Lap steel vahvistin suunnitteilla

Home Foorumit Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse Putkivahvistimet Lap steel vahvistin suunnitteilla

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    Nimetön
    Vieras

Moi.

Ympyrä alkaa sulkeutua. Tarkoituksena on muuttaa ensimmäinen rakentamani putkivahvistin (nyttemmin jo huonossa kuosissa oleva champ) lap steel kitaralle “mojo soveltuvaksi”. Tarkoitus on tehdä vahvistin “ajalta ennen lankkukitaroita”, eli 40-luvulle mennään. Olen schematic heaven sivustoa (http://www.schematicheaven.com) selaillut edestakaisin, mutta hankalaahan se on, kun ei varsinaisesti ole oikein tarkkaa tietoa mitä etsii. Löysin kuitenkin tällaisen: http://www.schematicheaven.com/bargainbin/dickerson_mots_1946.pdf nuo käsinkirjoitetut huomiot luonnollisesti toteutettuna jos tuohon päätyy. Toinen tämän hetken vaihtoehto on tuo schemassa mainittu silvertone 1301, joka tosiaan on todella samanlainen. Joitain suproja olen katsellut myös sillä silmällä, mutta eipä taida Mikolta löytyä putkia niihin. Joku Supron 1946 olisi mahtava äärimmäisessä yksinkertaisuudessaan: http://www.schematicheaven.com/bargainbin/supro_1946.pdf 6SQ7 putki on vaan niin oddball, ettei semmoista saa varmaan mistään.

Pähkinänkuoressa vahvistimen pitäisi olla näillä linjoilla:
    – 40-luvun desing
    – single end, max. 5W
    – pentodi etuaste (tästä voi joustaa)
    – koneiston pitää mahtua noin 15x25x5cm chassikseen (ei ongelmaa tässä)
    ei fender/gibson/jne. Näitä on tehty jo tarpeeksi. Joku kuitenkin ehdottaisi 5C1 champpia. ;D

Eli tältä pohjalta olisi edessä (pitkään aikaan) viimeinen vahvistinprojekti. Pitää alkaa suuntaamaan aikaa uusiin haasteisiin, kuten uuden instrumentin opetteluun. Kyllä, läppärin soittoon. Aikansa kutakin sanovat.

harryk
    Jäsen

:DÄlä nyt Ellu leikistä suutu. Olet vielä nuori ja minä sain sinun iässäsi kuuluviin omista putkivahvariprojekteistani vain radio moskovaa. Tietysti jos nopeat naiset, viinit autot ja veneet kiinnostaa enemmän kuin putkivahvarit, on miehen pakko tehdä mitä miehen pitää. Nuo lap steel vahvarit on varmaan oma luku sinänsä. Luulisin, että 5 W on aika vähän tehoa tuollaiseen soittimeen. Itseä kiinnostaa tällä hetkellä myös joku octal fatness tyyppinen etuaste ihan vaihtelun vuoksi. t. Harry “Never give it up” Bluetone

Nimetön
    Vieras

Ei tässä suututtu olla, vaikka välillä vähän riepookin. 😀

Funtsin tuota teho-asiaa ja voi olla, että 6v6 push/pull päätteelliseen koneeseen vielä päädyn. Täytyy jatkaa kytkisten selaamista. Yön aikana päässä pyöri myös ajatus koneesta jossa olisi “mic” inputti, jolloin saisi bullet mikillä myös huuliharppua vahvistettua.

Ja mitä tulee viiniin, naisiin, autoihin ja veneisiin… Ei tässä isoa vaaraa ole, että ne vahvareiden (tai ylipäänsä elektroniikan) ohi menisivät. ::)

Tubeman
    Jäsen

Käykö esim eurooppalainen kytkelmä projektiksi? Philips ja Telefunken teki tietääkseni “orkesterivahvistimia”
    puhumattakaan Gelososta,joka käytti useasti amerikanputkia koneissaan.

Tässä saitti jossa tarinaa Geloson 30-luvun lopun ja 40-luvun vaffareista,skemat saattais löytyä jos kiinnostusta on.. tuolla saitilla ne näkyy myös olevan.

http://www.chambonino.com/geloso.html

Nimetön
    Vieras

Tuon linkin gelosot näyttivät olevan PA ja hifi koneita. Mutta muuten kyllä kiintoisia. Äkkipäätään näyttävät vähän turhan monimutkaisilta koneilta tähän minun tarkoitukseen.

Mutta. Löysin aircastle 79A kytkiksen: http://www.schematicheaven.com/bargainbin/aircastle_79a.pdf joka näyttäisi olevan “sofistikoituneempi” versio tuosta silvertonen 1301 koneesta. Mutta tuo supron minimalistinen malli alkaa houkutella yhä enemmän: http://www.schematicheaven.com/bargainbin/supro_1946.pdf Valinnat ja niiden vaikeudet… :-[

Tubeman
    Jäsen

Tuo Supro_1946 on aika maukas kytkennältään,voiko enään simppelimpi olla..  😀

varmaan tuolla kytkennällä voisi tehdä euroversion,eli etuasteputkeksi EF9 ja pääteputki EL/EBL 3 sarjalainen.

Selmerillä taisi olla tuollaisella putkituksella jokin malli 40-luvulla.. Mitähän vahvaria Django käytti,Selmerin skittahan sillä oli..

Nimetön
    Vieras

Tuo Supro_1946 on aika maukas kytkennältään,voiko enään simppelimpi olla..  😀

Ei yhtään ylimääräistä osaa. 😀

Pitää vaan noiden signaalikonkkien koot kokeilla jos tuohon päätyy, näyttävät puuttuvan kytkiksestä. Putkiradioharrasteen takia minulta löytyy noita “epästandardi” arvoja. Eli 0.05uF, 0.06uF jne.

varmaan tuolla kytkennällä voisi tehdä euroversion,eli etuasteputkeksi EF9 ja pääteputki EL/EBL 3 sarjalainen.

Selmerillä taisi olla tuollaisella putkituksella jokin malli 40-luvulla.. Mitähän vahvaria Django käytti,Selmerin skittahan sillä oli..

Kai se jenkkiversio olisi tehtävä, kun on haju RCA 6v6 lampusta, ja metallisesta 6SQ7:sta. Mikollakin näkyy olevan joku 5Y3WGT putki tullut myyntiin. Tuonhan pitäisi olla joku kehittyneempi(?) versio 5Y3:sta. Tai pikainen googlaaminen näin kertoi.

Varmaan se on tuohon suproon päädyttävä. Ihan tuon yksinkertaisuudenkin takia. Tai siis juuri sen takia. Ajatus on kyllä senverran karkaillut, että tekisi kuitenkin vielä toisen kanavan 6SJ7:lla huuliharpulle. Voisi olla kiva räkäinen soundi.

Työt kutsuu, piru vie!

Nimetön
    Vieras

Noniin. Ensimmäinen “luonnos”, oikeammin kai puhtaaksipiirros olisi koossa… Vähän ajattelin suotoa lisätä. Jotenkin on myös semmoinen fiilis (jolle en ole löytänyt varmistusta), että alkuperäisessä olisi ollut field coil elementti, jolloin siinä olisi kela toiminut ikäänkuin kuristimena. Olenko ihan hukassa tässä?

Lisä-ideoita? Anybody?

Nimetön
    Vieras

Heti aamutuimaan tuli tehtyä luonnos kahden kanavan versiosta. Aircastle 79A on tuo “ylempi” kanava. Tone-potikka vielä tuohon, niin kontrollit on samat kuin esim. fenkun deluxe:ssa.

Jos tuo kytkis toimii, niin luulisi olevan riittävästi rakentamista. Jos ei toimi, sitä on vielä enemmän! ;D

EDIT: Aloin tässä miettiä, että onkohan tuossa pentodi-puolessa kuinka paljon enemmän gainia kuin triodi-osastolla..? Meinaan että jos on, niin tekeekö moinen ongelmaa?

Nimetön
    Vieras

Homma on edennyt paljonkin EL34world palstan avustuksella. On mennyt jopa niin pitkälle, ettei alkuperäisestä suunnitelmasta ole kuin muistoja jäljellä. Tähän tämä aina menee… Pitää laittaa varmaan tulevalla viikolla Mikolle tilaus. Ja jostain kehitellä sopiva 10″ combokotelo. Ärh. Tämän piti olla edullinen projekti.

Anyway. Liitteenä on viimeisin kytkis. Vahvistin tulee siis huuliharpulle ja läpsteelille. Kerrankin jotain muuta kun noita ikuisia kitaravahvistimia! Tremolo tuohon tekisi mieli vielä lisätä…

EDIT: Ainiin, sain hankittua tuohon ihan autenttisia Mullardin metallisia 6v6 putkia. Samoin 6SQ7 ja 6SJ7 ovat metalliversioita. Talking 'bout vintage mojo! ;D

harryk
    Jäsen

;)Näyttää hyvältä Ellu! Joku muukin kuin meikäläinen ahkeroi putkipuolella heinäkuun loma-aikaan. Olen itse miettinyt myös tekeväni joskus tulevaisuudessa yhden pelin noilla octal-etuasteputkilla. Odottelen kuitenkin ensin sinun vehkeesi tulevia saundiklippejä. Itsellä  on juuri tapetilla Bluetone Plexi-nupin teko jonka kotelon tolexointi alkanee piakkoin. Noista puukoteloista muuten sen verran, että ostin kasan noita halpistyövälineitä (yläjyrsin, lamellikone, käsipyörösaha ja nauhahiomakone) aikomuksena tehdä jatkossa suurin osa vahvarikoteloista itse. Nyt opetteluvaihe alkaa olla takana ja homma jotenkin hanskassa koteloiden tekemisessä. Kesämökin terassilla on hyvä pöllytellä koneista lentelevät roskat taivaan tuuliin. Suosittelen tätä itsetekemistä lämpimästi. Aikomuksena on tehdä kasa erilaisia koteloita valmiiksi etukäteen talven putkiprojekteihin. En tiedä onko tBuo 10″ ämyri hyvä lap-steeliin. Itse laittaisin 12″ ämyrin jotta tulisi myös botnea saundiin mukaan. t. Harry Bluetone

Nimetön
    Vieras

Lomakuukaudet on tooodella tylsiä jos ei keksi mitään tekemistä. Mokomaa joutenoloa ei oikein pidemmänpäälle jaksa.

Mutta tosiaan. Tuo läpsteel vahvarin elementtijuttu on vähän niin ja näin. Jos soittaa säröbluussia sillä, niin isommasta elementistä on varmasti hyötyä, mutta itse suuntaan sinne puhtaaseen country soundiin, jolloin ylimääräisestä alapäästä on huomattavasti enemmän haittaa kuin edes jonkinlaista hyötyä. Läppärin alapää on itseasiassa varsin hallitseva, mitä olen lukenut tämän koneen suunnitelun kuluessa, ja alapäätä on itseasiassa hillittävä noissa vekottimissa. Joten uskon että 10″ riittää hyvin. Elementiksi tulee siis weber signature alnico 10, jonka ominaisuuksiin ei myöskään voine liiallista kirkkautta laskea. Kotelon suunnittelu on taatusti tärkeämmässä osassa kuin itse elementin koko. Syvyyttä pitänee olla kotelolla vähän kitarakoneita enemmän (eli yli sen 9″ – 9 1/2″ mikä on aika yleinen esim. tweed koteloissa). Omasta kotelostani tulee myös verrattain korkea, koska chassis tulee kotelon pohjalle, ja kontrollit luonnollisesti taakse alas. Tarkempia mittoja en ole vielä alkanut laskeskelemaan. Varmaan sellainen astiakaapin mallinen siitä tulee. 😀 Ja (toivottavasti) ns. woodie, eli ilman mitään päälystämisiä, jostain nätistä puusta.

Koteloiden tekemisestä vielä senverran, että minä en varsinaisesti pidä puutöistä. Jätänkin mielelläni kyseiset hommat niille jotka sen oikeasti osaavat. Tämän lisäksi minulla ei ole mitään tiloja, koneita saati kesämökkiä moisten tekemiseen. Kuka tykkää mistäkin. Minä taasen pidän turret levyjen tekemisestä. Nytkin on pajalla monta levyä, joista ei ole oikeastaan aikomustakaan tehdä vahvistimia ainakaan lähitulevaisuudessa.

Mitä tuohon vahvistimeen tulee, niin olen vielä vähän kahden, tai oikeastaan kolmen vaiheilla. Joko siitä tulee 1x6v6 single end tai 2x6v6 parallel single end tai 2x6v6 push/pull kone. Todennäköisimmin tuo rinnakkainen single end on lopullinen vaihtoehto. Tämä kun mahdollistaa tehon todellisen puolittamisen, joka taas on paikallaan jos huuliharpulla haluaa revitellä. Pointtina siis ainoastaan headroomin vähentäminen, ja se etten tarvitse enää yhtä lisäputkea vaiheenkääntäjälle. Tremoloa tuo olisi vailla, mutta en taida… tai mistä sitä vielä tietää. 😀

harryk
    Jäsen

:DEn minäkään ole todeeella innostunut noista puutöistä, mutta on hienoa kun vielä näin vanhana oppii jotain uuttakin tässä maailmassa. Nuo Weberit on hyviä elementtejä. Laitoin itse 2×10″ siihen Bluetone Deluxe 5E3:een jonka saundista kaikki tuntuvat pitävän. Mistä muuten sait nuo metallikuoriset 6V6 tuubit? t. Harry Bluetone

Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.