Loppuelämän styrkkari :)
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › Loppuelämän styrkkari :)
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
23.1.2009, 14:42 #67840F-JagOsallistuja
Mielessä pyörinyt saada aikaiseksi, tavalla tai toisella, sellainen vahvistin, jolla pärjäilisi pitkään, ja joka olisi kohtuu helppo ylläpitää ja huoltaa. Toistaiseksi on hahmottunut jotain tällaisia vaatimuksia:
Putkikone, tottakai. Lopputehoiksi saisi tulla ihan keikkakelpoiset 50-60 wattia. Päätteeksi jokin 6L6 putkipari, kai? Jousikaiku olis kiva, tremoloa en kaipaile, kun niitä tulee kaupanpäällisiksi kaikkien vähänkään monipuolisempien peldaalien mukana. Laitteen pitäisi olla äärestäs hiljanen 😉 eli suhinat ja hurinat pois niin hyvin kuin mahdollista. Putkisäröä ei kaivata, joten sitä “headroomia”, dynamiikkaa, rautalankaan yms. eli dioditasuri tönäisemään. Joku line-out äänitystä varten, jos ei tykkää mikitellä. Sävynsäätimiä, hmm, kakspiippuinen juttu, toisaalta ehkä ei ollenkaan, kun noi pedaalit tarjoaa sävyetusen. Toisaalta, tavallaan olis vahvarissa kiva olla tonet, mutta rakentaminen monimutkaistuu. Nuppi vaiko combo, se ei ole vielä sisäistynyt.
Sitten vaihtoehtoja. Olisko helpointa ostaa joku käytetty/raato, ja käyttää sitä pohjana. Vaihtoehtoja on olemassa 2x6L6 rakenteella. Samalla tulis chassis, muuntajat, mahd koppa jne. Tuosta antaisin sitten jonkun teistä koneneista rakentajista panna parastaan, eli rakentaa uusi peli. Osat tietysti laadusta tinkimättä uusin putken kannoin ja putkin ja muut pikkuhelyt tietty. Projektilla ei olisi mitään kiirettä, kun tossa toi Voxi on ja itse kyhätty “Solid State” (3:lla Ne5532 op-amp asteella, 3 alueen tone ala fender, 1 alueen parametrinen eq, vola, ja viimeinen aste tönäisee rakennussarjahybridipäätettä valtaisan 250VA toroidin avustuksella).
Kommentteja ja ehdotuksia ja yksityisviestitkin kelpaavat. Tavoitteena siis tyylipuhdas simppeli kaikukitaraan soveltuva värkki. Niin ja jossain olen kuullut olevan joku tehonpudotus kotikäyttöön, ja semmoinenkin ominaisuus olis kiva.
23.1.2009, 15:28 #79237harrykJäsen:)Moro! Olen tehnyt aika monta putkipeliä laidasta laitaan, eli Fenkku-maailmasta Marsuihin ja Trainwreck-osastolle asti ja näiden yhdistelmiä mm. 2-kanavaratkaisuina. Saundimaailmat ovat rautalangasta high gain-osastolle. Tuo sinun kuvailusi viittaa vahvasti Fender-/Vox-maailmaan jos ns. säröosastoa ei kaivata. Omia pelejä on kehuttu älyttömästä headroomista ja isosta saundista mitä ne sitten kullekin tarkoittaakin. Teen jokaiseen tekemääni vahvistimeen pyynnöstä myös VVR:N (Variable Voltage Regulator), jolla isonkin pelin (n. 50W) saa hiljennettyä makuhuonetasolle ilman saundin oleellista muutosta. Näitä on tähän asti nähty vain boutique-luokan koneissa. Sattuneesta syystä minulla olisi hyvin aikaa ja halua tällaisiin projekteihin lähiaikoina ja keväällä. Käy katsomassa kuvia ja kuuntelemassa klippejä kotisivuillani http://www.bluetone.fi jos kiinnostaa. Sieltä löytyvät myös yhteystietoni. t. Harry
23.1.2009, 17:07 #79238brown noteJäsenJos itse meinaat koneen rakentaa, niin suosittelen laittamaan jonkinlaisen tone säätimystön sinne etuseen. Mokomat eivät usein koostu kuin muutamasta vastuksesta ja parista konkasta, joten sellaisen rakentaminen ei ole monimutkaista. Melkein lähtisin tuonne 50-100W osastolle ja ehdottomasti putkinelikolla pääte. Putki nelikossa on 2 putkea aina rinnakkain ja saundi on hieman “isompi” eli headroomia on enemmän. Olettaen tietenkin että kyseessä on ns push-pull pääte.
Lähtisin kyllä dioditasurilla liikkeelle, mutta laittaisin sen perään jonkilaisen vastuksen jotta putkitasurille tyypillinen kompressio saadaan aikaisiksi.
Virtalähteen suodatus vaikuttaa myös hyvin suuresti saundiin ja ultimate ratkaisu olisikin solen fasteilla tehty suodatus, joka on tehty mahdollisimman “notkuvaksi” eli säädetty siten että hurina ei tietenkään moduloi pääteputkien signaalia mutta kuitenkin suodatusta on mahdollisimman vähän! Hi-fistä tunnettuja kikkoja myös voi käyttää eli laittaa etuseen perus suotoelkojen kaveriksi vaikka keraamiset vastukset tuomaan vähän sitä “mojoa” saundiin(hifi koneissa ei kylläkään käytettäisi kerkoja tässä kohtaa!!!) ja poistamaan elkoissa aiheutuvaa saundin värittymistä.Etunen sitten ihan oman maun mukaan, mutta kliiniin kannattaa kokeilla pienempigainisia putkia(ay7/at7) koska niissä on lämpimämpi saundi tai sitten käyttää ensimmäistä putkea siten että molemmat puoliskot on kytketty yhteen.
23.1.2009, 18:09 #79239F-JagOsallistujaJos itse meinaat koneen rakentaa, niin suosittelen laittamaan jonkinlaisen tone säätimystön sinne etuseen. Mokomat eivät usein koostu kuin muutamasta vastuksesta ja parista konkasta, joten sellaisen rakentaminen ei ole monimutkaista. Melkein lähtisin tuonne 50-100W osastolle ja ehdottomasti putkinelikolla pääte. Putki nelikossa on 2 putkea aina rinnakkain ja saundi on hieman “isompi” eli headroomia on enemmän. Olettaen tietenkin että kyseessä on ns push-pull pääte.
Jep, eihän se kolmenkaan alueen sävynsäätö montaa komponenttia vie, ja ne vedot pystyy kyllä kaikki tekemään potikkaryhmässäkin.
Päätenelikko tuo kyllä sitten mukanaan kanssa sen kokoiset muuntajat, että…. Painoa tulee nupillekin aika hurja määrä. Muistot ovat jostain 70-luvun nelipiippuisesta Monster-nupista (niin se vaan on pojaat, että niitä tehtiin jo silloin). Nykyisillä ämyreillä (70-luvun sanavastine kaiuttimille) metakkaa lähtee 2 piippuisellakin. Niin ja se styrkkari oli kanssa sen ajan bändislangia. Otsikkoon kieli poskella heitettynä 😛
23.1.2009, 18:18 #79240brown noteJäsenvoihan sitä tehdä 6550 putkinelikolla päätteen vaikka sitten 20W ulostulolla. Mitoittaa vain muuntajat oikein, niin onglemia ei tule.
23.1.2009, 18:18 #79241moonshineJäsenOlen kokeillut Brimar ECC81:stä etuasteessa pikaisesti enkä tykännyt soundista ollenkaan, 12AY7:stä en ole testannut mutta onhan se tweed bassmanin etuasteputki joten uskoisin sen olevan parempi. ECC82 sen sijaan on erittäin hyväsoundinen, eli jos haluaa todella cleania soundia etuasteesta niin ECC832/12DW7 (jossa yksi triodi on ECC83:sta ja toinen ECC82:sta) voi olla hyvä valinta puhtaalle kanavalle. Kytkennän jälkimmäisen triodin (ECC82-puolisko) kytkentään esim. 47k anodivastus ja 2.2k katodivastus 2.2uF ohituskonkalla niin bias on aikalailla kohdillaan. 100W pääte voi olla hyvä jos ei halua pääteasteestakaan paljoa säröä kohtuuvoluumilla. Itse pidän eniten EL34:sta jollei EL84:sta oteta huomioon pienen tehonsa takia, mutta 6L6 Fender Bassman-tyylisellä kytkennällä voi olla parempi kysyjän speksaamaan vahvistimeen. Ilmeisesti efektilenkkikin kannattaisi tehdä jos haluaa lisäillä kaikua tms. etuasteen jälkeen ja tehdä sen erillisellä purkilla.
23.1.2009, 18:53 #79242mazaOsallistujaMatalagainisessa etusessa toimii muuten hyvin myös ihan ECC83, kun jättää katodikonkat kokonaan pois. Tämähän lisää ko. gainstageen paikallisen takaisinkytkennän. Mä olen tällä konseptilla tehnyt yhden Bassman-henkisen etusen. Ko. soittaja kaipasi nimenomaan vahvistinta, joka säilyis mahd. pitkään cleanina.
23.1.2009, 18:56 #79243brown noteJäsenNoi 6l6 putket on vähän turhan tummat jos tekee sellaisen etusen joka lähinnä vahvistaa signaalin päätteelle. Etenkin humbuukkereita käytettäessä bassman tyyppiset laitteet menevät melko tukkoiseksi. El34 putkissa on mielestäni paras säröytyminen ja vaikkei säröä hakisikaan, niin saundi on elkuissa erottelevampi.
23.1.2009, 19:15 #79244F-JagOsallistujaJa hyviä neuvoja tulee roppakaupalla. Ihan tässä nöyräksi vetää.
Itsellä ei tuota putkirakennuskokemusta, joten tämän varmaan annan kokeneemman tehdä. Itse vois sitte vaikka joskus kokeilla jotain a la Harryn Barfly. Sopivan pikkuinen särötin 🙂26.1.2009, 14:25 #79245kjt63OsallistujaLoppuelämän styrkkari?????? No, sitten on lyhyt elämä!
26.1.2009, 20:59 #79246brown noteJäsenLoppuelämän styrkkari?????? No, sitten on lyhyt elämä!
Kuinka monta vahvistinta muusikko tarvitsee?
-Vielä ainakin yhden!27.1.2009, 08:47 #79247harrykJäsen;)En tiedä muista vahvistinmaakareista tällä foorumilla, mutta itsellä on aina tavoite tehdä omista Bluetone-vahvistimista niin hyviä ja kestäviä, ettei soittaja välttämättä tarvitse enää muita :D. Itsellä on kyllä jo n. 10 kitaraa ja aina vaan tulee haviteltua niitä lisää, vaikkei tarvitse. Ihmisen luonne ja geenistö ovat näköjään peräisin keräilytaloudesta, josta tuo hamstrausvimma varmaan johtuu. t. Harry
27.1.2009, 12:17 #79248F-JagOsallistujaLoppuelämän styrkkari?????? No, sitten on lyhyt elämä!
Heh heh, hyvin sanottu, mutta kun on vuosiltaan päässyt tänne viidenkympin paalun yli, niin tulee sitä tuollaistakin dramatiikkaa mieleen 😛
Itse asiassa piti koota yhteevetoa vastauksista, mutta tallensin ne omaan tekstitiedostoon ja pähkäilen hommaa vielä. Tähän mennessä eivät alkuperäiset suunnitelmat ole kovin paljon muuttuneet, mutta Harryn ehdottamaan kevään sijaan homma jäänee syksypuolen pimeneviin iltoihin, koska kevät teettää kaikenlaista, jopa opiskelun merkeissä.
Samalla kommenttia tuosta nyt jonkin aikaa kotona olleesta Kiina-ilmiöstä, eli Vox Ac30cc2:sta. Hyvin se tuntuu soundaavan, ja puhtailla soittelevana aivan erityistä kiitosta saa mehevä alarekisteri laitteen olematta silti tunkkainen. Ohjekirja sanoo noista GSH1230 elementeistä, että ne on valittu tuomaan muhevan botnen ja kirkkautta yläpäähän. Eivät siis ole välttämättä niin keskialuevoittoiset kuin ne “legendaariset” Celestion alnico bluet. Hurinaa hieman on, ja vähän suhinaakin, mutta silleen, että niiden kanssa voi elää. Olen myöteisesti yllättynyt tähän saakka. Niin ja koskee siis tuollaisilla fenkkukitaroilla (yksikelaiset alnicot) soitettua. Muiden kanssa en ole vielä oppinut tulemaan toimeen.
27.1.2009, 17:03 #79249harrykJäsen::)Minulla on nyt kaksi ns. kiinanihmettä odottamassa ihmeparannusta. Toinen on bändikaverin kolmosvahvari eli Piivi Classic 30, joka hurisee ja ei hurisee ja hurisee riippuen vehkeen lämpötilasta ym. Toinen potilas tuotiin tänään vastaanotolle. Se on B-52 putkinuppi, jossa kuulemma siniset liekit loimusivat pääteputkien alta kunnes vehje pimeni lopullisesti. Kyseessä on 4x&L&-amerikannuppi, jossa on 3 kanavaa ja vaikka mitä muuta härpäkettä Koneen hinta oli uutena n. 500 euroa. Laite on vajaa kaksi vuotta vanha ja saattaa olla, että diagnoosin jälkeen esim. päätemuuntaja joudutaan uusimaan. Monella on parempaa tuuria näiden kiinanpiivien ym. kanssa ja he soittelevat iloisesti niillä monet vuodet, mutta sitten on taas niitä joiden kone on ollut Schezuanin tehtaan työntekijän pöydällä maanantaiaamuna tai perjantai-iltapäivänä + laitteen komponentit jostain alialialialihankkijalta ilman laadunvalvontaa. En halua olla ilkeä, mutta näitä tapauksia tulee vastaan enenevässä määrin varsinkin kun kiinanpiivit vanhenevat. t. Harry
27.1.2009, 17:26 #79250F-JagOsallistuja::)Minulla on nyt kaksi ns. kiinanihmettä odottamassa ihmeparannusta. Toinen on bändikaverin kolmosvahvari eli Piivi Classic 30, joka hurisee ja ei hurisee ja hurisee riippuen vehkeen lämpötilasta ym. Toinen potilas tuotiin tänään vastaanotolle. Se on B-52 putkinuppi, jossa kuulemma siniset liekit loimusivat pääteputkien alta kunnes vehje pimeni lopullisesti. Kyseessä on 4x&L&-amerikannuppi, jossa on 3 kanavaa ja vaikka mitä muuta härpäkettä Koneen hinta oli uutena n. 500 euroa …………………….
Jep, olen pitkälti samaa mieltä. T-kauppa myy satawattista piiviin putkikomboa alle (neljän) KORJAUS: viiden sadan, ja kotomaasta saa vielä 50 halvemmalla (ValveKing 212). Kyllä tuommoisen täytyy olla siinä ja siinä, että koossa pysyy.
Kuitenkin, Korg on ollut aina kohtuullisessa maineessa laitteissaan, ja jos katsoo alla olevaa sivua, kunnolla alaspäin, ei toi Voxi ole yhtään pahan näköisesti tehty. Tasuriputkesta on näkynyt valitusta, että on vika-alttiihko (hiano sana, nääs). Ja jos painolla on laadun kanssa jotain tekemistä, niin toi painaa varmaan enemmän kuin Fenderin Quad, joka mulla oli joskus… Mutta, niin tai näin, kyllä tässä vielä se loppuelämän styrkkarikin tehdään, eikös 🙂
http://www.voxshowroom.com/northcoast/vox/new_amps/insidestory.html
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.