkkä,pahempia käärmeenpesiä on vanhat putkiradiot.Häiriöttömyys johtunee kun nuo on metallikuoren sisällä.Pitää kaivaa MIG23:n elektroniikan johtokuvia tänne,joku voi saada kakkahalvauksen..  😀

harryk
    Jäsen

:)Onko tuo Musikdingin kytkentä kuitenkin jotain sukua Fireflylle kun osat näyttävät aika samanlaisilta? Itse tein yhden Fireflyn jonka olen jo myynyt ja voisin tehdä jonkun toisen samankaltaisen jos se on tuota alkuperäistä parempi. Toinen vaihtari olisi tehdä etuaste ihan oikealla tonestackilla ja mahdollisesti kahdella erillisellä kanavalla ja päättäri tuolla 6SN7-putkella jota on kehuttu saundillisesti. t. Harry Bluetone

Nimetön
    Vieras

Miksipä ei toimisi johtohässäkkä,pahempia käärmeenpesiä on vanhat putkiradiot.Häiriöttömyys johtunee kun nuo on metallikuoren sisällä.Pitää kaivaa MIG23:n elektroniikan johtokuvia tänne,joku voi saada kakkahalvauksen..  😀

Nojuu, mutta en itsekään ollut ihan tarkasti kartalla mikä menee mihinkin, ja pikkaisen siinä ensimmäisen startin aikana meinasi tulla – jos ei ihan jännäkakka – niin ainakin pieni hiki. 😀

Nimetön
    Vieras

:)Onko tuo Musikdingin kytkentä kuitenkin jotain sukua Fireflylle kun osat näyttävät aika samanlaisilta?

Sukulaisuus löytyy kyllä helposti.

Itse tein yhden Fireflyn jonka olen jo myynyt ja voisin tehdä jonkun toisen samankaltaisen jos se on tuota alkuperäistä parempi. Toinen vaihtari olisi tehdä etuaste ihan oikealla tonestackilla ja mahdollisesti kahdella erillisellä kanavalla ja päättäri tuolla 6SN7-putkella jota on kehuttu saundillisesti. t. Harry Bluetone

Minusta tämä on firefly:ta parempi. Mutta en varmaan vaan käyttänyt tarpeeksi aikaa sen FF:n säätämiseen. Lienee oikeellista sanoa, että tämä on ainakin rakentamis ja twiikkaus vaivaan nähden parempi. Ehkä joku on tässä sen hienosäädön tehnyt jo etukäteen. 😀

Mutta onhan näitä variaatioita useampiakin. Semmoinen kuin HEAVYwatter tulee mieleen, jossa on ulostulomuuntajana fenderin kaikumuuntaja…

ceesami
    Jäsen

Jotkut ovat käyttäneet Fireflyssa pääteputkena ECC99 kuulemma hyvällä menestyksellä. Isompaa päätemuuntajaa ovat myös kokeilleet, ja saaneet alapäätä vähän tukevammaksi. Minua kiinnostaisi tehdä tuon teholuokan vahvistin push-pull pentodipäätteellä, mutta en ole vielä keksinyt sopivaa putkea.

Pitää kaivaa MIG23:n elektroniikan johtokuvia tänne,joku voi saada kakkahalvauksen..  😀

Joo, tahtoo nähdä! 🙂

Nimetön
    Vieras

Jotkut ovat käyttäneet Fireflyssa pääteputkena ECC99 kuulemma hyvällä menestyksellä. Isompaa päätemuuntajaa ovat myös kokeilleet, ja saaneet alapäätä vähän tukevammaksi. Minua kiinnostaisi tehdä tuon teholuokan vahvistin push-pull pentodipäätteellä, mutta en ole vielä keksinyt sopivaa putkea.

Push/pull koneista en tiedä, mutta 6AU6 SE-vahvari on olemassaan josta saa huimaavat 1/3 watin tehoa. Että tuossa voisi olla ehkä yksi putki-ehdokas.

Sissi A3
    Jäsen

Minua kiinnostaisi tehdä tuon teholuokan vahvistin push-pull pentodipäätteellä, mutta en ole vielä keksinyt sopivaa putkea.

EF80 putkea näkyy olevan tarjolla paljon lähes ilmaiseksi (ei kelpaa kenellekää) ja itsellekin on kertynyt kymmenkunta. Tuolla saisi mukavasti wattisen push-pull vahvistimen 170 voltin anodijännitteellä ja korkeammalla enemmän. Toinen samanlainen putki on EF85.

ceesami
    Jäsen

Push/pull koneista en tiedä, mutta 6AU6 SE-vahvari on olemassaan josta saa huimaavat 1/3 watin tehoa. Että tuossa voisi olla ehkä yksi putki-ehdokas.

Taisin törmätäkin tuohon vahvistimeen jossakin. Pitääpä katsella datasheetiä jossain välissä.

EF80 putkea näkyy olevan tarjolla paljon lähes ilmaiseksi (ei kelpaa kenellekää) ja itsellekin on kertynyt kymmenkunta. Tuolla saisi mukavasti wattisen push-pull vahvistimen 170 voltin anodijännitteellä ja korkeammalla enemmän. Toinen samanlainen putki on EF85.

Missä noita liikkuu? Huutonetissä?

Sissi A3
    Jäsen

Missä noita liikkuu? Huutonetissä?

Huuto.netissä on varsin usein tarjolla. Nytkin on tarjolla 4 kpl lähtöhintaan 2,5 euroa yhteensä ja 50 sentin korotus (ei huutoja, mutta sulkeutuu ehkä turhan pian).

Sissi A3
    Jäsen

Minua kiinnostaisi tehdä tuon teholuokan vahvistin push-pull pentodipäätteellä, mutta en ole vielä keksinyt sopivaa putkea.

Yksi varteenotettava vaihtoehto olisi käyttää EL95 putkia pienellä anodijännitteellä. Sopiva jännite olisi 100 – 120 volttia (etuasteilla suurempi jännite, saisi kahdentajalla). Päätemuuntajakin pysyisi järjellisenä. Harryk:lla lienee kokemusta tuontapaisesta vahvistimesta säädettävällä anodijännitteellä.

harryk
    Jäsen

Yksi varteenotettava vaihtoehto olisi käyttää EL95 putkia pienellä anodijännitteellä. Sopiva jännite olisi 100 – 120 volttia (etuasteilla suurempi jännite, saisi kahdentajalla). Päätemuuntajakin pysyisi järjellisenä. Harryk:lla lienee kokemusta tuontapaisesta vahvistimesta säädettävällä anodijännitteellä.

Joo tuo 2xEL90+2xEL95-projekti on loppusuoralla ja vatti seuraavaksi ns. kenttätestauksen ja muutamien osien mahdollisen vaihdon. ajan itse tuota pääteastetta samasta vaiheenkääntäjästä molemmille putkipareille omine PPIMV-säätöineen ja omilla katodibiaksilla sillä putkien anodihäviötehto poikkeavat rajusti toisistaan (EL90 12 W ja EL95 n. 6,5 W). Anodijännite on pääteputkilla jotain 280 V tällä hetkellä. Päätemuuntaja on Hammondin 1615  5 kohmin ensiöimpedanssilla. Putkiparit on kytketty rinnakkain siihen. Möykkää vehkeestä lähtee kyllä ihan riittävästi vaikka bändikäyttöön joten kyseessä ei ole mikään bed room level vahvari. Yritän pääsiäispyhinä saada kuvia ja vehkeen skeman kotisivuilleni jos mitään yllättävää ei tule häiritsemään. t. Harry Bluetone

ceesami
    Jäsen

6AK6-pohjaisen push-pullin oli tämä herra näköjään tehnyt:
    http://www.maza.fi/gear.php
    Näytti olevan vielä hinnaltaan edullinen putki, ja ainakin rakentaja ilmeisesti tykkää soundista.

harryk
    Jäsen

:DAion tehdä jossain vaiheessa yhden ns. bed room level-pelin ECC99 putkella jota on hehkutettu viime aikoina mm. tuolla AX84-palstalla. Se käy kuulemma suoraan Fireflyhyn 12AU7-putken tilalle pääteasteeseen. Siihen voisi laittaa yhden kanavan Express-pohjalta ja toisen jollain fenkku-kliinillä ja vaiheenkääntäjä concertinalla jolloin saa yhden putken puolikkaan muuhun käyttöön. Mikolla näyttää noita ECC99-putkia olevan jopa hyllyssä. Työ alkaa vaan haitata harrastuksia kun kaikkia projekteja ei ehdi millään tehdä mitä mielessä liikkuu. t. Harry Bluetone

ceesami
    Jäsen

:DAion tehdä jossain vaiheessa yhden ns. bed room level-pelin ECC99 putkella jota on hehkutettu viime aikoina mm. tuolla AX84-palstalla. Se käy kuulemma suoraan Fireflyhyn 12AU7-putken tilalle pääteasteeseen. Siihen voisi laittaa yhden kanavan Express-pohjalta ja toisen jollain fenkku-kliinillä ja vaiheenkääntäjä concertinalla jolloin saa yhden putken puolikkaan muuhun käyttöön. Mikolla näyttää noita ECC99-putkia olevan jopa hyllyssä. Työ alkaa vaan haitata harrastuksia kun kaikkia projekteja ei ehdi millään tehdä mitä mielessä liikkuu. t. Harry Bluetone

Minulla oli tarkoitus kokeilla tuota ECC99:ä tuossa Firefly Expressisssä, jossa siis on Express-etunen, mutta en ole raskinut vielä tilata. Lisäksi kyseinen laite ilmeisesti vetäisi herneen nokkaan jostakin, eikä pelaa enää kunnolla kun gainia vääntää yli puolen välin. Nyt olisi pääsiäisen aikana tarkoitus saada kotelo tehtyä viimeinkin, josko sitä sitten taas innoistuisi rassaamaan.
    Mutta seuraavan vastaavanlaisen projektin haluan tehdä nimenomaan pentodeilla, koska en ainakaan isommissa vahvistimissa pahemmin välitä triodipäätteen soundista.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.